Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2015 (Anul 27, nr. 5965-6001)

2015-10-14 / nr. 5970

A început distribuţia laptelui în şcolile Mercedes harghitene - în pagina a 6-a -campioană - în pagina a 8-a - în cadrul Forumului Judeţean pentru Creşterea Siguranţei în Unităţile de învăţământ Prefectul judeţului i-a avertizat pe directorii şcolilor că trebuie să încheie planurile de pază până la jumătatea lunii noiembrie organizat pentru a cincea oară, Forumul Judeţean pentru Creşterea Siguranţei în Unităţile de învăţământ are în vedere desfăşurarea actului educaţional în deplină siguranţă, continuare în pag. a 2-a Astăzi, Consiliul Judeţean Harghita organizează un workshop la Bruxelles în perioada 12-15 octombrie, la Comitetul Regiunilor (CoR) de la Bruxelles are loc, ca în fiecare toamnă, evenimentul Open Days. în cadrul evenimentului, Consiliul Judeţean Harghita, împreună cu Delegaţia României la CoR, cu trei judeţe înfrăţite din Ungaria — Békés, Hajdú-Bihar, Pest - şi mai multe organizaţii locale organizează astăzi, 14 octombrie, între orele 11:15-13:00 (ora Bruxellesului), la sediul CoR, workshop-ul intitulat Twinned regions open for support of SMEs and urban-rural development through EU funded projects (Judeţe înfrăţite pentru susţinerea prin intermediul UE a dezvoltării IMM-urilor şi zonelor rurale şi urbane). Afganistan: QRF - Quick Reaction Force/Forţa de Reacţie Rapidă în paginile 4 şi 5 continuare în pag. a 3-a .. Zfc 75)/ 'OEITANA feleLIC *4/'MI JANOS Informația www.informatiahr.ro Redacția: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXVII. Nr. 5970 MIERCURI, 14 OCTOMBRIE 2015* ***' Sr mmmmmmmmmmmmmmammmmmmmmmmmmmmammMmmmmmmmmMmmammmmmmmmmmmmmmmmmmm în ciuda numeroaselor semnale de alarmă Vor mai continua retrocedările dubioase? Recent, reprezentanţii Forumului Transilvania Furată, ai Fundaţiei Naţionale pentru Românii de Pretutindeni şi ai Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş au solicitat anchetarea de către DNA a retrocedărilor ilegale din Transilvania şi recuperarea de către statul român a miilor de proprietăţi care au intrat în posesia unor persoane care nu aveau acest drept (despre acest adevărat jaf făcut cu Legea retrocedărilor, dar şi despre masivele defrişări ce au urmat s-a relatat pe larg de la dezbaterea ce a avut loc în cadrul Universităţii de Vară de la Izvoru- Mureşului). In judeţul Harghita, proprietăţi impresionante (terenuri forestiere, clădiri publice etc.) din municipiul Topliţa au fost retrocedate, ilegal susţin membrii Forumului Transilvania Furată, moştenitorilor familiilor grofilor Urmănczy şi Bănffy. Mai mult, urmaşii acestor familii continuare în pag. a 3-a Toamna, la ora de bilanţ... " . După un an în care producătorii harghiteni au avut destule, începând cu o prognoză bună, favorabilă producţiei agricole, în general şi producţiei de cartofi, în special, al cărei termen a expirat odată cu instalarea secetei şi a temperaturilor foarte ridicate, şi terminând cu cele mai recente ploi care au favorizat pregătirea patului germinativ şi un ritm bun însămânţărilor de sezon, iată că a sosit şi ora bilanţului de toamnă... E octombrie şi păşim imediat în a doua jumătate a lunii, moment în care cartofii s-au adunat deja de pe toate cele 9.050 hectare, pe care au rodit cu aproape 9 tone mai puţin pe unitatea de suprafaţă, decât au rodit în urmă cu un an. Atunci producţia a fost de 23.000 kg/ha, acum este de 14.400 pentru că seceta de peste vară a lovit în plin, exact atunci când tuberculii aveau mai mare nevoie de apă. Mai mult chiar, îmi spunea ing. Török Eugen, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură (DA) Harghita, din acelaşi motiv procentul de cartofi vandabili este mult mai mic decât în mod obişnuit, ceea ce înseamnă că în punga producătorului a apărut încă o gaură ce trebuie peticită, lucru pe care îl ştie doar el. Pentru că producătorul este în ochii multora „o persoană invidiată, deoarece preţul de vânzare direct de la sursă este în acest moment mai bun decât în urmă cu un an”. Cât înseamnă „mai bun”? 0,70-0,80 lei/kilogram, cu speranţa că după 1 noiembrie ar mai putea urca cu ceva! „Din păcate, ce înseamnă pierderea din producţia totală, exprimată în cartofi nevandabili, în afară de producători puţini mai ştiu, în condiţiile în care, s-a demonstrat, consumatorii preferă în general tuberculii mari, chiar dacă cei mijlocii sunt mai gustoşi şi mai buni sub aspectul conţinutului dorit în alimentaţia omului”. continuare în pag. a 5-a Preţ: 1 leu