Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2006 (Anul 18, nr. 3860-3923)

2006-01-26 / nr. 3876

• Pagina a 3-a • 26 ianuarie 2006 • ' iHí^ímceiHinirisn Prin Unire mare familie europeană (Urmare din pag. 1) forţă artistică în şcoală, pentru că şi personajele masculine au fost interpretate de eleve. Formaţia vocală „Muguraşul” a interpretat cântece populare dedicate marelui eveniment al unirii muntenilor cu moldoveni. In încheierea manifestării, cei prezenţi s-au prins în hora tradiţională. ■ La Centrul cultural „Miron Cristea ” Spre seară, la Centrul cultural „Miron Cristea”, într-un ambient expoziţional propice pentru Ziua Unirii Principatelor Române, d-l Dorel Marc, directorul Muzeului Oltului şi Mureşului Superior a deschis o înşiruire de cuvânt dedicat evenimentului. D-1 Valentin Istrate, arhivist, a plecat de la „paşopt” spre întreaga mişcare politică din cele două principate care a reuşit, printr-o manevră, să realizeze un singur stat cu un singur domnitor. D-1 Constantin Strujan, prefectul judeţului Harghita, nu a uitat să ne spună că, prin cele două uniri - una a avut loc la Alba-Iulia - românii au format o mare familie europeană care va intra în mult râvnita uniune. Preot protopop, Constantin Gane a lăsat la o parte istoria, de altfel bine cunoscută, intrând pe teritoriul înţelepciunii. „Poporul român, pentru afirmare, trebuie să aibă jaloane bine fixate care să reziste la vânturile puternice ale istoriei care au trecut pe la noi secole şi vor mai trece încă. Nu vom avea spor în bunăstarea ţării tară unitate privită din alt unghi decât cea cunoscută în manualele şcolare. Să nu fim mereu un popor tânguitor, plângând pe umărul unei mari puteri. Ne place sau nu, cu toţii, la vremea potrivită de Dumnezeu, vom muri şi bine este să murim cu fruntea sus!”. Partea artistică a manifestării desfăşurată la „Miron Cristea” a fost susţinută de grupul de montaj format din elevi de la Colegiul Naţional „Octavian Goga” şi de formaţia teatrală organizată ad-hoc pentru a reda esenţa înscăunării domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Hora Unirii pe per şi troiene (Urmare din pag. 1) persoane, care au încercat să ignore gerul de minus 20 de grade şi s-au prins într-o Horă a Unirii, în sunetul fanfarei militare de la Brigada de vânători de munte din localitate. Mulţi dintre oamenii adunaţi în centrul oraşului şi-au exprimat nemulţumirea că platoul nu fusese curăţat de autorităţi de stratul destul de gros de zăpadă, unii afirmând chiar că în cazul în care ştiau din timp că primăria nu va curăţa spaţiul respectiv, se ocupau ei înşişi de această activitate pentru ca manifestarea să se desfăşoare în condiţii nornale. Potrivit directorului de cabinet al prefectului de Harghita, Adrian Pănescu, autorităţile locale din Miercurea-Ciuc au fost înştiinţate în legătură cu evenimentul încă de vineri dimineaţă şi au fost rugate să ia măsuri pentru ca sărbătoarea să se desfăşoare aşa cum trebuie. Contactat telefonic, primarul Ráduly Róbert a pus situaţia creată pe seama unei lipse de comunicare cu Prefectura Harghita, afirmând că s-a trimis o invitaţie, dar nimeni nu a mers să discute cu el în legătură cu ce este de făcut de Ziua Unirii Principatelor Române, respectiv deszăpezirea platoului din centrul oraşului. El a exemplificat ca un fapt pozitiv sărbătoarea de 1 Decembrie, când „a stat la o masă” cu autorităţile judeţene şi s-au purtat discuţii privind organizarea şi desfăşurarea în condiţii normale a manifestărilor. Din cauza gerului, manifestările de Ziua Unirii Principatelor Române de pe platoul din Miercurea-Ciuc s-au încheiat destul de repede, oamenii retrăgându-se la adăpostul locuinţelor încălzite. 24 ianuarie - zi de sărbătoare la Poliţia Bălan Zi de sărbătoare la Poliţia Bălan, instituţie care a marcat ziua unirii „celei mici”, într-un cadru festiv şi decent, la care a fost invitată doamna Rodica Roman, director la Grupul şcolar „L. Rebreanu”, profesoară de istorie. După intonarea Imnului naţional Gheorge Filip, poliţist şi proaspăt vicepreşedinte al Cercului „ASTRA”, a rostit minunatele cuvinte: „Deşi viaţa pe care o trăim cotidian ne face adesea să uităm de ceea ce înseamnă inimă, subit, se cuvine măcar la zile aniversare să preţuim ceea ce este cu adevărat important, viaţa! - şi viaţa ne-a fost dată de Dumnezeu pe Pământ. Dacă aici suntem într-adevăr mai întâi oameni, să nu uităm că noi, care vieţuim în acest colţ de lume binecuvântat şi sfânt, suntem români. Să ne amintim, aşadar, şi să cinstim acest pas curajos de istorie al înaintaşilor noştri, care ne-au ajutat, în timp, să devenim şi să rămânem ceea ce suntem azi, români în Ţara Românească! Ne asigurăm moşii şi strămoşii că vom şti întotdeauna să trăim şi să simţim curat româneşte. Aşa să ne ajute Bunul Dumnezeu”. Doamna Rodica Roman a prezentat un material conceput în cinci puncte principale şi anume: personalitatea lui Al. I. Cuza; situaţia internaţională din preajma Unirii; Unirea de la 1859; domnia lui Al. I. Cuza (1859-1866); importanţa actului de la 1859. Din materialul prezentat am reţinut câteva informaţii care cred că merită prezentate. Cuza se trăgea dintr-o familie bogată şi cu tradiţie în conducere (tatăl său, Ioan a fost spătar, ispravnic de Fălciu, postelnic şi stăpânea moşiile Bărboşi, Deleni şi Bujorul); a avut colegi la pensionul francez din Iaşi pe viitorii colaboratori: Mihail Kogălniceanu, Vasile Alecsandri şi marele artist Matei Millo; a fost atras de medicină, dar sălile de disecţie l-au făcut să renunţe şi să se înscrie la Drept, dar nu termină facultatea; a fost în primele rânduri ale Revoluţiei de la 1848, după discursul rostit la 27 martie 1848 la adunarea de la hotelul „Petersburg” din Iaşi este arestat, brutalizat şi capătă o rană la picior de care va suferi multă vreme; după abdicarea de la 11 februarie 1866 s-a stabilit lângă Viena; a murit de o boală de inimă pe 15 mai 1873, la Heidelberg, în Germania, şi a fost înmormântat la Ruginoasa, unde au participat şi au plâns foarte mulţi ţărani; în timpul celui de-al doilea Război Mondial osemintele lui Cuza au fost duse la biserica „Trei Ierarhi” din Iaşi, unde se află şi în prezent. Prezentarea s-a făcut în fomat electronic cu video-proiector, iar toţi cei prezenţi au rămas sub influenţa cuvintelor marelui Domnitor la plecarea de la Cotroceni, în faţa locotenentei domneşti şi a guvernului .Să dea Dumnezeu să-i meargă ţării mai bine fără mine decât cu mine. Să trăiască România!”. Oare câţi dintre guvernanţii şi politicienii de astăzi din ţara noastră ştiu şi simt cu adevărat aceasta? IOAS ROMÂN S-au modificat condiţiile de punere în plată a şomerilor (Urmare din pag. I) februarie - în care se plătesc drepturile aferente lunii ianuarie 2006 - plata se va efectua în felul următor: plata la domiciliu se va face în perioada 16-23 a fiecărei luni, iar plata prin oficiile poştale se va face în perioada 24-25 a fiecărei luni. Pentru că tot ne aflăm faţă-n faţă, aş mai avea o întrebare referitor nu la şomeri, ci la agenţii economici care beneficiază de subvenţii în situaţia în care au angajat absolvenţi şi nu numai, întrebarea este următoarea: aceste subvenţii se pierd sau nu în situaţia în care s-a uitat să se depună actele necesare la agenţie? - întrebarea vine tocmai la timp şi voi profita de această discuţie pentru a le aminti agenţilor economici care au angajat absolvenţi, persoane peste 45 de ani, întreţinători unici de familie, persoane cu handicap sau persoane care mai au trei ani până la pensie şi care beneficiază de subvenţii că trebuie să depună actele necesare (tabelele) pentru luna ianuarie (sau pentru lunile anterioare lunii ianuarie) până la data de 25 februarie 2006, la secretariatul Agenţiei judeţene Miercurea-Ciuc, Piaţa Cetăţii, nr. 1, în cazul în care aceste documente nu se depun până la data menţionată se pierde dreptul la sumele cuvenite fără a avea posibilitatea de revenire în lunile următoare. Aş mai dori să fac o precizare şi anume că, pentru luna ianuarie 2006 şi după, lângă tabelele însoţite de declaraţia lunară trebuiesc anexate: statul de plată şi pontajul în copie certificată de angajator. Am o bănuială: cred că sunt agenţi economici, pe care nu-i pot numi altfel decât neglijenţi şi care din acest motiv - că n-au depus nişte acte - pierd sume importante de bani. Aşa să fie? Trebuie să vă dau dreptate, avem astfel de agenţi economici şi nici noi nu înţelegem de ce nu au în vedere aceste subvenţii, care uneori sunt chiar substanţiale. Trebuie însă să mă repet, de-acum, cine nu respectă data de depunere a actelor, cu toată seriozitatea vă spun, aceștia nu vor mai avea posibilitatea de revenire în lunile ulterioare. Nu există nici o dovadă a existenţei închisorilor CIA în România şi în Europa! Dick Marty, raportorul Consiliului Europei în chestiunea închisorilor SUA şi-a prezentat oficial concluziile, în care se spune că „nu există dovezi" asupra existenţei închisorilor CIA în Europa, dar el personal nu are dubii asupra existenţei unor operaţiuni secrete ale serviciului special american. Practic, 90% din raportul lui Marty conţine referiri la anchetele de presă pe acest subiect şi nişte concluzii destul de firave, de genul „în această etapă a investigaţiei nu există nici o dovadă irefutabilă a existenţei închisorilor secrete ale CIA în România, Polonia sau oricare altă ţară. Cu toate acestea, sunt mai multe indicii, din surse credibile, care justifică continuarea investigaţiilor". Una din aceste surse ar fi faxul interceptat de serviciile secrete elveţiene, despre care s-a spus că e o simplă revistă a presei europene redactată la Cairo şi trimisă reprezentanţelor diplomatice ale Egiptului. Dick Marty insistă în a da credibilitate respectivului fax, invocând în favoarea sa eficienţa recunoscută a serviciilor secrete egiptene.