Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2009 (Anul 21, nr. 4620-4710)

2009-01-15 / nr. 4627

Anul XXI., Nr. 4627, JOI, 15 IANUARIE 2009 • 8 PAGINI Prețul 40 bani prin abonament, 50 bani la vânzare liberă SCURT PE DOI Scoală-te tu ca să şed eu! Gata. Văicăreala despre „săracii români, care trăiesc la coada Europei" s-a terminat, noii demnitari au fost aleşi, noii guvernanţi validaţi, dar temelia solidă pentru o viaţă mai bună a românilor e încă la nivelul... săpăturilor! Numai că, în loc de legi, în loc de buget pe 2009, ei se ţin încă, după aproape o lună de zile, de împărţirea portofoliilor. Adică a ciolanului, pentru că dacă nu despre ciolan ar fi vorba, totul ar fi intrat în ordine până acum. Comunismul a învăţat oamenii şi, în mare parte, a reuşit să se mulţumească cu puţin. Dar au trecut, totuşi, două decenii, ce facem cu noua generaţie? Ei, tinerii de astăzi, de ce să strângă cureaua, ce vină au ei? Aşa că promisiunile au rămas, deocamdată, doar simple vorbe. Au promis lapte şi miere şi ne-am ales cu o iarnă grea, din care nu ştim cum o să ieşim, un an cu semne rele de sărăcie şi, pe deasupra, cu o criză mondială. - continuare în pag. a 3-a de ANTON BORȘ Traian Băsescu își este o republicăprezidențială în pagina a 3-a . Crescătorii de animale din judeţ mai au de primit peste 8.000.000 de lei Spuneam în jurnalul nostru de ieri că, dacă ministrul Agriculturii îşi va respecta angajamentul asumat cu privire la plăţile restante, crescătorii de bovine şi ovine/caprine pot spera că îşi vor primi sumele restante până la finele lunii în curs. Şi cum termenul de disponibilizare a banilor destinaţi acestui scop expiră astăzi, fermierii au încă motive să creadă în promisiunea domnului Ilie Sârbu, chiar dacă punga li s-a cam golit, în Harghita, potrivit doamnei Kerekes Melinda, directorul executiv al Centrului judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură, sunt în situaţia arătată 8.538 de crescători de bovine, din care 162 nu au primit nici prima tranşă, pentru că nu şi-au actualizat contul bancar sau pentru că nu şi-au clarificat problemele din Registrul Naţional al Exploataţiilor şi 572 de crescători de ovine/ caprine care aşteaptă sumele cuvenite celei de a doua tranşe de plăţi. Este vorba practic de 145 lei (Continuare în pag. a 4-a) Perenitatea poetului Cu o sută cincizeci şi nouă de ani în urmă, pe bolta cerească steaua eminesciană aînceput să strălucească. La lumina ei a pornit să se adape limba românească în dorinţa de a scânteia permanent în universul spiritual european. Şi astăzi ne închinăm la steaua altarului cuvintelor române şlefuite cu puterea divină a eternului Eminescu. Cântarea slovelor a îngemănat ghirlanda lirei poetului care nu se va sparge niciodată, chiar dacă în zilele noastre se aud miaune ale unor scripcari moderni. Glasul acestora nu are ecoul scontat la alţii în eterna interpretare a ideilor şi sentimentelor poetului care definesc existenţa Umană de la poalele Carpaţilor. Perenitatea eminesciană trebuie căutată în aromele sufletelor noastre însetate de misterele cuvintelor limbii străbune. Pornind de la haina originală a cuvântului, Eminescu a dăltuit cu măiestrie opera sa, care va dăinui în veşnicie. Paşii l-au purtat de-a lungul potecilor pădurii încântate de susurul izvoarelor sau împresurate de poveştile (Continuare în pag. a 3-a) STELIAN BUSUIOC Evaluarea stării de sănătate, până la sfârşitul lunii ianuarie Peste 300 de harghiteni care, din diverse motive, nu au primit talonul pentru participarea la programul de evaluare a stării de sănătate, pot să-şi facă analizele gratuit până la sfârşitul lunii ianuarie. Directoarea Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Harghita, Rodica Biró, spune că potrivit unei hotărâri de Guvern persoanele care nu au primit talonul pentru evaluarea stării de sănătate pot participa la program până la sfârşitul lunii ianuarie. (Continuare în pag. a 3-a) Parcare cu bucluc! - în pagina a 4-a - Peste două milioane de lei - sancţiuni aplicate în 2008 de ITM Interlocutor: Dezső Tiberiu, inspector şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Harghita  Domnule inspector şef, instituţia pe care o conduceţi, printre altele, controlează aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale referitoare la relaţiile de muncă, la securitatea şi sănătatea în muncă, protecţia salariaţilor care lucrează în condiţii deosebite de muncă şi a prevederilor legale referitoare la asigurările sociale. De asemenea, acordă asistenţă tehnică angajaţilor şi angajatorilor pentru prevenirea riscurilor profesionale şi pentru formarea şi perfecţionarea profesională a specialiştilor în dome niu. Cum apreciaţi că a fost anul 2008 din aceste puncte de vedere? Anul 2008 a fost şi cu bune şi cu mai puţin bune. Dar să o luăm metodic: în ceea ce priveşte raporturile de muncă şi evidenţa muncii prestate pe bază de contracte individuale de muncă s-a urmărit aplicarea unitară a prevederilor actelor normative în vigoare şi vă dau şi câteva date care exprimă mai mult decât cuvintele. Avem în evidenţă: 13.180 de unităţi înregistrate, 64.042 contracte individuale de (Continuare în pag. a 4-a) AURELIA ILUȚ