Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2013 (Anul 25, nr. 5553-5590)

2013-01-18 / nr. 5560

• Pagina a 3-a • 18 ianuarie 2013 9 injurium Şedinţa Consiliului Judeţean M M M Harghita la Primăria Suseni Marţi, în cadrul şedinţei ordinare de consiliu s-a adoptat în unanimitate hotărârea cu privire la darea în administrare a reţelei electrice din localitatea Liban, reţea electrică dată în folosinţă în data de 21 decembrie în cadrul programului Consiliului Judeţean de electrificare a micilor comunităţi din judeţ. Borboly Csaba a spus că reţeaua electrică mai trebuie să ajungă la 26 de familii şi la biserică, iar pentru aceasta este nevoie de colaborare. Acesta a mai adăugat că rezultatele vor apărea doar în urma colaborării şi conlucrării. „Pentru finalizarea investiţiei din Liban şi pentru ca electrificarea să se facă până la biserică, mai este nevoie de suma de 1,5 miliarde lei vechi”, a afirmat preşedintele CJ, adăugând că doar în luna februarie, după ce se va adopta bugetul, se va şti ce sumă va reveni pentru finanţarea programului Consiliului Judeţean de electrificare a micilor localităţi. Localitatea Liban este electrificată pe o lungime de trei kilometri, în prezent beneficiind de curent electric 70 de familii. Valoarea acestei investiţii este de 920 mii de lei, din care aportul Consiliului Judeţean Harghita este de 790 mii de lei, restul sumei fiind asigurat de primăria localităţii Suseni. Printre punctele ordinii de zi s-a numărat proiectul CCIC, care se referă la Inovaţia în sectorul public şi care are ca obiectiv îmbunătăţirea politicilor regionale prin accentuarea inovaţiei în domeniul public şi creşterea colaborării dintre autorităţile locale şi cele regionale, entităţile publice şi alţi factori de interes. Borboly Csaba a ţinut să precizeze faptul că este vorba despre un proiect european, evaluat pozitiv şi care are ca scop principal creşterea nivelului inovaţiei în 13 regiuni partenere diverse. Tot cu această ocazie s-a adoptat şi hotărârea cu privire la participarea judeţului Harghita, prin Consiliul Judeţean, la realizarea proiectului internaţional SEEM1G din cadrul Programului de Cooperare Transnaţională Sud Estul Europei (tratarea efectelor migraţiei în Europa de sud-est). După ce i-a băgat în boală pe americani Gripa a început să bântuie prin Europa Potrivit cifrelor date publicităţii, Statele Unite ale Americii se confruntă cu cea mai gravă epidemie de gripă din ultimii zece ani, cele 18 decese înregistrate în rândul copiilor şi cele peste 2.200 de cazuri spitalizate determinând autorităţile să ia măsuri speciale împotriva extinderii bolii. Problema e că numărul cazurilor de îmbolnăviri este în creştere şi pe bătrânul nostru continent, primele semnale legate de fenomen fiind recepţionate dinspre Franţa, Olanda, Rusia, Elveţia şi Polonia. La noi în ţară au fost confirmate până în prezent doar două cazuri şi, potrivit dr. Rafila Alexandru, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii (MS), ele nu ar trebui să ofere nici pe departe motive de îngrijorare sau alarmare. Dar pentru că cel mai eficient mod de prevenire a gripei sezoniere rămâne vaccinarea, care asigură o rată de protecţie cuprinsă între 70 şi 90 la sută în ceea ce priveşte apariţia bolii în rândul adulţilor, reprezentanta MS o recomandă pe mai departe ca o soluţie simplă, la îndemâna oricui. Doamnă doctor Cornelia Miron, aşa stând lucrurile, dumneavoastră credeţi că am avea motive să ne panicăm? Deocamdată nu, dar sezonul rece încă nu s-a încheiat, prin urmare trebuie să fim şi în continuare precauţi, ştiind că gripa este o infecţie respiratorie transmisibilă, cauzată de virusul gripal. Şi cum plaja de severitate a infecţiei şi bolii este foarte largă de la lipsa totală a simptomelor, la o simptomatologie moderată ori la forme foarte grave precum pneumonia, insuficienţa cardio-respiratorie sau encefalita gripală, pacienţii cu boli cronice preexistente ale aparatului respirator şi cardiovascular se pot decompensa, moment din care vieţile lor sunt în pericol. înţeleg că aceste persoane fac parte din grupurile cărora dumneavoastră, medicii, le spuneţi „grupuri aflate la risc”... Exact, şi nu sunt singulare pentru că lor li se mai alătură cele ce au depăşit 65 de ani, cele cu afecţiuni cronice, cum ar fi de pildă diabetul, copiii cu vârste foarte fragede, femeile gravide ş.a.m.d. - Ce măsuri aţi recomanda persoanelor sănătoase pentru reducerea riscului de a dobândi sau de a transmite, la o adică, gripa mai departe? Să evite contactul cu bolnavii, să-şi spele sau să-şi dezinfecteze frecvent mâinile, iar dacă mediul este deja contaminat cu germeni proveniţi de la persoane afectate de virusul gripal, să nu atingă cu mâinile ochii, nasul sau gura. Astea sunt însă măsuri de igienă elementară, pentru că dincolo de ele cea nai bună cale de prevenţie rămâne vaccinarea, soluţie de altfel recomandată şi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Am trecut de jumătatea lunii ianuarie şi, slavă Domnului, în Harghita nu s-a înregistrat nici un caz de gripă... Aşa este. Dar dacă e să-i dăm crezare doctorului Viorel Alexandrescu, şeful Centrului Naţional de Referinţă a Gripei, cum că în următoarele 2-3 săptămâni ar putea creşte numărul de detecţii de virusuri şi numărul de îmbolnăviri, atunci ar fi de dorit ca oamenii să se vaccineze până nu e prea târziu... Avem vaccinuri? Pentru grupele aflate la zona de risc în județul nostru au ajuns 11.040 doze, din care s-au folosit doar 5.952, numai în ultima săptămână fiind administrate 455 dintre ele. Cu alte cuvinte, mai avem în stoc 5.088 doze de vaccin antigripal, 4.024 în teritoriu şi 1.064 la Direcţia de Sănătate Publică (DSP). Şi pentru că paza bună trece primejdia rea, eu recomand populaţiei Să solicite medicilor de familie administrarea vaccinului. *** Cu această recomandare a doamnei dr. Cornelia Miron, medic epidemiolog în cadrul DSP Harghita, vom mai reţine aici că în primele două săptămâni ale anului în curs, în judeţ s-au înregistrat 874 de cazuri cu infecţii acute ale căilor respiratorii superioare, din care 11 internări şi 91 de pneumonii, cu 23 internări, în ultima săptămână numărul celor afectaţi fiind uşor în ascensiune faţă de săptămâna de debut în noul an. ŞTEFANA DRAGHICI Şase candidaţi pentru o primărie în pragul falimentului (Urmare din pag. I) Toate activităţile şi achiziţia materialelor necesare se fac cu coordonarea şi prin grija Instituţiei Prefectului”, a spus Adrian Pănescu. Campania electorală începe pe 20 ianuarie şi se încheie în data de 2 februarie. Primarul ales în iunie 2012, Szöcs Béla, de la UDMR, a fost preferat de 71 la sută dintre alegători, dar a decis să demisioneze la puţin timp după preluarea mandatului. Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita şi liderul UDMR Ciuc, Borboly Csaba, susţine că fostul edil şi-a dat demisia după ce a aflat că situaţia financiară a instituţiei este foarte gravă şi nu va reuşi să o gestioneze. „Primarul nou-ales aproape că a făcut infarct când a văzut ce situaţie financiară gravă a moştenit de la fostul edil. Am înţeles că datoriile Primăriei erau de aproape 2 milioane lei noi, se tăia curentul, apa şi celelalte utilităţi pentru comună. (...) în această situaţie s-a ajuns, cel mai probabil, din cauza fostului primar al comunei care, împreună cu mama sa, ce era contabila instituţiei, au adus primăria în pragul falimentului”, a declarat Borboly Csaba. Zonele cu risc de viscol au nevoie de cel puţin 7 kilometri de parazăpezi Autorităţile din Harghita ar mai avea nevoie de aproximativ 7 kilometri de parazăpezi care să fie amplasate pe marginea drumurilor naţionale din zonele cu risc crescut de viscol. Prefectul judeţului, Adrian Jean Andrei, a declarat că, în prezent, în judeţ există 3.120 de metri liniari de parazăpezi şi ar mai fi nevoie de cel puţin 7.000 de metri liniari. Zonele cu risc de viscol sunt pe DN 12 între Izvoru- Mureşului-Valea Strâmbă, Mădăraş-Dăneşti, Cozmeni- Sânmartin sau Ditrău-Sărmaş-Jolotca. De asemenea, este nevoie de parazăpezi şi pe DN 13 A, între Vlăhiţa şi Căpâlniţa sau pe Vârful Calenda, precum şi pe DN 12 C, în zona Lacu Roşu sau pe DN 12 A, în zona Luncilor. • Prefectul a precizat, însă, că în cazul unor ninsori abundente toţi factorii responsabili sunt pregătiţi să intervină. Referitor la situaţia stocurilor de materiale antiderapante, Adrian Jean Andrei a spus că există aproximativ 2.100 de tone de nisip şi 2.400 de tone de sare, cantităţi care vor fi suplimentate, dacă situaţia o va impune.. Prefectul a adăugat că în judeţ sunt operative nouă baze de deszăpezire şi alte trei de sprijin, iar 58 de utilaje de deszăpezire acţionează permanent, alte 14 fiind de rezervă şi pentru intervenţii rapide. „Suntem pregătiţi să facem faţă oricăror fenomene meteo periculoase. Suntem aprovizionaţi cu stocuri suficiente de nisip şi sare, iar stocul de carburant se ridică la 1.600 tone”, a spus Adrian Jean Andrei. în legătură cu situaţia pe drumurile judeţene, prefectul Harghitei a spus că a primit asigurări de la Consiliul Judeţean că nu vor fi nici un fel de probleme, existând contracte de asociere cu primăriile, pentru efectuarea deszăpezirii. „în ceea ce priveşte drumurile judeţene, chiar dacă acest atribut intră în sfera Consiliului Judeţean, din discuţiile avute cu vicepreşedintele Birtalan József am aflat că nu vor fi probleme. Există contracte de asociere cu primăriile din judeţ„care asigură lucrări de deszăpezire în raza de competenţă"’, a conchis prefectul Harghitei. (L.M.)