Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2019 (Anul 31, nr. 6549-6585)

2019-11-26 / nr. 6573

• Pagina a 2-a • 26 noiembrie 2019 • Informația H&Vghttfd Consiliul Judeţean Harghita a premiat pompierii voluntari din zona Gheorgheni urmare din pag. 1 Baricz Róbert, preşedintele Asociaţiei pompierilor voluntari din Joseni, Csíki Jenő, preşedintele Asociaţiei pompierilor voluntari Lánglovagok din Ciumani, respectiv echipa pompierilor voluntari din Lăzarea au primit Premiul Altruism în cadrul şedinţei ordinare a consiliului judeţean care a avut loc ieri la Ciumani. Conform statisticilor, cinci la sută din populaţia activă din zona rurală din judeţul Harghita face parte din echipele de pompieri voluntari. „Este o mândrie pentru noi, voluntariatul are tradiţie în judeţul Harghita şi am speranţe că ştacheta va fi predată în continuare din tată în fiu. Faptul că bunăstarea şi siguranţa comunităţii reprezintă aspecte importante pentru locuitorii judeţului este un motiv de mândrie.” a afirmat Borboly Csaba, preşedintele consiliului judeţean, referitor la premierea pompierilor voluntari. Activitatea pompierilor voluntari în diferitele zone ale judeţului are o tradiţie neîntreruptă de 130 de ani. Odată cu schimbarea regimului, numărul echipelor de pompieri voluntari a crescut, tot mai multe persoane s-au implicat în activitatea acestora, respectiv dotarea şi echipamentele specifice s-au îmbunătăţit. în acest sens consiliul judeţean a demarat un program de sprijinire financiară a echipelor de pompieri voluntari, program menit să întregească eforturile conducerii localităţilor, respectiv donaţiile localităţilor înfrăţite. Beneficiarii distincţiilor sunt: BARICZ RÓBERT, preşedintele Asociaţiei pompierilor voluntari din Joseni Devine în anul 2007 membrul unei echipe de pompieri care şi-a demarat activitatea de la zero şi care acum, 12 ani mai târziu, dispune de o dotare corespunzătoare, modernă şi care are în componenţă 32 de pompieri voluntari. Asociaţia pompierilor voluntari din Joseni a fost înfiinţată în august 2010 şi împreună cu asociaţia pompierilor voluntari din Kaposvár, Ungaria, respectiv Asociaţia Villám din Cristuru-Secuiesc, au format Cooperativa pompierilor voluntari din Transilvania. CSÍKI JENŐ, preşedintele Asociaţiei pompierilor voluntari Lánglovagok din Ciumani Una dintre cele mai bine dotate asociaţii de pompieri voluntari din judeţul Harghita este cea din localitatea Ciumani. Dotarea asociaţiei se îmbunătăţeşte an de an şi în acest fel pompierii voluntari, riscându-şi viaţa, apără locuitorii din Ciumani şi păzesc valorile zonei. Asociaţia pompierilor voluntari din Lăzarea Prima formaţie de pompieri voluntari din Lăzarea a fost înfiinţată în anul 1907, iar la începutul anilor ’90 încă funcţiona echipa de pompieri. Actuala echipă a fost înfiinţată în anul 2008. Formată din 42 de membri, participă periodic la concursurile de profil şi are un rol important în viaţa comunităţii. Organizează cursuri destinate copiilor şi echipelor de pompieri voluntari, a înfiinţat un muzeu de profil. Distincţia a fost înmânată preşedintelui asociaţiei, Györffy Zsolt. Telemunca - un început de progres în domeniul raporturilor de muncă Legea telemuncii înseamnă un progres, din păcate încă unul foarte mic, în domeniul raporturilor de muncă. Trebuie ştiut faptul că telemunca poate aduce flexibilitate şi chiar reduceri de costuri. Salariaţii au posibilitatea de a munci de acasă sau din alt loc în afară de sediul angajatorilor lor, însă numai dacă activitatea desfășurată la companie este îndeplinită cu ajutorul tehnologiei (desktop, laptop, smartphone etc.). Această activitate este cunoscută drept telemuncă,potrivit unui act normativ care se aplică de anul trecut. în esenţă, telesalariaţii au exact aceleaşi drepturi pe care le are orice alt salariat obişnuit, precum concediul de odihnă anual sau concediile medicale. Legea 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă defineşte clar noţiunile de telemuncă şi telesalariat. Telemunca, aşadar, este forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, şi cea de-a doua noţiune, telesalariat - este salariatul care desfăşoară o activitate de telemuncă. Activitatea de telemuncă - după cum ne-a precizat Daniela Bortoş, consilier juridic în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Harghita - se prevede expres în contractul individual de muncă pentru salariaţii noi sau într-un act adiţional la acesta pentru angajaţii existenţi şi se bazează pe acordul de voinţă al părţilor. Refuzul salariatului de a lucra în sistemul de telemuncă nu permite modificarea unilaterală a contractului individual de muncă sau sancționarea disciplinară a acestuia. Activitatea de telemuncă permite: □ organizarea programului de lucru de către salariat de comun acord cu angajatorul; □ verificarea activităţii telesalariatului de către angajator, conform prevederilor contractului individual de muncă; □ efectuarea de muncă suplimentară. Telesalariaţii, cum am mai spus, beneficiază de toate drepturile recunoscute salariaţilor care au locul de muncă în sediul angajatorului, dar se pot stabili şi condiţii specifice privind telemunca. Verificarea condiţiilor de muncă ale telesalariaţilor se poate face la locurile de telemuncă de către reprezentanţii salariaţilor, conform prevederilor contractului colectiv de muncă sau regulamentului intern. De asemenea, verificarea şi aplicarea cerinţelor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă se poate face de către reprezentanţii autorităţilor competente. Dacă locul de telemuncă este domiciliul telesalariatului, accesul la acest loc se face prin notificarea prealabilă a acestuia şi sub rezerva consimţământului telesalariatului. Legea stabileşte, de asemenea, elementele suplimentare ce trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, obligaţiile angajatorului şi ale telesalariatului în ceea ce priveşte activitatea de telemuncă şi contravenţiile aplicate. Din perspectiva răspunderii pentru aspecte ce privesc sănătatea şi securitatea în muncă, angajatorul este responsabil pentru verificarea condiţiilor de lucru prevăzute de lege la domiciliul angajatului, deşi Codul muncii nu prevede expres acest aspect în conţinutul prevederilor ce reglementează munca la domiciliu. „în cazul în care se vor produce accidente în timpul serviciului, acestea vor fi considerate accidente de muncă, iar salariatul va beneficia de protecţia oferită de legislaţia relevantă. Mai trebuie reţinut şi faptul că constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către inspectorii de muncă” - a mai precizat doamna Daniela Bortoş. AURELIA ILUŢ CEC Bank oferă 155 de euro pentru fiecare copil născut în data de 24 noiembrie La aniversarea a 155 de ani de la înfiinţare, CEC Bank oferă 155 de euro pentru fiecare copil care s-a născut în data de 24 noiembrie. Premierea fiecărui nou-născut se face în cadrul unei campanii promoţionale derulate de instituţia bancară intitulată „Continuând tradiţia, la aniversarea a 155 de ani, premiem copiii născuţi în 24 noiembrie 2019”. Campania se va desfăşura până la data de 31 decembrie, inclusiv, perioadă în care pot fi revendicate sumele de bani. La campanie pot participa persoanele fizice cu vârsta minimă de 18 ani, având domiciliul/reşedinţa în România, cărora li s-au născut unul sau mai mulţi copii în data 24 noiembrie 2019, care prezintă la bancă dovada naşterii copilului/copiilor, respectiv certificatul de naştere şi este de acord să semneze documentaţia băncii în vederea deschiderii unui cont cu card de debit Visa ataşat, în cazul în care nu deţine deja aceste produse. Se acordă un singur premiu pentru fiecare nou-născut, indiferent de părintele care face dovada naşterii copilului. Premiile constau în echivalentul în lei a sumei brute de 155 euro/copil, acordate pe un card Visa emis pe numele părintelui, din care impozitul de 10% (aplicat diferenţei dintre valoarea în lei calculată la cursul BNR din ziua efectuării transferului în contul de card şi suma neimpozabilă de 600 lei) urmează să fie reţinut/declarat şi plătit de bancă. Premiile în bani vor fi acordate sub formă de virament bancar în contul cârdului de debit Visa în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la activarea cârdului de către titular, în cazul cârdurilor nou emise. De asemenea, în cazul celor care deţin carduri, suma de bani va fi virată în maximum 7 zile lucrătoare de la primirea documentelor care fac dovada naşterii copilului/ copiilor. CEC Bank va suporta cheltuielile legate de emiterea cardului, impozitul datorat şi comisionul de administrare card pentru prima lună. „Povestea neamului românesc"la Colegiul Naţional „Octavian Goga" Pe parcursul lunii noiembrie Colegiul Naţional „Octavian Goga” a implementat proiectul „File de istorie, file de cultură, file de natură, cuvinte care zidesc...”. Prin acest proiect ne-am propus să contribuim la formarea demnităţii ca valoare esenţială, intangibilă, ce conturează orice suflet. Cum demnitatea începe de la mamă, de la familie, de la locul natal, de la şcoală şi se întruchipează în demnitatea poporului, noi dascălii avem menirea de a deveni ziditori ai demnităţii naţionale. Proiectul a avut ca obiectiv cultivarea respectului faţă de valorile fundamentale ale istoriei poporului român, ale culturii naţionale, respectarea simbolurilor, tradiţiilor şi portului popular românesc. Prin intermediul acestui proiect s-au achiziţionat 30 de costume populare, pe care elevii colegiului le vor purta în cadrul spectacolului „Povestea neamului românesc”, spectacol care va avea loc în 28 noiembrie 2019. Finanţatorii proiectului au fost Consiliul Judeţean Harghita şi Ministerul Educaţiei Naţionale, cărora le mulţumim. Iniţiatorii proiectului au fost Asociaţia Comitetul de Părinţi şi Colegiul Naţional „Octavian Goga”. Directoare, prof. Dumbravă Magdalena-Camelia