Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2002 (Anul 14, nr. 2845-2906)

2002-01-15 / nr. 2852

------------------------------------------• Pagina a 2-a* 15 ianuarie 2002 • w Preta® vor monitoriza respectarea Memorandumului român-maghiar (Urmare din pag. 1) de modernizare a economiei unei ţări, dar pentru a le accepta, populaţia trebuie să aibă asigurată hrana "• Şeful Executivului le-a atras atenţia prefecţilor şi directorilor Direcţiilor Agricole cu privire la responsabilităţile pe care le au în pregătirea şi organizarea campaniei agricole, realizarea la timp a arăturilor, pregătirea terenurilor şi însămânţarea. • Din această săptămână va începe să funcţioneze Autoritatea pentru Monitorizarea aplicării Legii nr. 10/2000 (cea a imobilelor naționalizate), care "se va ocupa de coordonarea tuturor problemelor legate de implementarea acestei legi". Primul ministru a amintit şi câteva probleme legate de prevederile Legii 10: situaţia imobilelor revendicate în natură şi situaţia despăgubirilor la 14 iulie, 14 noiembrie 2001 şi 14 februarie 2002; situaţia imobilelor care sunt ocupate de instituţii publice şi care nu pot fi restituite în natură; actualizarea normelor metodologice de aplicare a Legii 10; pregătirea proiectelor de lege privind acordarea despăgubirilor şi imobilele revendicate de biserici. • Guvernul va crea Agenţia Română de Investiţii care va servi ca "birou unic de legătură cu investitorii străini". Agenţia va constitui interfaţa unică în relaţia cu investitorii străini, înlocuind astfel diversele structuri care existau până acum în cadrul mai multor ministere şi unde investitorii erau împărţiţi în funcţie de volumul investiţiilor. Adrian Năstase a cerut autorităţilor locale să înainteze propuneri legate de diversele elemente din acest domeniu care nu au funcţionat la nivel local şi de modul în care lucrurile pot fi îmbunătăţite. • Premierul le-a cerut prefecţilor să monitorizeze respectarea Memorandumului româno-maghiar privind aplicarea Legii statutului maghiarilor de dincolo de graniţe. Reprezentanţii Guvernului în teritoriu "să nu permită nici un fel de iniţiative privind înfiinţarea de birouri sau oficii pentru luarea în evidenţă a persoanelor care solicită legitimaţia de maghiar". Şeful Executivului a precizat încă o dată că "Pe teritoriul României nu acceptăm astfel de iniţiative, în România acţionează şi au valabilitate legile româneşti şi respectiv prevederile din Memorandumul încheiat la Budapesta şi semnat de prim-miniştri". Se va înfiinţa o Comisie de monitorizare a aplicării Memorandumului, din care fac parte reprezentanţii ai MAE, MI şi Ministerului Administraţiei Publice. • Primul ministru a declarat că, în cadrul campaniei anticorupţie, vor fi folosiţi foarte mulţi ofiţeri sub acoperire, iar acţiunile de acest tip vor fi realizate în mai multe domenii, "pentru că au fost identificate domeniile vulnerabile şi zonele în care există risc mare de corupţie". Adrian Năstase a spus că va cere Ministerului de Interne să trimită ofiţeri acoperiţi la punctele de trecere a frontierei , dar şi la Registrul Comerţului pentru a parcurge toate etapele de înregistrare a unor societăţi comerciale. "Nu trebuie să ne bazăm doar pe ce spun unii şi alţii. Vom trimite, a spus premierul, cadre din Ministerul Finanţelor şi MJ pentru a ne spune care sunt blocajele pentru cetăţenii de rând, iar pe baza unor rapoarte, vom aplica sancţiuni foarte dure". Prefectul Mircea Duşa i-a informat pe cei prezenţi la videoconferinţă că: au fost aprobate toate bugetele locale; nu există drumuri naţionale sau judeţene blocate; în următoarea perioadă vor fi identificate locurile unde s-ar putea produce inundaţii. Referindu-se la aplicarea legilor privind fondul funciar, domnul prefect a precizat că cine nu se încadrează în programul de aplicare a acestor legi va răspunde "material și penal". Cât privește monitorizarea Memorandumului româno-ungar, domnul Mircea Dușa a spus că se va urmări îndeaproape dacă se încalcă legea în acest sens. Programul naţional de prevenire a corupţiei... (Urmare din pag. 1) prin Hotărârea de Guvern 1065, a fost aprobat Programul naţional de prevenire şi combatere a corupţiei. Drept urmare, prin Ordinul 203/2001 al prefectului de Harghita, s-a constituit Grupul operativ judeţean de prevenire şi combatere a corupţiei. Sesizările făcute de cetăţeni referitoare la actele de corupţie, precum şi cele oferite de mass-media scrisă ori audio-vizuală vor fi "prelucrate" de acest grup operativ şi, dacă se constată că este cazul, sunt informate organele abilitate, pentru soluţionarea faptelor prezentate. De asemenea, acest grup operativ are şi obligaţia de a se întâlni lunar, pentru a analiza şi monitoriza stadiul aplicării programului naţional anticorupţie. Iar în acest sens, în cursul săptămânii trecute-joi, 10 ianuarie a.c. -, a avut loc prima întâlnire din acest an a celor care constituie Grupul operativ judeţean anticorupţie, fiind de faţă şi alţi reprezentanţi din diferite domenii de activitate. Cu această ocazie, prefectul Mircea Duşa a prezentat un raport privind activitatea organismului ce are în vizor combaterea corupţiei. Domnia sa a reamintit care sunt rolul şi menirea grupului operativ, persoanele care fac parte din acest grup, dar şi care sunt infracţiunile ce intră în raza flagelului corupţiei: darea de mită, luarea de mită, traficul de influenţă, primirea de foloase necuvenite ş.a.m.d. Prefectul a mai atras atenţia celor prezenţi că trebuie să se acţioneze rapid în ceea ce priveşte declaraţia de avere a funcţionarilor publici, precum şi în ceea ce priveşte relaţiile consilierilor cu consiliile locale, adică aceştia au calitatea de consilieri ori de administratori ai firmelor pe care le au!? Iar la capitolul promovarea cadrelor, trebuie să se respecte neapărat reglementările în vigoare. MULŢUMIRI Familia Ávéd mulţumeşte tuturor celor care au fost alături de ei, la marea durere pricinuită de plecarea în eternitate a iubitei lor ÁVÉD ETELKA. Condoleanţe Colectivul redacţiei Adevărul Harghitei a aflat cu surprindere de trecerea la cele veşnice a celei care ne-a fost cândva colegă, VIORICA GRAMA (Almăşan). Sincere condoleanţe familiei îndoliate şi Dumnezeu s-o odihnească în pace! ♦ ♦♦ Suntem alături de Grama Matei şi de greu încercata familie la trecerea în eternitate a celei care le-a fost o bună soţie şi mamă, VIORICA GRAMA. Dumnezeu să o odihnească în pace! (Familia ALEXANDRU CHIOREAN). (Urmare din pag. 1) Azi, la 152 de ani de la naştere, pentru noi, creatorul Luceafărului ori Geniului pustiu — a rămas aceeaşi rază veşnic sclipitoare. El deţine, ca nimeni altul, supremaţia referinţelor bibliografice în istoria noastră literară. Metaforic am zice că "pagini fără de sfârşit" formează cea mai cuprinzătoare analiză a operei şi ilustră recunoaştere a personalităţii autorului ei. Şi aceasta s-a produs nu numai pentru că scrisul eminescian este profund legat de destinul românilor, de istoria, prezentul şi viitorul acestui neam, ci şi din perspectiva pe care o deschidea unui popor încă neîndeajuns de cunoscut în planul civilizaţiei şi culturii europene. Opera literară a lui Eminescu este imensă, cele peste 15.000 de pagini manuscris conţin în principal poezii, poeme, dar şi nuvele, romane, încercări dramatice, traduceri, peste 3.000 de articole publicate în revistele vremii, numeroase note, însemnări din diverse domenii, corepondenţă, tezaur extraordinar al laboratorului poetului, patrimoniu ce a fost şi continuă să fie valorificat. Cu nouă decenii în urmă, când abia o frântură din opera sa era tradusă, deja atunci cercetătorii îl aşezau pe Eminescu alături de Leopardi, Lenau sau Goethe, găsindu-i afinităţi filosofice, tematice, estetice, determinând ca opera lui să fie mai mult tradusă şi popularizată. Aşa se face că astăzi Eminescu este receptat în peste 65 de limbi ale Terrei, ceea ce reprezintă o arie foarte întinsă pentru un poet, întrucât pe lângă limbile în care a fost tălmăcit mai întâi - germană, franceză, maghiară, italiană, spaniolă, engleză, cehă, bulgară, rusă, armeană, polonă, sărbo-croată, a ajuns a fi cunoscut și în chineză, japoneză, letonă, lituaniană, estonă, ucraineană, turcă, idiş, urdu, bengali, daneză, flamandă, norvegiană şi atâtea altele. Universalitatea lui Eminescu se circumscrie în curentul romantismului titanic, reflexiv, poetul român îmbogățindu-l cu dimensiunile şi specificul sensibilităţii româneşti, în timţ. Extrem de cultivat, dotat cu o permanentă voluptate a cunoaşterii, cu un rafinament artistic superior, poetul va anticipa procedee şi maniere ale artei moderne infiltrând sensibilitate creaţiei poetice. Rămâne astfel deschizătorul drumului sintezei simboliste şi muzicalităţii profunde, fiind considerat şi "părinte al simboliştilor". Nimeni altul ca el n-a avut o mai dramatică conştiinţă a răspunderilor etice pe care le implică zi de zi profesiunea de ziarist şi vocaţia de poet. Renumele lui Eminescu se întemeiază, în egală măsură, pe limbajul poetic, pe bogăţia, naturaleţea şi expresivitatea lexicului şi a imaginilor în care formele vechi, arhaice se întâlnesc cu cele noi. Preluând din folclor motive şi teme, a ştiut să le imprime o adâncime de cugetare tulburătoare, proprie omului modern, găsind totdeauna expresia adecvată pentru a le acorda demnitatea artistică ce o meritau. Poetului Eminescu, vastei sale opere i-au fost dedicate nenumărate volume, monografii, studii, ediţii speciale, s-au scris piese de teatru, scenarii de televiziune şi film, este omagiat cu felurite prilejuri. Eminescu este demult contemporanul nostru, cu toate că s-au ivit voci şi condeie considerăndu-l scriitor depăşit, deranjând aura cultului de care a fost învăluit. Aceşti detractori, zeflemitori îi contestă meritici literar, aş zice din pură invidie şi poate a acelui adevăr că au ajuns în sfârşit "să se regăsească în poemele lui cu norocul şi nenorocul lor în istorie, cu natura şi cu filosofia lor de viaţă, atât cum este şi atât cât este..." Reîntâlnirea cu Marele domn al poeziei româneşti, se constituie, şi de această dată, ca o clipă binecuvântată, ca unul dintre momentele cele mai minunate ale simţirii noastre. Eminescu - poetul naţional şi, în larga deschidere a Timpului, Eminescu — poetul universal, formează o singură efigie a nemuririi geniului tutelar al scrisului nostru pe care i-a dat umanităţii spiritualitatea românească în milenara ei devenire. Si harghitenii au noroc! (Urmare din pag. 1) câte o butelie de aragaz, KOTAI BÉLA din Miercurea-Ciuc, BOGDAN REMUS VASILE din Topliţa şi GYÖRFI IULIA MARGIT din Lăzarea, fiecare câte un bon în valoare de 300.000 lei pentru benzină PREMIUM: TANKÓ IMRE şi LADÓ ANTAL, ambii din Miercurea-Ciuc, SZENTES EVA, RADULY GAVRILĂ şi SZÁSZ ZSÓFIA - toţi trei din Siculeni şi VAKARIA EMIL din Lăzarea au câştigat câte un box CARPATINA (6x1,5 L Forte sau Light). Câştigătorii vor fi contactaţi de Sucursala "PECO" Harghita în vederea intrării în posesia premiilor menţionate. (A. BORŞ) Adevărul Harghitei Cererea de euro a persoanelor... (Urmare din pag. 1) realimentarea stocurilor care sunt pe terminate datorită interesului foarte mare manifestat de persoanele fizice doritoare să cumpere această monedă, încă dinprimele zile ale anului, la ghișeele sucursalei harghitene a Băncii Comerciale Române se putea cumpăra euro. Instituţia bancară dispune de o cantitate suficientă de euro, dar cererile persoanelor fizice sunt mici. Conturile existente în fostele monede europene vor mai exista aproximativ două luni, perioadă în care acestea trebuie transformate în euro. Moneda europeană poate fi cumpărată şi la casele de schimb din municipiu, dar şi aici valoarea tranzacţiilor este destul de mică!