Informatia Bucureştiului, iunie 1973 (Anul 20, nr. 6143-6167)

1973-06-08 / nr. 6149

PROLETARI BIX TOATE TARILE, TÎNIŢI-VA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XX Nr. 6149 4 PAGINI 30 BANI Vineri 8 iunie 1973 N ÎNTIMPINAREA CELEI DE-A XXIX-a ANIVERSĂRI A ELIBERĂRII PATRIEI Cea de a XXIX-a aniversare a Eliberării este întâmpinată de oamenii muncii din Capitală printr-o rodnică activitate. Intr-un flux impetuos de energii şi creativitate, Întrecerea socialistă înscrie în paginile sale noi şi noi performanţe de producţie. Astfel, zi de zi, angajamentul nostru de onoare, „Cincinalul în patru ani şi jumătate dobindeşte deplina acoperire a faptelor. Importante cantităţi de produse \\\\\\\\\\\\\\\\\m în „contul" depăşirilor »\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\W Produse româneşti în competiţia mondială — Agenda lunii iunie — • La cea de-a 42-a ediţie a Tîrgului internaţional de la Poznan, România va fi prezentă pentru a 18-a oară, în cadrul „Expoziţiei de maşini, utilaje şi produse chimice'', pe o suprafaţă de 1000 mp. 19 Întreprinderi de comerţ exterior vor expune un sortiment bogat de maşini-unelte, motoare Diesel, micromotoare, examante pentru automatizare, central* telefonice, tractoare, camioane, autoturisme de teren, utilaj petrolier, anvelope, etc. • „Dezvoltare, progres şi bunăstare“ este tema Tîrgului internaţional de la Djakarta, la care România participă pentru a treia oară. Astfel, între 16 iunie şi 28 iulie, 12 Întreprinderi de comerţ exterior vor prezenta ultimele noutăţi din domeniul construcţiilor de maşini grele, transporturilor, industriei de medica Emil Munteanu- Retevoescu (Continuată în pag. a IV-a) Eforturile colectivelor de muncă din UNITĂŢILE INDUSTRIALE BUCUREŞTENE sunt îndreptate spre realizarea unor produse de înalt nivel calitativ, competitive, care să satisfacă deplin cerinţele beneficiarilor interni şi externi. Concomitent, prin folosirea intensivă a potenţialului existent, se înregistrează importante depăşiri de plan. Astfel, în primele cinci luni ale anului, au fost fabricate suplimentar 250 tone laminate de cupru, 220 tone oţel brut, 535 tone laminate finite pline din oţel, 2041 tone ţevi din oţel fără sudură şi ţevi din oţel sudate, 27 locomotive Diesel hidraulice de 350—700 şi 1250 CP, 317 tone maşini şi utilaje tehnologice pentru industria alimentară, 45 tone de maşini şi utilaje tehnologice pentru industria uşoară, 12 124 mc panouri mari din beton armat, 980 tone produse macromoleculare şi 14 925 anvelope autotractor-avion ( COleCtiVU). ÎNTREPRINDERII DE MAŞINI ELECTRICE-BUCUREŞTI a înscris pe graficul întrecerii rezultate meritorii — planul de export pe primul semestru al anului a fost îndeplinit inainte de termen. Pină la* finele lunii iunie se prelimină expedierea, suplimentară și la avans, către beneficiarii externi a unor produse — motoare electrice de diferite puteri, precum şi convertizoare de sudură şi de medie frecvenţă — in valoare de 3 milioane lei valută. Pe şantierele construcţiilor de locuinţe şi social-culturale Consecvenţă şi operativitate in extinderea ca urmare a satisfacţiei pe care ţi-o produce un spectacol, eşti tentat să-ţi manifesti admiraţia, indiferent dacă te afli într-o sală publică sau acasă, instalat în faţa micului ecran. Prin aplauze nu facem altceva decât să ne exteriorizăm starea contemplativă prin care noi, spectatorii, ne dăruim în tăcere şi fermecaţi de mesajul ce ni se transmite. Evident, satisfacţia sau afecţiunea faţă de interpret sau realizator, în cadrul spectacolelor cu public, ne-o exprimăm prin aplauze. Iată, însă, că realizatorii unor emisiuni muzical-distractive T.V. au introdus, de la o vreme, aşa-zisele aplauze „tehnice“. Ipotetic, acest procedeu asigură, ca să spunem aşa, un „succes sigur“, independent de gustul şi preferinţele celor că llllllllllllllllllllllllllllipillllllll Emoţii pe bază de „procedeu tehnic“ rora li se adresează, de opiniile acestora asupra calităţii emisiunilor respective. Să fie, oare, la mijloc şi o doză de neîncredere în ce priveşte competenţa noastră de a aprecia cum se cuvine un lucru bine făcut ? Oricum, personal consider neavenită această „derogare" de la regulile statornicite între artişti şi public (chiar prezumtiv). Pe de altă parte, mă întreb dacă nu trebuie ţinut cont de faptul ca televiziunea, ca unul dintre mijloacele de comunicare cu largă răspîndire în masă, are spectatori diferiţi ca vîrstă şi pregătire. Procedeul aplauzelor „tehnice" aduce, din acest punct de vedere, un contraserviciu educaţiei estetice, în primul rînd asupra unor tineri, care ar putea crede că trebuie să judece calitatea unei emisiuni în funcţie de cantitatea „aplauzelor" înregistrate la magnetofon. Credeţi-mă, tovarăşi realizatori, dorim să apreciem noi emisiunile pe care vă străduiţi —şi uneori reuşiţi — să le faceţi din ce în ce mai bune. Bizuiţi-vă, deci, pe aplauzele noastre sincere şi spontane. Nu transformaţi emoţia în „procedeu tehnic“. DUMITRU CURUZ student la Academia „Ştefan Gheorghiu“ a acordului global calizarea planului de investiţii la construcţiile de locuinţe, social-culturale şi edilitar-gospodăreşti, înfăptuirea angajamentelor asumate în întrecere, impun adoptarea unor măsuri legate nu numai de extinderea procesului de industrializare a lucrărilor şi perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii, ci şi de introducerea acelor forme de salarizare care să cointereseze pe muncitori în creşterea productivităţii muncii, scurtarea termenelor de execuţie şi îmbunătăţirea calităţii lucrărilor. Printre acestea, aşa cum se arată în documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972, acordul global Ioan Bâian (Continuare in pag. a III-a) Anprafiteivul anuai i fost îndeplinit î • utiUizarea mai bonă ., s- ^tenţis^tt-:ai tehnic și a timpului de lucru & permis colectivului de muncă de la ÎNTREPRINDEREA DE UTILAJE CHIMICE „GRATITA ROŞIE“ să realizeze, In perioada care s-a scurs din acest an, o producţie globală suplimentară in valoare de peste 1257 milioanei lei. Sporul de producţie înregistrat depăşeşte cu 2,7 milioane lei angajamentul anual asumat din întrecere la acest capitol. De relevat şi srija acordata utilizării cît mai judicioase a, metalului. Prin introducerea unor noi tehnologii de fabricaţie, folosirea deşeurilor rezultate la debitarea tablelor groase ş.a. s-au economisit, in primul trimestru, peste 370 tone de metal. Premiere industriale Concentrîndu-şi eforturile pentru modernizarea şi diversificarea producţiei,, colectivul uzinei „23 August“ lucrează în prezent la finalizarea unui nou tip de locomotivă de 450 CP, antiexplozivă, pentru combinatele petrochimice. Realizată la un nivel tehnic superior, înnănunchind unele soluţii originale româneşti, noul tip de locomotivă va contribui la reducerea efortului valutar. Pe planşetele proiectanţilor se materializează, în aceste zile, noile soluţii propuse în vederea realizării unei locomotive Diesel electrice cu o putere mai mare de 2 000 CP. De asemenea, se lucrează la proiectul automotorului Diesel hidraulic de 450—700 CP, necesar atît CFR-ului, cit şi pentru export. Una dintre numeroasele unităţi comerciale deschise de str. Blânari şi în zona Hanul cu Tei Naţionalizarea, premisa fundamentala a industrializării socialiste, a dezvoltării impetuoase a avuţiei naţionale şi a creşterii necontenite a nivelului de trai Ritmuri contemporane Schimbarea poziţiei clasei muncitoare faţa de principalele mijloace de producţie, generata de actul revoluţionar al naţionalizării acestora, ne-a deschis perspectiva largă a industrializării socialiste, a progresului rapid în toate direcţiile. Uriaşul avînt constructiv de astăzi îşi are obîrşia in acele zile memorabile... Locuri aproape fără istorie, fără arhive... Această parte din Capitală, numită Drumul Taberei, a fost pînâ nu de mult un loc unde nu se întîmpla nimic. Nici n-avea de fapt ce să se întimple : era un cîmp gol, la marginea orașului. Dar a venit o zi cînd au răsunat lovituri de tirnăcop : se înfigea primul țăruş al noului — și superbului, azi — cartier. A fost preambulul glorios al unei lungi perioade patetice de efort constructiv. Blocuri după blocuri s-au aliniat după legile exacte ale construcţiei şi sistematizării cetăţii noastre. Oraşul începea să se echipeze cu încă o imagine arhitectonică : o imagine solară, luminată de simboluri. Se ivesc lot scurtă vreme, aici, şcoli, licee, alei, cinematograf, magazine, fabrici, complexe comerciale, străzi. Se înstăpineşte, curînd, freamătul propriu al oricărei zone urbane, am putea spune al unei mici localităţi, intrucît există motive cu totul serioase să vorbim nu despre un oarecare cartier, ci despre un veritabil .oraș Vladimir Udrescu (Continuare in pag. a IV-a) Adevărată citadelă a 111- dusmei uşoare, platforma Ghencea găzduieşte unele dintre cele mai moderne obiective disi această ramură : Fabrica de nasturi şi mase plastice, Tricodava, Fabrica de stofe de, mobilă, în imediată apropiere, siluetele elegante ale blocurilor din microraioanele 7 și 7 prim din cartierul Drumul Taberei. BRIGADA „INFORMAŢIEI“ A PRIMIT SESIZĂRILE PE CK „REABILITAREA TERMENULUI DE GARANŢIE ? In ce mod se îndeplinesc obligaţiile reglementate prin lege privind respectarea termenelor de garanţie pentru obiectele de folosinţă îndelungată? Cum se achită de sarcinile lor unităţile cooperaţiei meşteşugăreşti? La aceste întrebări, formulate în ziarul de luni, am primit numeroase sesizări care, dincolo de cazurile în sine, ridică unele probleme de esenţă, aşa cum a rezultat atît din opiniile şi sugestiile cetăţenilor, cît şi din discuţia cu tovarăşii din conducerea cooperativei „Radioprogres“ Virgil Demetrescu, preşedinte, şi Constantin Ispas, vicepreşedinte, Stelian Catrina, vicepreşedinte al cooperativei „Metalocasnica“, şi Paul Lungu, şeful, reprezentanţei tehnice a uzinei „Electronica“. • Produsele sunt în comerţ, dar uneie piese de schimb nu se mai fabrică Maria Tăuşan (cartierul Drumul Taberei). ..Am cumpărat un televizor „Miraj“. S-a defectat ceva la el şi, întrucît aparatul este vin termen de garanţie, m-am adresat cooperativei. Sînt,insă, mereu amînată pe motiv că nu au piesa respectivă“. (Continuare in pag. a III-a) . La ora actuală, in cadrul fabricii „Flora”, se lucrează intens pentru darea in funcţiune a unei linii de fabricaţie pentru Pepsi-Cola. Această linie, care va fi gata pină la sfirşitul trimestrului IV, va avea o capacitate anuală de 1 000 de tone. Deci, in curînd vom putea bea, Pepsi... »made“ in Bucure? ti. Ecouri la articolele publicate Cind critica este ocolită, lipsurile rămîn Nu este cazul să insistăm asupra realei receptivităţi dovedite de marea majoritate a colectivelor, a conducerilor de întreprinderi şi instituţii, faţă de semnalele critice apărute în presă. Iată, în această direcţie, un exemplu recent. După apariţia în ziarul nostru a materialului intitulat :„Aţi purta pantofi curdubeu ?“ (publicat la 3 mai a.c.), din partea conducerii cooperativei „încălţămintea manuală“ am primit următorul răspuns : „Pe data de 10 mai a.c, a fost convocată o şedinţă extraordinară a comitetului de partid din cooperativă. Şedinţa a avut ca obiectiv discutarea aspectelor cuprinse în articol, precum şi a altor probleme legate direct de modul în care se efectuează servirea populaţiei în unităţile cooperaţi- Aurel Radu Eugen Eftimiu (Continuare pag, s IIIc) ff SECRETUL DE LA SAO NICOLAO Sao Nicolao, o mică insulă, situată in Atlantic, la 106 km de coasta africană, la nord de localitatea angoleză Mocamedes, a intrat şi ea în „actualitatea portugheză“. De mai multă vreme, se ştia că acolo s-a organizat o nouă aşezare... Drumul era, însă. (Continuare în pag. a IV-a) Continuă modernizare a reţelei comerciale In cadrul măsurilor de optimizare a structurii organizatorice a comerţului local, s-a stabilit şi constituirea întreprinderii de prestări-servicii pentru comerţ, specializată în efectuarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale unităţilor de profil şi în asigurarea mijloacelor pentru transportul mărfurilor necesare reţelei de desfacere. Prin înfiinţarea acestui organism, era dat curs propunerilor vizînd unificarea unor astfel de servicii, ceea ce determină atît evitarea paralelismelor, cit şi înlăturarea anumitor stări de provizorat şi diletantism în acţiunea complexă — cu caracter permanent — de modernizare a unităţilor comerciale. Am in vedere faptul că baza materială şi potenţialul uman, în trecut dispersate, sîunt acum centralizate la nivelul unei singure întreprinderi, cu o concepţie unitară şi de perspectivă asupra lucrărilor aflate în atenţia forurilor coordonatoare ale comerţului bucureştean. Se poate stabili, astfel, în mod judicios, ordinea prioritară in activitatea de întreţinere şi modernizare a reţelei, pot fi urmărite şi respectate termenele de execuţie, aşa încît să nu se repete situaţiile nefireşti, păgubitoare din punct de vedere economic şi al intereselor cetăţenilor, cînd unele unităţi erau scoase din circuitul desfacerii perioade îndelungate, din cauza prelungirii sine die a reparaţiilor. Referindu-mă la acest început de drum, voi menţiona că am preluat, până în prezent, toate prestările din specificul nostru, necesare alimentaţiei publice. Executăm, de pildă, lucrările de transformare a restaurantului „Mărăşeşti“, cu termen de predare la 20 august a.c., precum şi numeroase lucrări de reparaţii curente, de întreţinere, montări de utilaje în spaţiile existente etc. , au fost organizate grupe de lucru operative, care să răspundă solicitărilor întreprinderilor de alimentaţie publică. Pe baza actualei organizări se vor putea asigura, în Ing. ROMEO CAPAJINA directorul întreprinderii de prestări-servicii pentru comerț (Continuare in pag. a Mi-a) • La Şcoala generală nr. 193, r din cartierul Drumul Taberei, „desenul” constituie, nu doar o materie prevăzuta orar, ci... o veritabilă pasiune. Elevii, claselor V—VTlI, reuniţi in cercul de pictură condus de prof. Aurelia Vartic, se întrunesc săptămînal, iar în timpul liber, fac vizite de documentare în cartier şi in zonele pitoreşti ale oraşului. Cei mai pasionaţi minuitori ai penelului sunt Doina Stoicănescu (cl. a VTII-a A), Ioana Mateiciuc (cl. a VHI-a B), Mihai Avramescu (cl. a VII-a). Recent, elevii acestei şcoli, împreună cu colegii lor de la Şcoala generala nr. 191, au deschis o expoziţie în holul cinematografului „Festival“,-- iar pentru vacanţă au proiectat fA realises«cttev* vlrtJML 40 de ani de la constituirea Comitetului naţional antifascist din România - Adunarea omagială de Capitala - Cu prilejul împlinirii a 40 de ani de la constituirea Comitetului naţional antifascist din România, organizaţie de masă a cărei activitate se înscrie ca un moment remarcabil în şirul acţiunilor iniţiate conduse de partidul comunist pentru mobilizarea celor mai largi mase în lupta împotriva fascismului, pentru apărarea democraţiei şi independenţei naţionale, joi a avut loc la Muzeul de istorie a partidului comunist, a mişcării revoluţionare şi democratice din România o adunare omagială. In prezidiul adunării au luat loc prof. dr. docent Mihnea Gheorghiu, preşedintele Academiei de ştiinţe sociale şi politice, Ion Popescu-Puţuri, directorul Institutului de studii istorice şi social-politice, Nicolae Guină, preşedintele Comitetului foştilor luptători antifascişti, Gheorghe Petrescu, vicepreşedinte al Consiliului Central al U.G.S.R., Gheorghe Stoica, secretar al C.C. al U.T.C., Nicolae Matei, secretar al Comitetului municipal de partid Bucureşti, Ladislau Banyai, vicepreşedinte al Academiei de ştiinţe sociale şi politice, acad. Petre Constantinescu-Iaşi, acad. Iorgu Iordan, prof. univ. Tudor Bugnariu, membru corespondent al Academiei, Scarlat Calimachi, Matei Socor, Cicerone Theodorescu, Maria Ţiulescu — foşti membri ai Comitetului naţional antifascist. Au participat reprezentanţi ai unor instituţii centrale, oameni de artă, ştiinţă şi cultură, activişti de partid şi de stat, oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile bucureştene. Au luat cuvîntul Petre Constantinescu-Iaşi, acad. Iorgu Iordan, Cicerone Theodorescu, Matei Socor, Tudor Bugnariu şi Ion Popescu-Puţuri. ★ In aceeaşi zi, la Muzeul de istorie a partidului comunist, a mişcării revoluţionare şi democratice din România a fost deschisă expoziţia omagială „Mişcarea antifascistă din România“. Conferinţa naţională a Uniunii Artiştilor Plastici Ieri după amiază au continuat lucrările Conferinţei naţionale a Uniunii Artiştilor Plastici. După raportul economicfinanciar şi cel al comisiei de cenzori prezentat de pictorul Anastase Anastasiu, au început dezbaterile, la care au participat un număr de 26 pictori, sculptori, graficieni, artişti decoratori, critici de artă. Vorbitorii s-au referit pe larg la dezvoltarea armonioasă a vieţii artistice pe întreg cuprinsul ţării, la sprijinul acordat de organele de partid şi de stat, la preocupările actuale ale creaţiei plastice. S-a subliniat, de asemenea, cu (Continuare in pag. a lll-a) Reporterii noştri transmit de la... SECTORUL 1: Magazine deschise duminică după amiază , va putem anunţa o hotărîre pe care mulţi bucure?teni o vor primi cu interes — ne-a spus tot Constantin Doldun, secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular. Incepind din ziua de 10 iunie a.c. două unităţi cu profil alimentar vor fi deschise în fiecare duminică după amiaza, între orele 14 şi 19. Este vorba de „Alimentara”, de pe str. Ceaikovski nr. 9 şi de cea din Batiştei nr. X. SECTORUL 4: „Hanul cu Tei" SECTORUL 3: Locomotiva tinerilor • La „23 August“. In primele cinci luni ale anului, tinerii au dat peste plan subansambluri necesare unei locomotive Diesel hidraulice. • La baza sportivă și le agrement Pantelimon IX, au început, prin muncă patriotică, lucrările pentru amenajarea unor terenuri de baschet, volei și joacă pentru copii • 2 000 de tineri se vor Întrece la crosul tineretului organizat pe stadionul „23 August“, duminică, de Comitetul .U.T.C. al sectorului 3 Se fac ultimele pregătiri in vederea deschiderii unei expoziţii cu articole executate de elevi. SECTORUL 5 : Jubileu la I. R. A. Pe aici, cu 20 de ani în urmă, era o porumbişte, îşi aminteşte Ion Ciocan. Pe acea vreme, era elev al şcolii profesionale de mecanici auto. De atunci, fără întrerupere, lucrează tot la întreprinderea de reparaţii auto Bucureşti (Olteniţa). A terminat între timp liceul, şcoala tehnică de maiştri, a devenit maistru principal , acum, e şeful atelierului motoare şi secretarul comitetului de partid al întreprinderii. Şi Gherasim Curteanu, şef de atelier la agregate, la(continuare in pag. a III-a) S-a Încheiat la«uâ **»* pâ * planului de restaurare a ansamblului zonei Curtea veche. Urmează să fie deschis complet renovat si modernizat, complexul de unitati comerciale reunit sub firma „Bazarul Hanul cu Tei“. Pe o suprafata de aproximativ 2 oopmp s-au amenajat, In spaţiile de la parter, magazine cu diverse profiluri: galanterie, lenjerie, ciorapi, articole pentru nou născuţi, parfumerie, ceramici, artizanat etc. La etajul bazarului va funcţiona o sortă de unităţi de consignaţie. Alte magazine a u fost amenajate In vechi spaţii comerciale aflate pe str. Blănari. Printre ele, s® numără unităţi de cămăşi, cravate, ciorapi, Încălţăminte, confecţii din piele şi blană, o unitate de alimentaţie publică — „Terasa Blănari“, o berărie — „ Cărăbuş“, etc. Lucrările in zona Curtea Veche vor continua, alte vechi spaţii urmând să reintre in circuitul comercial. Prelungirea traseului liniei de autobuze 119 Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport a salariaţilor întreprinderilor de pe sos. .Dudeşti- Pantelimon — ne comunică T.T.B. — Incepind cu data de 10 iunie a.c., se va prelungi traseul liniei de autobuze 119 pînâ la Intreprinderea „Progresul“. Autobuzele vor circula de la fabrica „Granitul“, in continuare prin şos. Pantelimon și şos. Gării Cățelu, cu întoarcere în parcajul din poarta întreprinderii „Progresul“. Pe acest traseu, biletele precumpărate (tichete de 0,50 Iei călătoria) nu sunt valabile. Reîncepe sezonul de pescuit sportiv De duminică, 10 iunie, reîncepe sezonul de pescuit sportiv în toate bazinele aflate în administraţia Asociaţiei generale a turnătorilor şi pescarilor sportivi, precum în Dunăre, g urile şi bazinele piscicole ,preluate pe bază de contract şi destinate pescuitului sportiv. Se exceptează zonele atribuite pescuitului sportiv din Delta Dunării. tei/e/m meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 17 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 29 grade, iar minima din cursul nopţii de 13 grade. Timpul probabil de miine . Vremeinstabilă cu cerul mai mult noros. Temporar ploaie și descărcări electrice. Vînt slab pînâ la potrivit. Temperatura minimă va oscila între 12—14 grade, iar maxima între 20—22 grade.