Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2019 (Anul 31, nr. 6440-6473)

2019-01-15 / nr. 6444

Hmhttoi • Pagina a 5-a • 15 ianuarie 2019 • urmare din pag. 1 Potrivit raportului prezentat, în cursul anului trecut au fost executate 676 de misiuni de asigurare a ordinii publice, cu 46 mai multe faţă de 2017 (reprezentând o creştere cu 7%), cu un efectiv de 4.278 jandarmi (faţă de 3.857 în anul 2017), atât în mediul urban, cât și în cel rural. Misiunile la care au participat jandarmii harghiteni au avut grade de complexitate diferite: de la cele cu participare redusă de public, până la cele de amploare, cu participare de până la 100.000 de persoane. Pe segmentul misiunilor de restabilire a ordinii publice, intervenţiile venite în sprijinul misiunilor proprii, dar şi la solicitare au constat în aplanarea unor conflicte de mici dimensiuni sau în soluţionarea unor apeluri primite prin Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă - 112 şi de salvare-evacuare. în perioada analizată au fost 118 astfel de intervenţii, în creştere cu 20 faţă de 2017. în ceea ce priveşte menţinerea ordinii publice, misiunile la care au participat jandarmii harghiteni (atât în staţiuni montane, cât şi în oraşe sau comune) au fost mai puţine faţă de 2017, 8.204 anul trecut, faţă de 8.443, în cadrul acestor misiuni, care au fost realizate inclusiv de patrule mixte poliţie-jandarmerie, au fost constatate 10 infracţiuni silvice cu 12 autori (5 infracţiuni constatate independent şi 5 infracţiuni în cooperare cu poliţia), iar valoarea amenzilor contravenţionale aplicate se ridică la 311.500 lei. Peste 130 de infracţiuni în cursul anului trecut, jandarmii harghiteni au constatat 27 de infracţiuni, cu 23 de autori, acestea făcând obiectul a 22 de dosare cu acte premergătoare începerii urmăririi penale şi au fost aplicate 886 de sancţiuni contravenţionale, din care 473 au fost amenzi în valoare de 439.675 lei, iar 411 au fost avertismente scrise. Pe timpul executării misiunilor de menţinere a ordinii publice în sistem integrat (cu poliţia) au fost constatate un număr de 117 infracţiuni, cu 116 autori, care au făcut obiectul a 90 de dosare cu acte premergătoare începerii urmăririi penale. Peste 50 de intervenţii ca urmare a apariţiei animalelor sălbatice în localităţi în cursul anului trecut s-a răspuns la un număr de 118 apeluri venite prin 112 (82 de apeluri preluate de jandarmerie şi 36 de intervenţii la solicitarea celorlalte agenţii). Dintre acestea, cele mai importante se referă la animale sălbatice, ursul brun în special (55 de intervenţii), luându-se măsurile necesare de intervenţie promptă în gestionarea şi rezolvarea situaţiilor respective. Gradul de înzestrare cu mijloace auto a crescut cu un procent în ceea ce priveşte dotarea jandarmeriei harghitene, în cadrul raportului se precizează că în 2018 parcul auto a fost completat cu 3 autospeciale marca Dacia Duster (preluate de la Inspectoratul General al Jandarmeriei Române) şi 6 autospeciale 8+1 locuri marca Ford Tranzit (achiziţionate de la o companie privată în urma unei proceduri simplificate de achiziţii). Şi chiar dacă, tot anul trecut, au fost casate 10 autovehicule, per total, parcul auto al jandarmeriei harghitene s-a mărit de la 53 la 54%, în prezent înregistrându-se 54 de autovehicule. Buget de aproape 30 milioane de lei Pentru funcţionarea sa din 2018, bugetul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Harghita s-a ridicat la peste 28.900 mii de lei. Mesaje de felicitări din partea invitaţilor După prezentarea bilanţului, cei doi invitaţi au transmis mesaje de felicitare. Adjunctul inspectorului general al Jandarmeriei Române, col. Gheorghe Marian Brâncoveanu, a spus, printre altele, că echipa tânără pe care inspectoratul o are la comandă „nu a încetat nici un moment să creadă în rolul şi aportul dumneavoastră în reconfigurarea şi reafirmarea rolului instituţional, mai ales în menirea noastră, aceea de a-i ajuta pe cetăţeni. Veţi vedea un nivel al dotării cum nu a fost de mult în instituţia noastră. (...) O realitate confirmată chiar de ultimele achiziţii făcute pe final de an. (...) Dotări care trebuie să se reflecte în siguranţa cetăţenilor”. La rândul său, prefectul judeţului Harghita, Jean-Adrian Andrei, a precizat că „cel mai important rol al jandarmilor este să prevină şi să combată fapte antisociale, să menţină climatul de ordine şi să constituie un reper al statului de drept. De aceea vă mulţumesc şi vă felicit pentru toate misiunile complexe îndeplinite, dar şi pentru tot sprijinul acordat în celebrarea cu demnitate a Anului Centenar, pentru proiectele proprii pe care le-aţi desfăşurat şi, nu în ultimul rând, pentru mesajul pe care reuşiţi să îl transmiteţi de fiecare dată”. LIVIU CÂMPEAN Amenzi de aproape jumătate de milion de lei aplicate de jandarmii harghiteni în 2018 Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni are deosebita plăcere de a vă invita la activităţile organizate în colaborare cu Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea Ciuc, cu ocazia Zilei Culturii Naţionale, care se vor desfăşura la sediul Muzeului Oltului şi Mureşului Superior, strada Petőfi Sándor, nr. 23, Miercurea Ciuc, după cum urmează: • Astăzi, marţi, 15 ianuarie, ora 09:00 - „Eminescu - vers şi culoare”, atelier în cadrul căruia participanţii, elevi de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”, vor reprezenta în culori versuri ale poetului; • Joi, 17 ianuarie, ora 17:00 - „Universalitatea liricii eminesciene” - expozeu şi moment liric prezentat de elevi ai Colegiului Naţional „Octavian Goga”. Biblioteca Judeţeană „Kájoni János” sărbătoreşte Ziua Culturii Naţionale în data de 21 ianuarie 2019, prin focusarea evenimentelor festive asupra literaturii. Invitaţii noştri - echipa proiectului CLIP LIT Carte în 7 Arte, iniţiat şi derulat de către Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu” Braşov, vor promova în mod inovativ literatura română contemporană pentru tineret în rândul publicului cititor din 2 localităţi ale judeţului Harghita, respectiv luni, 21 ianuarie 2019, la Subcetate (ora 11:30, Liceul „Miron Cristea”) şi Miercurea Ciuc (ora 15:00, Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”). Prezentarea va fi urmată de dezbaterea „Lectura, pro şi contra”, în cadrul căreia vor fi premiate cele mai inspirate intervenţii. Premiile constă în cărţi de literatură română contemporană şi Marele Premiu - CLIPUL/CLIPA DE LITERATURĂ. Două maşini s-au ciocnit frontal, ieri dimineaţă, pe DN 13/A, la ieşirea din Bisericani, două femei fiind transportate la spital cu diferite răni. Potrivit Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, accidentul a avut loc, se pare, din cauza neadaptării vitezei la condiţiile de drum, carosabilul fiind acoperit de zăpadă. Mai exact, o şoferiţă de 31 de ani din Sovata nu a adaptat viteza, a derapat şi a intrat în coliziune cu un autoturism condus regulamentar din sens opus de o femeie de 60 de ani, din comuna Feliceni. După impact, conducătoarea auto de 31 de ani a rămas încarcerată în autoturism. Pentru descarcerarea ei au intervenit pompierii militari din cadrul Detașamentului Odorheiu Secuiesc. Aceştia au extras-o pe tânăra încarcerată, care prezenta traumatisme multiple şi au predat-o echipajului SAJ. De asemenea, un echipaj SMURD a preluat şi a doua victimă stabilă hemodinamic, care acuza dureri la nivelul toracelui. Conform Compartimentului informare şi relaţii cu publicul din cadrul ISU „Oltul” Harghita, cele două persoane rănite au fost asistate medical, preluate de echipajele SMURD şi SAJ, după care au fost transportate la Spitalul Municipal Odorheiu Secuiesc, pentru investigaţii medicale suplimentare şi tratament de specialitate. In cauză sunt continuate cercetările sub aspectul comiterii infracţiunii de vătămare corporală din culpă. (N.G.)