Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2004 (Anul 16, nr. 3347-3408)

2004-01-28 / nr. 3363

Anul XVI., Nr. 3363 MIERCURI, 28 IANUARIE 2004 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă a două unităţi de învăţământ din Gheorgheni se desfăşoară inspecţia de fond de tip RODIS ale cărei concluzii pot fi comunicate presei la sfârşitul acestei săptămâni. Inspectorii de specialitate au avut o întâlnire cu autorităţile locale din proaspătul municipiu la care a fost prezent d-1 subprefect Dézsi Zoltán, pentru care Gheorgheni este locul său de baştină. Din analiza celor bune şi rele a reieşit faptul cel mai grav: subfinanţarea unităţilor şcolare. Primăria a făcut tot posibilul ca fondurile financiare solicitate de şcoli să umple găurile necesităţii însă, s-a produs o disfuncţiune a colaborării: primărie - unităţile de învăţământ şi consiliul local. Cererile întocmite de direcţiile de şcoli au ajuns la serviciul de contabilitate al primăriei, unde au suferit anumite transformări. Mai pe scurt, este necesară o mai înţeleaptă chibzuinţă a folosirii potenţialului financiar al localităţii • Ieri, d-na Kálmán Ungvári Zsófia, inspector şcolar general, s-a întâlnit cu reprezentanţi ai asociaţiei „Domus" din Germania care nu a renunţat să sprijine copiii defavorizaţi de soartă, deşi Casa de copii din Cristuru-Secuiesc s-a desfiinţat, iar cei de la Centrul de plasament au fost transferaţi în mare măsură la Case de tip familial. în plus, „Domus” doreşte să susţină material unitatea de învăţământ care funcţionează în clădirea unde a fost şcoala normală al cărei elev a fost Marin Preda. Cum neamţul nu aruncă banii în vânt, ajutorul promis are ca ţintă pregătirea elevilor pentru a se (Continuare în pag. a 2-a) IULIU CONDRAT . Asociaţiile de proprietari reprezintă forma de asociere autonomă şi nonprofit a proprietarilor unui condominiu, care se constituie şi au personalitate juridică potrivit prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, cu modificările şi completările ulterioare. Adunarea generală este organul suprem alasociaţiei de proprietari şi este alcătuită din toţi membrii asociaţiei, cu drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege, Acordul de asociere şi Statutul asociaţiei. Fiecare asociaţie, la constituirea sa, şi-a ales un comitet executiv, un preşedinte şi comisia de cenzori. Administratorul nu face parte din comitetul executiv, ci este angajat de către comitetul executiv. Preşedintele asociaţiei se alege de adunarea generală, şi face parte din comitetul executiv. Comisia de cenzori este organul asociaţiei care are sarcina principală de a urmări şi asigura respectarea legalităţii în administrarea bunurilor materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei. Comisia de cenzori are, din rândurile ei, un preşedinte. Cenzorul poate fi şi angajat - persoană fizică sau juridică. Această autonomie a asociaţiilor de proprietari nu este recunoscută de către SC GOSCOM SA Miercurea-Ciuc, furnizor de servicii comunale (apă rece, apă caldă şi agent termic), care se (Continuare în pag. a 2-a) D. CHIŢOIU Asociaţiile de proprietari nu sunt subordonate Goscom-ului! 15.50 je La SC PERLA HARGHITEI SA SÂNCRĂIENI Investiţii masive pentru creşterea capacităţii de îmbuteliere a apei minerale De la câteva zeci de milioane de litri de ape minerale câre se îmbuteliau cu circa 10-15 ani de zile în urmă, fabricile de îmbuteliere din judeţul Harghita au ajuns în prezent să îmbutelieze şi să livreze pe pieţele interne de desfacere şi la export o cifră record: la sfârşitul anului 2003 se poate vorbi despre 300 milioane litri! Evident, cu aproximaţie, de plus ori minus câteva mii de sticle de un litru. Şi, desigur, lunile de vârf au fost cele de la mijlocul anului, când s-a ajuns şi la aproape 40 de milioane de litri de ape minerale ce au luat drumul consumatorilor! Sigur, o asemenea creştere a cantităţii de ape minerale a necesitat eforturi, în special valutare, pentru că această creştere nu reprezintă altceva decât investiţii alocate şi materializate în modernizări, în noi dotări, în montarea de noi şi moderne linii de îmbuteliere. Asemenea investiţii au fost şi vor fi continuate, la toate fabricile din judeţul nostru, respectiv la cele din Borsec şi Sâncrăieni, la Tuşnad şa. D-l KURKÓ ÁRPÁD, directorul SC PERLA HARGHITEI SA Sâncrăieni, întrebat despre astfel de modernizări, ne-a declarat: „Pentru că cererea de ape minerale este în continuă creştere, dar şi pentru faptul că o parte din instalaţiile şi utilajele fabricii noastre au necesitat anumite schimbări. (Continuare în pag. a 2-a) ANTON BORȘ în numărul de azi suplimentul Aletheia Farmaciile vor semna contractul cu CJAS în această săptămână Contractele pe anul 2004 între farmaciile din judeţ şi Casa judeţeană de Asigurări de Sănătate vor fi semnate în cursul acestei săptămâni. Directoarea CJAS Harghita, Rodica Biro, a declarat că întârzierea în semnarea contractelor s-a datorat lipsei normelor metodologice de calcul a fondurilor alocate pentru fiecare farmacie în parte. „Acum dispunem de forma finală, oficială şi legală a normelor metodologice şi suntem în măsură să calculăm valoarea contractelor cu famaciile, în funcţie de punctajul pe care îl va obţine fiecare”, a declarat Rodica Biro. Potrivit aceleiaşi surse, farmaciile din judeţ dispun pentru anul 2004 de un total de peste 87 de miliarde de lei, cu aproximativ 20 de miliarde mai puţin decât au fost solicitaţi în 2003. Banii urmează să fie viraţi în tranşe trimestriale, iar suma exactă se calculează în funcţie de punctajul pe care-l obţine fiecare farmacie. Pe de altă parte, preşedinta Colegiului Farmaciştilor, Vitap Zsófia, a declarat că de câteva zile farmaciile harghitene nu mai onorează reţetele gratuite şi compensate pentru că sumele alocate pe luna ianuarie, printr-un act adiţional la contractul din 2003 s-au epuizat. Viap Zsófia a adăugat că farmaciştii nu vor mai elibera medicamente gratuite până când nu vor avea un contract ferm cu CJAS. IULIAN VAIDEŞ în cursul acestei *t m *t « • saptamami începe acţiunea de identificare a cabalinelor prin microcipare La mijlocul lunii în curs, DSV Harghita a convocat la Băile-Tuşnad 137 de medici şi asistenţi veterinari din reţeaua sa pentru o întrunire ce avea ca scop implementarea Programului strategic al acţiunilor sanitar-veterinare pe anul în curs. De menţionat că la această reuniune au dat curs invitaţiei gazdelor dr. Anton Stoichici şi dr. Florica Ristea de la Institutul Naţional de Diagnostic, precum şi dr. Constantin Vasilescu, director al Institutului Naţional de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară, alături de care s-a aflat colegul său, chimist Vasile Botha, care, în repetate rânduri, au subliniat rolul determinant al specialiştilor din acest domeniu în perspectiva aderării ţării noastre la UE, întrucât tematica abordată a fost cât se poate de complexă, noi ne-am rezumat doar la câteva aspecte care au în vedere perioada imediat următoare. Acestea vizează într-o primă etapă identificarea prin microcipare a 1.085 de cabaline răspândite în 56 de localităţi. Şi cum microcipurile erau aşteptate să sosească ieri, până la sfârşitul săptămânii în curs, dacă nu intervine ceva neprevăzut, începe şi implantarea lor, începe, dar mai greu de prevăzut e şi cum se termină, pentru că, potrivit doctorului Ferenczy Ferencz József, directorul executiv al Direcţiei Sanitar-Veterinare (Continuare în pag. a 2-a) ȘTEFANA DRĂGHICI