Informatia Bucureştiului, martie 1974 (Anul 21, nr. 6373-6397)

1974-03-28 / nr. 6396

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, LMVŢI-VA ! INFORMATIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XXII Nr. 6396 4 PAGINI 30 BANI Joi 28 martie 1974 Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprimă voinţa întregului popor român, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A FOST PROCLAMAT PREŞEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Jurămîntul depus de preşedintele Republicii Socialiste România în faţa Marii Adunări Naţionale şi a întregii naţiuni române ,,Jur să slujesc cu credinţă patria, să acţionez cu fermitate pentru apărarea independenţei, suveranităţii şi integrităţii ţării, pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect şi să apăr Constituţia şi legile ţării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democraţiei socialiste, pentru afirmarea în viaţa societăţii a normelor eticii şi echităţii socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalităţi in drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“ Ziua de 28 martie 1974 va râmine adine întipărită în istoria patriei, in conştiinţa poporului nostru, in această zi memorabilă, înfăptuind voinţa întregii naţiuni, Marea Adunare Naţională — forul suprem al ţării în care sunt reprezentaţi muncitorii, ţăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toţi oamenii muncii din ţara noastră — convocată în a Xll-a sesiune a celei de a Vl-a legislaturi, a proclamat Preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea şi încrederea nemărginită a tuturor cetăţenilor patriei — constituie o nouă şi strălucită recunoaştere a meritelor nepieritoare pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a cîştigat în faţa partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluţionar, care conduce cu abnegaţie destinele ţării spre înfăptuirea ţelurilor socialismului şi comunismului în România, slujeşte fără preget cauza păcii şi progresului în lume. Ea reprezintă pentru întregul nostru popor garanţia supremă a succeselor de azi şi de mîine ale dezvoltării şi înfloririi naţiunii socialiste române. Aşteptat cu îndreptăţită emoţie şi bucurie de toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanţă unică în istoria patriei, şi-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare naţională, asupra întregii desfăşurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea in clădirea Palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de preşedintele Marii Adunări Naţionale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestaţie de dragoste şi simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului in sala de şedinţe. In lojile oficiale iau joc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu. Sunt de faţă membrii supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroşi invitaţi — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni ai muncii, academicieni, alţi oameni de ştiinţă şi cultură, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. De asemenea, sunt prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, în picioare, prin îndelungi şi puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului şi statului nostru. în această atmosferă înălţătoare, tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, declară deschise lucrările sesiunii. În şedinţa istorică a Marii Adunări Naţionale, din dimineaţa zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituţiei Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul aceloraşi lucrări cu puţin timp înainte, de deputaţii M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii Preşedintelui Republicii Socialiste România. In faţa Marii Adunări Naţionale a luat cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus : Tovarăşe deputate, Tovarăşi deputaţi, Pentru alegerea preşedintelui Republicii, a primului Preşedinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naţionale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, candidatura omului care a dat atit de mult patriei şi poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării paşnice între popoare, progresului, civilizaţiei umane şi păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, întreaga asistenţă salută cu entuziasm propunerea ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales preşedintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrşite ovaţii, puternice urale. Orele 11,35. Sunt clipe de profundă semnificaţie pentru viaţa partidului şi statului nostru. In unanimitate, deputaţii Marii Adunări Naţionale aleg pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU în înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al naţiunii române, OMUL între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează şirul marilor bărbaţi de stat ai neamului nostru este primul preşedinte al Republicii Socialiste România. Orele 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprima voinţa întregului popor român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU este proclamat Preşedinte al Republicii Socialiste România, în sală domneşte o atmosferă de mare însufleţire. Participanţii la sesiune ovaţionează îndelung, exprimîndu-şi profunda bucurie şi deosebita satisfacţie patriotică faţă de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinţei unei naţiuni întregi, hotărîrii tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a poporului român, de a urma şi înfăptui neabătut politica Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, în aclamaţiile asistenţei, preşedintele Marii Adunări Naţionale invită pe Preşedintele Republicii Socialiste România la înalta tribună a forului legislativ suprem al ţării noastre. Adresîndu-se Preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Ştefan Voitec a spus : In aceste momente solemne ale învestiturii dumneavoastră in înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România şi comandant suprem al forţelor armate, în numele Marii Adunări Naţionale, vă rog să primiţi simbolurile demnităţii şi prestigiului, ale puterii de stat, ale autorităţii suverane a poporului român, ale voinţei sale de a se dezvolta liber şi independent, pe calea socialismului şi comunismului. Urale nesfîrşite, aclamaţii puternice marchează acest moment deosebit de solemn şi de mare semnificaţie al înmînării acestor simboluri naţionale. Pe umerii preşedintelui Republicii Socialiste România este petrecută o eşarfă în culorile drapelului naţional pe care străluceşte stema ţării. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu îi este înmînat, în acelaşi timp, însemnul prezidenţial al puterii de stat şi de comandant suprem al forţelor armate. Orele 11,40. Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, cu mîna pe Constituţie, depune jurămîntul în faţa reprezentanţilor naţiunii române. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, în picioare, într-o atmosferă solemnă, simnt martorii acestui jurămînt rostit de şeful statului român, jurămînt care devine crez şi nobil ţel al poporului nostru. Fiecare cuvînt rostit solemn de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU reprezintă în sine tăria pietrei de granit pe care partidul, statul nostru le aşază la temelia României socialiste de astăzi şi a celei de mîine. Jurămîntul rostit este consfinţit de Preşedintele Republicii Socialiste România prin înalta sa semnătură depusă pe acest act istoric, în faţa Marii Adunări Naţionale. Se intonează imnul de stat al Republicii Socialiste România. La această solemnitate sunt arborate drapelele de partid şi de stat, care încadrează stema Republicii Socialiste România. In numele Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Ştefan Voitec a rostit apoi cuvîntul omagial. Primit cu cele mai vii sentimente de dragoste, cu ovaţii nesfîrşite, în acest moment culminant al ceremoniei de învestitură ia cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. In repetate rinduri cuvîntarea Preşedintelui Republicii Socialiste România este salutată cu puternice aplauze, la sfîrşit deputaţii ovaţionînd minute în şir. Cuvîntarea Preşedintelui Republicii Socialiste România — prima cuvîntare în această calitate de supremă învestitură — va râmine in memoria naţiunii române ca un document de maximă importanţă ce sintetizează semnificaţia excepţională a momentului istoric pe care l-a trăit astăzi întreaga Ţară, gindurile şi aspiraţiile conducătorului partidului şi statului nostru fiind înseşi gîndurile şi aspiraţiile întregului popor. Şedinţa solemnă a Marii Adunări Naţionale, consacrată alegerii şi investirii tovarăşului Nicolae Ceauşescu în înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România, a fost transmisă în direct de Radioteleviziunea română, întreaga ţară fiind astfel martoră la acest act istoric. ★ Alegerea Preşedintelui Republicii Socialiste România a fost precedată de adoptarea Proiectului de lege privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România şi a Proiectului de lege privind modificarea unor prevederi ale Regulamentului de funcţionare a Marii Adunări Naţionale. In legătură cu Proiectul de lege privind modificarea Constituţiei, a luat cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş. Raportul Comisiei constituţionale, al Comisiei juridice ale Marii Adunări Naţionale şi Consiliului legislativ, referitor la Proiectul de lege privind modificarea Constituţiei, a fost prezentat de deputatul Ion Ceterchi. S-a trecut, apoi, la discuţia şi votarea pe articole a Proiectului de lege privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România. Deputatul Constantin Stătescu, secretar al Consiliului de Stat, a dat citire Proiectului de lege, articol cu articol. Marea Adunare Naţională a adoptat în unanimitate, prin vot secret, cu bile, Legea privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România. ★ După şedinţa solemnă de învestitură, în salonul de onoare al Palatului Marii Adunări Naţionale, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, a primit călduroase felicitări din partea tovarăşilor Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Babălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Magdalena Filipaş, Ion Iliescu, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Păţan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ştefan Andrei. Au adus, de asemenea, omagiul lor vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri şi ai Marii Adunări Naţionale, membri ai C.C. al P.C.R., prim-secretari ai comitetelor judeţene de partid, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, militanţi din ilegalitate ai partidului şi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, reprezentanţi ai cultelor. Ciocnind o cupă de şampanie cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, toţi cei de faţă au urat preşedintelui Republicii Socialiste România multă sănătate şi putere de muncă, viaţă îndelungată, spre binele patriei şi fericirii poporului. Cel mai strălucit fiu al naţiunii române, OMUL intre oamenii zilelor noastre, conducătorul care şirul marilor bărbaţi de stat este primul preşedinte al Republicii Socia