Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2005 (Anul 17, nr. 3730-3796)

2005-09-29 / nr. 3794

• Pagina a 3-a • 29 septembrie 2005 • ess nn i nri^. ir Pădurea si rolul r (Urmare din pag. 1) Activitatea umană, industrială, a contribuit la ridicarea nivelului de dioxid de carbon (CO2) din atmosferă și al celorlalte gaze care produc efectul de seră, încălzind atmosfera și făcând ca temperatura să crească în continuu. Concentrația de dioxid de carbon este din ce în ce mai mare, iar dacă se va merge în acest ritm, se spune că în anul 2010 temperatura medie globală va fi mai mare cu două grade Celsius, ceea ce va avea consecinţe nefaste asupra vieţii pe Terra. Pădurile joacă un rol determinant în atenuarea schimbărilor climatice, iar câteva exemple pot fi edificatoare în acest sens. Care ar fi acestea? De secole tăiem pădurile, distrugând singura sursă nepoluantă de purificare a atmosferei prin eliberarea de oxigen şi înglobarea carbonului din aer şi din sol în biomasă. De pildă, după unele studii de specialitate, pentru producerea unei tone de lemn, arborii consumă şi stochează 1,8 tone dioxid de carbon şi eliberează în atmosferă 1,3 tone oxigen. Şi punem în atenţia celor care exploatează ilegal şi nemilos pădurile noastre, ca să ştie şi să se gândească bine atunci când pune mâna pe topor ori drujba în funcţiune, că un hectar de pădure pune în libertate 180-200 kg oxigen şi absoarbe circa 220-280 kg carbon, fixându-1 în lemn. într-un sezon de vegetaţie, un hectar de pădure poate absorbi şi fixa în biomasa sa o cantitate de carbon eliminată de 200 persoane prin procesul de respiraţie. Ştiu oare cei care distrug pădurile că pentru a asigura necesarul de oxigen unui individ, pe un an întreg, este nevoie de producţia de oxigen a trei arbori maturi, în plină dezvoltare şi care, şi la noi, în judeţul Harghita, aceştia sunt tăiaţi fără milă de către hoţii de lemne şi comercianţii îmbogăţiţi peste noapte, poate doar într-o singură oră? Studiile de specialitate demonstrează că un fag, spre exemplu, de circa 25 m înălţime, cu frunziş bogat şi o coroană cu diametrul de 15 m, produce într-o oră 1,7 kg de oxigen, ceea ce reprezintă necesarul unui om ei determinant... pentru trei zile... în schimb, o mie de kilometri parcurşi de un automobil, consumă oxigenul necesar unui om pentru un an de zile... De secole ardem cărbuni, petrol şi gaze, deci combustibili fosili care ţin blocat în masa lor carbonul, înglobat din erele geologice anterioare, şi că în prezent, eliberăm în atmosferă dioxidul de carbon, într-un ritm mai rapid decât pot pădurile, oceanele şi vegetaţia erbacee să-l absoarbă şi să-l fixeze în biomasă, purificând astfel atmosfera. Acest CO2 şi alte gaze eliminate din activităţile industriale produc fenomenul denumit „efectul de seră”, iar de la acesta, toate necazurile despre care am amintit ceva mai înainte. Ce e de făcut în această situaţie? Rămânând cu trimiterile noastre la pădure trebuie să conştientizăm ce se întâmplă de fapt cu noi. Vrem ori nu mai vrem să mai avem aer, să mai respirăm, să scăpăm de inundaţii şi de furtuni? Atunci grabnic trebuie să trecem la împădurirea terenurilor care au fost dezgolite de arbori prin folosirea ilegală a topoarelor, a celor degradate, inapte folosinţelor agricole, mai ales acolo unde pădurea a fost desfiinţată, întrucât această măsură este singura de natură să purifice atmosfera, prin înglobarea carbonului în biomasă. Să procedăm de aşa natură încât pământul şi pădurea să fie o casă primitoare şi pentru copiii noştri, ca şi pentru generaţiile viitoare. Va dăinui Cooperaţia de Consum Sărmaş peste 100 de ani! în urmă cu 3-4 ani am publicat în coloanele ziarului nostru un interviu cu d-l Sabin Mândru, preşedintele Societăţii Cooperaţiei de Consum Sărmaş, în care, în momentul când nimeni nu mai credea în viitorul Cooperaţiei de consum, domnia sa afirma faptul că această unitate specifică, în special pentru satele din România, va dăinui peste 100 de ani! Sincer să fiu, cunoscând că din 1990, Cooperaţia de consum a trecut printr-o perioadă destul de critică, ca urmare a concurenţei apărute prin sistemul privatizării, micşorându-şi, de la o lună la alta, volumul de activitate, n-am crezut în afirmaţiile preşedintelui atât de hotărâte şi curajoase. Aceasta şi datorită conjuncturilor economico-financiare din acea perioadă, nu mai credeam în revigorarea acestui sistem. După atâţia ani am trecut zilele trecute prin unităţile proprii ale Cooperativei de Consum din Sărmaş şi Hodoşa şi am rămas plăcut impresionat de tot ce am văzut, de la spaţiile moderne cu mobilier adecvat, la abundenţa de mărfuri şi amabilitatea salariaţilor. Reîntâlnindu-mă cu d-l preşedinte Sabin Mândru şi relatându-i cele constatate, acesta mi-a spus: „în situaţia grea prin care am trecut din cauza lipsei mijloacelor financiare, Consiliul de administraţie al cooperativei a luat unele măsuri de redresare, prin comasarea unităţilor existente la acea dată. Datorită unor factori concurenţiali de atunci, am fost nevoiţi în cele din urmă să trecem chiar la desfiinţarea unor unităţi şi închirierea spaţiilor rămase disponibile, prin licitaţie, unor agenţi economici. La ora actuală, în spaţiile închiriate îşi desfăşoară activitatea unităţi comerciale de desfacere a produselor alimentare, alimentaţie publică, producţie, prestări servicii industriale, panificaţie şi altele. în momentul de faţă Cooperaţia de Consum Sărmaş dispune de patru unităţi proprii, profilate pe comerţ cu amănuntul şi alimentaţie publică. Aşa cum am arătat la începutul acestui articol, le-am vizitat şi am rămas plăcut impresionat de faptul că unităţile proprii ale Cooperaţiei de Consum din Sărmaş şi Hodoşa s-au ridicat în câţiva ani la cele mai pretenţioase standarde ale unui comerţ civilizat. Cu toate acestea, trebuie să menţionez faptul că dacă unii chiriaşi de-ai noştri, sunt la zi cu plata chiriei, alţii nu-şi respectă obligaţiile contractuale. Acestora, chiar dacă nu le amintesc numele, le-am emis somaţii de plată lunare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, iar pe cei care nu s-au conformat, i-am acţionat în instanţă. Deşi, dificil, în perspectivă sperăm să ne mărim numărul unităţilor proprii la standardele cerute astăzi şi, v-o spun cu toată încrederea, această unitate care a fost etalonul comerţului în satele din România, nu numai că va dăinui mai mult de 100 de ani, dar se va şi dezvolta vertiginos”. VASILE GOTEA Prezentarea Daciei Logan diesel la Miercurea-Ciuc Noua versiune a Daciei Logan, echipată cu motor diesel de 1,5 dCi, în trei versiuni-Ambiance, Preference şi Laureate -, va fi prezentată şi la Miercurea-Ciuc. Aceasta se va întâmpla începând de azi şi până luni, 3 octombrie, la sediul SC MIDA SRL, de pe strada Florilor, unde toţi doritorii pot descoperi noul model Dacia echipat cu motor diesel. Totodată, în cadrul Porţilor Deschise, organizate special pentru acest eveniment, pe lângă activităţile deja tradiţionale ale unui astfel de eveniment (test drive, jocuri şi concursuri), vizitatorii pot participa şi la o tombolă, în urma căreia se pot câştiga cinci Dacia Logan Preference, în valoare de peste 8.000 euro fiecare, şi 500 de miniaturi Logan. Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice Consiliul judeţean a Persoanelor Vârstnice în parteneriat cu Primăria Miercurea-Ciuc organizează în 1 octombrie a.c., „Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice”, la Casa de Cultură a Sindicatelor, de la ora 16:00. Manifestarea constă în vizionarea unui spectacol artistic, urmată de discuţii libere la o cafea. Sunt aşteptaţi cu drag toţi pensionarii! ~so^1)0protect srT Servicii de Intervenţie Pază și Protecție Miercurea-Ciuc, 530142 Str.Petöfi Sándor, nr. 8/A RO - jud. Harghita Tel. /Fax: 0266/314367; 0744/531744; 0741/750837. MAX - PROTECT - maximă protecţie Deţine licenţă de funcţionare nr. 0254/P/28.02.2005 fiind autorizată să efectueze: - servicii de pază a obiectivelor, bunurilor și valorilor; - servicii de pază a transporturilor de bunuri și valori; - servicii de gardă de corp. Organizează cursuri de calificare, agent de pază conform autorizaţie seria HR nr. 000002/2003. SC ATC SYSTEMS SRL Sisteme de alarmă și securitate Instalaţii de curenţi slabi alc SYSTEMS Gheorgheni, 535500 Cart. Florilor, nr. 23/3 RO - jud. Harghita Tel/fax: 0266/364069; 0744/855544,0788/855544. Deţine licenţă de funcţionare nr.0323/T/12.04.2005 fiind autorizată să efectueze: - proiectare, instalare, întreţinere sisteme de alarmare împotriva efracţiei; - servicii de monitorizare sisteme de alarmare împotriva efracţie pe linie telefonică şi GPRS, pe baza avizului nr. 380190/2005; - proiectare, instalare, întreţinere instalaţii de curenţi slabi, sisteme de supraveghere video prin televiziune în circuit închis, sisteme de detecţie avertizare la incendiu, sisteme de control acces - pontaj, sisteme de sonorizare, sisteme de interfonie şi videointerfonie, reţele de calculatoare şi telefonie. Încă se mai acordă... (Urmare din pag. 1) bonuri valorice aferente fiecărei luni din sezonul rece noiembrie 2005 - martie 2006. In situaţia în care nu îndepliniţi condiţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei, directorul executiv al DMSSF vă va comunica acest lucru, precum şi motivele care au stat la baza respingerii cererii. Lunar, în funcţie de consumul efectiv de gaze naturale - după cum ne-a precizat d-l IONEL STOICA, directorul executiv adjunct responsabil cu asistenţa socială în cadrul DMSSF Harghita - veţi achita sumele de plată cu bonul valoric, semnat, şi, dacă este cazul, diferenţa în numerar. Titularii de contract individual de furnizare a gazelor naturale vor achita contravaloarea facturilor prin depunerea bonurilor valorice şi a diferenţelor în numerar, direct la furnizorul de utilităţi. Consumatorii de gaze naturale în cadrul unei asociaţii de proprietari/chiriaşi vor achita contravaloarea consumului defalcat pentru fiecare în parte prin depunerea bonurilor valorice şi a diferenţelor în numerar, la asociaţie, în cazul pierderii, deteriorării sau sustragerii bonurilor valorice, cei în cauză au obligaţia să anunţe de urgenţă DMSSF, iar în cazul în care apar modificări în componenţa familiei cu privire la veniturile obţinute, acest lucru se anunţă Direcţiei în termen de 5 zile. Referitor la cei care beneficiază de ajutorul pentru încălzirea locuinţei cu ENERGIE TERMICĂ, diferenţa care apare vizavi de cei care-şi încălzesc locuinţa cu gaze naturale este că formularul se primeşte şi se colectează de furnizorul de energie termică prin asociaţia de proprietari/chiriaşi în care sunteţi înscrişi, termenul limită de colectare fiind data de 15 octombrie 2005. Beneficiarii acestui ajutor vor primi bonurile valorice prin semnarea tabelului ce va fi prezentat de furnizor. D-l Ionel Stoica ne-a precizat că, începând cu data de 1 octombrie a.c., în cadrul DMSSF Harghita va exista o linie specială de telefon şi anume 0366/101458, linie la care se vor da răspunsuri la toate problemele care se referă la ajutorul pentru încălzirea locuinţei. Serviciul de mandate Eurogiro Poşta Română îşi informează clienţii că începând cu data de 12 septembrie serviciul de mandate Eurogiro este disponibil şi pe relaţia România-Grecia şi retur. Clienţii pot trimite în Grecia maximum 2.500 euro/mandat, iar din Grecia în România se pot primi maximum 550 euro/mandat. Serviciul de mandate Eurogiro este pus la dispoziţia clienţilor Poştei Române în peste 450 de oficii poştale informatizate din întreaga ţară. Cei interesaţi pot primi şi expedia sume de bani pe relaţiile Japonia, Elveţia, Turcia, Spania, Slovenia, Portugalia, Austria, Ungaria, Croaţia, Israel, Italia, Slovacia, Luxemburg, Germania şi Cehia. Sumele se încasează în euro, cu excepţia mandatelor primite din Israel, care sunt plătite în dolari americani. Sistemul informatic folosit de acest serviciu permite o micşorare considerabilă a timpului de transmitere, comparativ cu cel înregistrat în cazul clasicelor mandate poştale internaţionale.