Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2002 (Anul 14, nr. 2845-2906)

2002-03-01 / nr. 2885-2886

• Pagina a 4-a • 1/2 martie 2002 • fecne(Le îşi Aleg pAßreNeßuL löexL 6upÂ... (DIROS < C ercetările recente par a demonstra că femeile preferă ca partener pe cineva care le reamintește de tatăl lor, lucru care nu are însă nimic de a face cu vreo pornire incestuoasă. Iar "alegerea", inconștientă, se face prin intermediul... mirosului, respectiv fericitul ales este cel al cărui corp emite un miros similar cu cel al tatălui. Ideea este că bărbatul al cărui miros se aseamănă cu cel al tatălui femeii are un sistem imunitar compatibil. Mirosul natural pe care îl emană orice fiinţă umană este produsul aşa-numiţilor feromoni. Feromonii, la rândul lor, sunt influenţaţi de un mănunchi de gene în strânsă relaţie cu sistemul imunitar-complexul de histocompatibilitate. Până acum, se credea că femeile preferă mirosul bărbaţilor care au un sistem imunitar diferit de al lor. Aceasta pentru ca viitorii copii să aibă o varietate cât mai mare de gene imunitare şi deci să fie mai bine protejaţi împotriva infecţiilor. în prezent însă, rezultatele cercetărilor arată că selecţia pe bază de miros la care recurg femeile este mai subtilă decât se considera. Un grup de cercetători americani de la Universitatea din Chicago, de sub conducerea dr. Martha McClintock, au supus la o anumită experienţă un număr de 49 femei necăsătorite, cărora le-au cerut să miroasă tricourile de corp purtate timp de două nopţi consecutive de mai mulţi bărbaţi. Or, s-a constatat că femeile preferă bărbaţii cu un miros genetic similar , deşi nu identic cu al lor. Cercetătoarea şefă precizează: "Am cerut bărbaţilor să poarte tricourile în timp ce dormeau. Mirosurile colectate erau de aceea foarte slabe, asemănătoare cu ceea ce miroşi când te apropii de faţa pernei pe care şi-a odihnit cineva capul". Procedându-se la un şir de analize, s-a constatat o corelare semnificativă cu componentele mirosului produse de genele sistemului imunitar moştenite de la taţii femeilor. Cercetătorii sunt de părere că atracţia resimţită de femei faţă de genele similare cu ale tatălui pare a fi o cale de a asigura copiilor un sistem imunitar deja testat şi verificat. Pe de altă parte, există dorinţa sau instinctul de a se transmite copiilor o gamă cât mai largă de gene imunitare. Atracţia resimţită faţă de bărbaţii al căror miros seamănă, fără a se identifica, cu cel al taţilor reprezintă un compromis rezonabil. Procesul acţionează la nivelul inconştientului. "Mirosurile nu au fost percepute ca mirosuri umane", afirmă dr. McClintock. "Participantele la experiment ştiau, evident, că e vorba de mirosuri, dar nu aveau nici cea mai mică idee că acestea sunt mirosuri umane". în ultimă instanţă, se pare că reacţiile fiinţelor umane nu sunt diferite de cele ale animalelor. Cercetările pe şoareci au dus la constatări similare, în sensul că şoarecii femelă preferă împerecherea cu masculi cu gene compatibile. Plajele din Kerala se numără, de mai mult timp, printre locurile cele mai vizitate din India, dar o nouă categorie de turişti se îndreaptă acum spre ele cu buzunarele pline de dolari pentru a se vindeca de tot felul de boli, de la tulburări digestive la diverse afecţiuni ale pielii. Coasta de sud-est a ţării este un leagăn al Ayurveda - o metodă de îngrijire a sănătăţii, veche de trei mii de ani, în care plantele medicinale se îmbină cu masaje, transformată recent într-un business de milioane de dolari atât în India, cât şi în alte ţări. Afacerile înfloritoare au generat o mare dezvoltare a sectorului hotelier din Kerala, unde toate staţiunile dispun de astfel de clinici specializate. Unele dintre ele propun chiar cure de întinerire cu durata de o săptămână. Iar site-urile de pe Internet abundă în informaţii, recomandându-se fie un mic salon, fie hoteluri de cinci stele, cu promisiunea vindecării grabnice a tot felul de boli, inclusiv constipaţie şi impotenţă. La hotelul Samudra, pe celebra plajă din Kovalam, numărul turiştilor străini îldepăşeşte de patru ori pe cel al indienilor,  80 la sută dintre ei urmând un tratament ayurvedic. Moda a atras, de asemenea, tot felul de şarlatani şi escroci avizi şi ei să profite. Dar această tendinţă a suscitat critici din partea unor practicieni serioşi. Ei acuză hotelurile că stabilesc tarife exorbitante pentru tratamente ce au o prea mică legătură cu medicina _________ tradiţională indiană. "Noi îi îngrijim pe oameni şi prevenim îmbolnăvirile, nu-i îngrijim pe turişti de stres", se plânge unul dintre ei. în mod ideal, o cură completă durează o lună şi după ce se pune diagnosticul, se prescrie un amestec savant cu tot felul de picături de uleiuri medicinale, exerciţii yoga, influzii şi regim dietetic special. Marea majoritate a turiştilor se declară satisfăcuţi după masajele cu durata de o oră. Dr. Franklin, descendent al unei lungi linii de specialişti în Ayurveda şi director al Institutului Panchakarms, din Kerala, nu-şi ascunde iritarea. "Trebuie să treacă mai mulţi ani pentru stăpânirea tehnicilor Ayurveda. Este o ştiinţă, şi ea trebuie respectată, nu un filon de aur pentru întreprinzători. Guvernul însă face bani cu carul, iar hotelurile beneficiază la rândul lor", mai spune dr. Franklin. Ayurveda, un tratament vechi de 3.000 de ani, vindecă toate bolile și ie s " Adevărul Harghitei Universul are culoarea verda, am putea privi atent Universul, o candidă ipoteză, acesta ar avea o culoare şi, mai precis, ar fi de un frumos verde pal, situat undeva între nuanţa acvamarinului şi cea a turcoazului. Karl Glazebrook, astronom din cadrul Universităţii Johns Hopkins din Baltimore, Statele Unite ale Americii, care a participat, împreună cu alţi astronomi, la o surprinzătoare cercetare pe această temă, comenta recent: "Pe de o parte, această culoare este mai curând neaşteptată, căci nu există stele verzi. De fapt, tonul coloristic a fost conferit de prezenţa în Univers a unui mare număr de stele roşii cu o vârstă înaintată şi a multor stele albastre tinere". Deşi, în mod normal, pentru obţinerea culorii verzi este nevoie de un amestec de albastru şi galben, sursele de lumină se combină în mod diferit. Astronomii au colectat datele din galaxii situate la o distanţă de două până la trei miliarde ani-lumină de Pământ. Apoi, ei au îmbinant aceste informaţii într-un spectru, ce a fost transformat într-un curcubeu de culori în funcţie de lungimile de undă percepute de ochiul omenesc. Apoi, toate culorile au fost amestecate, în final rezultând culoarea verzuie. Astronomii recunosc faptul că au efectuat acest studiu "de plăcere", însă precizează că ar fi posibil că, într-o bună zi, informaţiile strânse să se poată afla la baza unor teorii referitoare la formarea şi evoluţia stelelor, în momentul de faţă, verdele ar reprezenta culoarea Universului. Potrivit aceloraşi cercetători, la începuturile sale, spaţiul cosmic a oferit, probabil, un spectacol de lumină azurie, datorită prezenţei majoritare a unor aştri tineri şi foarte incandescenţi (şi, deci, luminioşi). Sfârşitul vremii, ce va avea loc peste vreo câteva miliarde de ani, va fi mai curând, colorat în tonuri roşietice, datorită predominanţei stelelor roşii, bătrâne şi mai reci. ■ mmn, mmâ 1 999 • m mmmm mmmumn mmvm wimwdfâ Mmm smu mmm? m otrivit ultimelor cifre date publicităţii de Institutul Naţional Francez de Statistică, Franţa deţine recordul în ce priveşte longevitatea în Europa. într-adevăr, femeile trăiesc în medie 81,2 ani, în vreme ce speranţa de viaţă a bărbaţilor este de 74,9 ani. Doar femeile spaniole se apropie de recordul vecinelor lor franceze, în vreme ce la bărbaţi, francezii sunt întrecuţi de puţin de către suedezi şi italieni; laolaltă însă, media pe ambele sexe este în Franţa cea mai ridicată de pe continent. Cea mai bătrână femeie din Franţa, concurentă şi la titlul de cea mai bătrână femeie din lume (atestată!), Jeanne Calment, care a murit la vârsta de 122 de ani, îşi atribuia sănătatea ei de fier consumului zilnic al unui pahar de vin roşu de Bordeaux şi gătitului cu ulei de măsline. Nelipsit de la masa oricărui francez care se respectă, se pare, de altfel, că Bordeaux-ul ar fi unul din secretele longevităţii locuitorilor din Hexagon. Francezii au motive de satisfacţie şi în ce priveşte rata naşterilor, care se menţine la un nivel relativ ridicat, în vreme ce în restul Europei tendinţa este în scădere, ceea ce duce la îmbătrânirea populaţiei. Contrar părerii încetăţenite, şi numărul căsătoriilor este în creştere, deşi 43 la sută din cei 774.800 copii născuţi în 2001 sunt fructul relaţiilor unor cupluri care nu au trecut pe la ofiţerul stării civile. Jeanne Calment a trăit până la 122 de ani, consumând zilnic un pahar de Bordeaux.