Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2003 (Anul 15, nr. 3157-3218)

2003-06-12 / nr. 3206

nspectoratul de Protecţie Civilă Harghita organizează, în mai multe localităţi harghitene, în perioada 16-20 iunie aplicaţia de protecţie civilă „Mureş 2003”. Activităţile din cadrul aplicaţiei se încadrează în programul Ministerului de Interne de consolidare şi dezvoltare a relaţiilor parteneriale cu comunitatea. Activităţile vor fi coordonate de Comisia Judeţeană de Apărare împotriva Dezastrelor, precum şi de comisiile similare de la nivelul localităţilor, care vor lua decizii privind prevenirea, pregătirea şi intervenţia formaţiunilor de protecţie civilă pentru limitarea şi înlăturarea urmărilor dezastrelor produse pe teritoriul judeţului. Exerciţiile de protecţie civilă se vor desfăşura în Miercurea-Ciuc, Gheorgheni, Topliţa, Frumoasa şi Sândominic şi vor fi organizate şi conduse de Inspectoratul de Protecţie Civilă Harghita şi de de inspectoratele sau comisiile locale de protecţie civilă. Exerciţiul de la Topliţa se va desfăşura în 17 iunie, între orele 12.30 şi 14.00, iar scenariul acestuia prevede inundaţii provocate de râul Mureş în cartierul Luncani. Formaţiuni de protecţie civilă şi de Cruce Roşie, subunităţi de poliţie, de jandarmi şi de pompieri vor avea sarcina de a limita efectele dezastrului şi de a reface căile de comunicaţie cu cartierul care va fi izolat de restul oraşului. Primăria din Topliţa va organiza o tabără de sinistraţi în incinta Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”, în data de 18 iunie, între orele 12.30 şi 13.30 se va desfăşura exerciţiul de la Miercurea-Ciuc, exerciţiu al cărui scenariu prevede un accident chimic pe Platfoma Industrială Vest a oraşului. Pe lângă formaţiunile de pompieri, jandarmi, poliţie şi Curce Roşie, la exerciţiul de la Miercurea-Ciuc va participa şi detaşamentul pirotehnic al SRI care va avea rolul de a dezamorsa o bombă artizanală plasată lângă (Continuare în pag. a 3-a) IULIAN VAIDEŞ Praful - o prezenţă suverană la Gheorgheni Dacă mai era nevoie, această primăvară toridă a acutizat unele probleme, cum ar fi lipsa de apă din sol şi praful ce îşi reclamă „dreptul” de a fi peste tot, mai ales dacă măsurile ce se iau au o eficacitate ce tinde spre valoarea... zero... Părculeţul din centrul Gheorgheniului ar avea nevoie şi el de mai multă apă, pentru a reda gazonului de aici adevărata sa identitate, în momentul de faţă, coloraţia indică altceva, chiar dacă „pornirea” fântânii arteziene ar vrea să sugereze o schimbare în bine. Fireşte, deocamdată, se creează mai mult o iluzie... (Continuare în pag. a 4-a) E. NICOLAE Societatea de gospodărire comunală Gosloc SA din Bălan a înaintat Autorităţii Naţionale de Reglementare a Serviciilor Comunale o cerere de majorare a tarifului de furnizare a apei curente. Noul tarif prevăzut este unul de supravieţuire şi nu înglobează profit şi nici cotă pentru dezvoltare. Conducerea societăţii este conştientă de faptul că oferă servicii unei populaţii sărăcite, care cu greu ar face faţă unei majorări a tarifului la apă curentă, motiv pentru care noul tarif nu înglobează decât acoperirea costurilor de producţie. La ora actuală Golsloc SA furnizează apă curentă la 1254 de lei pe metrul cub, unul din cele mai mici tarife din ţară. La acest tarif însă se lucrează în pierdere datorită, în primul rând, preluării de către Gosloc SA a staţiei de alimentare cu apă de la societatea minieră din localitate. Directoarea societăţii, ing. Dana Mocanu, spune că utilajele staţiei sunt uzate fizic şi moral, sunt energofage şi că în condiţiile în care se menţine tariful actual, unul la care societatea lucrează în pierdere, alimentarea pe termen lung cu apă a oraşului este _______________________ ameninţată. Deşi există proiecte de reabilitare a reţelei de alimentare cu apă a oraşului, acestea se află încă în stare incipientă, iar măsurile ce se impun sunt urgente. Conducerea Golstoc caută surse de finanţare pentru redresarea situaţiei, chiar prin credite, dar acestea sunt greu de obţinut în condiţiile în care unicul acţionar al societăţii este Consiliul local al oraşului. Directoarea societăţii face un apel la concetăţenii săi să (Continuare în pag. a 3-a) V. IULIAN Gosloc SA caută o soluţie de compromis pentru a continua furnizarea apei curente Pentru gestionarea eficientă a energiei în Harghita A luat fiinţă o agenţie în domeniu, ca serviciu public de interes judeţean în cadrul programului SAVE. Consiliul judeţean Harghita a predat un proiect privind înfiinţarea unei Agenţii pentru gestionarea eficientă a energiei la nivel judeţean", care va funcţiona ca un serviciu public în subordinea Consiliului judeţean.Harghita are ca parteneri la proiect provinciile Burgos (Spania) şi Trapani (Italia). După ce proiectul înaintat forurilor Uniunii Europene a întrunit punctajul necesar acceptării pentru finanţare, în 13 ianuarie a.c. s-a semnat contractul dintre Consiliul judeţean şi ceilalţi parteneri pentru derularea lui. Legea nr. 325/27.05.2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 29/2000 privind reabilitarea termică a fondului construit existent şi stimularea economisirii energiei termice urmăreşte îmbunătăţirea performanţelor de izolare termică a elementelor de construcţie care delimitează de exterior spaţiile interioare încălzite, precum şi creşterea eficienţei energetice a instalaţiilor interioare de încălzire şi alimentare cu apă caldă menajeră, a centralelor termice, punctelor termice şi reţelelor de distribuţie a agentului termic şi a apei calde menajere care se găsesc în interiorul clădirilor sau adiacente acestora. Statul sprijină persoanele fizice şi juridice care întreprind măsuri de reabilitare şi modernizare termică a clădirilor şi instalaţiilor (Continuare în pag. a 3-a) ANA OGRĂZEANU Biblioteca Județeană turnul ÎHÂH «»«“ Anul XV., Nr. 3206 JOI, 12 IUNIE 2003 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă Recoltă de Pe parcursul lunii trecute, inspectorii Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita nu prea au şomat, cele 94 de acţiuni de control desfăşurate urcând cifra totală undeva foarte aproape de cea care anunţă schimbarea „prefixului”. Localizate cu precădere în perimetrul agenţilor economici, „vizitele de lucru” ale reprezentanţilor OJPC s-au lăsat în cele din urmă cu amenzi grase, pe măsura deficienţelor întâlnite. Interesant e acum faptul că, din produsele controlate, a căror valoare se ridică la 2.211,3 milioane lei, jumătate din cele intrate prin import s-au dovedit a fi neconforme cu legislaţia în domeniul protecţiei consumatorilor, iar două treimi din această jumătate s-au identificat chiar în unităţile vamale interioare şi de frontieră. Poate tocmai aşa se explică faptul că pentru doi dintre agenţii economici controlaţi a fost dispusă măsura sistării temporare a activităţii încurajaţi de modul în care sunt rezolvate problemele consumatorilor, cinci cetăţeni au apelat la serviciile Oficiului şi în luna mai, lună în care, pe baza investigaţiilor făcute 23 milioane lei s-au întors către cei ale căror interese au fost lezate, prin înlocuirea produselor defecte, achitarea contravalorii lor sau achitarea reparaţiilor efectuate. Cu puţin timp înainte de Ziua Copilului, în colimatorul inspectorilor au intrat şi comercianţii deContinuare în pag. a 3-a) ȘTEFANA DRĂGHICI Lucrările la biserica greco-catolică se desfăşoară într-un ritm bun Lucrările de construcţie la noua biserică greco-catolică din Topliţa au început, practic, la sfârşitul Săptămânii Luminate, după săpături continuând cu turnarea fundaţiei de beton. La ora actuală fundaţia este ridicată, placa turnată, urmând zidirea pereţilor. Lucrările decurg normal şi se doreşte, aşa cum ne-a spus părintele paroh Vasile Costea, ca în toamnă lăcaşul să fie acoperit. Noua biserică greco-catolică din Topliţa, situată pe strada Libertăţii nr. 11 va avea o lungime de 20 metri, lăţime de 8 metri, iar înălţimea de 21 metri, oferind loc de închinăciune pentru circa 200 de credincioşi. „Este un drum greu ne-a spus părintele Vasile Costea şi anevoios până la finalizarea dorinţei noastre, dar cu ajutorul Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi a patronilor acestei biserici, Sfinţii Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur, care dorim să lumineze inimile şi minţile noastre, vom putea duce la capăt această ctitorie. Mulţumim tuturor celor care ne-au ajutat şi celor care ne vor ajuta de acum înainte”. VASILE GOTEA