Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2002 (Anul 14, nr. 2907-2967)

2002-04-16 / nr. 2916

Adevărul Harghitei FORUMUL NAŢIONAL PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ • _______________________________________ ■ 2002, an crucial pentru accederea României în UE Programul celei de-a treia zi, vineri, 12 aprilie, a fost deschis de conferinţa de presă dirijată de Emil Calotă, preşedintele Federaţiei Autorităţilor Locale din România, la care au participat reprezentanţi ai mass-media din ţară, Călin Georgescu, director executiv al Centrului Naţional pentru Dezvoltare Durabilă, Jonathan Scheele, şef al Delegaţiei Comisiei Europene în România, Denny Robertson, preşedintele Agenţiei de Dezvoltare a SUA şi Ruxandra Stan, reprezentant al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în România, şi-au exprimat impresiile privind desfăşurarea "Agenţiei Locale 21", în momentul de faţă procesul de implementare a Agendei în oraşele pilot - desigur și în Miercurea-Ciuc - se află în faza de finisare a strategiilor. Acest proces a început prin elaborarea de către Grupele de lucru existente în fiecare "oraș pilot" a unei variante a strategiei care, în conformitate cu unul dintre scopurile principale ale proiectului, și anume "democratizarea și participarea publică în procesul decizional", a fost supusă dezbaterii publice. Insă, "Agenda Locală 21" nu este suficientă pentru ca o localitate să-și desfășoare eficient munca de execuție a proiectului, ea trebuind să fie ancorată în sprijinul extern. Oricare va fi situaţia, cea prezentă merge pe drumul cel bun • Problemele care cimentează activitatea locală au fost abordate în forţă, fapt ce se vede "pe faţa" oraşelor pilot, unde strategia prevăzută este pusă în aplicare în mod iniţtuţios şi cu seriozitate. Descentralizarea este un proces de bază a cărui desfăşurare este reconfortantă pentru reprezentantul UE, care o evaluează • Cele 9 oraşe pilot sunt rodul unei munci începute în anul 2000 pe baza unor programe aplicate prin voinţa locuitorilor acelor localităţi urbane. Cetăţenii s-au antrenat în lupta purtată pentru ca România să devină o ţară dezvoltată durabil, cetăţenii ei accedând la bogăţie, sănătate, învăţământ şi cultură • Forumul Naţional se desfăşoară într-un an crucial pentru accederea României în UE, ţara candidată trebuind să demonstreze în anul 2002 care îi sunt puterile ascensiunii spre nivelul standard de civilizaţie economică şi culturală • Forumul Naţional este o piesă de bază pentru intrarea României în UE, de aceea strategia prezentată de participanţi trebuie să cuprindă toţi cetăţenii acesteia atraşi fiind de resursele materiale ale oraşelor pilot, dar nu numai ale lor • UE nu deţine fonduri speciale destinate aplicării unor proiecte. Proiectele se vor baza pe consultări privind procesul care duce la dezvoltarea lor, acestea trebuind să aibă un sens important. Esenţa proiectelor a fost subliniată în cuvântul d-lui Ion Iliescu, preşedintele ţării, prezent la Forum. C. IULIU Reprezentanţii finanţatorilor internaţionali Cine şi cum finanţează proiectele? Sesiunea în cadrul căreia au fost prezentate sursele de finanţare a proiectelor "Agendei Locale 21" având ca destinaţie oraşele pilot, a fost condusă de Excelenţa sa, d-l ambasador Jonathan Scheele. D-l Călin Georgescu, director executiv al Centrului Naţional pentru Dezvoltare Durabilă, a declaratcă parteneriatul tripartit stă la baza Agendei, autorităţile locale, societatea civilă şi sectorul privat. CNDD este deschis pentru opiniile cetăţenilor din Miercurea-Ciuc, fiind alături de Federaţia Autorităţilor Locale din România după cum reiese şi din Declaraţia comună a FALR şi CNDD. în continuare, reprezentantul instituţiei bancare Bank-Austria Creditanstalt a prezentat în amănunţime modul cum o persoană fizică său juridică poate deveni clientul acelei bănci cu numeroase filiale în Europa. Nimeni să nu uite că trece printr-un test sever! Banca Română pentru Dezvoltare, prin reprezentantul ei, a prezentat diversitatea problematicii de finanţare a proiectelor, formele de împrumuturi fiind multe şi orientate spre oportunitatea situaţiei materiale a investitorilor. Dacă debitorul parcurge toate etapele prin care ajunge la creditor, proiectele locale se transformă din vis în realitate. Românii încă nu sunt obişnuiţi să facă împrumuturi pe termen lung, iar piaţa obligaţiunilor municipale este o piaţă tânără, cu potenţial de creştere. Luna viitoare se lansează în judeţul Harghita Compania Alianz Ţiriac - Asigurări, angajându-se în dezvoltarea durabilă a comunităţilor locale. După ce s-a clarificat, din punct de vedere teoretic, modalitatea în care se pot realiza proiectele Agendei, s-a trecut la prezentarea posibilităţilor cu scop lucrativ. "Este nevoie de căldura focului, a spus unul dintre vorbitori - dar fără foc ea nu există!" După ce d-nii Jonathan Scheele și Emil Calotă au evaluat valoarea Sesiunii a lll-a din cadrul Forumului cu tema: "Dezvoltarea durabilă, calea către integrarea în Uniunea Europeană", afirmând că "Agenda Locală 21" este cheia succesului, a fost prezentat textul unei Declaraţii comune care va fi dată publicităţii. IULIU C. Jonathan Scheele, şeful Delegaţiei Comisiei Europene în România • Pagina a 5-a • 16 aprilie 2002 • "Uniunea Europeană este o ţară a minorităţilor" Un "interludiu" al programului Sesiunii a fost conferinţa pentru presa locală, care s-a rezumat la întrebările puse de ziarişti. Iată răspunsurile: • Atacurile întreprinse de Guvernul Republicii Moldova pe diferite planuri vor fi analizate de UE în lumina cunoştinţelor ce le deţine despre Moldova. O declaraţie fulminantă nu poate fi apreciată ca o piesă de artilerie grea • Mecanismul menit să ducă la autoritatea locală este angrenat în acţiunea de descentralizare cu o structură complicată şi dificilă. Faptul se va definitiva numai dacă procesul va fi însoţit de susţinere financiară, iar resursele umane vor fi pregătite pentru o asemenea acţiune. Administraţiile din ţările dezvoltate "s-au descurcat". De ce procedura din România să nu fie eficientă? în fiecare stat derularea procesului de descentralizare a fost diferit, neexistând o soluţie unică • Situaţia localităţilor din România cu minorităţi etnice este asemănătoare cu aceea din Uniunea Europeană, care este "o ţară" cu multe minorităţi. Rolul autorităţii locale este de a ţine cont de dorinţele tuturor grupurilor etnice, dorinţe ce "urcă", în caz de neîndeplinire, până la nivel european. IULIU CONDRAT