Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2008 (Anul 20, nr. 4558-4619)

2008-10-14 / nr. 4567

Anul XX., Nr. 4567 MARȚI, 14 OCTOMBRIE 2008 • 8 PAGINI Prețul 40 bani prin abonament, 50 bani la vânzare liberă Anularea plafoanelor în farmacii „Un mare câștig pentru sistem" - în pagina a 3-a - Cui bono? Adică, în folosul cui? Au început deja marile confruntări electorale, care vor avea drept punct culminant alegerile parlamentare de la sfârșitul lunii noiembrie. Deocamdată, confruntările sunt încă pașnice, civilizate cât de cât, fiindcă ne aflăm în etapa calculelor electorale. Dar mai ales a marilor jocuri de culise, când se trag şi se răsucesc tot felul de sfori, menite a pune în încurcătură electoratul şi aşa zăpăcit deja de ideea primelor alegeri „uninominale”! Până la urmă totul va fi cum a fost: partidele mari îşi vor impune voinţa, iar îmbogăţiţii epocii postdecembriste vor pune şi ei la bătaie miile de „roni” pentru ca, odată ajunşi în Parlament, să-şi recupereze pierderile şi să-şi rotunjească şi mai vârtos averile ilicite, în timp ce bieţii alegători vor rămâne tot ceea ce au fost: o masă de manevră electorală, păcălită şi prostită de demagogia urmaşilor moderni ai lui Caţavencu, care, cu siguranţă, „în aceste momente solemne se gândesc la ţărişoara lor..., la România..., la fericirea ei! ...la viitorul ei”!! (Continuare în pag. a 5-a) ILIE ŞANDRU Europarlamentarul Csibi Magor avertizează: Se taie „Pădurea Spânzuraţilor”! Europarlamentarul liberal Csibi Magor şi-a exprimat, la sfârşitul săptămânii trecute, indignarea faţă de defrişările de pădure care au loc în zona Ghimeş-Făget, din judeţul Bacău, acolo unde este plasată acţiunea romanului „Pădurea Spânzuraţilor” al lui Liviu Rebreanu. Csibi Magor a vizitat, sâmbătă, mai multe păduri aparţinând comunei Ghimeş-Făget şi i-a acuzat pe cei care se ocupă de administrarea acestora, autorităţi locale şi silvice, că închid ochii la dezastrul care se produce. „Am constatat cu stupefacţie că în timp ce în şcoli elevii învaţă despre romanul «Pădurea Spânzuraţilor», în judeţul Bacău se defrişează pădurile chiar în locurile în care se presupune că se petrece acţiunea cărţii. In loc să facem din acest loc o zonă turistică în care elevii să vină în vizită, aici se taie tot”, a declarat Csibi Magor. Deputatul european a dezvăluit că a vizionat o casetă în care, în zona Ghimeş-Făget, un număr de zece mii de puieţi erau abandonaţi şi distruşi, în loc să fie plantaţi, semn că cei care ar trebui să administreze pădurea se gândesc doar la profitul pe termen scurt şi nu la refacerea zonelor forestiere distruse. „Aceşti oameni nu numai că vor profit pe termen scurt, fară să se gândească la cei din comunitate, dar nu sunt interesaţi deloc de ceea ce vor face copiii lor şi generaţiile viitoare”, a spus Csibi Magor. (Continuare în pag. a 3-a) Preliminariile Campionatului Mondial de Fotbal 2010 * - în pagina a 2-a - Arhivele Naţionale - locul in care istoria este la ea acasă □ Documente vechi de sute de ani sunt adăpostite de instituţia harghiteană O discuţie cu şeful Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale Harghita, prof. Bányai Dániel Péter, te face să te îndrăgosteşti, în numai câteva minute, de meseria pe care o practică. Şi asta pentru că vorbeşte cu atâta pasiune despre istorie, personaje istorice, documente, despre rolul şi importanţa arhiviştilor în viaţa unei comunităţi încât, la un moment dat, te întrebi dacă nu ar fi fost bine să-ţi alegi această meserie şi nu cea care te-a adus în faţa prof. Bányai. In ciuda pasiunii şi dăruirii cu care este condusă, Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Harghita suferă de o boală care i-a afectat mult activitatea în ultimii ani: subfinanţarea. Din acest motiv, instituţia nu dispune nici măcar de un cititor de microfilme, dispozitiv esenţial pentru cei care vor să studieze documentele mai vechi de anul 1800. Prof. Bányai Dániel Péter spune că documentele vechi sunt microfilmate, dar cei care vor să le studieze nu o pot face din cauză că aparatul de citit microfilme s-a defectat şi nu există, fonduri pentru altul nou. „Nu avem aparat de citit microfilme şi din această cauză documentele pentru care există microfilme nu pot ajunge pe masa cercetătorilor”, a afirmat prof. Bányai. (Continuare în pag. a 4-a) LIA MATEI De Fisc şi de moarte nu scapă nimeni imuoMuhmwjU^r^mmhutu ,mţu. jutmlf* yiuÁt,) tuyfai/’ -UniuH.Hd ar dot. auJu, jad, 'ia/ tw» admn/w/brums , 'fauforto/s Y'lyrux/úu'tfd'urn 'hmu/Zi/z nii hu w/tirr/jtxmiem , dom 1 Ihwo/o/t. ht m vefó dtmiimmn/ A fost inaugurat Centrul de perfecţionare al IŞJ Harghita Centrul de perfecţionare al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita a fost inaugurat vineri, la Miercurea-Ciuc, după mai multe lucrări de extindere şi reabilitare. La inaugurare au participat atât reprezentanţi ai autorităţii locale, cât şi ai celei judeţene. „Clădirea care găzduieşte de vineri Centrul de perfecţionare al IŞJ Harghita a fost folosită ca depozit de manuale şi de materiale didactice şi ca sediu al Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică. A fost reabilitată şi modernizată cu fonduri alocate de Ministerul Educaţiei, valoarea investiţiei fiind de aproximativ 1 milion de lei”, a precizat inspectorul şcolar general adjunct Bartolf Hedwig. Bartolf Hedwig a mai spus că Centrul de perfecţionare va fi folosit la nivel regional, iar în colaborare cu Casa Corpului Didactic vor fi organizate cursuri și seminarii pentru cadrele didactice. (M.D.)