Informatia Bucureştiului, ianuarie 1969 (Anul 16, nr. 4784-4808)

1969-01-14 / nr. 4793

. I PROLETART DTN TOATE TÄRTTE, VNUT-VÄ INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVI Nr. 4793 4 PAGINI 30 BANI Marţi 14 ianuarie 1969 Construcţiile Capitalei in 1969 Al patrulea an al cincinalului — 1969 — va adăuga patrimoniului urbanistic al Capitalei noi edificii social-culturale. Bunăoară, constructorii din cadrul D.G.C.M. vor executa şi da în folosinţă 23 200 noi apartamente. Pentru dezvoltarea învăţămtntului de cultură generală se vor construi încă 142 săli de clasă. Se edifică un nou liceu industrial cu 20 săli de clasă pentru sectorul energetic. Capacitatea creţelor şi grădiniţelor de copii va spori cu încă 960 de locuri. Se dezvoltă şi se modernizează reţelele de apă, canalizare, termoficare, de drumuri etc. In planul de producţie pe anul în curs al DGCM este prevăzută construirea unei noi staţii de pompare a apei potabile, a cărei capacitate este de 120 000 mc/zi. Se vor construi încă 14 km reţele de canalizare, 17 km reţele de apă, 8,6 km reţele de termoficare. Continuă lucrările la o serie de obiective aflate în construcţie, cum sunt: Centrul de televiziune (unde vor fi date în folosinţă încă două studiouri cu anexele aferente), Teatrul naţional, hotelul „Intercontinental Bucureşti", noile corpuri de clădiri pentru dezvoltarea Institutului de arhitectură „Ion Mincu", Academiei de studii economice, şi Universităţii Bucureşti, Centrul de chimie fizică al Academiei, Institutul de cercetări tehnologice pentru construcţia de maşini şi multe altele. FABRICA M TRICOTAJE DIN UNA, dotată cu utilaje de înaltă tehnicitate, produce o gamă variată de tricotaje, care sunt apreciate de cumpărători pentru calitatea şi eleganța lor, în fotografie, maşinile de tricotat automat. APROPO DE. Iarna grea BORIS DUNAREANU A ti trecut două săptămîni de la debutul spectaculos al acestei neaşteptate ierni atît de bogate in zăpadă — aproape că uitasem cum arată o iarnă autentică — bogăţie de nea care a imprimat In egală măsură anotimpului actual caracterul de frumos şi dificil. Nu-mi stă în intenţii de a compune un pastel de sezon, ci aş vrea să transcriu unele mici observaţii înregistrate de-a lungul acestor zile in care existenţa cotidiană s-a complicat niţel. Oamenii au marele talent de a se dezvălui caracterologic mai mult în momentele de viaţă ceva mai problematice. Cei buni devin cai adevărat buni şi toată lumea ii vede, bucurîndu-se ; cei răi devin cu adevărat răi, şi toată lumea îi vede, intristîndu-se. Cei buni se agită, sărind în ajutorul celor din jur, alinînd suferinţe, uitind uneori pînă şi de persoana lor ; se agită şi cei răi, dar altfel, iscodind ceea ce se petrece in preajmă, încercînd să profite de neajutorarea vecinului, a semenului său, dovedind uneori Ungoism incalificabil. Dar să trec la concret. O autodubă „Carpaţi“ venită să aprovizioneze cu pîine centrele de desfacere se înzăpezeşte pe strada Veniamin Costache, lingă observatorul astronomic. Şi nu reuşeşte singură să iasă la drum. După (Continuare in pag. a 2-a) I 14 i ri sportive • Meciul dintrre italianul Sandro Mazzinghi şi americanul de culoare Fred Little pentru titlul mondial la „mijlocie mică" va avea loc la 28 februarie în oraşul Las Vegas După cum se ştie, boxerul italian deţinuse acest titlu, fiind deposedat de centură de forul internaţional, ca urmare a unei decizii eronate pronunţate în meciul cu Little. Atunci, arbitrul meciului în loc să pronunţe o decizie de abandon l-a favorizat pe italian, declarind... „non-combat“. • In ziua a treia a turneului internaţional de fotbal de la Mar del Plata, echipa cehoslovacă SlovanyBratislava a învins cu scorul die 2—1 (1—1) echipa Estudiantes Mar del Plata. Boca Juniors a dispus cu scorul de 3—0 (2—0) de selecţionata oraşului SI^rL^e,2^r*f care va avea loc la Bratislava meciul de tehis de masă dintre echipele Cehoslovaciei și Angliei, contînd pentru cupa „Ligii europene“. • Selecţionata de fotbal a Ungariei va întreprinde între 22 ianuarie şi 8 februarie un Turneu în Brazilia. Fotbaliştii maghiari urmează să evolueze la Sao Paulo, Belo Horizonte, Recife şi alte oraşe. Din lot fac parte, printre alţii Fater, Dunai, Bene, Albert, Rákosi şi Farkas, Novák. LA UZINA DE MEDICAMENTE BUCUREŞTI PRODUSE FARMACEUTICE CU CALITĂţI SUPERIOARE Pregătirea temeinică şi din vreme a proceselor tehnologice, aprovizionarea în condiţii optime a producţiei au permis colectivului Uzinei de medicamente ca din primele zile ale anului să introducă în fabricaţie mai multe produse noi, avînd calităţi terapeutice superioare. Astfel, din cele 12 noi medicamente pe care colectivul uzinei urmează să le realizeze în acest trimestru, patru din ele au şi început să se fabrice. Le prezentăm : Sulfametin — o sulfamidă puternică de tip Baferenă — indicat în infecţii urinare, respiratorii, procese infecţioase inflamatorii, infecţii intestinale şi hepatobiliare ş.a. Ampicilin — antibiotic prezentat sub formă de capsule — e o penicilină de semisinteză şi are un domeniu foarte larg de utilizare, fiind indicată în special în infecţiile respiratorii şi digestive etc. Papaverină — prezentată în fiole cu o concentraţie de 10 la sută, folosită în embolia pulmonară şi fenomenele embolice la nivelul arterelor periferice. Sintalgon — un puternic anestezic prezentat în fiole. Pînă ieri s-au produs peste 400 000 tablete de Ampicilin şi Sulfametin şi 20 000 fiole de Papaverină şi Sintalgon, care au şi fost livrate ţară. oficiilor farmaceutice din A fost asimilat un nou tip de pompă Pe agenda Întrecerii pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul in curs, constructorii de pompe bucureşteni au consemnat un prim succes de prestigiu. Este vorba despre încheierea fazelor de asimilare la noua pompă pentru transportat ţiţei prin conducte TT 10 X 4, care va lntra in productom de serie în etapa imediat următoare. Produsul se caracterizează prin parametri tehnico-economici situați la nivelul tehnicii mondiale. Izvorul primordial al inspiraţiei DEMOSTENE BOTEZ Iubitorii de literaturii, atunci cind nu citesc numai ocazional, în tren sau în staţiuni balneare, printre picături, ci urmăresc, cu interes şi pasiune, ce s-a scris ţi ce apare nou, au în judecata şi în mintea lor, după criterii personale, un fel de catalog ierarhic, după valori, al tuturor scriitorilor pe care ii cunosc. In acest catalog imaginar, ocult, intră ţi tcriitorii români ţi cei străini; ţi, toţi criteriile de apreciere variază dest cititor la cititor, diferenţe prea mari pe teama valorii nu prea sunt. Există anumiţi autori din literatura universală, ca şi din cea română, pe care un fel de referendum perpetuu îi aşază în clasificare cam la acelaşi loc. Aşa se întîmplă, la noi, dintre clasici, cu Eminescu, Caragiale, Sadoveanu, fără discuţii şi disensiuni. Printre scriitorii universali, Cehovji are fără îndoială un loc de frunte în stima cititorului din întreaga lume. Acest loc ţi l-a cîşligat prin darul său de înţelegere a oamenilor, prin umanismul lui ţi prin arta exprimării, adică nu numai prin formă, ci ţi prin conţinut. El este, însă, considerat ca un mare maestru în arta scrisului. Asupra scrisului său nu pluteşte de loc vreo suspiciune de schematism, de scriere cenuşie, lipsită de viaţă şi de autenticitate. Să vedeţi acum, de ce spun asta : Prin acest fel de a concepe mesajul, scriitorul devine — cum se spune — angajat, nu scrie de dragul scrisului şi de amorul artei. Pentru creatorul autentic, viaţa, în infinitele ei ipostaze, realitatea epocii sale, contemporanii săi, cu bucuriile şi neliniştile lor, cu dramele sau împlinirile lor, constituie izvorul primordial, inepuizabil al inspiraţiei. Şi, accentuez asta, fiindcă într-o anumită mentalitate, care s-a strecurat in judecata neconsistentă a cîtorva, a fi scriitor realist, a scrie despre viaţa contemporană, a o judeca de pe o poziţie care este cea mai umană şi prin asta şi cea mai înaintată etic, înseamnă neapărat a scrie schematic, cenuşiu, convenţional sau, şi mai grav, „dogmatic — fără să se precizeze că acest cuvint nu are numai un înţeles peiorativ, ci, mai ales, de la origine. (Continuare in pag. a 2-a) ENTUZIASTE PENTRU PROPUNEREA DE CANDIDAŢI AI FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE In alegerile de la 2 martie Ieri, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga ţară propunerile de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste in alegerile pentru Marea Adunare Naţională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în forul suprem al ţării, precum şi în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor faţă de conducătorul său încercam opera de construcţie socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste, propuşi în însufleţitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripţii electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai ,Comitetului Executiv ai C.C. al P.C.R. şi alţi conducători ai partidului şi statului nostru. Totodată, participanţii la adunări au propus drept candidaţi numeroşi muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naţionalităţilor conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcţia socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. Incadrul adunărilor de propunere a candidaţilor în diferitele circumscripţii electorale, adunări care s-au ţinut în mari întreprinderi industriale, în unităţi socialiste din agricultură, în instituţii, numeroşi participanţi au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcţiei socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei ţări în plin proces de dezvoltare materială şi spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcţiei socialiste, al unităţii moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanţi la aceste adunări au dat glas voinţei ferme a întregului popor de a-şi consacra capacitatea de muncă şi creaţie realizării măreţelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţională a P.C.R., de a sprijini cu toate forţele înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU propus candidat în circumscripţia electorală nr. 1 „23 August" Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei româneşti, uzinele „23 August“ din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă şi multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri dupăamiază însufleţirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5 000 de cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1 „23" August“ s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională. In noua şi imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenţi metalurgişti de la uzinele „23 August“, „Republica“. Fabrica de maşiniunelte şi agregate, muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice şi de industrie uşoară, săteni din comunele Pantelimon şi Dobroieşti, cercetători ştiinţifici/ medici şi profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvintul tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti a. P.C.R., fficţilrt*“ ai” Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecţie asupra realizărilor obţinute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în faţa poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele : Suntem mîndri de succesele pe care le-am obţinut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reuşit, cu braţele şi mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al ţării, să sporim avuţia poporului, să asigurăm creşterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independenţa şi suveranitatea patriei noastre ? El a amintit că, pe ansamblul economiei naţionale, întreaga producţie industrială a anului 1938 se realizează astăzi în numai 27 de zile. Folosindu-se mai eficient fondurile de investiţii alocate de stat, în perioada care a trecut de la alegerile precedente, în Capitală au fost construite şi au intrat în funcţiune 27 de fontimort in pag. 6 l-a) In aceeaşi zi, au avut loc însufleţite adunări ale oamenilor muncii în cadrul cărora au fost propuşi drept candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională alţi conducători de partid şi de stat. Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.G. al P.G.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, a fost desemnat candidat al Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia electorală nr. 11 „Universităţii" Cluj . Gheorghe Apostol, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.G. al P.G.R., preşedintele Uniunii Generale a Sindicatelor, în circumscripţia electorală nr. 1 Galaţi-Fst. Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.G. al P.G.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, în circumscripţia electorală nr. 1 Iaşi-Nord-Vest ; Chivu Stoica, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al G.Q. al P.G.R., în circumscripţia electorală nr. 1 Ploieşti-Sud; Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 1 Timişoara-Nord Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al G.G. al P.G.R., în circumscripţia electorală nr. 2 Piteşti-Nord , 11ie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.Q. al P.G.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, (Continuare in pag. a 2-a) Tovarăşi din conducerea de partid şi de stat propuşi candidaţi în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională în timpul adunării de la uzinele ,23 August" din Capitală La magazinul „Stil“ din strada Doamnei nr. 18, in expoziţia cu vinzare, organizată de industrial locală, sunt expuse noi tipuri de mobile. In fotografie sufrageria Ruxandra De la I.C.A.R. Datorită scăderilor de temperatură din ultimele zile, debitele de apă ale rîurilor Dîmboviţa şi Argeş au scăzut sub necesarul cerut pentru acoperirea consumurilor de apă ale oraşului. In consecinţă, distribuţia apei potabile se face cu presiuni scăzute. Pentru a asigura o alimentare uniformă cu apă pe întreg teritoriul Capitalei, in limitele disponibilului existent. Intre Asociaţia generală a vinătorilor şi pescarilor sportivi anunţă membrii săi că vinătoarea la iepuri, pe terenurile asociaţiilor judeţene şi ale municipiului Bucureşti, se închide cu începere din ziua de 20 ianuarie a.c. prinderea canal, apă Bucureşti, face pel la consumatori să folosească mai raţional apa potabilă, să înlăture orice sursă de risipă. cu Stafie de spălat gresat Ieri s-a deschis noua staţie de spălat gresat „Ciclop“ din Drumul Taberei. Ea are două linii automate pentru spălat automobilele, atit pe deasupra cît şi pe dedesubt, cît şi o instalaţie pentru gresarea vehiculelor. Operaţiile de spălare se execută automat, maşinile intrînd la un capăt al benzii, la cmite cinci minute una, întregul ciclu, inclusiv uscarea cu aer cald, durind 10 minute. In condiţiile actuale, de ger puternic, operaţia durează cu circa cinci minute mai mult. Se execută separat şi desprăfuirea interioară a maşinii. La staţia din Drumul Taberei, ca şi în bd. Magheru 6 8, a început şi aplicarea protecţiilor anticorozive cu „teroson“. Cititorii noştri au fost informaţi de răpirea şi, apoi, eliberarea Barbarei Jane MacIele, fiica unui milionar din Florida. Presa străină a relatat pe larg faptele. ZIUA RĂPIRII. Cum a fost răpită Barbara, noaptea, dintr-o cameră a unui motel din Atlanta (statul Georgia), unde se afla cu mama ei. Ora 4 dimineaţa. Uşa apartamentului lor este zguduită de bătăi puternice : — Poliţia! Logodnicul domnişoarei Mackle a avut un accident: deschideţi! Doamna Mackle deschide. In apartament năvălesc doi indivizi înarmaţi. Unul îşi îndreaptă ameninţător revolverul spre ea, iar celălalt îi leagă mîinile şi picioarele, îi lipeşte un material adeziv pe gură şi o adoarme cu cloroform... Cînd se trezeşte, constată că Barbara dispăruse. Poliţia federali investighează. IN ACEEAŞI ZI. Răpitorii încep tratativele cu milionarul. — O eliberăm pe Barbara in schimbul a 500 000 de dolari. Vrem numai birul de 20 de dolari. Suma să fie depusă într-un recipient şi scufundată într-un loc precis din golful Biscayne. Băgaţi însă de seammă ! Să nu ne inoportunaţi cu poliţia. Un asemenea gest ar putea să fie fatal Barbarei. Tatăl victimei acceptă să plătească suma dar în acelaşi timp informează fără nici o ezitare F.B.I.-ul. Agenţii Cristian Necheş (Continuare în pag. a 3-a) Cele trei zile subterane ale Barbarei Jane Mackle A. Manifestări ştiinţifice medicale • Azi la ora 19, în amfiteatrul spitalului Colţea se desfăşoară o şedinţă de comunicări ştiinţifice, organizată de secţia de ftiziologie a filialei U.S.S.M. Bucureşti. Dintre comunicările ce vor fi prezentate cităm : fiCorelaţia între formele clinice ale insuficienţei respiratorii şi procedeele de ftiziologie folosite în chirurgia toracică“ ş. f.Tuberculoza pulmonară la psihici“. • Mîine, la ora 19:30, în acelaşi amfiteatru, va avea loc şedinţa de comunicări a secţiei de chirurgie. Vor fi prezentate lucrări privind : ,,Hipertensiunea esenţială şi în pancreatita cronică recidivantâ. „Probleme de tactică chirurgicală pemarginea unui caz grav de hernie strangulată«eta. La minus Celsius 22 grade Gerul aspru care, în Bucureşti, a atins: —22° C, nu a Încetinit ritmul utilajelor de deszăpezire ce funcţionează, fără întrerupere, ziua şi noaptea. Astfel a fost posibil ca pînă azi dimineaţă să fie degajată de zăpadă o suprafaţă de 11 950 000 mp de pe străzi în lungime de aproape 1 200 km. Pentru a înlesni circulaţia de pe numeroase artere (îndeosebi înguste dar cu mare circulaţie) au fost evacuate circa 200 000 mc. zăpadă. In această acţiune s-au evidenţiat mecanicii maşinilor speciale de încărcat, printre care Gh. Gîrbă, S. Bonea, I. Popescu, I. Vlcsescu, V. Marin, Gh. Adrian, I. Micu, Gh. Tănăsoiu, G. Moldoveanu, T. Ildu. INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi la ora 8 in Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 21 de grade. (In cursul nopţii a atins 22 grade). Timpul probabil de mline : Vreme friguroasă, cu cerul variabil, mai mult senin noaptea. Temperatura aerului In creştere, minima va fi cuprinsă între minus 15 și minus 13 grade, iar maxima între minus 7 şi minus 5 grade. Geață.