Informatia Bucureştiului, ianuarie 1974 (Anul 21, nr. 6324-6348)

1974-01-15 / nr. 6334

Anul XXI — Nr. 6334 4 PAGINI 30 BANI Marți 15 ianuarie 1974 PROLETARI DIN TOATE TARILE, MITI-VA INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ZI DE ZI, LA NIVELUL ANGAJAMENTELOR ASUMATE έnsufleţite de chemările la întrecere lansate de unităţi fruntaşe pe ramuri — între care cele de la Institutul de cercetări chimice-ICECHIM şi întreprinderea „Automatica" — colectivele de muncă bucureştene îşi mobilizează întreaga energie creatoare, asigurînd, sub directa îndrumare a organizaţiilor de partid, valorificarea superioară a resurselor de care dispun, îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate pentru înfăptuirea cincinalului în patru ani şi jumătate, creşterea susţinută a eficienţei economice, constituie obiectivele cardinale în această entuziastă ofensivă a Iniţiativei, pentru a întîmpina cea de a XXX-a aniversare a eliberării patriei şi cel de al XI-lea Congres al partidului cu un cît mai rodnic bilanţ de realizări. întreţinerea exemplară a utilajelor - condiţie a înaltelor randamente - Ancheta noastră în trei întreprinderi industriale — Ca , de altfel în toate unităţile productive, în spiritul indicaţiilor Plenarei C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, din noiembrie anul trecut, la Combinatul de industrializare a lemnului Pipera activitatea de revizie, întreţinere şi reparaţie a utilajelor se desfăşoară — acordîndu-se, ulterior, personalului respectiv recuperările necesare — în zilele de duminică. Eficienţa ? Chiar dacă ne referim doar la lucrările efectuate, duminică, la linia tehnologică automată de fabricat uşi, ea este evidentă: s-a cîştigat un timp preţios — 16 ore — care a fost afectat producţiei. Pentru adoptarea acestui sistem, menit să contribuie la sporirea eficienţei generale a activităţii, a fost nevoie — după cum ne-a relatat ing. Constantin Petcu, şeful secţiei mecanoenergetică — de aplicarea unor complexe măsuri de reorganizare. In primul rînd, s-a trecut la alcătuirea unui judicios program de reparaţii, pe întregul an, cu defalcări pe luni şi săptămîni. Apoi, personalul de specialitate — lăcătuşi mecanici, electricieni, reglori, strungari, frezori, automatişti — a fost repartizat pe grupe de lucrări. Echipele astfel formate, corespunzător cu complexitatea lor, sunt conduse de un maistru sau şef de echipă. Cel răspunzător de execuţia reviziei tehnice are sarcina să pregătească, cu cel puţin 3—4 zile înainte toate piesele de schimb necesare. în acest scop atelierul mecanic centralizat al combinatului realizează, pe bază de grafic, reperele ce urmează să fie înlocuite. Bunăoară, pentru revizia tehnică a liniei tehnologice de fabri- A. Pavlovici I. Bălan (Continuare în pag. a III-a) BUNUL GOSPODAR Nimic mai firesc, pentru orice bucureştean, decit să se mîndrească cu faptul că este locuitor al Capitalei, iar oraşul, cum se spune, creşte văzînd cu ochii. Şi, cum e normal, creştem noi înşine o dată cu el. Dar o dată cu noi cresc şi răspunderile ce ne revin în viaţa socială, în familie, faţă de noi înşine şi faţă de alţii. Nu mai suntem copii. O spun poate cu nostalgie, dar şi cu îndreptăţită mîndrie : începem să preluăm ştafeta de la părinţii noştri, de la generaţiile care ne-au precedat. Mulţi dintre noi însă, cei mai tineri sau chiar foarte tineri, considerăm că „ştafeta“ aceasta este ceva aşa, mai mult simbolic, mai mult onorific, în realitate, ea este foarte concretă. Şi, fiind concretă, ne revine fiecăruia în parte, dacă vrem să fim — şi vrem să fim — oameni ai timpului nostru. Se întîmplă, însă, ca în activitatea cetăţenească, de pildă, să fim înclinaţi, uneori, s-o lăsăm mai moale, gîndind că dacă tot există servicii corespunzătoare, toate treburile — multe şi mărunte — privind buna gospodărire a Capitalei să fie lăsate pe seama acestora. Mă întreb însă , din moment ce oraşul, aşa cum ne place să spunem cu orice prilej, este al nostru, de ce n-am considera drept ale noastre şi treburile — multe şi mărunte — care fac parte din viaţa cotidiană a Cetăţii ? Iată, de pildă, o treabă la ordinea zilei : curăţatul zăpezii de pe trotuare. Este o acţiune civică elementară pentru orice gospodar care se respectă. Şi totuşi, aşteptăm, de multe ori, să vină alţii să ne cureţe, cum se spune, bătătura ! Oare nu ne-am simţi jigniţi, dacă s-ar spune, în mod concret — adică despre fiecare dintre noi — că nu suntem buni gospodari ?! Uneori însă, trebuie să recunoaştem, nu prea suntem ! Dar nimeni nu ne împiedică să fim. Dimpotrivă ! OliMPIA MÂȚA muncitoare la întreprinderea „Electromagnetica“ • Reducerea îa minimum a orelor de staţionare a utilajelor, mai buna organizare a locurilor de muncă, aprovizionarea corespunzătoare cu materii prime — Iată numai cîteva dintre măsurile care au permis colectivului de la întreprinderea de ulei „13 Decembrie“ să demareze din plin în noul an de producţie. Succesele nu s-au lăsat aşteptate. Pînă în prezent aici au fost înregistrate substanţiale depăşiri faţă de grafic : peste cinci tone de ulei comestibil şi şapte tone de ulei brut. Acest lucru creează premisele obţinerii pînă la sfîrşitul lunii, a unei producţii suplimentare în valoare de peste 120 000 lei. Raţionalizarea formularisticii, reducerea numărului de operaţii pentru întocmirea unor acte, eliminarea unor înscrisuri sau rubrici nesemnificative, constituie un proces în permanentă desfăşurare, ale cărui rezultate contribuie la mai buna folosire a aparatului administrativ, la degrevarea sa de lucrări inutile, la reducerea timpului de aşteptare a cetăţenilor la ghişeele publice. O permanentă preocupare pentru înlăturarea unor operaţiuni scriptice nejustificate se remarcă şi în problemele de stare civilă. Astfel, după simplificările introduse în 1970, studiile în acest domeniu au continuat și s-au materializat, la sfîrșitul anului trecut, prin alte măsuri care au diminuat timpul de emitere a unor documente cu pînă la 40 la sută. N-o să intrăm în amănunte. Fapt este că simplificările respective vizează unele detalii pe Aurel Radu (Continuare in pag. a III a) SIMPLIFICAREA FORMULARISTICII Dispoziţiile s-au dat. Să urmărim cum se aplică 100000 tricotaje din materii prime economisite „Dintr-o tonă de materii prime — cât mai multe tricotaje“ — acesta este obiectivul acţiunii declanşate, recent, la întreprinderea „CRINUL“. — Colectivul nostru — ne-a relatat ing. Maria Diţă, directoarea întreprinderii — preocupat de valorificarea optimă a materiilor prime, desfășoară, sub directa în drumare a organizaţiei de partid, o amplă acţiune pentru eliminarea risipei de orice natură, pentru a realiza numai produse de calitate superioară. Din bogatul program de lucru elaborat în acest sens desprindem, ca deosebit de eficiente, măsurile referitoare la reducerea tuturor consumurilor specifice de materii prime şi materiale, în acest scop s-au elaborat noi tehnologii de lucru, s-au creat noi articole care să asigure folosirea la maximum a suprafeţelor de tricot. De asemenea, la sectorul de croit, s-a trecut la specializarea muncitorilor în execuţia anumitor produse. In prezent, se experimentează cu bune rezultate fabricarea de tricotaje din fire de melană în combinaţie cu fire de bumbac. Strădania colectivului pentru mai judicioasa folosire a materiilor prime se va materializa, în acest an, în obţinerea unor importante economii de materiale : conform preliminărilor, ele vor echivala necesarul pentru confecţionarea a 100 000 de tricotaje. Utilaje tehnologice executate înainte de termen UZINA DE UTILAJE ȘI PIESE DE SCHIMB PENTRU INDUSTRIA ALIMENTARA-Chitila. Peste 12 tone de utilaj tehnologic, reprezentînd cinci subansambluri pentru o instalaţie complexă de fabricat zahăr, sunt pregătite pentru livrare. De consemnat faptul că respectivele subansambluri, datorită unei bune pregătiri a producţiei, au fost finalizate cu un avans de 60 de zile. în secţiile de montaj ale uzinei se află în diferite faze de execuţie mai multe agregate destinate fabricilor din industria alimentară care, conform prevederilor, vor fi expediate pînă la finele lunii ianuarie. INFORMAŢIA Petatglsbul In urma unei vaste acţiuni a autorităţilor italiene Contrabanda de ţigări în agonie... „Autorităţile italiene au descoperit, în cadrul unei acţiuni organizate pe coasta de sud a Mării Adriatice, o cantitate de şase tone de ţigări de contrabandă. Unul dintre contrabandişti a fost reţinut, ceilalţi reuşind să fugă cu ajutorul unei vedete rapide“.« S. M. (Continuare in pag. a IV-a) o 3 Ziarele de dimineaţă publică: CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la întâlnirea cu participanţii la seminarul internaţional .Studenţii şi securitatea europeană" HMTMISZ39 O uzină a marilor performanţe „Sínt Felix C 256. M-am născut în urmă cu doi ani şi fac parte din generaţia a IlI-a de calculatoare. Intr-o secundă pot efectua 100 000 de operaţiuni, de la controlul gestiunilor pînă la calcule ştiinţifice. Sínt Felix C 256...“. Emil Munteanu ---------------------- --------— (Continuare în pag. a II-a) Lucrările exterioare la Hotelul-şcoală, de pe lingă complexul expoziţional din Piaţa Scînteii, se apropie de final. Uzina „AUTOMATICA" este furnizoarea unor produse de înaltă tehnicitate şi complexitate In imagine, şeful de brigadă George Crai asigură verificarea unei instalaţii de automatizare destinată echipării strungurilor de mare capacitate. Foto : Alexandru Babic Ce aţi întreprins pentru diversificarea articolelor de uz casnic ? PARTICIPĂ : Valentina Lazar — director comercial la Centrala industrială „Articole casnice şi utilaje tehnologice", din Ministerul Industriei Uşoare : Hugo Wlezek — vicepreşedinte al U.D.M.R. — metal, lemn, chimie, construcţii . Mihai Ştefan, la I.I.S. „Metaloglobus". Red.: Este aproape inutil să mai accentuăm — mai cu seamă că printre invitaţii noştri se află şi o femeie — cită importanţă prezintă pentru gospodine în general (şi îndeosebi pentru salariate) existenţa unor „auxiliari“ ai muncilor gospodăreşti, de la dispozitive mărunte şi pînă la aparate mai complicate, în uşurarea activităţilor casnice. De altfel, în ur®a Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. din 18--19 iunie 1973, obligaţiile realizatorilor de asemenea articole au crescut substanţial. Care este părerea producătorilor înşişi cu privire la varietatea produselor de uz casnic destinate uşurării muncii gospodinelor ? H. Wlezek: Pînă la sfîrşitul cincinalului, 45 la sută din producţia realizată în cadrul U.C.M.R.-metal... va fi reprezentată de produse noi pentru fondul pieţei. Numai în anul 1973 au fost realizate şi livrate mărfuri in valoare de peste 50 milioane Iei în plus faţă de cele din 1972. Am executat 234 de produse noi, dintre care o bună parte destinate uzului casnic şi gospodăresc, uşurării muncii femeii. In 1974, vom lansa in fabricaţie alte 67 articole de acest gen, alături de care vom asimila încă 63, urmînd a le lansa parţial în fabricaţie pînă la sfîrşitul anului. Iată cîteva: dispozitivul de tăiat legume, dispozitivul pentru ornarea torturilor, maşina pentru prepararea îngheţatei (capacitatea 1 kg), dispozitiv pentru spălat şi şters geamuri, presă pentru sters citrice, frăgezitor cu şase role pentru carne. Red.: Nu sînt totuşi prea puţine aceste produse ? Punem această întrebare, cu atît mai mult, cu cit, chiar şi din articolele existente în Liviu Nistor Livescu Ştefan Gânescu (Continuare în pag. a III a) WMÎMMÎM director ra. Cumpăna frigului — Gerul de astăzi-dimineaţă ne-a făcut să ne gîndim din nou la dv. meteorologii. Aşadar, tovarăşă Fiorica Militaru, ce ne puteţi spune despre vreme, ianuarie şi iarnă ? — Temperaturile înregistrate astă-noapte în ţară (la Topliţa minus 32 de grade, iar la Bucureşti — minus 21 de grade) se înscriu în limitele normalului. Ianuarie mai este denumită şi cumpăna frigului, în această lună înregistrîndu-se, îndeobşte, cele mai vertiginoase coborîri ale mercurului. Pentru următoarele 24 de ore cerul va rămîne senin — aşadar fără precipitaţii — maxima din cursul zilei fiind de minus 8—10 grade, minima din cursul nopţii de minus 18—20 de grade. Vîntul va sufla slab. Intr-un nou parc , 60 000 arbori cu balot • In jurul noului edificiu — sală cu funcţiuni polivalente pentru manifestări social-politice, culturale şi sportive (în construcţie în perimetrul Dealul piscului) — este prevăzută şi amenajarea unui mare parc, în care vor fi plantaţi 60 000 arbori cu balot. Lucrările au început, urmind a fi încheiate înainte de începerea perioadei de vegetație. l \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ REPORTERII TRANSMIT Am MM» tn noul an hotărlţi sa adăugăm suderelor de pin* acum alte realizări, alte împliniri, astfel Incit printr-o susţinut* dezvoltare e&utomtc*, la om ne aducem flecar, contribuţia, sfi asiguram creşterea continuă a nivelului de trai, »* sport —»—, — er—— ——, «oclal-edlUtara, comerekal, cultural* a Bucureştiului. Reporterii noştri s-au adresat primiior-vicepreşedinţi ai comitetelor executive ale unor consuli populare din Capitala, au rugămintea de a prezenta c£tif anilor, in avanpremieră, ctteva dintre obiectivele anului 1974. SECTORUL 8: 50 de milioane lei lucrări prin muncă patriotică L-am întîlnit pe tov. ION OPRINA — prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular, pe şantierul construcţiilor de locuinţe din zona Titulescu. Un motiv pentru a deschide convorbirea despre premierele edilitare ale anului 1974. Pe scurt: se vor construi 591 apartamete în ansamblul Titulescu. Două creşe-grădiniţe în cartierul Bucureştii Noi şi Dămăroaia — străzile Mitropolit Varlaam şi, respectiv, Luptătorilor — fiecare cu cîte 300 locuri, o grădiniţă de 115 locuri în str. Hrisovului, o alta, reamenajare, în strada Midia. Cartierul Chitila va beneficia de un modern complex comercial , „Mimoza“. In strada Justin Georgescu se va da în folosinţă şcoala ajutătoare şi internatul. Se vor asfalta, pava şi balasta circa 20 de străzi. Reţeaua de apă potabilă va fi extinsă cu încă 6000 metri liniari, încep lucrările de amenajare a zonei de agrement lacul Griviţa. Lucrările efectuate prin munca patriotică a cetăţenilor vor ajunge, valoric, la 50 milioane lei. Mai sunt, desigur, şi alte obiective, dar înseamnă că, dacă vi le spun pe toate acum, la primăvară, cînd veţi întreba din nou... SECTORUL II Revalorificarea unor vechi vaduri comerciale • Interlocutor: SERGHIE PETCULEŢ, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular — Pentru noi, anuil 1974 înseamnă definitivarea unor acţiuni importante, începute în anii trecuţi. Iar printre aces(Continuare în pag. a IV-a) Filele unor cărţi fără file O vizită la translaţii GHEORGHE TOMOZEI .Electronica de, în primul rând, un motiv de suave lumi de sunet şi de imagini capătă sensuri metaforice, iar aparatele de radio şi de televiziune ce urmează a împlini zestrea odăilor noastre — dar şi a ceasurilor de fecundă solitudine — capătă contururi pline de noblețe. Lămpi minuscule, delicate, încrengături de fire multicolore par scoici vibrind pe o plajă pustie, ori nervuri ale celor din urmă frunze ale verii, conservind în ele amintirile unor anotimpuri bogate, voci pe care nu le-am uitat, imagini cu care ni se pare că suntem logodiţi, întru eternitate . Sobrele circuite imprimate refac misterul hărţilor stelare, cu traiectorii de astre ce se interferează spectaculos cu lunecările Carului Mare ori ale Luceafărului. Aici, în aceste luminoase ateliere, nu se făureşte piatra filozofală şi nu pîlpite eprubete alchimice, aici se făuresc domestice minuni şi degete abile — adesea umbrite, cald de garoafe aprinse — ordonează logic miriade de particule de plastic ori cleştar ce par de o totală devălmăşie. Asemenea zeţarului care aşază în pagină literă cu literă, cuvinte gata să-și înceapă zborul spre inimi, aceste mîini alcătuiesc, sunet cu sunet — muzica, petală cu petală — culoarea (încă) nevăzută, aceste mîini se afundă în văzduh, pe trepte astrale, cu simplitatea cu care coboară în sipetele cu uneltele muncii. Parcurgem, pas cu pas, drumuri săpate în memoria oamenilor, drumuri care ne caută, cu calma lor irizare. Pasiuni trainice, meşteşuguri insolite, conlucrează decis pentru ca noi să fim cu suflete încărcate de frumos, pentru ca noi să primim în viaţa noastră filele unor cărţi fără file. lată de ce, atunci cînd la orele odihnei, întoarcem butoanele de ebonită ale aparatelor de radio şi de televiziune nu dăm viaţă unor acvarii de „gindiri şi imagini" (parafrază eminesciană), ci conectăm vibraţiile inimilor noastre cu inimile minunaţilor meşteri de la „Electronica” şi ale maşinilor lor mcîntătoare. In cartierul Titan, au fost inaugurate alte noi şi moderne unităţi comerciale şi de prestări servicii. Printre ele se află un mare magazin de mobilă in suprafaţă de peste 800 mp (din interiorul căruia vă prezentăm o imagine), un magazin alimentar general cu autoservire, unităţi de legumefructe, mercerie-parfumerie-galanterie, spălătorie, confecţii-îmbrăcăminte, încălţăminte ş.a. ! Ieri, de pe rampa de expediţie a întreprinderii „AVERSA“ au fost livrate beneficiarilor 592 pompe de diferite tipuri şi capacităţi. De relevat faptul că dintre acestea, ca urmare a unei judicioase pregătiri a fabricaţiei şi expediţiei, 240 pompe au fost livrate, un avans, cu 30—45 zile. Pînă acum numărul produselor expediate beneficiarilor înainte de termen, se ridică la 679. (WWWWWWWWWWJ ) A ÎNCEPUT vaccinarea ANTIPOLIOMIELITICA. De astăzi, 15 ianuarie, a început în Capitală, ca şi în întreaga ţară, acţiunea de primă vaccinare antipoliomie- Utică (copiii născuţi intre 1 decembrie 1972 şi 1 decembrie 1973). Tot săptămina aceasta vor fi revaccinaţi copiii născuţi între 1 decembrie 1970 şi 1 decembrie 1972, precum şi elevii din clasa I. Vaccinul se va administra sub formă de picături, pe cale bucală. \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' • TELEFOANE PUBLICE IN COMUNELE SUBURBANE. Răspunzind aplicatorilor populaţiei din comunele suburbane, Direcţia de telecomunicaţii a municipiului a Început montarea de posturi publice in comunele Popeşti-Leordeni şi Cantajna. De la noile telefoane se poate vorbi, cu o fisă de un leu, cu orice abonat din oraş. Ptaâ la sfîrşitul anului urmează să fie Instalate, in funcţie de crearea posibilităţilor tehnice, »in» .emmie pssim* telefonice.