Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2000 (Anul 12, nr. 2338-2401)

2000-01-28 / nr. 2355-2356

Anul XII., Nr. 2355/2356 VINERI/SÂMBĂTĂ, 28/29 IANUARIE 2000 • 8 PAGINI Prețul - 555 lei prin abonament, 1000 Iei la vânzare liberă Depozite captive că românii se dedau greu la tranziţie. Fals! Devalizarea băncilor e una din activităţile cele mai proaspete pe care românii au învăţat-o cu o viteză de invidiat. Cum de obicei coteriile politice au membrele bine înfipte în solul economico-financiar, băncile de stat au fost, pe rând, devalizate când de “ai noştri” de la putere, când de “ai noştri” din opoziţie, iar cele particulare au fost dărâmate cu multă aplicăţiune chiar din interior. Singurul mic şi neajutorat în faţa acestei devastatoare invazii de “inteligenţă capitalistă” este deponentul comun, prăpădita de persoană fizică cu 3-4-5 milioane economisite pentru copilul care poate va intra la facultate, pentru a cumpăra o maşină de spălat ori pentru înmormântare. Iar legile noastre - precum şvaiţerul, lasă atâtea găuri pentru ticăloşii cu papion încât declararea falimentului unei bănci durează 4-5 ani, vreme în care e stoarsă de ultima picătură de sevă. Pentru micul deponent, declararea rapidă a falimentului e cea mai favorabilă soluţie, el putând să-şi recupereze economiile prin fondul de garantare a _________ depozitelor bancare. Iată însă că Dacia Felix n-a putut fi declarată falimentară, iar circa 42.000 de oameni aşteaptă, din 1995, să-şi recupereze măcar o parte din valoarea depozitelor constituite la Credit Bank. Şefii Bankcoop vor şi ei, conform “ilustrelor” exemple anterioare, să prelungească agonia băncii - nu în speranţa că ea se va redresa vreodată - ci pentru a mai stige un an-doi salarii grase, punând depozitelor captive dobânzi de batjocură, care nu acoperă nici pe departe inflaţia ori devalorizarea. Cetăţenii disperaţi îngheaţă pe la porţile sediilor centrale până ce bandiţii cu ştaif îşi epuizează tertipurile juridice, straşnic păziţi de jandarmerie şi poliţie, nu cumva să li se clintească un fir de păr în cap. Credit Bank e un exemplu tipic de bancă devalizată din interior - foştii ei şefi, rudele şi acoliţii luând cu nemiluita credite fără garanţii asigurătorii, dar puşcăriile româneşti sunt pline cu hoţi de găini. Sute de firme au fost înfiinţate numai şi numai cu intenţia deliberată de a lua credite care nu vor fi returnate niciodată; şefii acestora sunt acum “întreprinzători faliţi” care se plimbă cu limuzina. (Continuare în pag. a 3-a) MIHAIL GROZA Comentariu Conferinţă judeţeană Reforma învăţământului ^ 9 preuniversitar - concepţie şi realitate Marţi, 1 februarie a.c., cu începere de la ora 9, în sala festivă a Şcolii generale nr. 8 “József Attila”din reşedinţa de judeţ, va avea loc o conferinţă judeţeană care îşi propune, prin organizatori - Inspectoratul şcolar judeţean Harghita şi Casa Corpului Didactic “Apáczai Csere János” Miercurea-Ciuc -, să aducă în atenţia directorilor şi/sau responsabililor cu dezvoltarea şi perfecţionarea din unităţile şcolare problematica reformei învăţământului preuniversitar. Dintre temele supuse dezbaterii, iată doar trei: “Proiectul de reformă - prezentare generală” - invitat Eugen Palade, director al Direcţiei Programe de Reformă - Banca Mondială; “Reforma învăţământului profesional şi tehnic” - invitat Gârbea Petru, director MEN; “Manualele alternative ca instrument pentru o instruire diferenţială” - invitată Mirela Ştefănescu, preşedinte CNAM. Sindicatele cer să se respecte legile în cadrul Prefecturii Harghita funcţionează Comisia Consultativă de Dialog Social care are menirea de a contabiliza, în cadrul unor întâlniri periodice cu reprezentanţii sindicali, problemele sociale de la nivelul judeţului ca un mijloc eficient de detensionare a posibilelor stări conflictuale. Acestea sunt transmise mai departe pe filiera Guvern-ministere. Miercuri, 26 ianuarie a.c., a avut loc o astfel de întâlnire la care au participat subprefectul judeţului, domnul Mihai Sarea, Sipos Magdalena, directorul Direcţiei servicii publice din cadrul Prefecturii, lideri de sindicat din diferite sectoare de activitate, reprezentând zonele Miercurea-Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Cristuru Secuiesc, Gheorgheni. Domnul Nagy Alexandru, preşedintele Sindicatului Finanţe Publice Harghita, afiliat la BNS, a reamintit faptul că “suntem în conflict de muncă la ora actuală cu Ministerul Finanțelor, având în vedere faptul că ministerul nu a binevoit să rezolve, într-o perioadă de aproape un an de zile, revendicările noastre cele mai justificate. în anul 1998 a apărut Legea (Continuare în pag. a 3-a) OGRĂZEANU. Şedinţa Consiliului local La începutul acestei săptămâni Consiliul local Topliţa s-a întrunit în prima sa şedinţă ordinară din anul 2000, sub preşidenţia domnului consilier Aurel Mureşan. Deşi a fost prima şedinţă, ordinea de zi s-a dovedit a fi destul de bogată, consilierii topliţeni având de discutat şi aprobat, după ce în prealabil au fost discutate şi aprobate în comisii, 16 proiecte de hotărâri care vizează printre altele: aprobarea bugetului provizoriu al Consiliului local pe luna ianuarie 2000; aprobarea programului de reparaţii a străzilor şi trotuarelor din (Continuare în pag. a 3-a) VASILE GOTEA iercuri, pe la orele prânzului, sala de şedinţe a Primăriei municipale Miercurea-Ciuc s-a dovedit mult prea mică pentru mulţii întreprinzători aduşi aici de speranţa că “robinetul guvernului maghiar”, cum mai este numită Fundaţia “Noua strângere de mână”, va slobozi ceva şi pentru ei. Reamintim că fundaţia de care vorbim este placa turnantă prin care Ungaria alocă --------------fonduri pentru maghiarii din afara graniţelor. De altfel, în prospectul difuzat cu această ocazie se arată clar că fondurile sunt destinate comunităţilor şi întreprinzătorilor maghiari de dincolo de hotarele ţării vecine. A fost prezent la Miercurea-Ciuc d-l DOBOŞ ANDRÁS, director al fundaţiei, care a prezentat celor ce se înghesuiau, majoritatea în picioare, în sala devenită prea mică, modalităţile prin care fundaţia înţelege să ajute investitorii maghiari din România şi Slovacia, programul lansat acum de fundaţie fiind destinat acestor două ţări. Dacă ne referim concret la bani, trei sunt modalităţile de (Continuare în pag. a 2-a) ŞTEFAN DANCIU „Noua strângere de mână” îi pune pe jar pe micii întreprinzători harghiteni • Lucrători ai Postului de poliţie Balcani, judeţul Bacău, au reuşit identificarea şi prinderea, în data de 24 ianuarie a.c., a numitului C. Ferencz Zeferin, 29 ani, din Bălan, care, din data de 01.07.1997, era dat în urmărire generală pe ţară. El se sustrăgea executării pedepsei de 2 ani închisoare pentru comiterea infracţiunii de furt calificat în dauna avutului privat. • Luni, 24 ianuarie 2000, Postul de poliție Atid a fost sesizat cu privire la faptul că Antal Ilona, 58 ani, din satul Crişeni, a decedat la locuința numitei Domos (Continuare în pag. a 2-a) • ANA OGRĂZEANU Sfinţii Trei Ierarhi apărătorii şi luminătorii Ortodoxiei (duminică, 30 ianuarie) faţa adevărată a omului începe cu credinţa în Hristos, credinţă care predă Domnului tot sufletul, toată inima, toată mintea, toată puterea lui, iar Acela sfinţeşte, transformă şi îndumnezeieşte treptat, treptat toate acestea. Aceasta este învăţătura cea mai înaltă a Ortodoxiei, învăţătură pecetluită prin sânge martiric şi propovăduită de cei mai mari Părinţi ai Ortodoxiei. Printre aceştia, la loc de frunte se află Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur, a căror prăznuire se face în fiecare an în data de 30 ianuarie. Ii sărbătorim laolaltă pentru că sunt unii dintre cei mai mari învăţători şi Păstori ai Bisericii din istoria creştinătăţii. Viaţa lor sfântă, învăţăturile lor alcătuiesc adevărate îndreptare ale Ortodoxiei, vrednice de toată lauda şi încrederea. Sfinţii Trei Ierarhi au trăit toţi cam în aceeaşi vreme, în secolul al IV-lea, şi toţi trei au adus Bisericii chezăşia şi strălucirea sfinţeniei unor oameni cu înaltă ştiinţă de carte, cunoscând nu numai adâncurile învăţăturii lui Dumnezeu, dar şi ştiinţa şi filozofia păgână a vremii lor. (Continuare în pag. a 3-a) Pr. CLAUDIU LIHOR