Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2003 (Anul 15, nr. 3098-3156)

2003-01-15 / nr. 3103

• Pagina a 2-a • 15 ianuarie 2003 • La S.C. GEOLEX" S.A. HARGHITA. Fata de ceea ce se întâmplă în economia naţionala, în anul 2002 a fost unul bun pentru geologii harghiteni! Ţinând cont de greutăţile prin care trec societăţile comerciale româneşti, de necazurile din industrie în general, şi din cercetare în special, ceea ce au realizat în anul trecut cei de la S.C. GEOLEX S.A. Harghita este peste așteptările lor. Spunem acest lucru pentru că întregul program de cercetare geologică pe 2002 aprobat de Ministerul Industriei și Cercetării (MIC) a fost realizat, la fiecare capitol al lui. S-a urmărit, cu prioritate, eficienţa muncii şi nu realizările cantitative. S-a vrut ca ceea ce geologii fac să fie de folos industriei, economiei naţionale româneşti. "... Anul 2002 a fost pentru noi un an ceva mai bun ca precedenţii ne spune d-l ing. MIRCEA MOCANU, directorul S.C. GEOLEX S.A. Harghita. Am realizat un volum mult mai mare de lucrări de cercetare geologică, investiţiile programate şi aprobate de MIC au fost îndeplinite la termen, iar rezultatele lor puse operativ la dispoziţia specialiştilor în domeniu. Pot spune că am muncit în condiţii deosebite de eficienţă economică, ceea ce înseamnă că ce am făcut noi în anul de curând încheiat nu a fost în zadar. Asta şi pentru că ne-am prevăzut şi am şi realizat investiţii care au dat rezultate, şi mă refer aici la procurarea şi montarea unor utilaje şi instalaţii performante de foraj, la asigurarea unor mijloace de transport adecvate..." Desigur că nu putem intra în amănunte și nu se pot insera aici lucrările de cercetare geologică realizate. Asta în primul rând pentru că sunt multe și ele au fost înaintate la MIC, care va decide mersul în continuare al cercetărilor respective, şi apoi pentru că ele nu pot fi date publicităţii. Nu că ar prezenta cine ştie ce secrete, ci pentru simplul motiv că nu geologii hotărăsc dacă ele vor şi fi exploatate, dacă prezintă interes pentru economia naţională. Poate viitorul... Până una alta, cei de la GEOLEX şi-au luat un bine meritat concediu de odihnă, iar atunci când vremea se va mai îndrepta, ceea ce geologii speră să fie luna viitoare, se vor întoarce şi-şi vor relua activitatea. Reluarea activităţii pe noul an presupune a avea la dispoziţie un program de cercetare bine gândit şi întocmit, aprobat de MIC, ceea ce cei de la GEOLEX Harghita au şi făcut din timp. Adică, ştiu cu exactitate ce vor face şi unde vor activa pe tot parcursul acestui an. Lucrările nu vor fi numai la nivelul judeţului Harghita, ci pe cuprinsul întregului teritoriu românesc, în funcţie de modul în care MIC va repartiza activităţile din programul anual, în paralel, GEOLEX Harghita este în curs de încheiere a unor noi contracte, cu diverşi beneficiari, pentru realizarea unor lucrări de foraje pentru cercetare geologică şi pentru foraje hidrogeologice. ANTON BORŞ Ce se va întâmpla... (Urmare din pag. 1) deoarece s-a constatat activitatea necorespunzătoare a unor cadre didactice, în paralel cu pregătirea superficială a elevilor. • A fost declanşat programul de pregătire a candidaţilor pentru examenele de capacitate şi de bacalaureat, urmând să se stabilească în ce măsură centrele de examinare vor putea cuprinde un număr de 250 de elevi, conform hotărârii MEC • Directorii unităţilor şcolare sunt preocupaţi de ordinul "tripartit" privind securitatea şcolilor însă, fără sprijinul puterilor locale sunt neputincioşi în a-şi proteja unitatea. Se caută resursele financiare necesare pentru acţiunea solicitată de ordinul a trei ministere • Prima parte a revigorării învăţământului din mediul rural a fost realizată, respectiv şcolile au primit un sprijin material substanţial. Urmează partea a doua legată de proiectul "Antisărăcie" al Consiliului judeţean. PHARE RO-0104-02 cuprinde programul "Accesul la educaţie a grupurilor dezavantajate, cu focalizare pe rromi", proiectul judeţului Harghita numindu-se "Conştienţi în fundamentarea viitorului comun". Localităţile vizate sunt: Crăciunel, Corund, Praid, Atid, Crişeni, Avrămeşti, Filiaşi, Eliseni şi Odorheiu-Secuiesc. Obiectivele urmăresc reabilitarea şcolilor din aceste localităţi prin: canalizare, încălzire centrală, instalaţii de apă potabilă, organizarea comunităţiilor, socializarea şi alfabetizarea. PHARE asigură 83 la sută din finanţarea lucrărilor prevăzute în proiect, Consiliul judeţean 10 la sută, iar unităţile şcolare, din buget propriu, 3 la sută. La Miercurea-Ciuc Preşedintele Blocului Reformist din UDMR a criticat conducerea Uniunii Preşedintele Blocului Reformist din UDMR, Toró T. Tibor, s-a întâlnit luni la Miercurea-Ciuc cu reprezentanţii societăţii civile, autorităţilor locale, bisericilor maghiare şi politicieni din cadrul UDMR. Potrivit declaraţiei sale scopul vizitei este acela "de a lua pulsul Secuimii unde nemulţumirile faţă de Uniune sunt cele mai mari". Toró T. Tibor a precizat că după 12 ani, conducerea tip partid unic, nu s-a schimbat deloc, "iar maghiarii din Secuime care trăiesc în bloc nu au avut posibilitatea de a alege, ci doar de a vota". Preşedintele Blocului Reformist a condamnat politica bazată pe democraţia majoritară din UDMR pe care o consideră extrem de periculoasă, acum fiind necesară o democraţie consensuală. "Congresul UDMR de la Satul-Mare este jucat. Actuala conducere nu respectă jocul democratic, nu a făcut alegeri şi nu a respectat algoritmul pluralist intern în organizarea congresului. La Satu-Mare nu se va întâmpla nimic faţă de ceea ce vrea actuala conducere", a mai afirmat Toró T. Tibor. Acesta a declarat presei că facţiunea sa a epuizat toate mijloacele de dialog pentru scoaterea din criză a UDMR-ului, iar în momentul de faţă "de conducerea Uniunii depinde dacă UDMR rămâne împreună sau se scindează". Singura soluţie văzută de Toró T. Tibor este "instituţionalizarea reală a pluralismului intern şi nu una de faţadă". (E. G.) ■ Blocul Reformist solicită adoptarea modelului românesc al dublei cetăţenii Blocul Reformist din cadrul UDMR a propus ca la modificarea Legii statutului maghiarilor din afara graniţelor Ungariei să se adopte modelul românesc al dublei cetăţenii. Astfel, ar trebui să se ţină cont de posibilitatea ca maghiarii din afara graniţelor Ungariei să primească dublă cetăţenie, într-o declaraţie remisă presei din Miercurea-Ciuc, Blocul Reformist precizează că autorităţile române acordă dublă cetăţenie pentru "mai multe sute de mii de români care trăiesc în afara graniţelor României", iar acest lucru nu a adus nici un fel de critici nici din partea ţărilor implicate şi nici din partea forurilor europene. "Suntem convinşi că aplicarea în practică a modelului românesc al dublei cetăţenii ar da un conţinut adevărat parteneriatului strategic româno-ungar şi ar sprijini stabilitatea regională", se arată în declaraţie. Preşedintele Blocului Reformist din cadrul UDMR a afirmat că "Legea Statutului este în curs de modificare şi există un pericol real de a trunchia această lege şi de a pierde tocmai acel efect pozitiv asupra păstrării identităţii comunităţii maghiare din afara graniţelor Ungariei. Noi credem că Guvernul Medgyessy a pierdut teren în aplicarea acestei legi şi cerem conducerii UDMR să susţină propunerea în faţa guvernelor celor două ţări, România şi Ungaria". EMIL GROZA De la "Pro Transilvania" (Urmare din pag. 1) nimeni nu le va acorda vreun credit. Şi totuşi, există riscul ca această nouă agresiune să-şi găsească audienţă cel puţin la o anumită parte a presei occidentale aflată în slujba unor cercuri antiromâneşti, iar aceasta ar putea face o nouă problemă "europeană" din această "limbă transilvăneană". Cât îl priveşte pe Sabin Gherman acesta, din câte se vede, zburdă liber prin Europa fără graniţe şi, cuplat cu această Nelly Maes, comite o nouă încălcare gravă a articolelor 1,13 şi 148 din Constituţia României, inventând o nouă limbă, pe care nici el nu o cunoaşte! Fiindcă timp de sute de ani în Transilvania, aflată sub dominaţie străină, când românii erau socotiţi toleraţi, nici o altă limbă nu i-a putut rupe de fraţii lor de peste Carpaţi, chiar dacă asupra lor s-a abătut o dură şi permanentă politică de deznaţionalizare. Aceasta pentru că: "De aici izvorăşte lumina/ De-atât de dulce mii/ De crezi că vorbeşte româna/ Printre păsări mii// Transilvania, Transilvania/ Vatră caldă, luminoasă/ Ca litania, ca litania/ De străveche şi frumoasă" (Grigore Vieru— "Transilvania"). Oare nu ar fi timpul ca autorităţile române să se sesizeze asupra acestui nou atentat asupra fiinţei naţionale, asupra Constituţiei şi să dovedească mai multă fermitate faţă de toate aceste acţiuni antinaţionale şi antistatale ale acestui Sabin Gherman? P.S. între timp, municipiul Cluj-Napoca a fost împânzit, în ajunul Anului Nou, cu manifeste bilingve, care chemau populaţia la o manifestaţie antistatală, pentru o "Transilvanie independentă"! Este scopul declarat al Ligii "Pro-Transilvania", creată de Sabin Gherman! (Urmare din pag. 1) a-i face faţă, alţii nu, pentru că au fost "păcăliţi" ca să nu spunem altcumva de către S.C. EDILTOP URBAN S.A., care în luna noiembrie a furnizat căldură, trezind speranţe pentru cei care nu s-au debranşat în vară şi în toamnă, în ziua de 6 ianuarie, când loan l-a botezat pe Iisus în apa Iordanului, când se ţine şi una din cele şapte Taine, cea rară de care nu poţi să fii creştin, sărbătoarea Botezului, ziua în care s-a făcut Agheasmă Mare, când se sfinţesc apele iar bătrânii spun că este cel mai mare ger de peste an. "GERUL BOBOTEZII", S.C. EDILTOP URBAN S.A. a sistat în totalitate activitatea centralei termice care furniza energia celor 530 de apartamente din administrarea Asociaţiei de proprietari "Centru", fără ca cei care au mai rămas cuplaţi la încălzirea municipiului să fie avertizaţi măcar printr-o simplă etichetă lipită lângă cutiile poştale. Unii s-au descurcat, alţii numai ei ştiu cum se descurcă. Mă refer la cei care au depus cereri de debranşare la vederea primei facturi pe noiembrie 2002. Nu s-a procedat în spiritul fair-play-ului cu neanunţarea opririi căldurii. Adevărul e că oamenii care nu şi-au decuplat apartamentele de la încălzirea municipiului au fost buimăciţi de cap... mergând, cum se spune, pe mâna EDILTOP... Şi rezultatul se vede: frig, frig şi iar frig...?! în ziua de Bobotează căldura pentru toate apartamentele administrate de Asociaţia de proprietari "Centru" a fost oprită definitiv şi "creştineşte". De Bobotează caloriferele au rămas reci... După cum a început noul an, se pare că la Topliţa toate relele vin încet, dar sigur. Precis ne vom lovi şi de altele, numai să fim optimişti şi să le putem aştepta, pentru că ne lovesc pe la spate, când ne este lumea mai dragă și atunci când nu ne așteptăm... (^"Surprize".?) Adevărul Harghitei