Informatia Bucureştiului, iunie 1972 (Anul 19, nr. 5836-5861)

1972-06-24 / nr. 5856

5 O ZI O zi de vacanţă ? Un vis! Dar nu totdeauna realizabil, fireşte în timpul vacanţelor. Ideal ar fi să pleci numai cu buletinui de identitate asupra ta — fără asta nu se poate ! — cu mîînil© pînă la coate în buzunarele pantalonilor şi cu o perie de dinţi în buzunarul interior de la veston. Să pleci, bunăoară, la munte, să rătăceşti prin păduri neumblate şi să cauţi bureţi ori ciuperci în locurile lor tăinuite sau să tragi cu urechea la zgomotele pădurii : o veveriţă, o pasăre, o vulpe, un izvor... Ori să pleci, bunăoară, ia mare pe un ţărm mai puţin frecventat însă, unde seara vin delfinii să se joace. Dar de obicei nu e aşa nici o zi de vacanţă. Pleci cu grijile de acasă, planurile întrerupte, care te sîcîie ca o piatră în gheaţă ; pleci cu soţia care cu toate femeile nu călătoreşte, ci se mută ; ori cu copiii care a doua zi „vor acasă“; ori cu prieteni ca să joci table pe plaja de la Mamaia. Ori, dacă eşti un „singuratic“ stai la umbră şi citeşti romane poliţiste ! Nu ! Adevărata vacanţă este să te desparţi măcar o zi de încurcătura cotidiană şi să admiri valurile mării ori să urci pe Piatra Arsă. Dar vorba lui Rimbaud : „Fi le bureau ?“ Căci treburile strigă şi de aproape şi de departe. O zi de vacanţă e un vis frumos, cu condiţia să nu rămînă vis. . Iar în România sînt azi atîtea minunate zile de vacanţă, incit pentru fiecare om se găsesc destule pe placul lui. Minunate zile nu numai pentru români, ci şi pentru turiştii străini, la munte sau la mare. MIHAI BENIUC Invitatie la o călătorie tri pitoreşti de locuri din Valea Oltului TELEX • Peste trei milioane de flori — în 40 de varietăţi — înfloresc luna aceasta, pe aleile şi în parcurile litoralului. O (bună) parte a personalului hotelului şi restaurantului „Palace“ participă la vizionări colective ale competiţiilor sportive prezentate pe micul ecran. La fel de... colectiv, clienţii aşteaptă gongul sau fluierul final al arbitrilor pentru a bea o bere sau pentru a primi cheia de la recepţie . A unsprezecea ediţie a concursului de coafură şi frizerie a reunit, în Sala Sporturilor din Constanţa, cîte patru reprezentanţi din 36 de judeţe • S-a deschis „Casa scriitorilor" din Neptun 9 Hotelul „Belona" de pe faleza din Eforie Nord a împlinit respectabila vîrsta de 40 de ani Din staţiunea Jupiter, lingă restaurantul „Tineretului", s-a deschis un poligon de tir cu arcul. Cum proba este olimpică şi Olimpiada nu este departe, aşteptăm viitorii performeri 9 Harly, tînâra vedetă a Delfinariului, se antrenează de zor pentru „premieră“ sub supravegherea profesorului Mihai losiv. După toate probabilităţile, delfinul Harly va colabora şi cu o trupa de balet de la teatrul „Fantasio" . Două adevărate uzine gastronomice : restaurantul „Zodiac" din Jupiter, unde pot lua zilnic masa peste 3000 de turişti, şi restaurantul „Perla" din Eforie Nord, cu o „capacitate" asemănătoare . Au apărut pe piaţă primele piersici timpurii din soiul „Floare de mai" coapte în livezile IAS Medgidia 9 Pe plaja de la Mamaia funcţionează 8 posturi de prim ajutor 9 Lîng, lacul Tăbacarie se înalţă un al doilea Muzeu al Satului, în incinta căruia va funcţiona Tîrgul de vara 9 La Costineşti, anul acesta vor fi găzduiţi peste 26 000 tineri din ţară şi de peste hotare 9 160 tone de nectar (de caise, piersici, prune, gutui şi mere) va trimite pe piaţa litoralului, în această vară, fabrica „Munca“Ovidiu. În afară de cele 14 milioane de sticle de Pepsi Cola ► Delfinemül, o construcție originala amplasata pe malul lacului Tabacurie Însemnări montane Predeal-Rişnov, printre splendori şi obstacole Superb acest traseu care leagă Predealul de Rîşnov prin Piriul Rece... Şi poate pe nedrept ocolit de mulţi turişti care-i preferă calea lesnicioasă, cu asfaltul ca-n palmă, a principalului drum turistic al ţării. Pentru cei ce aleg varianta iasă spre stingă, de la intrarea în Predeal, muntele îşi dezvăluie frumuseţea încă neatinsă de urbanizare. Există şi suficiente locuri de popas : complexul Piriul Rece, cabana Cerbul, cabana Cheia. Ar trebui însă ca organizatorii turismului din zona respectivă să înlăture cîteva din „obstacolele“ care se mebţin pe traseul respectiv. De pildă, la cabana Cerbul, ca şi la Cheia, doar cei „temerari“ vor cuteza să ia masa pe terasă , norii de praf veniţi din şoseaua aflată la 3—4 metri se aştern pe farfurii ca o... garnitură. Şi soluţii ar fi , cea mai simplă, să se procedeze aşa cum s-a procedat, bunăoară, la Piriul Rece, unde, în dreptul complexului, o panglică de asfalt a rezolvat „problema". La fel, turiştii cazaţi la Piriul Rece ne-au semnalat că, dincolo de drumeţiile clasice, posibilităţile de distracţie sunt ca şi inexistente : clubul stă mai mult închis, televizorul nu funcţionează, iar restaurantul retează şuetele între prieteni la ora 22 — nici un minut mai tîrziu — trimis Telega... . . .nu există încă In realitate, deşi pentru mulţi cetăţeni băile Telega sunt de notorietate, în pofida cerinţelor, însă, cazarea se asigură aici foarte greu, mai ales pentru vizitatorul care nu îşi are încă din anii precedenţi cunoştinţe printre localnici. Cele cîteva locuinţe particulare puse la dispoziţie prin intermediul agenţiei O.N T. Cimpina nu constituie cea mai fericită soluţie şi nici nu poate râmîne singură. O cabană ar îmbogăţi nu mumai peisajul localităţii, dar ar oferi şi condiţii corespunzătoare oaspeţilor, Petru Calitpodescu dîndu-i la culcare. Cit ii priveşte pe autormobilişti, aceştia au o singură dorinţă : lucrările de modernizare a drumului să fie accelerate, îndeosebi în porţiunea dintre Cheia şi Rîşnov, unde rithul este extrem de latit. Popasul Cit de scump e transportul pe distanţa de... 2® de metri . Am surprins la cabana Valea Oltului o discuţie între doi turişti : „Nu înţeleg de ce aici pachetul de ţigări costă cu 50 de bani mai mult decît în alte locuri“ — îşi exprima nedumerirea unul din ei. Ne-am adresat şi noi personalului cabanei : „Produsele au preţul majorat cu pînă la 15 la sută — ni s-a explicat — deoarece e dificil transportul“. Intr-adevăr, preţurile diferenţiate pot avea o justificare pentru unităţi aflate în virf de munte, unde mărfurile sînt duse cu. .. samarul sau transportate de cabanieri. Dar ce greutate prezintă accesul la un local aflat la marginea uneia din principalele şosele ale tării ? Cum ni s-au mai semnalat asemenea tendințe — cînd firma de cabană „umflă“ fie întemeiat costurile — sugerăm organelor Comitetului, de Stat Pentru Preţuri să facă o. . . excursie de documentare și prin acesta locuri. INFORMAŢIA BUCUREŞTIULUI Premierele stagiunii turistice „litoral 72“ prezentate de către amfitrioni cu ION VLAD — director coordonator al Întreprinderii de hoteluri ş restaurante EFORIE SUD — Vizitatorii staţiunii noastre au la dispoziţie, in această vară, trei noi piscine („Flamingo“, „Gloria"1 şi „Riviera", o plajă „suplimentară" pentru vreo 3000 de turişti (realizată prin noi îndiguiri) 2 terenuri de minigolf, un bowling şi o primă sală de jocuri mecanice din staţiune. De asemenea, masa va putea fi servită în două noi restaurante — „Orizont şi „Crişana" — cu 560 şi, respectiv, 360 de locuri. In curînd va intra in funcţiune braseria „Cosmos“ iar „albinele plajei“ — am denumit in felul acesta pe cei care vor face comerţ ambulant pe plajă, îmbrăcaţi In uniforme cu însemnele staţiunii — vor pune la dispoziţia turiştilor gustări, răcoritoare şi îngheţată. De asemenea, se vor deschide şi un restaurant cu specific pescăresc — „Faleza" — şi grădina „Dacia“ din Costineşti. VICTOR DAINEANU — director coordonator al întreprinderii de hoteluri şi restaurante MANGALIA NORD — In cele trei noi staţiuni din sudul litoralului — Venus, Jupiter şi Saturn — vizitatorii vor putea consemna în această vară o serie de noutăţi atractive. Voi enumera în acest sens hotelurile (cu restaurante proprii) „Melodia" şi „Nora” şi restaurantele „Pajura“, „Cocorul" şi „Vulturul“ din Venus, precum şi hotelurile cu restaurante „Hora”, „Balada" şi „Sirena" (1860 locuri) din Saturn, care vor putea fi considerate drept cele mai frumoase din staţiune : hoteluri cu cîte 14 niveluri, restaurante cu parter şi etaj, baie în fiecare cameră, fotolii şi decoraţiuni interioare de o deosebită calitate, în staţiunea Jupiter, noul restaurant „Tineretului“ va deservi satul de vacanţă „Zodiac”. Opt noi piscine — Cozia, Scoica, Capitol (Jupiter), Silvia şi Pajura (Venus), Moina, Cleopatra şi Balada (Saturn) — un bowling cu 12 piste, la Saturn, precum şi 7 noi terenuri de minigolf, un teren de tir cu arcul in Jupiter, un cinematograf în Venus, vor completa, in această vară, garda posibilităţilor de divertisment puse la îndemîna turiştilor. De asemenea, ca noutăţi foarte utile în cazul multor turişti , cele trei grădiniţe de copii. Intenţionăm să introducem la barurile Calipso, Paradis şi Cleopatra, după-amiaza, spectacole pentru copii. GHEORGHE CRIVEI — Oficiul economic central Carpaţi, staţiunea turistică „NEPTUN" — Trei noi hoteluri — construcţii unice pe litoralul nostru, situate pe faleză, incepînd de jos de pe plajă şi ureînd vi scări — „Belvedere", „Panoramic" şi „Amfiteatru", cu 1500 de locuri, dotate cu multiple unităţi comerciale, constituie, fără îndoială, cea mai importantă noutate a sezonului. Alte două hoteluri, cu restaurant — „Prahova" şi „Rodna“ — avind o capacitate de 1100 locuri completează lista. 9 piscine, dintre care trei sunt acoperite, 7 terenuri de minigolf şi trei noi restaurante cu specific, un bowling şi un mare complex comercial, fac ca în acest an staţiunea Neptun să exercite o atracţie sporită asupra turiştilor. Dispunem de mai multe mini care, mai multe biciclete şi bărci cu motor, pe plajă şi in pădure se vor organiza partide de călărie, pe terasa hotelului Neptun va concerta o fanfară, iar la cinematograful în aer liber se vor desfăşura competiţii sportive şi manifestări culturale. Nu i-am uitat nici pe pescarii amatori care vor putea închiria în staţiune tot ce este necesar in acest scop. Anchetă realizată de O. Andronic . Nevoia de... busole! ar noile staţiuni ale litoralului nu prea au „băştinaşi“. De regula, aproape toată lumea este, pe aici, sezonieră. Pentru mai puţine sau pentru mai multe zile, in concediu sau în interes de serviciu. De aceea, atunci cînd cauţi ceva, nu reuşeşti să te orientezi cu exactitate în perimetrul geografic al unei staţiuni. Situaţiile ele această natură le-am „testat“, nu o dată, la Saturn sau la Venus. Am căutat, de pildă, hotelul „Jupiter-Junona din Mamaia. Un hotel cu mai puţine etaje şi mai aproape de plajă. Căutarea a durat pe puţin jumătate de oră. Am mai căutat şi un bungalow în staţiunea Venus, Bungalowul nr. 7. A trebuit însă mai întîi să vedem care dintre cele trei complexe ele bungalowuri (numerotate toate trei la fel) este cel dorit. Apoi am descoperit, intr-un tîrziu, numărul „cifrat“ şi contorsionat, de mici dimensiuni, şi dintr-un fier forjat puţind fi luat drept o insignifiantă formă decorativă. Aici tevatura a durat ceva mai mult de o ană. Am mai căutat, îndelung, barul „Grota Nimfelor“ — sau „African-bar“ cum a fost rebotezat anul acesta. Şi ne-am învîrtit, un timp, în jurul său, pînă ce l-am descoperit, anonim, fără vreun semn distinctiv. Lista căutărilor de „cursă lungă“ ar putea continua. Ne oprim însă aici cu... căutarea găsind că toate aceste inutile peregrinări, reluate la scară largă de turiştii veniţi pe litoral, ar putea fi lesne evitate dacă, de pildă, IHR Mamaia ar implanta (pe lingă multele panouri strict decorative) şi cîteva indicatoare, la fiecare alee de acces din şosea, care să arate unde, către ce hoteluri sau restaurante duce aceasta. Operaţiunea este extrem de simplă, ea a şi fost, de altfel, executată de către Automobil Clubul Român care şi-a desemnat în acest fel toate hotelurile de pe litoral unde au fost reţinute locuri pentru membrii săi. BARUL „INTIM“ DIN NEPTUN , situat în cadrul complexului „Dunărea*“ şi a cîştigat, încă de la deschidere, un renume binemeritat. Interiorul, decorat discret şi inspirat (copacul artificial de lingă ring are un autentic parfum de. . . pădure !), precum şi ambianţa întreţinută de programul artistic prezentat de către un colectiv al Teatrului „Ion Vasilescu“ (solistul vocal Neki Zgîrdea, o formație de muzică ușoară, un corp * de balet — și un cap de afiş — cîntăreața Lucky Marinescu), constituie argumenta pentru a-l vizita. MINI GHID RESTAURANTUL „ROMANŢA“, TOT DIN NEPTUN : 860 de locuri in sălile aşezate ca într-un joc de cuburi, şi 400 pe terasele grădinii. Unul dintre cele mai frumoase restaurante din sudul litoralului nostru şi, în acelaşi timp, unul dintre cele mai buneanul trecut a ocupat locul secund pe staţiune în întrecerea unităţilor de alimentaţie publică). Săptămînal are loc cîte o seară distractivă cu muzică şi tombolă, iar orchestra de muzică uşoară oferă un atractiv program în fiecare autoturism III autoturism ||| autoturism A cui este soseaua ? Dintre mașinile care se scurgeau încet — cele două benzi fiind arhiaglomerate — el a țîşnit ca un bolid. A executat un slalom cum văzuse în iarnă pe pîrtia de la Clăbucet — punînd într-o situația periculoasă pe alți conducători care, din fericire, respectă legislaţia rutieră, şi s-a depărtat. Rîdea satisfăcut de o asemenea ispravă. El, cel care nu suportă să stea în „coada , el, care cînd vede indicatorul 60 km/h la intrarea în localitate, îl cuprinde alergia şi apasă pe accelerator, el, care în plina zi nu-şi mai dezlipeşte mîna de pe claxon, iar noaptea îi orbeşte pe alţii cu imprudentul „joc al luminilor". De cîte ori nu l-am întîlnit ? Se comporta la fel. Şi în oraş şi afară, pe panglica de asfalt? „Giratoriu? Prioritate de dreapta ?* întreabă ei naiv. Ah, s-a schimbat. Dar eu merg pe „stil vechi"... Lui, care nu a participat la nici un circuit de viteză, dar se crede pe şosea pilot de încercare — „recordurile" sale fiind omologate de radarele patrulelor de circulaţie — i se potrivesc cuvintele arrtare adresate de celebrul ciclist belgian, Eddy Merckx: „Cînd treceţi în viteză pe lingă un ciclist, faceri-i cel puţin loc sa cadă". Nu de alta, dar pe şosea în afară de automobile mai circulă tractoare, căruţe (dig polţgte, la lipsă de alt® drumuri) şi biciclişti. Intr-o zi plecase cu un prieten, aflat la prima sa ieşire din oraş, şi căruia îi promisese ca-i va „deschide" drumul, ca-l va călăuzi. Dar după cîteva minute a început sa gonească cu peste 100 km la oră, aşteptîndu-1 la o intersecţie unde trăgea din ţigară, superior, iar începătorul cu chiu cu vai, năduşit, abia reuşise sa se descurce în „lumea" de maşini unde fusese părăsit de... „săritorul lui îndrumător". El, pentru care indicatoarele au o valoare doar simbolică şi nu să fie respectate obligatoriu, el, care-i fugăreşte pe pietoni, cuprins de o ciudată amnezie, uitînd că primii paşi i-a făcut pe pămînt el, care da lecţii altora, dar nu îngăduie să i se facă observaţiile cuvenite, el, care cu nonşalanţă „triplează" în depăşire, trece înaintea tuturor maşinilor aliniate, lipindu-şi farurile de bariera caii ferate, el se dovedeşte a fi mai bun de gură decît stapîn al cailor putere. Sintem în plin sezon turistic, cu un trafic din ce în ce mai intens de circulaţie. Civilizaţia rutieră se cere temeinic însuşită şi mai ales riguros respectată. El, ei, toţi cei care confundă şoseaua cu o pistă,, aceşti „campioni" ai vitezelor excesive şi ai accidentelor cu urmări foarte grave, trebuie să înţeleagă că şoseaua nu este un drum particular. Şoseaua este a noastră, a tuturor. Bucur Brănişteanu EXCURSIA SĂPTĂMINII VIITOARE Staţiunea balneo-climaterică Tuşnad (650 m alt.) se află pe şoseaua Braşov — Sf. Gheorghe — Miercurea Ciuc, in dreptul km. 67. Pădurile, acoperind poalele domoale şi versanţii abrupţi ai munţilor, frumoasa Vale a Oltului, lacul Ciucaş, farmecul poienelor, cele trei cabane din staţiune (Corvin, Banii şi Oltul) — iată cîteva din motivele pentru care vă invităm, aici, la o excursie de patru zile. Vom vizita : Stînca Şoimilor (848 m alt.), la care se ajunge pe marcaj triunghi galben, pornind din centrul staţiunii ; Stîncile Turnurilor (761 m alt.), prin Valea Minelor părăsite ; Turnul Alb (construit în 1873), pe potecile de pe versantul estic al Ciumatului Mare în direcţia nord-est ; lacul Sf. Ana şi cabana cu acelaşi nume (sub vîrful Ţaţa), urmind poteca marcata cu bandă roşie, care urcă pe muntele Ciumatul Mic (1245 m alt.), pînă la Poiana Ciumatului (1205 m alt.) și apoi coboară pe creasta craterului vulcanic pînă la cabană și lac. nt plajă Dacă nu aş şti că e o plăcere... EUGEN TARU — Vorba lui Gicu ! Ce n-aş da sa am marea la mine acasă ! CIR DAMADIAN Azi ai venit de la Bucureşti ? ! Hai în apa ! Stai dragă să mă dezbrac ! Stai în rochiţa de stradă ! NELL COBAR ADRIAN DRAGOMIRESCU Album de impresii „Staţiunea Eforie Nord m-a întîmpinat, anul acesta, cu un plus de frumuseţe pe care gospodarii săi l-au realizat nu atît datorită unor ample transformări arhitectonice, cit prin senzaţia de intimitate şi de linişte pe care ţi-o oferă această adevărată staţiune-grădina“ (ADRIAN DUMITRESCU, arhitect, Timişoara). „Lucrul care m-a bucurat cel mai mult, de-a lungul acestui concediu,, a fost acela ele a putea face, cel puţin o oră pe zi, ciclism, cu aceste cochete vehicule care au împinzit staţiunea Neptun. Este o odihnă activă în adevăratul înţeles al cuvîntului“ (MARIANA PETRE, funcţionară, Bucureşti). „Nu pot să nu despre mini-care, plăcut un Itinerar Neptun — O Limp spun cîteva cuvinte Eiste deosebit de Saturn — Jupiter — cu această „jucărie“ atît de apreciată nu numai de cei mici“ (ION MANOLESCU, strungar, Bucureşti). „Totul a fost plăcut atei, poate că doar sejurul ne pare acum prea scurt. Şi am vrea să facem o remarcă : ţinem să mulţumim personalului de la restaurantul „Aurora“ din Mamaia, care a fost deosebit de corect şi de amabil“. (NICOLAE şi GABRIELA ARGHIRESCU, contabili, Bucureşti). în imagine, noul tip de automobil Fiat 130 prezentat zilele trecute in București. Despre caracteristicile mașinii a vorbit dl. Alfredo Amellone, director adjunct la uzinele italiene. Cîteva date: capacitate 3300 cmc , cilindri în V, 165 c.p., volanul reglabil (poate fi apropiat sau îndepărtat), frâne pe disc, 5 viteze, instrumente de bord şi comandă sistem de încălzire şi ventilaţie beneficiind de ultimele realizări ale tehnicii moderne. PARCAJ SAU PISCINĂ? In urmă cu cîteva zile, lingă hotelul „Picadilly" din Mamaia, s-a amenajat un parcaj. Nici n-au apucat bine să gareze aici primele maşini că ploaia a .si transformat parcajul nn., piscină. Adică, din cauza înclinaţiei planşeului de beton apă nu are pe unde să se scurgă, neexistînd nici cel mai mic orificiu destinat acestui scop. Ne îndoim că sînt conducători auto care pareînd să dorească a se alege Şi cu o... igrasie. O plăcută surpriză. La intersecţia şoselelor Bucureşti — Urziceni — Buzău, Bucureşti — Urziceni — Ploieşti, Bucureşti — Urziceni — Slobozia — Vadul Oii,ă Intrat in funcţiune o modernă statie PECO. Automnobiliştii găsesc aici toate sortimentele de benzine, motorine si uleiuri Alimentarea se poate face simultan la 18 autovehicule. SEM. tv*.wvi*.v Pag. a 3-a Orich a Încercat să-și găsească iubita la mare, n-a reuşit din pricina simplă că, făcînd plajă, nu mai purta rochia cumpărată de el. CONSTATAREA SCRIITORULUI-JURIST Numai iepurele ar putea descrie, in moul cel mai autentic, teama de vinător. Restul e pastel. CONCEDIU IN GRADINA Convins că numai cu o floare nu se face primăvară, el a sădit două. PE MALUL MARII Soarele e o Invenție a poeților care s-au depărtat de realitate — spuse cirtița. Cu contr la odihnă... SCRIITOR laA BABORDEI se uita la oameni printr-un ochean. Şi era atît de departe, îneît nici ei nu l-au văzut vreodată. COLECŢIONAR .— Nu de cărţi vă întreb, se vede că sînt vechi, dar nu cărţile mă interesează. Eu caut nişte rafturi... OCEANICA După ce sfîşie omul, crocodilul îşi plinge victima vărsînd lacrimi de durere —, spun cei care au trecut printr-o asemenea împrejurare. BIOGRAFIE S-a născut la 31 martie. La 1 aprilie a ţipăt. A scris apoi o carte despre mare şi munte. După apariţie s-a căsătorit. MEDITAŢIE Cine creează cu adevărat ? Cel care compune sau cel care descompune 7 VASILE BABAN