Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 2002 (Anul 14, nr. 3033-3096)

2002-11-26 / nr. 3073

"Promisiunile alianţei noastre sunt sacre"D eşi a stat numai 4 ore la Bucureşti, prezenţa şefului administraţiei americane a conferit României un substanţial ascendent faţă de celelalte state care au primit invitaţia de aderare şi care n-au fost vizitate. în plus, comparată cu vizita de consolare a fostului preşedinte Clinton, cea de sâmbătă a avut cu totul altă semnificaţie: înnimbarea victoriei! Apoi, fundamental este că George W. Bush a spus, limpede şi direct, ceea ce tot românul aştepta să se spună: "Dacă cineva va îndrăzni să ameninţe sau să atace România, NATO şi SUA vă vor fi alături". La ora actuală, nu are cine ataca România şi nici nu are de ce. Certitudinea umbrelei militare NATO, întărită de altă propoziţie rostită de preşedintele american ("Promisiunile Alianţei noastre sunt sacre") face însă bine la suflet,l Sufletului unui popor care s-a simţit în pericol pe tot parcursul existenţei sale. Şi care, chiar în îndelungate timpuri de pace, n-a ştiut niciodată ce surpriză îi poate aduce ziua de mâine. Acesta a fost mesajul clar pe care înaltul oaspete de la Bucureşti nu s-a sfiit să-l rostească. Au existat în discursul şefului Casei Albe câteva idei care suportă varii interpretări. Câtă vreme nu se ştie ce a discutat Bush junior la Vilnius cu cei trei preşedinţi ai ţărilor baltice, care a fost conţinutul convorbirii de 120 de minute cu Vladimir Putin şi care a fost esenţa întrevederii cu preşedintele Iliescu (Continuare în pag. a 3-a) MIHAIL GROZA : Prefectul Mircea Duşa a trimis organele de control asupra Primăriei Odorhei "închiderea Primăriei Odorhei este o copilărie" - a declarat prefectul Mircea Duşa, după ce a impus reluarea activităţii acesteia. El a precizat că o sumă de zece miliarde de lei a fost prevăzută de consiliul local în capitolul 51 ("Autorităţi Publice") din bugetul local, bani din care trebuiesc plătiţi funcţionarii şi întreţinerea clădirii. "Fie că îi convine sau nu, primarul Szász Jenő are obligaţia legală să asigure funcţionarea primăriei din aceşti bani", a declarat prefectul. Reprezentantul Guvernului în judeţ a mai găsit la Odorhei facturi telefonice însumând un miliard de lei pentru convorbiri in 9 luni, 600 de milioane cheltuiţi pe protocol şi alţi 250 de milioane cheltuiţi cu deplasări în străinătate. Cea mai mare nedumerire au stârnit-o cei 400 de milioane cheltuiţi cu destinaţia "convenţii civile". Prefectul se întreabă ce convenţii civile are de plătit Primăria Odorheiu-Secuiesc, din moment ce pe statele de plată ale instituţiei figurează 75 de angajaţi cu contract de muncă, iar acesta este numărul maxim de angajaţi pe care, potrivit legii, îi poate avea o primărie de talia celei din Odorhei? Neregulile depistate la o primă privire asupra situaţiei cheltuielilor de la Odorhei l-a determinat pe Mircea Duşa să trimită la faţa locului o echipă specializată de control. IULIAN VAIDEŞ in Apa minerală de Borsec, cu o tradiţie de peste 400 de ani este, într-adevăr, una din cele mai generoase şi benefice daruri ale naturii! Legenda a devenit realitate: de-a lungul istoriei sale, "REGINA" Borsec s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune, mai gustoase, mai tămăduitoare ape minerale naturale sută la sută... Majoritatea religiilor menţionează, din străvechi vremuri, apa, ca pe un dar divin a cărui valorificare a devenit o datorie a tuturor oamenilor înţelepţi... - în pag. a 4-a : Borsec - oraşul cu 15 izvoare de ape minerale naturale! ROMAQUA GROUP SA rJ- 1 7 WcJUi '»tlUtiES) MlfTl Anul XIV., Nr. 3073 MARȚI, 26 NOIEMBRIE 2002 • 8 PAGINI Prețul 1100 lei prin abonament, 2000 lei la vânzare liberă Până la finele anului Comisia judeţeană de fond funciar doreşte să elibereze 80 la sută din titlurile de proprietate Deziderat pentru atingerea căruia membrii ei au luat în calcul toate posibilităţile existente în fiecare localitate, pe baza unor analize efectuate împreună cu comisiile locale. Concluzia care s-a desprins în urma întâlnirilor avute a fost aceea că, atât la centru, cât şi în teritoriu trebuie lucrat altfel decât până acum, pentru că şi rezultatul aşteptat este altul. Mai exact, spunea domnul Traian Faur, directorul general al OJCGC Harghita, în perioada care a mai rămas, la nivelul judeţului numărul titlurilor prevăzute a se elibera urcă undeva către 15.000. Cifră posibil de atins dacă s-ar fructifica la maximum toate rezervele existente între ele, evident, şi timpul de lucru pe care Oficiul l-a şi dilatat dincolo de limită, solicitându-şi angajaţii chiar şi în zilele de sâmbătă sau duminică. Dar asta nu rezolvă în totalitate problema, întrucât acelaşi efort este de dorit şi în cazul comisiilor locale. Comisii care ar trebui să aibă în vedere în primul rând scurtarea distanţei dintre momentul punerii în posesie şi cel al înaintării documentelor către comisia judeţeană, prin colectarea semnăturilor pe procesele verbale de punere în posesie şi, nu în ultimul rând, prin aplicarea soluţiei prevăzute de OUG nr. 127/2002, de care, nejustificat, unele se tem. (Continuare în pag. a 3-a) ȘTEFANA DRAGHICI Deficit de peste 15 miliarde lei Odată cu rectificarea bugetului de stat au intervenit modificări şi în ceea ce priveşte bugetul judeţului şi bugetele locale. Consilierii judeţeni au aprobat în şedinţa extraordinară de vineri atât rectificarea bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al Consiliului judeţean, cât şi repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale şi din TVA. Ordonanța de urgenţă nr. 144/2002 cu privire la rectificarea bugetului de stat prevede în anexa nr. 4 a bugetului propriu al Consiliului judeţean Harghita 2.345.250 mii lei din sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, programul rectificat pe 2002 fiind astfel de 22.478.780 mii lei. Din sumele defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor instituţiilor de învăţământ special au fost alocate 650.000 mii lei, sumă de care vor beneficia trei şcoli speciale: "Sf. Ana" Miercurea-Ciuc, Ocland şi Bilbor. Există totuşi un deficit de 15 miliarde lei în bugetul propriu al Consiliului judeţean. Din păcate, suma alocată Harghitei în urma rectificării bugetului de stat reprezintă doar 15% din necesar. (Continuare în pag. a 3-a) ANA OGRĂZEANU Liniştea dinaintea furtunii la Administraţia Financiară Ghişeele Administraţiei Financiare de pe strada Florilor din Miercurea-Ciuc arată destul de aerisite la sfârşitul lunii noiembrie. Contribuabilii care au avut de primit sume în urma reevaluării impozitului pe venitul global şi-au recuperat banii într-o proporţie considerabilă. Din cele 7.600 de persoane aflate în această situaţie, aproximativ 6.000 şi-au recuperat banii, deci peste 78 la sută. Din cele peste 7 miliarde lei pe care administraţia financiară trebuia să le (Continuare, în pag. a 3-a) V. IULIAN