Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2019 (Anul 31, nr. 6511-6548)

2019-07-31 / nr. 6524

• Pagina a 2-a • 31 iulie 2019 • 12-17 august: A XVII-a ediţie a Universităţii de Vară Izvoru Mureşului , Centrul Cultural Topliţa, cu sprijinul Guvernului României, în parteneriat cu Episcopia Ortodoxă a Covasnei şi Harghitei, Centrul European de Studii Covasna-Harghita, Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni, Federaţia Organizaţiilor Româneşti din Centrul şi Sud-Estul Europei şi Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, organizează cea de-a XVII-a ediţie a Universităţii de Vară Izvoru Mureşului, eveniment care va avea loc în perioada 12-17 august 2019, la Complexul Sportiv Naţional Izvoru Mureşului, judeţul Harghita, cu tema România şi românii de pretutindeni, la un an de la Centenarul Marii Uniri. Manifestarea a intrat în conştiinţa publică ca un proiect cultural la scară naţională, constituindu-se într-un veritabil „parteneriat româno-român”, atât prin conferenţiari, participanţi (reprezentanţi ai românilor din afara hotarelor ţării şi din ţară), cât şi prin tematica abordată. Printre subiectele care se vor aborda se numără: • Republica Moldova în evoluţiile geopolitice din zonă şi interesul naţional românesc • ReUnirea R. Moldova cu România, un proiect de ţară pentru români? Dar pentru clasa politică? • Satul românesc - vatră de promovare a conştiinţei şi identităţii naţionale • In actualitate, problematica proprietăţii în România (înstrăinările de pământ, protecţia fondului forestier şi retrocedările, aspecte ale cetăţeniei şi proprietăţii după Tratatul de pace de la Trianon) • Provocări privind păstrarea identităţii la românii din Ucraina. Jumătate de milion de români în pericol de asimilare. Poziţia României! • Românii din Serbia între politicile de asimilare ale Serbiei şi promisiunile autorităţilor române • Drama românilor din Bulgaria. Ce face statul bulgar? Dar cel român? • Provocări şi priorităţi privind păstrarea şi afirmarea identităţii naţionale a românilor din judeţele Covasna şi Harghita. Acţiunea „Români pentru români”. Capcanele Codului administrativ • Demersuri pentru afirmarea identităţii româneşti a romano-catolicilor din Moldova • Personalităţi româneşti din diaspora despre experienţa convieţuirii interetnice în ţările democratice • Politica partidelor parlamentare şi a instituţiilor de stat faţă de românii de pretutindeni şi faţă de românii din zonele multietnice şi pluriconfesionale din România • Consecinţe pe termen mediu şi lung ale declinului demografic a populaţiei României • Războiul informaţional la frontiera NATO şi UE. Cum răspunde România agresiunii informaţionale? România şi războaiele de imagine. Programul va cuprinde participarea la Liturghia arhierească, săvârşită de PS Andrei, cu ocazia hramului Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului”, lansări şi prezentări de cărţi, spectacol folcloric, expoziţie de icoane etc. La lucrări vor participa cursanţi din ţară şi de peste hotare: Republica Moldova, Ucraina, Ungaria, Serbia, Bulgaria şi din diaspora, reprezentanţi ai românilor din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, ai romano-catolicilor din Moldova, conferenţiari din principalele centre universitare ale ţării şi din străinătate, ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, reprezentanţi ai societăţii civile şi ai mass-media. Au fost invitaţi, ca şi la ediţiile precedente, conducători ai statului român, miniştri, parlamentari reprezentând spectrul politic românesc. Biroul de presă al Universităţii de Vară Izvoru Mureşului Informația Zilele Municipiului Miercurea Ciuc, 14 august 2019 PROGRAM Miercuri, 31 iulie: turneu internaţional de fotbal pentru tineret - Cupa OTP Bank, ediţia a IlI-a, locul de desfăşurare Stadionul municipal, terenul cu gazon artificial de la Colegiul „Márton Aron”, în aceeaşi zi, pe terenul cu gazon artificial din strada Stadionului va începe turneul de fotbal cu participarea echipelor consiliilor locale din zonă. Joi, 1 august, la ora 16:30, în Piaţa Cetăţii va avea loc deschiderea oficială a Zilelor Municipiului Miercurea Ciuc; la ora 17:00, în Cetatea Mikó va avea loc vernisajul expoziţiilor artistice ale foştilor şi prezenţilor profesori de arte plastice, expoziţia „Márton Ferenc” şi „învăţământul artistic - 50 de ani de la înfiinţare”; la ora 20:00, la Biserica „Szt. Ágoston (Sf. Augustin)” va avea loc Concertul de deschidere a zilelor municipiului susţinut de Orchestra de Cameră Ciuc (cu bilet de intrare). Vineri, 2 august, la ora 11:00, la Liceul de Arte „Nagy István” va avea loc festivitatea de dezvelire a plachetei aniversare, urmată de o prezentare de carte; la ora 12:00, doritorii vor putea să se bucure de expoziţia şi târgul de meşteşuguri populare (locul de desfăşurare: promenada); între orele 15:00-18:00, la piscina din localitate va avea loc competiţia de înot pentru amatori, ediţia a 6-a; la ora 15:00, de pe terenul de sport al Şcolii Gimnaziale „Nagy Imre” se va da startul Concursului naţional de automodele dotat cu Cupa Ciuc; între orele 15:00-20:00 va fi deschis cortul „Székelyföldi Jégkorong Akadémia” (Academia hocheiului secuiesc); la ora 20:30, în Cetatea Mikó va avea loc Opereta Mágnás Miska - în prezentarea Teatrului Municipal Csiki Játékszín (cu bilet de intrare), între orele 19:00-23:30, pe scena mare din Piaţa Libertăţii vor concerta formaţiile: L.S.D., TAXI (RO), TAKÁCS BLUES BAND (HU). Sâmbătă, 3 august, între orele 08:00-18:00, Cupa Ciuc - Concurs naţional de automodele, la Şcoala Gimnazială „Nagy Imre”; între orele 09:00-18:00, expoziţie de vehicule de epocă „Retromobil”, în parcarea Universităţii Sapientia; la ora 13:00 se va dezveli placheta comemorativă „Tivai Nagy Imre”, în strada Szász Endre, nr. 29; între orele 10:00- 16:30, în Parcul Central va avea loc „Festivalul cartofului”, vor fi şi următoarele programe: Ansamblul de dans popular Zakota din Topliţa-Ciuc, Ansamblul de dans popular Vadrózsa din Sâncrăieni, Formaţia Mesehetes şi Orchestra Joni, de la ora 17:30, în Cetatea Mikó se va desfăşura Festivalul de Ritm şi Percuţie DOBBAN - vor concerta 7 formaţii cunoscute şi recunoscute; între orele 18:15-23:45, pe scena mare din Piaţa Libertăţii se vor perinda: Szakács Szilvia, SLÁGEREBEJE, ROMANTIKUS MEDVETÁNC, MAGASHEYI UNDERGROUND; între orele 22:00-01:00, pentru tineri, în Parcul Central va avea loc DJ party. Duminică, 4 august, la ora 09:00, din Piaţa Cetăţii se dă startul participanţilor la Maratonul Secuiesc Apemin Tuşnad; la ora 10:00, cei cărora le plac surprizele sunt invitaţi să se plimbe pe Strada artelor - strada Petőfi; între orele 10:00-24:00, în parcarea Universităţii Sapientia se va desfăşura Festivalul Gastronomic „Székely Izek” („Gusturi Secuieşti”); între orele 10:00-14:30, în Parcul Central vor avea loc o serie de jocuri interactive cu activităţi meşteşugăreşti, iar în ultima jumătate de oră va concerta Grupul Band Piece şi Grupul Chitară Ciuc; între orele 11:00-13:00, pe scena mare din Piaţa Libertăţii va avea loc Festivalul „Kosz Szilveszter”; la ora 15:30, în Piaţa Libertăţii este programată festivitatea de premiere a câştigătorilor Maratonului Apemin Tuşnad; la ora 21:00, în Cetatea Mikó va fi prezentată „Magia perlelor de sticlă”, spectacol de Nagy Péter în acompaniamentul formaţiilor One More Minute şi Ineffable (cu bilet de intrare); între orele 18:30-23:00, pe scena mare din Piaţa Libertăţii se vor perinda: Ansamblul Naţional Secuiesc Harghita, Corul de bărbaţi Gyimesvölgye, Ansamblul Tokos, Ansamblul Heveder şi Dresch Mihály; la ora 23:00, manifestările prilejuite de Zilele Municipiului Miercurea Ciuc 2019 se încheie cu tradiţionalul foc de artificii. A. ILUŢ Recomandări ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” în caz de furtună înainte de producerea unei furtuni: • îndepărtaţi copacii ori ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni ar putea cădea şi provoca victime ori pagube materiale. • Nu uitaţi regula de salvare 30/30: adăpostiţi-vă în interiorul unei clădiri dacă, după ce aţi văzut un fulger, nu reuşiţi să număraţi până la 30 înainte de a auzi un tunet. • Rămâneţi în interiorul clădirii încă 30 de minute după ce aţi auzit ultimul tunet, în cazul în care este iminentă o furtună. • întrerupeţi orice activităţi în aer liber. • Intraţi în casă, într-o construcţie ori într-un autoturism. • Deşi s-ar putea să fiţi rănit în cazul în care trăsnetul loveşte maşina, sunteţi mult mai protejat în interioruehiculului decât în exterior. • închideţi ferestrele şi uşile. • Evitaţi duşurile ori sălile de baie. Conductele fixe ale instalaţiilor pot conduce electricitate. • Utilizaţi telefoanele cu fir doar în situaţii de urgenţă. Telefoanele fără fir ori mobilele sunt sigure în utilizare. • Deconectaţi aparatele şi alte echipamente electrice precum computerele şi aparatele de aer condiţionat. Acestea pot fi defectate ca urmare a descărcărilor electrice atmosferice. In timpul unei furtuni: • Atunci când simţiţi că părul vi se ridică, este un indiciu că există pericolul unui fulger. • Aşezaţi-vă ghemuit la pământ. Puneţi-vă mâinile pe urechi şi cap, iar capul între genunchi. • Faceţi-vă o ţintă cât mai mic posibilă şi reduceţi contactul cu pământul. • Nu vă întindeţi pe pământ. • Evitaţi obiectele înalte, precum un copac înalt izolat în arie deschisă, câmpuri, plaje sau o ambarcaţiune pe apă, orice obiecte metalice precum utilaje agricole, echipamente de fermă, motociclete, biciclete etc. • Dacă vă aflaţi în pădure, căutaţi adăpost într-o zonă cu copaci mai puţin înalţi. • Dacă sunteţi într-o zonă deschisă, mergeţi spre o zonă joasă precum o vale. • Dacă sunteţi pe un lac, ajungeţi la mal de urgenţă şi adăpostiţi-vă imediat. După furtună: • După o furtună, în situaţia identificării unei victime lovite de trăsnet, verificaţi următoarele: - Respiraţia: dacă nu mai respiră, începeţi resuscitarea prin metoda gură la gură; - Puls: dacă victima are puls şi respiră, căutaţi alte vătămări posibile; - Posibile arsuri, vătămări ale sistemului nervos, oase rupte şi pierderi de auz sau de vedere; - Dacă este nevoie de asistenţă medicală sunaţi cât mai repede posibil la „112”.