Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2004 (Anul 16, nr. 3347-3408)

2004-01-15 / nr. 3354

Anul XVI., Nr. 3354 MIERCURI, 15 IANUARIE 2004 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă IIII jp* L a începutul acestui an am I , purtat o discuție cu domnul ------NICULAE BACIU, primarul municipiului Topliţa, în legătură cu insuficienţa bugetului local pe anul 2004 şi câteva realizări care vor fi prioritare pe agenda de lucru în acest an. Domnule primar, deşi bugetul aprobat pentru 2004 este mai mare ca în anul trecut, el nu satisface toate nevoile municipiului. Aşa este. Deşi bugetul aprobat pentru 2004 este mai mare cu circa 10 la sută faţă de anul trecut, el nu satisface toate nevoile municipiului. Cu toate acestea, am încercat să împărţim sărăcia într-un mod cât mai corect, bineînţeles, având în vedere, cu prioritate, funcţionalitatea instituţiilor şi serviciilor fundamentale ale comunităţii. Am urmărit să prevedem numai cheltuieli absolut necesare, sumele alocate pentru investiţii fiind doar simbolice, fapt care nu ne permite să ne gândim la o perspectivă mai bună. Aşa că n-am avut de ales decât faptul că în condiţiile unui buget auster, sumele repartizate pentru cheltuieli materiale, atât pentru primărie, cât şi pentru instituţiile subordonate să fie drămuite la maximum. In marea majoritate a cazurilor, acestea sunt mai mici decât cele prevăzute în bugetul din anul 2003, cu excepţia cheltuielilor materiale pentru instituţiile de învăţământ, unde creşterea este de 10 la sută, în condiţiile în care aceste unităţi vor trebui ca în anul 2004 să-şi achiziţioneze lemnele necesare încălzirii pentru iarna 2004-2005. Din păcate, această creştere fiind insuficientă este necesar ca directorii instituţiilor de învăţământ se acorde atenţie deosebită doar materialelor de strictă necesitate. De fapt, faţă de 2003, s-a impus reducerea cheltuielilor la reparaţii poduri, pentru spaţii verzi, salubritate etc. Pentru subvenţionarea Ansamblului folcloric profesionist „Rapsodia Călimanilor” din Topliţa s-a solicitat, pentru 2004, suma de 6 miliarde lei. Care este situaţia? - Faţă de 6 miliarde lei cât s-a solicitat de către Ansamblul folcloric „Rapsodia Călimanilor”, s-a alocat suma de numai 2 miliarde lei, adică în procent de 357 la sută, ceea ce este puţin. Dar şi aceşti bani vom putea să-i acordăm numai în funcţie de disponibilul din trezoreria consiliului local. Au trecut sărbătorile şi voi interveni la cele mai înalte foruri pentru a soluţiona problema acestei instituţii de cultură. De fapt, eu am (Continuare în pag. a 3-a) VASILE GOTEA Când doi se ceartă, al treilea pierde Titlul nu are nimic, oameni buni. Nici zicala, chiar dacă a suferit o modificare, de data asta neemanată de înţelepciunea populară, ci impusă nemiloă de realitatea înconjurătoare. Actorii piesei care va urma sunt Societatea de cablu Astral, Asociaţia de proprietari Spicul şinu în ultimul rând, locatarii acestui cartier. Intriga se referă la intenţia de instalare a cablurilor din fibră optică, invenţie de netăgăduit a epocii. Introducere: cartierul Spicul este la această dată singurul în care transmisia emisiunilor TV nu se face prin fibră optică, spre deosebire de restul oraşului, şi are toată neşansa de partea lui să rămână la fel. Acestea sunt faptele. Cele două părţi implicate în poveste îşi au propriile percepţii despre chestiune. Directorul societăţii Astral, Szabó Gyula, susţine că din partea Asociaţiei Spicul bate un vânt rău de împotrivire faţă de progres, aşa în general. Domnia sa avansează în acest context versiunea că şeful blocului 14, Tímár Béla, însoţit de toată asociaţia în frunte cu preşedintele acesteia, Nicolae Sandu. (Continuare în pag. a 3-a) IULIA CATANĂ GOSCOM SA Miercurea-Ciuc îşi propune să presteze, printr-un efort comun, servicii civilizate în anul 2004 în mod firesc, odată cu aprobarea bugetului total general al unităţii administrativ-teritoriale Primăria Miercurea-Ciuc, în şedinţa extraordinară din 9 ianuarie, consiliul local municipal a aprobat şi bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2004 al SC GOSCOM SA, având în vedere faptul că, în conformitate cu prevederile legale specifice bugetul societăţii face parte din bugetul consiliului atât la partea de venituri cât şi la cea de cheltuieli, în anexele care compun bugetul se regăsesc toate elementele de identificare a veniturilor şi cheltuielilor care contribuie la realizarea obiectivelor de activitate ale societăţii GOSCOM, iar bugetul în esenţa lui, aşa cum a fost elaborat, este o lucrare de sinteză care prezintă situaţia globală a veniturilor şi cheltuielilor societăţii, precum şi degajările de surse de finanţare a investiţiilor. Pentru întocmirea bugetului a fost necesar să se întocmească atât programul de producţie la nivelul anului, în preţurile lunii decembrie 2003, precum şi a celui de reparaţii, a celui de dezvoltare şi a celui cu cheltuielile cu munca vie. Ca şi până acum, obiectivele de activitate principale ale GOSCOM sunt: producerea şi distribuţia energiei termice, captarea, tratarea şi distribuţia apei potabile, canalizarea şi epurarea apelor uzate precum şi transportul urban de călători, toate acestea funcţionând în regim de preţuri şi tarife reglementate şi supravegheate începând cu anul 2003 competenţa de avizare şi aprobare a ajustării preţurilor şi tarifelor revenind Autorităţii Naţionale de reglementare pentru serviciile publice de gospodărie comunală, respectiv consiliului local. Veniturile previzionate a se realiza în 2004 au avut în vedere descreşterea producţiei fizice faţă de perioada precedentă la apă potabilă cu 11,91 la sută, la canal 17,58 la sută, iar la energia termică 9,3 la sută. Această descreştere importantă a producţiei este rezultatul economiei reale efectuate de populaţie, ca (Continuare în pag. a 3-a) AURELIA ILUŢ în pagina a 4-a • SPORT $ € nemMrie Un alt 15 ianuarie... Acelaşi EMINESCU, Domnul frumos al poeziei româneşti, rază veşnic sclipitoare, sărbătorit cu evlavie pentru că a devenit demult pentru noi IZVORUL, LUCEAFĂRUL, MAREA... Ni l-am apropiat pentru slova Sa nepereche dăruindu-ne versuri cu strălucirea de diamant: „ Mai suna-vei, dulce corn, Pentru mine vreodată? ” îl iubim deoarece „Fără Eminescu am fi mai altfel şi mai săraci”. Cel ce se ivise ca un miracol a construit şlefuind, aşternănd cuvântul curat, mineralizat, sclipitor. A zidit durabil, cuminte din elanul şi sincera dorinţă de a îmbunătăţi mersul istoriei. (Continuare în pag. a 3-a) NICOLAE BUCUR E mult sau puţin până departe?! ■ Liceul „Marin Preda" şi-a urat un an nou încheind „Ne daţi ori nu ne daţi?" Firma pe care stă scris: „Liceul teoretic Marin Preda” este aplicată pe faţada unei clădiri moderne nou-nouţe, având un spaţiu amenajat conform standardelor impuse învăţământului românesc de cerinţele UE. Unitatea şcolară din Odorheiu-Secuiesc cu predare în limba română a făcut în doi ani paşi mari de integrare într-o activitate didacticopedagogică de calitate, dar şi pe drumul îmbunătăţiri situaţiei materiale prin toate metodele posibile, inclusiv acea a parteneriţelor. în acest an şcolar, doar clasa a XlI-a cuprinde un număr de elevi mai mic de 20, toate celelalte clase fiind deasupra acestei cifre. Cei 330 de elevi urmează profilurile: pedagogic, ştiinţele naturii, economie, filologie, matematică şi informatică. Toate cadrele didactice sunt (Continuare în pag. a 3-a) IULIU CONDRAT