Informatia Bucureştiului, octombrie 1961 (Anul 9, nr. 2539-2564)

1961-10-14 / nr. 2550

fa. " Astăzi a sosit în Capitală llllllllllllllllllllll|j||||l!lll!llllllíll]llll|||l!il||j|||(||ÉlÍl!lllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllÉllllli!llllll!ll|M^ pHotul cosmonaut (KERMAN TITOV La 14 octombrie Capitala patriei noastre a primit un oaspete drag, jjilotul cosmonaut maior Gherman Stepanovici Titov, Erou al Uniunii Sovietice care la invitaţia Consiliului de Miniştri ne vizitează ţara cu prilejul tradiţionalei Luni a prieteniei romîno-sovietice. Clădirea aeroportului Băneasa era împodobită cu drapelele de stat aleR. P. Române şi Uniunii Sovietice. Pe mari panouri erau înscrise în limbile romînă şi rusă, cuvintele de salut „Bine ai venit Gherman Stepanovici Titov!“. în aşteptarea cosmonautului pe aeroport au venit mii de bucureşteni cu flori şi steguleţe romîneşti şi sovietice, cu portrete ale cosmonauţilor Iuri Gagarin şi Gherman Titov. în întîmpinarea oaspetelui au venit tovarăşii Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R , prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Voitec, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti şi ai organelor locale de partid şi de stat, generali, oameni de ştiinţă, artă şi cultură şi alţi reprezentanţi ai vieţii publice din ţara noastră. Era prezent I. K. Jegalin, ambasadorul Uniunii Sovietice la Bucureşti. La ora 13, avionul turbopropulsor 11-18 aterizează, în ovaţiile furtunoase ale mulţimii, din avion coboară cosmonautul Titov. Maiorul Gherman Titov este îmbrăţişat de tovarăşii Gheorghe Apostol şi Ştefan Voitec şi salutat cu căldură de cei veniţi în întîmpinare. Oaspetele este prezentat membrilor C.C. al P.M.R., membrilor Consiliului de Stat şi ai guvernului, precum şi şefilor misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi celorlalţi membri ai corpului diplomatic care se aflau pe aeroport. Pe aeroport mulţimea scandează „R.P.R.—U.R.S.S., sînt pe veci prietene“. Din mii de piepturi se aude numele lui Gherman Titov. Tovarăşul Gheorghe Apostol rosteşte un cuvînt de salut. A luat apoi cuvîntul Gherman Titov. CUVÎNTUL tovarăşului GHEORGHE APOSTOL / Dragă tovarăşe Gherman Stepanovici Titov, De cîteva minute vă aflaţi cu oaspete drag pe pămîntul Romîniei socialiste. Cu o deosebită bucurie vă salutăm în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat şi al guvernului Republicii Populare Române, al întregului nostru popor, şi vă urăm din toată inima un călduros şi frăţesc bun Venit. Oamenii muncii, întregul nostru popor au urmărit cu profundă admiraţie zborul cutezător de 25 de ore pe care l-aţi săvîrşit în Cosmos. Ei vă primesc astăzi cu inima deschisă ca pe un prieten apropiat, sol al marelui şi eroicului popor sovietic care întîmpina deschiderea celui de-al XXII-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice cu un entuziasm nestăvilit, cu noi şi remarcabile succese în economia, ştiinţa şi cultura Uniunii Sovietice. Fapta dv. ca şi fapta lui Iuri Gagarin, au intrat pentru totdeauna în istorie. Fiu devotat al poporului sovietic, crescut şi educat de partidul lui Lenin, aţi pătruns cu curaj în întinderile nemărginite ale Cosmosului ca mesager paşnic al Ţării Sovietice, cîştigînd prin eroismul şi dîrzenia dovedite în timpul legendarului zbor în jurul Pămîntului, stima şi preţuirea tuturor popoarelor lumii. Ne bucurăm nespus că veţi vizita meleaguri ale patriei noastre, că vă veţi întîlni cu oamenii muncii în zilele în care poporul român sărbătoreşte cu însufleţire tradiţionala Lună a prieteniei romîno-sovietice. Veţi cunoaşte sentimentele de adîncă prietenie şi dragoste frăţească ale poporului nostru faţă de poporul sovietic constructor al comunismului, faţă de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice şi conducerea sa leninistă în frunte cu tovarăşul Nikita, Sergheevici Hruşciov. Veţi avea prilejul să vedeţi realizările măreţe obţinute de harnicul nostru popor, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în făurirea vieţii sale noi, avîntul în muncă pentru îndeplinirea cu succes a planului nostru de 6 ani şi contribuţia sa la întărirea continuă a unităţii şi puterii marii familii a ţărilor socialiste, la menţinerea şi apărarea păcii în lume. încă o dată, vă urăm dragă Gherman Stepanovici, bun sosit în patria noastră. CUVÎNTUL COSMONAUTULUI G. S. TITOV Dragi tovarăşi, Permiteţi-mi ca înainte de toate să mulţumesc Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, guvernului R. P. Romíne, pentru posibilitatea care mi s-a oferit de a vizita Republica Populară Romînă. Mă folosesc de acest prilej pentru a saluta pe oamenii muncii din R. P. Romînă şi a le transmite salutul prietenilor mei cosmonauţi. După cum vă este bine cunoscut, în zilele de 6 şi 7 august poporul sovietic, ştiinţa şi tehnica sovietică au obţinut o nouă şi mare victorie în cucerirea Cosmosului. La 6 şi 7 august pe nava cosmică sovietică ,,Vostok-2“, a fost efectuat un zbor de 25 ore. Sarcinile care au fost puse în faţa zborului cosmic au fost duse la îndeplinire în întregime. Acest zbor a arătat că în Cosmos se poate trăi şi lucra. Aceasta însă este numai începutul şi doar o treaptă în construirea marelui drum în Cosmos. ★ Un grup de pionieri înconjoară pe cosmonaut, îl îmbrăţişează, îi oferă flori, îi prind la gît o cravată roşie. Cosmonautul salută apoi mulţimea venită pe aeroport, în uralele şi aplauzele miilor de bucureşteni. In ajunul Congresului al XXII- lea al P.C.U.S. vreau să spun încă o dată că programul care va fi adoptat de Congres , programul construcţiei comunismului în Uniunea Sovietică, va crea poporului sovietic posibilităţi şi mai mari pentru cucerirea spaţiului cosmic. Noi, cosmonauţii Uniunii Sovietice, sîntem recunoscători partidului nostru, sîntem recunoscători poporului nostru pentru navele cosmice care se construiesc în momentul de faţă în Uniunea Sovietică. Nu există nici o îndoială că programul Partidului Comunist al Uniunii Sovietice nu numai că va fi îndeplinit, ci va fi şi depăşit, deoarece acest program a fost întocmit de însuşi poporul. Glorie oamenilor muncii din Republica Populară Romînă ! Trăiască prietenia sovieto-romînă ! Să fie pace în lumea întreagă ! ★ Gherman Titov, împreună cu tovarăşul Gheorghe Apostol, iau loc într-un automobil deschis, escortat de motociclişti. Pe bulevardele care duc spre centrul Capitalei, zeci de mii de bucureşteni îl aclamă cu însufleţire pe eroul cosmonaut. în drumul maşinii locuitorii aruncă sute de buchete de flori, flutură steguleţe roşii şi tricolore, întîmpinîndu-l cu căldură pe cosmonautul Titov, locuitorii Capitalei şi-au manifestat dragostea profundă pentru ţara care a deschis drumul omului în Cosmos — marea Uniune Sovietică, care îşi consacră toate eforturile luptei pentru fericirea omenirii, pentru asigurarea unei păci trainice în lume. (Agerpres) Populația Capitalei a făcut o primire entuziastă gloriosului cosmonaut sovietic PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIȚI-VĂ! INFORMAŢIA Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti ANUL IX —Nr. 2550 4 PAGINI 20 BANI SIMBATA 14 OCT. 1961 In librării: „700.000 km. în Cosmos“, volum consacrat lui Gherman Titov A apărut volumul intitulat „700.000 km. in Cosmos“, consacrat zborului pilotului cosmonaut sovietic, maiorul Gherman Stepanovici Titov. Editat de Societatea pentru răspîndirea ştiinţei şi culturii, volumul cuprinde impresii, însemnări şi declaraţiile cosmonautului, diverse materiale referitoare la acest zbor, aprecieri ale oamenilor de ştiinţă, fotografii. Cităm din sumar: „Telegrama adresată de N. S. Hruşciov cosmonautului G. S. Titov", „Declaraţia tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej în legătură cu lansarea navei „Vostok-2'‘, „Convorbirea telefonică dintre N. S. Hruşciov şi cosmonautul Titov“, „Declaraţia pilotului cosmonaut G. S. Titov înainte de zbor“, Gherman Stepanovici Titov (date biografice)“, „Racheta îşi ia zborul“, de A. Romanov, „In zona aterizării“, de Gheorghi Ostroumov, „700.000 km. în Cosmos“, de G. S. Titov, „Casa părintească“ de A. Volkov şi N. Stanko, „Poporul român salută cu entuziasm fapta eroică a lui Titov". Volumul cuprinde 153 pagini. Preţul: 4 lei. S-a deschis Universitatea Populară de la uzinele „Semănătoarea“ Săptămina aceasta a avut loc, intr-un cadru festiv, deschiderea universităţii populare de la uzinele „Semănătoarea“. De aproape o sută de elevi — muncitori, tehnicieni, funcţionari — vor urma in anul acesta patru cursuri: „Socialism ştiinţific“, „Istoria literaturii române“, „Geografia R.P.R." și „Construcții mașini agricole“. Prelegerile vor avea loc bilunar. 12.500 vizitatori In cele cinci zile care au trecut de la deschidere, Expoziţia de prezentare a noilor tipuri de mobilă, organizată de Ministerul Economiei Forestiere, în bd. Magheru, colţ cu Kuibîşev a fost vizitată de peste 12.500 cetăţeni. Concertele Filarmonicii la Sala mică a Palatului R.P.R. In cursul actualei stagiuni muzicale, Filarmonica de Stat „George Enescu” va prezenta, la sala mică a Palatului R.P.R., numeroase recitaluri vocale şi instrumentale, concerte de muzică de cameră şi concerte corale, unele dintre ele fiind programate in mod special pentru tineret şi muncitori. Prima manifestare va avea loc mîine seară (ora 20), in cadrul căreia baritonul Ladislau Konya şi pianistul Teodor Paraschivescu vor susţine un recital vocal şi instrumental. Programul cuprinde cunoscute piese pentru pian, arii din opere și lieduri din repertoriul original și universal. Colectivul Întreprinderii „Marmura"-Bucureşti pune la dispoziţia constructorilor de locuinţe din ţară prefabricate cu finisaj superior cart imita marmura, la un preţ redus (trepte, dale mozaicate etc.). Fiind înzestrată cu utilaje moderna şi de mare productivitate, poate executa lucrări de placări combinate de canitate superioara si in termene cit mai scurte, grăbind darea In folosință a lucrărilor. In fotografie , utemistul Ion Zavate, lucrind la maşina de frezat marmura. Cu prilejul vizitei in țara noastră a maiorului cosmonaut G. S. Titov, astăzi a fost pusă în vînzare emisiunea de mărci poştale „Al doilea om în Cosmos". Emisiunea este alcătuită din trei valori cu un nominal total de 3,65 lei. Marca de 55 bani, culoarea albastră, reprezintă nava „Vostok 2“ în Cosmos, pe un fundal pe care se desprinde cuvîntul „PACE“. Marca de 1,35 lei, violet — albăstrui, îl reprezintă pe G. S. Titov în costum de cosmonaut. Pe marca de 1,75 lei, roşu-vişiniu, se află portretele cosmonauţilor nr. 1 şi 2, iuri Gagarin şi Gherman Titov. Mărcile sunt imprimate in tieîdruck, pe hirtie cretată. Machetele sînt desenate de Ion Dumitrana, I. Cova si Müller. Tot cu acest prilej a fost pus în vînzare un plic „prima zi a emisiunii“ obliterat cu o ștampilă specială. Plicul reprezintă portretul cosmonautului Titov și este francat cu întreaga emisiune „Al doilea om în Cosmos". Emisiunea şi plicul se află de vinzare la magazinele „Filatelia“ din bd. Bălcescu 35 şi din Piaţa Palatului Republicii, precum şi la ghişeul, filatelic din holul poştei centrale din Bucureşti. AZI A APĂRUT O emisiune de lirei poştale in cinstea vizitei in tara noastră a cosmonautului G. I. Titov „tai unii, al iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw * *1 dimineaţă, de la aeroportul / Băneasa, de-a lungul şoselei Ploieşti-Bucureşti, pe şoseaua Kiseleff şi bd. Stalin, decorul de toamnă a arborat podoabe sărbătoreşti , drapele sovietice şi romîneşti. Uriaşe coloane de bucureşteni au impinzit arterele oraşului,, In coloane, o mulţime de steguleţe roşii şi tricolore, nenumărate portrete ale celor doi cuceritori ai Cosmosului: Iuri Gagarin şi Gherman Titov, O mulţime de flori. Şi mulţimi de oameni indreptîndu-se către Aeroportul Băneasa. Aeroportul însuşi a îmbrăcat veşminte de sărbătoare. Deasupra clădirilor flutură drapele sovietice şi romîneşti; două inscripţii uriaşe cuprind urarea tuturor bucureştenilor : „Bine ai venit, Gherman Stepanovici Titov O mulţime de oameni au umplut incinta aeroportului, aşteptînd momentul cînd Gherman Titov va ateriza pe pămîntul rominesc. In aşteptare, se fac tot felul de preparative, ziarele apărute de dimineaţă sînt citite cu deosebit interes: fiecare vrea să-şi reîmprospăteze amintirile despre Gherman Titov şi zborul său. Inginerul geolog Ecaterina Apostol şi tehniciană — tot geolog — Maria Pătraşcu cercetează starea buchetelor de trandafiri. — Sunt foarte mici daruri pentru Gherman Titov, insă din■ toată inima. Tovarăşul Alexandru Vasilescu are alte preocupări: discută cu un fotograf profesionist şi-şi reglează aparatul fotografic propriu. — Se poate neglija vreun amănunt, cînd e vorba de o poză istorică ? Nicolae Pasat, elev la o şcoală profesională e un mic ... expert în materie, s-a ocupat cu planorismul. Şi discută cu ciţiva colegi despre zborul navei cosmice. Ciţi fotografi amatori au venit să fixeze pe peliculă o memorabilă întilnire ? O mulţime. Cite flori pentru gloriosul pilot cosmonaut Titov ? Grădini întregi. Cite discuţii despre ex iman Titov!“ ... cepţionala performanţă a lui Titov ? Nenumărate. Mii de bucureşteni aşteaptă cu nerăbdare momentul cînd Gherman Titov va deschide uşa avionului şi va fi aici, printre noi. El, un om sovietic care a înălţat sus de tot minorul paşaport sovietic despre care scria o dată Maiakovski , aproape de stele. Titov, omul care, după Gagarin, a dat trăinicie unui vis scump al omenirii : cucerirea Cosmosului. Titov, un om sovietic, care a dus şi in oceanul văzduhului nobilul mesaj de pace în lume. Titov, omul care a înconjurat planeta noastră de 17 ori, într-o zi şi-o noapte cu nava cosmică „Vostok-2“ Gherman Titov, omul care ne-a adus pe pămînt buchetul niciodată cules al stelelor, va fi peste cîteva minute printre noi. Ora 12.55. Toate privirile scrutează văzduhul. Sus de tot, o pasăre argintie despică zarea apropiindu-se mereu. Izbucnesc nesfîrşite urale. Există nevoia de a exprima toată căldura sentimentelor care ne însufleţesc, toată admiraţia pentru Gherman Titov, pentru poporul sovietic şi pentru Partidul Comunist al Uniunii Sovietice care au dat omenirii asemenea oameni cutezători. Ora 13. Avionul aterizează şi în uşă apare Gherman Titov. Vesel, cu pasul vioi, tineresc. Mulţimea izbucneşte înaplauze şi scandează : „R.P.R.—U.R.S.S. sunt în veci prietene". Numele lui Titov e pe buzele tuturor. Şi omul acesta, vestit în întreaga lume, e de o modestie emoţionantă. Mulţimea l-a înconjurat pe oaspetele drag. Străzile oraşului pe unde a trecut cosmonautul sovietic răsună de ovaţiile pentru Titov, pentru Uniunea Sovietică şi Partidul său Comunist. Mii de bucureşteni au ieşit în stradă să primească cu căldură pe Gherman Titov. Gherman Titov, fii bine venit în Bucureşti! A. SANDU La uzinele „Tudor Vladimirescu“ al 2650-lea autobuz numai în primele nouă luni metalurgiştii de la „Tudor Vladimirescu“ au realizat peste 1. 90 la sută din producţia de autobuze a întregului an 1960. In prezent, ei construiesc autobuze pentru transportul urban, interurban, autobuze pentru turişti, precum şi o serie de autoutilitare pentru transportul de mărfuri şi alimente. Producţia de autoutilitare a crescut în primele 9 luni din acest an cu aproape 100 faţă de anul trecut. Metalurgiştii uzinelor luptă în continuare pentru a realiza autobuze, autoutilitare de cit mai bună calitate. S-au luat recent noi măsuri tehnice, prin a căror aplicare se va îmbunătăţi continuu calitatea acestor maşini care circulă acum in numeroase oraşe şi centre muncitoreşti din ţara noastră. Printre altele, recent, s-a introdus construirea plafonului interior , la autobuze şi la alte autovehicule, cu plăci din , material plastic stratificat cu plăci aglomerate. In acest fel se obţină un innterior mult mai, estetic şi se uMSfac consumurile de metal. Constructorii de autovehicole de la uzinele „Tudor Vladimirescu“ din Capitală au realizat zilele acestea cel de-al 265 minea autobuz. Anul acesta De la O.N.T. „Carpaţi“ Excursii la Sofia Agenţia O.N.T., „Carpaţi“ Bucureşti organizează cu ocazia întîlnirilor internaţionale,de fotbal, ce vor avea loc la Sofia între echipele R.P. Bulgaria — Franţa şi Levski Sofia — Steagul Roşu Braşov, două excursii în capitala R.P. Bulgaria. Excursiile se vor face cu autocarele. In prima se va pleca în ziua de 11 noiembrie a.c., iar în a doua în ziua de 15 noiembrie. ■ ,• înscrierile se primesc zilnic la agenţia O.N.T. Carpaţi din Bucureşti, cal. Victoriei nr. 100. . ............................................................................. NOUTĂŢI DE LA O.C.L. TEHNOMETAL De curînd, în magazine: frigidere Zii Zilele acestea, în magazinele de specialitate ale O.C.L. Tehnometal a intrat un nou lot de frigidere Zii, primite din Uniunea Socialică. Iată cîteva din caracteristicile frigiderelor Zii, care evidenţiază calitatea lor superioară : capacitatea — 246 litri ; consumul electric — 45 maniforă ; rafturi demontabile ; cutii din material plastic pentru păstrarea alimentelor ; spaţii speciale pentru ouă, brînză, unt, sticle etc., temperatura interioară reglată prin termosfat. De menţionat că s-au primit frigidere atît pentru curentul de 220 volţi, cit şi pentru cel de 120 volţi. In afara magazinelor de specialitate ale O.C.L. Tehnometal (ca de pildă, cele de pe cal. Victoriei 39, Academiei 5, bd. IH48 nr. 6, şos. Mihai Bravu 24) au fost livrate frigidere vii şi magazinelor aparjinind Ministerului Comerţului („Victoria“, „Bucureşti“ ş.a.) Două noi unităţi ultra moderne ... vor fi deschise în cursul acestei toamne pentru deservirea locatarilor cvartalului Griviţa Roşie şi a celor din cvartalul Circului de Stat. Primul (amplasat pe cal. Griviţei, in vecinătatea punctului Caraimani va fi profilat pentru vînzarea aparatelor de radio şi televizoarelor. In acest sens, în ansamblul condiţiilor moderne de funcţionare ce îi vor fi create, s-a prevăzut amenajarea unor cabine speciale de audiţii. Aceeaşi înfăţişare modernă va fi asigurată și celui, de al doilea magazin, profilat pentru vânzarea articolelor culturalsportive. nTMW Wffspisji • Rezultatele primei etape a returului turneului international de polo de la Torino : R.P. Ungară - R.P.F. Iugoslavia 1-0 , Italia A - Italia B 5-1. • Echipele de gimnastică ale U.R.S.S., în frunte cu cunoscuţii sportivi Pavel Stolbov şi Larisa Latînina, au sosit la Tokio. După o întîlnire cu selecţionatele Japoniei, programată la Tokio în zilele de 17 şi 18 octombrie, echipele sovietice vor participa la o serie de concursuri demonstrative în cîteva alte oraşe din această ţară. Meciul de fotbal Uruguay—Chile, disputat la Santiago, a fost cîştigat de prima echipă cu scorul de 3-2. 0 într-o întîlnire amicală, care a avut loc la Viena. boxerul maghiar Lazslo Papp l-a învins prin abandon în repriza a IV-a pe Peter Müller. Titlul de campioană la rugbi a R.P. Bulgaria a fost cucerit de echipa Lokomotiv Sofia. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ : Azi la ora 8 în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 9 grade. .Maxima de ieri în aer a fost de 14 grade, iar minima din cursul nopţii de 8 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme schimbătoare cu cer temporar noros, favorabil ploii de scurtă durată. Vînt slab pînă la potrivit din nord-est. Temperatura aerului staţionară, minimele vor fi cuprinse între 7 şi 9 grade, iar maximele între 16 şi 18 grade.