Informatia Bucureştiului, aprilie 1974 (Anul 21, nr. 6399-6424)

1974-04-29 / nr. 6423

r F80LETAST ISISI TOATS ȚĂRILE, CKTJI^A ! INFORMATIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI Al P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XXI Nr. 6423 4 PAGINI 30 BANI Luni 29 aprilie 1974 Toate forţele în slujba îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate Cu planul pe patru luni îndeplinit Harnicul colectiv al Întreprinderii „DANUBIANA" şi-a Îndeplinit sarcinile de plan la indicatorul producţiei globale pe primele patru luni ale anului. Succesul se datorează devansării intrării în funcţiune a noii capacităţi de producţie de la secţia de asamblare in majoritate, utilajele au fost executate prin forţe proprii , precum şi utilizării judicioase a timpului de lucru. Hotărit să fructifice la maximum avansul ciştigat, colectivul întreprinderii s-a angajat ca in cinstea zilei de 1 Mai să realizeze, peste plan, 9 000 anvelope pentru auto, tractor şi avion. De consemnat faptul că prin obţinerea a 3 milioane lei producţie suplimentară angajamentul asumat peprimele patru luni va fi substanţial depăşit întreprinderea de maşini electrice. Tinerii din anul II de calificare primise explicaţii despre modul în care se montează ansamblurile de pornire la grupurile electrogene v\\\VVVA\MV\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V mtmmmmmimimamimmmiiiiitium h sí ALECU IVAN GHILIA PREŢUL TIMPULUI Necunoscînd bormaşina şi gustul afurisitului pansament dentar, înotit de diversa şi diversificata activitate citadină modernă, bătrinul Cronos s-a procopsit cu nişte mici monştri : feţe drăgălaşe, priviri amabile, maniere ireproşabile. Vai, par atît de inofensivi, atît de bine intenţionaţi, că-ţi fură timpul pe nesimţite. Cinci minute azi , zece, miine. De acasă pînă la birou şi de la birou pînă acasă, le simţi dintele în ceafă. Fiinţe anti-septice, învelite în celofan ca florile de seră, ei trăiesc o anxietate vecină cu balamucul cind li se confirmă bănuiala că şi timpul altora ar fi preţios, fiindcă în capul lor nu încape decît preţul pe care îl conferă ei timpului. Ici, chelnerul te lasă să aşteptţi, colo, dentistul te programează peste două săptămîni să-i simţi importanţa, să-ţi arate ce solicitate, dincolo, funcţionarul care trebuie să-ţi rezolve un fleac de hîrtie se poartă de parca ar trebui să-ţi dea în folosinţă personală luna de pe cer şi-o parte din Capela Sixtina. Timpul augustelor şi anonimelor persoane aşternute prin accident, funcţie sau serviciu ca un prag sau anticameră spre buna folosire a timpului nostru, a celui mai de preţ bun social, e încărcat in aura vanităţii. Timpul lor contează, al tău nu face două parale. Mai scutiţi-ne, drăguţilor, nu ne mai ţineţi ca chioşcurile şi ghişeele şi dinaintea registrelor voastre făcute să ne uşureze viaţa, nu să ne-ongreuneze cu tărăgăneli inutile şi stratageme menite să vă acopere vouă lipsa de apetenţă pentru muncă, pentru timpul obiectiv al fiecăruia, al competiţiei egale pentru şansele fiecăruia în lupta cu timpul. Dimineaţa de azi în Bucureşti a fost cit se poate de capricioasă: ţi soare, ţi nor, şi vînt. Meteorologul de serviciu, Ecaterîria Ion Bordei, ne relatează in continuae: „Cerul va fi mai mult noros temporar va ploua; vîntul va prezenta unele intensificări din sectorul sudic. Temperatura minimă din cursul nopţii va fi intre 7—9 grade, iar maxima de miine — între 14—ÎS grade”. Prekut ore smptemmm Sub semnul muncii şi îl împli nşim într-o saptămină de avintat efort creator al oamenilor muncii din Capitala, angajaţi cu toate forţele, în cinstea zilei de 1 Mai, în realizarea ritmică a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în marea întrecere pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani şi jumătate. O săptămînâ ce se anunţă — chiar de la debutul ei —, deosebit de rodnică, o saptămină care continuă şi amplifică înfăptuirile de pînă acum. Intr-o firească şi, totodată, simbolică interferenţă, asistăm, în aceste zile, şi la numeroase inaugurări de obiective de larg interes cetăţenesc, în beneficiul celor care au contribuit, nemijlocit, la ridicarea lor. Sînt, acestea, noi şi semnificative dovezi ale legăturii indestructibile între participarea conştientă a făurarilor de viaţă nouă la creşterea accelerată a potenţialului economiei noastre şi continua îmbunătăţire a propriului lor nivel de trai. ...Debut de săptâmînă? Mai curînd: ştafeta săptămînilor, zilelor, clipelor noastre închinate propăşirii ţării, bunăstării tuturor cetăţenilor ei. ŞANTIER ’7f. Ritm intens de lucru la construcţiile de locuinţe Fiecare minut, fiecare oră sunt folosite din plin de către constructorii bucureşteni pentru a asigura o ritmicitate superioară a producţiei şi scurtarea duratelor de execuţia la unele, lucrări. Concomitent cu executarea obiectivelor prevăzute in planul trimestrului II, o deosebită atenţia se acordă lucrărilor din etapa imediat următoare cit şi pregătirii frontului de lucru pentru 1975. Un nou ansamblu în zona Giurgiului — Olteniţei Pe str. Stoian Militari, situată in zona şoselelor Giurgiului—Olteniţei a început edificarea unui nou ansamblu de locuinţe. Aici colective ale I.C.P.R. construiesc, în soluţii integral industrializate, un număr de şapte blocuri cu parter şi patru etaje, insumind 340 de apartamente cu 2 şi 3 camere. Stadiile de execuţie se află in diferite faze , echipele complexe de montori conduse de Gh. Şerpău şi Alexe Florea, aflate în întrecere cu brigăzile similare de pe celelalte şantiere ale întreprinderii, lucrează în două schimburi prelungite pentru scurtarea termenelor de execuţie. In acelaşi timp, echipele de finisori şi zidari ii urmează pe montari pentru îndeplinirea angajamentului ca teapredate beneficiarilor pînă la 30 iunie, in avans faţă de plan. Concomitent cu montarea prefabricatelor şi finisarea apartamentelor se execută şi utilităţile, funcţionale , canalizare, drumuri, telefonie etc. întreprinderile colaboratoare s-au angajat, de asemenea, ca toate lucrările să fie încheiate pină la sfirşitul trimestrului II. Ioan Bălan (Continuare în pag. a III-a) în sectorul 2 a fost inaugurat ieri Parcul-şcoală „Pionierul # O pistă d® karting de 8 800 mp • 2 terenuri de tenis • Numeroase jocuri de joacă ■Patrimoniului sportiv al Capitalei s-a adăugat un nou obiectiv : partiel-şcoală „Pionierul“, inaugurat, ieri. în prezenţa unei asistenţe numeroase şi entuziaste. Acest complex este, de fapt, doar unul dintre zecile de terenuri sportive şi locuri de joacă pentru copii amenajate, în ultimul timp, pe baza planului de măsuri adoptat de Comitetul municipal de partid cu privire la dezvoltarea continuă a educaţiei fizice şi a sportului în Capitală. Situat pe şos. Fundeni, in imediata vecinătate a bazei sportive a tineretului, parcum-şcoala „Pionierul“ (în suprafaţă de 4 ha) este rodul a zeci de mii de ore de muncă patriotică efectuate ca răspuns la Chemarea primăverii de elevi ai şcolilor generale şi ai liceelor (nr. *), 37, 39 şi altele), ai Grupului ilcolar „Galvani", de tineri din întreprin- I. H. (Continuare în part. a III-a) Bătrâna cale a Dorobanţilor, un şantier al urbanisticii moderne întilnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu tovarăşii Dolores Ibárruri şi Santiago Carrillo Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întâlnit cu tovarăşii Dolores Ibárruri, preşedintele Partidului Comunist din Spania, şi Santiago Carrillo, secretar general al partidului. La întrevedere au participat tovarăşii Emil Bodnaraş, Elena Ceauşescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, membri ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Au participat, din partea spaniolă, tovarăşii Ignacio Galiego şi Ramon Mendezona, membri ai ..Comitetului Executiv al Partidului Comunist din Spania, şi Irene Falcon, membru al C.C. al partidului. În cursul convorbirii care a avut loc cu acest, prilej s-a procedat la o informare reciprocă asupra activităţii şi principalelor preocupări ale celor două partide frăţeşti, la un schimb de opinii privind unele probleme ale vieţii politice internaţionale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti. In spiritul legăturilor tradiţionale existente între cele două partide s-a exprimat deplinul acord pentru dezvoltarea la continuare a relaţiilor frăţeşti de prietenie şi solidaritate dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, în interesul ambelor popoare, al cauzei unităţii tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti, al triumfului păcii, democraţiei şi socialismului în lume. După convorbire, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a oferit un dejun în cinstea tovarăşilor Dolores Ibamiri şi Santiago Carrillo. Au parii,pipat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Ma»«* Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ileri Verdeţ, Ştefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Păţan, Ştefan Andrei, Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. De asemenea, au luat parte tovarăşii Ignacio Galiego, Ramon Mendezona, Irene Falcon. în timpul dejunului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Dolores Ibarrumi au toastat pentru întărirea prieteniei şi solidarităţii dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, întâlnirea şi dejunul s-au desfăşurat într-o atmosferă de caldă prieteni®, deplină înţelegere reciprocă şi cordialitate ce caracterizează relaţiile dintre cele două partide. Un instantaneu de la prima cursa de karting (demonstrativă, dar nu mai puţin plin* 6% emoţii), disputată, ieri, cu prilejul Inaugurării parcului-şcoala „Pionierul „CHEMAREA PRIMĂVERII“ Amplă participare a cetăţenilor la acţiunile de gospodărire şi înfrumuseţare a oraşului Cetăţenii întreabă, factorii de răspundere au cuvîntul Diversificarea bunurilor de consum electronice şi electrocasnice — Interlocutor , ing. ION CONSTANTINESCU, adjunct al ministrului industriei construcţiilor de maşini-unelte şi electrotehnicii • Noi tipuri de televizoare * In curind, în magazine, primul televizor portabil românesc * O propunere: „Service-ul" televizoarelor în garanţie sa fie preluat de întreprinderea „Electronica* 0 Aparate electrocasnice în „premieră" — în contextul vieţii moderne, bunurile de consum electronice au cunoscut o dezvoltare şi diversificare impetuoasă. Cititorii noştri ar dori să cunoască ce s-a Întreprins, timp, de către în această din ultimul M.I.C.M.U.E. recile. — Aş dori să menţionez, de la început, saltul vertiginos făcut de industria bunurilor de consum electronice. Mă refer aici, mai ales, la diversificarea aparatelor de radio şi a televizoarelor. Dacă în ce priveşte aparatele de radio am realizat un tip „Maestrostereo“ complet tranzistorizat, competitiv pe piaţa mondială, in ceea Convorbire consemnată de Ştefan Gănescu (Continuare in pag. a IV-a) Pe şantierele muncii patriotice Chemarea, primăverii — ampla acţiune pentru continua înfrumuseţare a sectoarelor Capitalei — a fost marcată ieri de prezenţa pe şantierele muncii patriotice, a mii de cetăţeni din cartierele şi noite ansambluri de locuinţe din Capitală. Vâ înfăţişăm, succint, cîteva amifere cele mai semnificative secvenţe ale acestui autentic „jurnal de actualităţi**, care anunţă moi şi importante realizări, • LUCRĂRI EDILITARGOSPODĂREŞTI. Amenajări de spaţii verzi, lucrări în vederea pavării străzilor (Banul Nicolae, Simion Busuioc, Oituz, Sever Popescu ş. a.) şi extinderea reţelei de apă şi canalizare (şos. Gării Căţelu, str. Iris şi Hăşmaş), de sistematizare şi modernizare a principalelor artere de circulaţie (bd. Aviatorilor, şos. Colentina şi Pantelimon, bd. Ion Şulea, Leontira Sălăjan, Macaralei, şos. Bucureşti-Măgurele, Alexandria şi Piteşti) sînt doar cîteva dintre proiectivele activităţii «* dintare la care şi-au adus contribuţia mii de cetăţeni din cartierele respective. In Drumul Taberei, microraionul 4 îşi defineşte deja contururile. Acolo unde mai ieri au fost, șantiere, mîine vor fi blocuri cu grădini. In jurul blocului M 39, o grădină este deja terminată, în imediată apropiere, la blocurile M 33, 34, 35, 36, aproape 600 de locatari lucrează de la ora 7,30, pentru că — aşa cum ne spuneau iov. Adrian Bîrcânescu şi Ion Velen — vor ca, pînă la sfîrșitul acestei săptămîni, microraionul lor să se alăture celorlalte „bijuterii verzi” existente în salba numită cartierul Drumul Taberei. De altfel, in cursul zilei de ieri, rolul de bijutierie grădinari şi l-au asumat 1200 de locuitori dii microraionul 4 si mie cîteva mii din microraioanele 5 şî 7 . Aceeaşi hărnicie am reîntîlnit-o In cartierul Humuleşti-Bacău-Sălaj, pe bd. Brincoveanu — practic, în toate sectoarele Capita-L. Olteanu (Continuare in pag. a III-a) Cum acţionaţi pentru eliminarea formularisticii inutile? (o Masorofoodoommmr RED. : Sistemul informaţional şi de evidenţă necesită — desigur — utilizarea unei formularistici specifice, menite să asigure activităţii practice cadral propice desfăşurării sale în condiţii optime. Din păcate, excesele care se fac in acest domeniu au o serie de consecinţe negative asupra procesului productiv. Se menţin încă, destul de puternic, practicile birocratice, continuă să se trimită unităţilor (şi. In cadrul ««©stor»- diversei® compartimente) maldăre de instrucţiuni, circulare şi ordine care le împiedică să-şi îndeplinească sarcinile in procesul de producţie. Aşa cum a arătat secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, in cuvântarea rostită la Consfătuirea activului de partid şi de stat din ministere şi instituţii centrale, sunt necesare măsuri hotărite pentru eliminarea formularisticii inutile, pentru mai buna organizare a muncii, a stilului de muncă, spre a ridica activitatea aparatului central, a Întreprinderilor şi instituţiilor la nivelul sarcinilor. Care sunt în acest context preocupările organismelor şi unităţilor pe care î® reprezentaţi ! DAN AGAPESCU : Comisia guvernamentală pentru raţionalizarea sistemului de evidenţă a finalizat, deja, o serie de preocupări privind e tipizarea unor formulare, la nivelul economiei naţionale, acţiune care înseamnă urmărirea unor informaţii — aceleaşi — pe toate treptele organizatorice • realizarea proiectelor de raţionalizare a sistemului de evidenţă pe activităţi (pe baza formularelor tipizate şi a instrucţiunilor pentru utilizarea acestora, creîndu-se, totodată, cadrul informaţional şi pentru alte dolari Holt (Continuare in pag. a IV-a) Invitaţii noştri : PAN AGAPESCU, expert la Comisia guvernamentală pentru raţionalizarea sistemului de evidenţă in unităţile socialiste: ADRIAN NICULESCU şi NICOLAE MANEA din cadrul Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare; EUGEN BAR, director adjunct al I.S.T.EJ. „Komtrans“; LIVIUS COSMA, directorul contabilităţii A.S. „Loto—Pronosport“ ; GEORGE CARPET, notar şef adjunct al Notariatului de stat al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov ; IUSTIN CONSTANTINESCU, şeful serviciului Administraţiei locale de stat din cadrul Consiliului popular al sectorului 4. mmmsSimmm Numeroase complexe şi unităţi comerciale şi de prestări servicii din preajma inaugurării , într-un ciclu de reportaje, am infăţişat cititorilor ziarului obiectivele comerciale care urmează să fie puse in acest an la dispoziţia bucureştenilor. Multe dintre unităţile comerciale şi de prestări servicii prevăzute in planul municipalităţii şi-au început activitatea. Altele sunt gata de inaugurare. Printre ele, noua piaţă Dorobanţi. In următoarele cîteva zile, ele îşi vor deschide uşile in faţa prinţilor cumpărători. Pe şoseaua Colentina, la parterul blocului 58, se vor deschide un centru de pline, o feietărie, o tutungerie şi o unitate de alimentaţie publică cu o suprafaţă de circa 800 mp. La blocul 11 tip. ■ pe şoseaua Pantelimon, alte 3 magazine — piine, mezeluri-brunzeturipeşte, legume-fructe — se vor alătura celor existente. Titanul îşi va îmbogăţi şi el zestrea comercială. La blocul P1, un complex de 8 magazine — alimentar general cu autoservire, mezelurifrânzeturi, carne, piune, cafea-dulciuri, peşte, legume-fructe, centru de reparaţii radio-televizoare — iar la blocul P 2 alte 3 localuri unde vor funcţiona o cofetărie, un atelier de reparaţii Încălţăminte şi o librărie — se găsesc şi ele in preajma inaugurării. Din Titan să ne oprim intr-o altă zonă a Capitalei — Drumul Taberei. Blocul C 6 reuneşte un magazin alimentar cu autoservire, unităţi de carne, peşte, legume-fructe, galanterie, mercerie, cofetărie, o tutungerie şi o unitate de alimentaţie publică. Şi ele se vor deschide în următoarele zile. Deşi sunt situate în cartiere diferite ale oraşului, toate au un element comun : vor fi înzestrate cu mobilier modern, vor practica forme noi de prezentare și desfacere a mărfurilor. In zonele de agrement se fac pregătiri intense pentru primirea vizitatorilor, în imagine , aspect de la lucrările efectuate ieri in împrejurimile Pădurii A,n Oropaci!?, cu participarea a doua de tineri dinectoriiî 5 si locuitori ai comunei Voluntari