Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 2005 (Anul 17, nr. 3797-3859)

2005-10-14 / nr. 3805-3806

Eroii dintre crestele munţilor Pe drumuri şerpuitoare de munte, într-o mirifică zi de toamnă, când, la poalele munţilor, verdele brazilor se împleteşte, pictural, cu ruginiul frunzelor copacilor care s-au îmbrăcat în „haine” multicolore, drumurilereportericeşti ne-au dus spre o oază de istorie şi profunde aduceri aminte... Bătrânul „ARO”, după ce a înfruntat urcuşul greu, pe drumuri desfundate, cotind de multe ori printre brazii semeţi a poposit pe un platou, unde aveai impresia că eşti mai aproape de Dumnezeu. „Glorie nepieritoare ostaşilor Armatei Române căzuţi eroic pe aceste plaiuri pentru reîntregirea şi unitatea naţională a României” - acestea sunt cuvintele încrustate pe plăcile de pe cele două obeliscuri, în amintirea celor care îşi dorm somnul de veci pe Hartagia din Munţii Bistriţei, un lanţ al bătrânilor Călimani. „încă se mai văd urmele tranşeelor şi mormintelor ostaşilor care au căzut la datorie pentru România, în (Continuare în pag. a 5-a) MIRCEA DOBREAN Petere în avântul politic de după ’89, în care totul conta în afară de ideologie, unii au încercat să alcătuiască partide pe categorii sociale. Ca de pildă Partidul Pensionarilor. Nenorocirea fu că pensionarii n-au votat cu șeful lor, ci cu pensionarul Iliescu. Care era din alt film. Există însă o veche obişnuinţă naţională care transgresează cu graţie categoriile sociale şi reuneşte cetăţenii la aceeaşi masă, indiferent de profesie, rasă, religie ori naţionalitate. Nimeni nu s-a gândit, de pildă, să facă un partid al ţuicarilor. Iniţialele ar fi PTR (Partidul Ţuicarilor din România), emblema ar putea fi Golden Blitz, iar imnul „Hai să bem câtu-i amarul Pan-om bea boii şi caru”. Notorietatea imnului e mai presus de orice îndoială, iar notorietatea emblemei derivă din zisa prezidenţială „Golden Blitz este luna din manifestările mele antisistem". Tot din acea zi să mustind de sens s-ar putea extrage şi sloganul formaţiunii: „Pro antisistem ”. Partidul ar asigura nu numai o existenţă fericită membrilor săi, ci şi un viitor de aur formaţiunii în sine: pe lângă car, pe care-l moştenesc din comunism, oamenii au fost împroprietăriţi cu imobile, terenuri şi păduri - aşa că ar fi de băut cam pentru următorii 10-15 ani. Cei mai harnici, care-şi epuizează resursele mai devreme, îi pot lua consultanţi pe Vasile Lupu ori Gh. Flutur, la inventivitatea lor, mai pun de-o retrocedare şi se mai face rost de consumaţie pentru vreo 5-6 ani. Exact cât trebuie: cu cei 7-8 ani băuţi în timpul lui Ceauşescu, cu cei 14-15 ani de şomaj şi băut pe sponci din timpul lui Iliescu şi Constantinescu, plus băutul organizat din cadrul partidului în timpul lui Băsescu, tocmai se face vârf de pensionare. Ca strategie internă de partid, lucrurile ar sta cam aşa: ţuici care beau din proprie iniţiativă până ca o grămadă sub masă ar (Conţinere în pag. a 4-a) M. GROZA Biblioteca Județeană HARGHITA-www.kitet.ro/adevarulharghitei e-mail: adevarulhr@kabelkoff.ro Anul XVII., Nr. 3805/3806 VINERI/SÂMBĂTĂ, 14/15 OCTOMBRIE 2005 ,$18 PAGINI Prețul 30 bani (3000 lei) prin abonament, 40 bani (4000 lei) la vânzare liberă Gripa aviară confirmată în noaptea de miercuri spre joi, specialiştii români au reuşit separarea virusului H5 al gripei aviare din probele de la Ceamurlia de Jos - aceasta fiind prima confinare a existenţei acestui virus în Europa. Ieri, probele au plecat spre laboratoarele din Londra, unde urmează ca virusul să fie caracterizat complet şi să se stabilească dacă aparţine subtipului III care se transmite la om şi care a ucis 50 de persoane în Asia. în optica unor specialişti, s-ar putea ca virusul din zona Tulcea să fie unul slab patogen, întrucât mortalitatea la păsările din zona infectată este suficient de mică pentru a se putea avansa această supoziţie. Experţii europeni aflaţi în România au accentuat faptul că Guvernul „a acţionat foarte bine, cu măsuri puternice”, iar populaţia din zona infectată şi de protecţie, precum şi responsabilii din industria cărnii trebuie să colaboreze cu autorităţile. *** Acum câteva zile am anunţat şi noi faptul că în judeţul Tulcea (Continuare în pag. a 4-a) / V ROMAQUA BORSF.C Sfânta Cuvioasă Parascheva - model de vieţuire pentru creştini „întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând crucea, ai urmat lui Hristos şi lucrând, ai Învăţat să nu se uite la trup, căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta şi cu îngerii împreună, se bucură, Maică Parascheva, duhul tău". Sfânta Cuvioasă Parascheva se bucură în rândul poporului nostru de o preţuire deosebită pentru faptul că este o sfântă a noastră. Ne-am împropriat-o, chiar dacă ea nu s-a născut pe teritoriul ţării noastre, ci în Epivata Traciei. Ne-am împropriat-o şi datorită faptului că moaştele ei se află în Catedrala Mitropolitană din Iaşi, loc binecuvântat de Dumnezeu şi prin aceasta. Dar o mărturisim şi o simţim ca pe o sfântă a noastră şi datorită grijii deosebite şi mângâierilor pe care le-a revărsat asupra poporului nostru prin rugăciunile ei. Cuvioasa Parascheva nu este numai o rugătoare şi o mijlocitoare pentru noi înaintea lui Dumnezeu, ci şi un model de viaţă pentru toţi creştinii, întrebarea firească care se pune este: cum poate fi Sfânta Parascheva un model pentru noi din moment ce ea a trăit viaţa creştină în calitate de monahie, iar noi ştim că nu toţi oamenii îşi au viaţa în aşa fel (Continuare în pag. a 4-a) Pr. IACOB CONSTANTIN în atenţia studenţilor din Miercurea Ciuc al Universităţii 9 Spiru Haret din Bucureşti Paginile 2 şi 3 Angajaţii Primăriei Odorheiu-Secuiesc studiază posibilitatea de a intra în grevă din cauză că nu îşi pot primi salariile Angajaţii Primăriei Odorheiu-Secuiesc analizează posibilitatea de a intra în grevă de săptămâna viitoare şi intenţionează să facă plângere penală împotriva consilierilor locali, din cauză că în bugetul de anul acesta nu li s-au prevăzut drepturile salariale decât până în luna septembrie. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Odorheiu-Secuiesc, Komoróczi Zsolt, a declarat că cei 75 de angajaţi ai administraţiei locale ar fi trebuit să îşi primească salariile în data de 10 octombrie, dar acest lucru nu s-a întâmplat deoarece Consiliul local a prevăzut în bugetul pe anul acesta drepturi băneşti pentru ei numai până în luna septembrie. Acesta a precizat că pentru rezolvarea situaţiei ar fi nevoie de o rectificare bugetară, care nu a fost însă aprobată în ultima şedinţa a Consiliului local, o parte a consilierilor invocând faptul că nu li s-a prezentat o situaţie reală privind calculele financiare. Komoróczi a afirmat că sindicatul angajaţilor din primărie intenţionează acum să facă plângere penală împotriva consilierilor pentru abuz în serviciu şi analizează posibilitatea declanşării unei acţiuni de protest, de săptămâna viitoare. Acesta consideră că declanşarea grevei nu este cea mai bună variantă, în condiţiile în care, potrivit legislaţiei în vigoare, angajaţii nu ar beneficia de drepturi băneşti pe durata acţiunii de protest, iar activitatea în multe domenii importante pentru oraş ar fi paralizată, dar s-a cerut sprijinul confederaţiei sindicale „Cartel Alfa”, la care este afiliat sindicatul salariaţilor din primărie, în vederea găsirii unei soluții adecvate (Continuare în pag. a 4-a) EMIL G.