Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 2003 (Anul 15, nr. 3285-3346)

2003-10-01 / nr. 3285

Anul XV., Nr. 3285 MIERCURI, 1 OCTOMBRIE 2003 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă cel mai important eveniment politic al anului în cadrul conferinţei de presă care a avut ca temă Legea de revizuire a Constituţiei şi principalele modificări/completări aduse celei adoptate în 1991, prefectul Mircea Duşa a apreciat referendumul naţional, programat a avea loc în data de 19 octombrie a.c., drept cel mai important eveniment politic al anului, la care sunt chemaţi să participe toţi cetăţenii cu drept de vot din Harghita. „Votând Legea de revizuire a Constituţiei, accentuaţiomnia sa, ne vom da în fapt adeziunea pentru aderarea ţării la NATO şi integrarea ei în Uniunea Europeană”, în procesul de revizuire a Constituţiei, a mai subliniat vorbitorul, s-a pornit de la teza ca acesta să nu afecteze elementele fundamentale, definitorii ale statului român, aşa cum sunt ele enunţate în articolul 148 din Legea fundamentală şi care nu pot forma obiectul revizuirii dintre ele şi reglementarea actuală, potrivit căreia „România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil”, ce are ca limbă oficială limba română, întrebat dacă UDMR-ul a putut accepta sintagma de „stat naţional”, domnul Zsombori Vilmos, prezent la conferinţa de presă, a răspuns: „UDMR a făcut un compromis între cerinţe şi posibilităţi”. Cât priveşte modificările şi completările aduse actualei Constituţii, preşedintele Consiliului judeţean Harghita crede că, prin acceptarea lor de către majoritatea cetăţenilor cu drept de vot ai ţării, România poate avea o Constituţie europeană. Persoanele care doresc să afle mai multe amănunte privind Legea de revizuire a Constituţiei, precum şi alte informaţii legate de organizarea, respectiv desfăşurarea referendumului din 19 octombrie a.c, pot apela gratuit numărul 986, ce funcţionează în cadrul biroului specializat al Prefecturii. ŞTEFANA DRĂGHICI în paginile 3-6. LEGEA DE REVIZUIRE A CONSTITUȚIEI ROMÂNIEI Drumeţ în calea ideilor La Jumătate de drum? Cum era şi firesc, debutul noului an şcolar a prilejuit şi momente festive, alături de recunoaşterea faptului „că mai sunt multe de făcut” - un „şlagăr” auzit deja până la punctul de saturaţie! - , dar greutăţile pe care le parcurgem sunt inerente (continuarea „firească” a amintitului „şlagăr”). Şi cum e de „bon ton” cu asemenea ocazii, oficialităţi şi oameni politici - stânga - dreapta, că văzutul la faţă e... mană cerească pentru viitoarele electorale - nu s-au lăsat rugaţi la capitolul prezenţă, descoperind, nu fără o anumită abilitate deprinsă în toiul nenumăratelor „lucrături” parlamentare sau extraparlamentare, partea însorită a lucrurilor și (Continuare în pag. a 2-a) E. NICOLAE în pagina a 7-a • SPORT Greva - „sabia lui Damocles" asupra sänätätii noastre  D-nă Nyúlas Emma, lider al Sindicatului „Sanitas” ne aflăm în pragul unui conflict de muncă la nivel de ramură sanitară în care este implicat şi Sindicatul „Sanitas” Harghita afiliat la Federaţia „Sanitas” din România. De unde a venit „scânteia”?  Având în vedere că Acordul încheiat în data de 8 iulie 2003 între reprezentanţii Ministerului Sănătăţii, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi Federaţia „Sanitas” din România, nu a fost respectat conform înţelegerii, Consiliul Naţional al Federaţiei întrunit în şedinţa ce avut loc în data de 18 septembrie, a considerat compromisă colaborarea între partenerii sociali şi a hotărât deschiderea unui conflict de muncă. - Care este programul acţiunii de luptă sindicală? - Până în ultima zi a lunii septembrie a fost deschis şi înregistrat conflictul de muncă la Direcţia judeţeană de muncă. Astăzi am intrat în greva de avertisment - fără întreruperea activităţii - purtând banderola „Sanitas” până vineri, 3 octombrie, în data de 10 octombrie vot (Continuare în pag. a 2-a) IULIU CONDRAT Zilele trecute am fost căutat de un cetăţean, un om obişnuit, dar oarecum, disperat. L-am văzut pentru prima dată. Un locuitor al urbei, de etnie maghiară, foarte supărat pe copilul său, dar şi pe unii prieteni şi cunoştinţe, de aceeaşi etnie, care nu l-au băgat în seamă când le-a solicitat ajutorul. Cu anumită reţinere, dar totuşi hotărât, H.C. mi-a arătat două fotografii pe care le-a găsit la copilul său. Un tânăr blond cu ochi albaştri a cărui imagine era suprapusă peste cea a lui... Adolf Hitler. Din câte am înţeles, copilul are pozele de la o organizaţie din NEONAZISM!, frumos ambalat Ungaria, 64 de Comitate - HVIM, în care, se pare, s-a înscris. Mi s-a sugerat să caut pe INTERNET, dându-mi-se și adresa respectivă. Curios, am consultat INTERNETUL. Am găsit lucruri foarte interesante. Un site bine lucrat, frumos colorat, plin de îndemnuri măreţe... Tatăl furios ştie că fotografia este extrasă din acel site. Dar ştie şi mai multe... Ştie că fiul său şi-a schimbat, în ultimul timp, comportamentul, în ultimul timp a început să-i răspundă obraznic. Mai ştie că niciodată copilul său nu ar fi susţinut faptul că el şi prietenii lui cunosc răspunsuri la unele întrebări la care el, tatăl, nici nu s-ar fi putut gândi. Nu-şi închipuie că fiul său ar fi putut citi vreodată „Mein Kampf’. Mai este convins că, din ce în ce mai mulţi tineri, cad pradă site-ului frumos colorat cu îndemnuri măreţe şi se înscriu în organizație. (Continuare în pag. a 2-a) VASILE GOTEA 775 milioane lei sancţiuni r aplicate, din care 320 milioane lei pentru munca la negru Campania pentru identificarea cazurilor de muncă fără forme legale în domeniile silvicultură, exploatare forestieră, prelucrarea lemnului şi fabricarea mobilei, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă s-a încheiat. în judeţul Harghita controalele inspectorilor Inspectoratului Teritorial de Muncă s-au desfăşurat fără incidente - după cum ne-a informat Daniela Bortoş - consilier juridic, purtătorul de cuvânt al ITM Harghita - din rezultatul final însă reieşind faptul că şi în judeţul Harghita există angajatori care folosesc forţa de muncă fără forme legale. Iată datele care spun totul: numărul total al angajatorilor controlaţi-57, din care 17 au fost depistaţi că foloseau muncă fără forme legale; numărul total al persoanelor fără forme legale 28, din care 2 femei, 2 tineri sub 18 ani; numărul deficienţelor constatate în domeniul relaţiilor de muncă 132, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă 197; s-au dispus 331 de măsuri pentru intrarea în legalitate, sancţiunile aplicate au fost de 320 milioane lei pentru munca fără forme legale şi 455 milioane lei pentru abateri de la normele de securitate şi sănătate în muncă. în total, valoarea sancţiunilor aplicate numai în perioada (Continuare în pag. a 2-a) AURELIA ILUT