Informatia Bucureştiului, ianuarie 1985 (Anul 32, nr. 9709-9733)

1985-01-15 / nr. 9719

135 RE ARBE LA NAŞTEREA EBI MIRAI EMINESCU nemuritorul Luceafăr al poeziei româneşti (Urmare din pag. 1) Neverosimil de întinsa operă eminesciană (sfîrşită practic într-al 33-lea an al scurtei sale vieţi) se apropie de momentul editării integrale, şi cu bucuria, sau mai de grabă cu speranţa că evenimentul se va petrece mai devreme decât am crezut, avem temeiul să ne încredinţăm, iarăşi şi iarăşi, că geniul eminescian rodeşte, că el fertilizează şi după un veac mişcarea ideatică a timpului, că modelul Eminescu e totalitar, definitiv, simbol creativ probindu-şi cu energie forţa vitală. S-a crezut că intangibilul geniu ar obstacula poezia românească, s-au propus epigoni ori „concurenţi“ (cu aripi de ceară repede topite), s-a creat legenda... legendei eminesciene, dar s-a vorbit prea puţin (in unele momente) de necesitatea de a ne însuşi programul etic şi estetic al unei asemenea personalităţi, datoria de a ne subsuma toate eforturile slujirii unui popor pe care doar propria-i tenace lucrare îl poate impune lumii. Chiar cind încă mai credea în posibila-i longevitate, Eminescu se exprima testamentar şi ca de la nimeni altul nu ne-au rămas mai strălucite exemple de dăruire, pînă la distrucţie, muncii, visului, patriei. Apariţia intre noi a unui poet ca Eminescu n-a fost un noroc astral, ci o apariţie legică, „pregătită“ de cronicarii vechilor vitejii (şi umilinţe), de reşcoiţi ai patruzecişioptului, de întregul fond etnic ce a dus la naşterea Mioriţei... Selenica lui imagine nu încetează să ne tulbure pleoapele. La 135 de ani de cînd românii îl au pe Eminescu, ne întemeiem eforturile, încrederea în mai-binele obştii, dorul de dreptate, independenţă şi pace pe fondul de aur al versurilor lui, eroice, strălucind cu lumină netulburată şi încercăm, prin tot ce facem, să ne dovedim că l-am meritat... voluţionarii Desen de TIA PELTZ LA EMINESCU El este el din veşnicii sosit să ne simţim de inimă aproape, — poetul care s-a născut din mit stăpîn pe lut, pe foc, pe cer şi ape. E parcă l-am avut de cind ne ştim, de la-nceput de cronici şi de limbă, Izvor de cîntece, luceafăr prim şi neschimbat în ceea ce se schimbă. Timpi româneşti la spaţii româneşti ne-aduc, prin el, ispita nemuririi dinspre geneza de la Ipoteşti Cînd soarele şi luna i-au fost mirii. Pe urmele pierdutului inel către Saturn să crească, din durere, pe Constelaţiile Lirei el să cinte-n limbă dulce ca de miere. Mihai, Mihai, ce pămîntean mă-ngîncind, rătăcind prin vămile răzleţe, citesc din cartea ta de domn stăpîn Şi plîng citind, de-atîta frumuseţe. Ce muritor mă simt şi ce dator acestui secol ce mi-l port pe umăr încît, bătrîn, mai am un singur dor : să evit în umbra ta de aur tînăr. S-adorm cu cîntecul în os şi-n gînd simţind cum chiar şi-n somn obrazul teafăr mi se îndreaptă scăpărind, tinzînd spre cardinalul, unicul luceafăr. ALEXANDRU ANDRIŢOIU Acasă, la locurile de munca, in unităţile comerciale şi de prestaţii ENERGIA-rational utilizată, strict economisită 3 " Este limpede pentru oricare dintre noi că actuala situaţie energetică, determinată de condiţiile deosebit de grele ale acestei ierni, impune — aşa cum a indicat secretarul general al partidului, cum s-a subliniat in cadrul recentei şedinţe a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. — o conjugare a eforturilor şi acţiunii hotărîte ale tuturor locuitorilor, la locul de muncă şi, in egală măsură, acasă. Acum, in această împrejurare, este imperios necesar, este obligatoriu, ca toţi cei circa 700 000 de abonaţi casnici bucureşteni să-şi demonstreze, în propriul interes şi deopotrivă al economiei naţionale, spiritul gospodăresc şi patriotic, utilizînd raţional fiecare kWh şi reducînd ferm, cu 50 la sută, iluminatul faţă de cel din iarna trecută. Cum acţionăm, cum trebuie să procedăm neîntîrziat , iată, pe această temă, opiniile citorva interlocutori. Primul dintre ei, tovarăşul Nicolae Salman, administratorul blocului 16 din calea Rahovei 356, un imobil de altfel caracterizat printr-o permanentă bună gospodărire: — înţelegem cu toţii imperativul ca — alături de celelalte lucrări necesare după o ninsoare abundentă (înlăturarea zăpezii şi a gheţii de pe trotuare, de pe trasee şi alei), pe care le-am şi executat imediat după ce a căzut zăpada — să nu precupeţim nici un efort, să promovăm orice iniţiativă de natură să contribuie la scăderea severă a consumului energetic şi de combustibil. Sunt măsuri la îndemîna oricărei asociaţii de locatari şi trebuie aplicate imediat. Vreau să menţionez, în ceea ce ne priveşte, că încă de astă toamnă, am etanşeizat ,toate ferestrele şi uşile de la părţile comune, montind şi automate de închidere (le vom monta şi la uşile intermediare), aşa încît să oprim cit mai mult pătrunderea gerului în clădire şi să evităm îngheţarea instalaţiilor. Folosim numai becuri de putere foarte mică — cu automat de scară — scoţindu-le din funcţiune pe cele care nu erau strict necesare (la tuburile de evacuare a reziduurilor menajere etc.). Comitetul asociaţiei a discutat cu locatarii, indemnîndu-i, între altele, să utilizeze cit mai puţin ascensoarele, îndeosebi la coborîre, şi, mai ales, să reducă şi în apartamente consumul de energie. Există în acest scop destule modalităţi pe care, în situaţia de faţă nu avem dreptul să le ignorăm. Putem astfel — şi trebuie — să renunţăm la folosirea frigiderelor, a altor aparate electrocasnice, să apelăm doar la un singur bec la lustră — sau numai la ve- Toză — şi doar în încăperea în care ne aflăm. — Am luat şi noi cunoştinţă de măsurile care se impun pentru reducerea consumurilor de energie electrică, termică şi de gaze naturale — ne spune şi tovarăşul Miron Verdeş, administratorul blocului I 21, de pe intrarea Ion Şulea 20, din sectorul 3, împreună cu comitetul asociaţiei de locatari, cu toţi vecinii de bloc, căutăm noi posibilităţi de a reduce consumul. In părţile comune ale imobilului, în apartamente au fost puse becuri de mic voltaj şi în unele spaţii anexe chiar am renunţat la iluminat. Cei mai mulţi dintre locatari şi-au triplat ferestrele, au montat praguri la uşi, au aşezat perne între geamuri. Sunt măsuri simple, la indemina oricui, şi, în primul rind, in avantajul celui care le aplică. Am vizitat, împreună cu reprezentanţi ai comitetului asociaţiei, apartamentele, analizind, în fiecare caz în parte, ce se poate face pentru a ne conforma indicaţiilor de reducere a consumurilor. In urma soluţiilor adoptate, am înregistrat, consumuri mult scăzute. Cum se ştie, sub semnul aceloraşi cerinţe, trebuie să se acţioneze şi în reţeaua comercială şi de servire a populaţiei. — In afara aplicării unui program de lucru numai pe timpul luminii naturale — ne relatează tovarăşul Alexandru Şerbănescu, directorul ICL „Alimentara" din sectorul 1 — am luat, în toate unităţile, şi alte măsuri organizatorice care să asigure reducerea cu 50 la sută a iluminatului. In numeroase magazine am scos din funcţiune agregatele frigorifice, amenajind, pentru păstrarea alimentelor, spaţii igienice, cu frig natural. Iluminatul nu se utilizează decit cinci şi acolo unde este nevoie (în depozite, de pildă, cînd se manipulează marfa) şi numai cu becuri de mică putere. Colaborămîndeaproape şi cu unităţile de transport al produselor şi ambalajelor, astfel încît să se evite orice risipă de combustibil, orice cursă „în gol". Aşa trebuie să procedăm cu toţii, statornic şi cu spiritde răspundere, in întregul oraş, în fiecare unitate şi locuinţă, CONTRIBUIND LA ECONOMISIREA SEVERĂ A ENERGIEI ŞI COMBUSTIBILULUI, LA DESFĂŞURAREA CORESPUNZĂTOARE A ACTIVITĂŢII ECONOMICO-SOCIALE. • Echipele bucureştene au început pregătirile în vederea sezonului de primăvară. Momentan, este vorba de perioada preparativelor „montane“, în care fotbaliştii îşi încarcă... bateriile. Dinamo se află la Braşov ; Sportul studenţesc la Piriul Rece ; Steaua — la Predeal, Rapid — la Buşteni. După încheierea acestei etape, vor începe antrenamentele cu caracter tehnic şi tactic şi jocurile amicale, precum şi turneele. Pînă în prezent, se ştie doar că Sportul studenţesc va pleca, conform unei tradiţii care a dat roade,in Iugoslavia şi Italia. Steaua optează pentru citeva partide de verificare in compania formaţiilor belgiene şi olandeze, urmînd deci să revină după sase luni în locurile unde a lăsat vara trecută o frumoasă impresie. Dinamo şi Rapid sunt încă în tratative... ACTUALITATEA FOTBALISTICĂ • Lotul naţional îşi continuă pregătirile la Poiana Braşov. După cum se ştie, la 30 ianuarie, naţionala va debuta în sezonul internaţional ’85 cu prilejul meciului cu Portugalia,care va fi precedat de alte două jocuri amicale. • La cursul de perfecţionare a antrenorilor care a avut loc săptămîna trecută, doar o singură divizionară A nu a fost reprezentată de antrenorul ei. E vorba de fiul, care urma să-şi schimbe conducerea tehnică. De ieri dimineaţă, la Petroşani, se află Viorel Maleianu, căruia nu-i e teamă de acele 3 din „clasamentul adevărului". Reamintim că, în toamnă, apreciatul antrenor a activat la Progresul F.C.M. Brăila, echipă care a spulberat pe teren propriu toate adversarele. Dacă Mateianu va repeta performanța şi la Jiul, petroşenenii vor părăsi locul 16 pe care se află acum... Orarul de funcţionare al unităţilor comerciale fi de alimentaţie publică din municipiul Bucureşti SECTORUL ALIMENTAR Unităţile alimentare din cadrul maga- Iiipelor universale d in zilele lucrătoare I—19 şi duminica 8—18. Magazinele alimentare generale, băcăniile, magazinele de produse zaharoase, magazinele de came, pescăriile, mezeluribrinzeturi, legume-fructe (cu program prelungit) ! In zilele lucrătoare 7—19 ; duminica 8—14. Magazinele de pîine și lapte (cu profm prelungit) , in zilele lucrătoare 19 ; duminica 8—13. Magazinele alimentare de toate profiturile cu program de 8 ore , în zilele lucrătoare 10—18 ; duminica 8—14 ; luni închis. Magazinele și centrele de desfacere a laptelui cu un singur schimb : luni inchis, restul zilelor lucrătoare 7—15 ; duminica 8—13. Magazinele de pîine cu un singur schimb : luni închis, restul zilelor lucrătoare 7—15 ; duminica 8—13. Magazinele de carne cu un singur schimb : luni închis, în restul zilelor lucrătoare 8—11 și 14—18 ; duminica 8—13. Magazinele de legume-fructe cu un singur schimb : luni închis, restul zilelor lucrătoare 8—11 și 13—18 ; duminica 8—14. Centrele de umplut sifoane : luni închis, restul zilelor lucrătoare 9—17 ; duminica 8—13. Centrele de achiziţii sticle şi borcane de la populaţie : luni închis, restul zilelor lucrătoare 9—18 ; duminica 8—13. Toate unităţile comerciale alimentare şi legume-fructe din perimetrul pieţelor agroalimentare cu două schimburi vor funcţiona in toate zilele lucrătoare 7—19 şi duminica 8—14. Toate unităţile comerciale alimentare şi de legume-fructe din perimetrul pieţelor, cu un singur schimb : luni închis, restul zilelor lucrătoare 8—11, 13—18 , duminica 8—14. SECTORUL NEALMENTAR Magazinele universale : în toate zilele lucrătoare 8—19 ; duminica 8—18. Magazinele nealimentare și librării în două schimburi : în zilele lucrătoare 8— 19 ; duminica 8—14. Magazinele nealimentare cu program prelungit : in toate zilele lucrătoare 8—19 ; duminica închis. Tutungeriile şi unităţile de desfacere a presei : în toate zilele lucrătoare 8—18 ; duminica 8—14. Magazinele nealimentare, librăriile cu un, singur schimb : în toate zilele lucrătoare 9,30—17,30 ; duminica închis. Tutungeriile şi unităţile de desfacere a presei cu un singur schimb : în toate zilele lucrătoare 9,30—17,30 ; duminica 8— 14. Florăriile în două schimburi : in toate zilele lucrătoare 8—18; duminica 8—14. Florăriile cu program prelungit : in toate zilele lucrătoare 8—18 ; duminica 9— 13. Florăriile cu un singur schimb : luni închis, în celelalte zile lucrătoare 9,30— 17,30 ; duminica 9—13. Magazinele de mobilă : zilele lucrătoare 9,30—17,30 ; duminica închis. Depozitele de combustibil : în zilele lucrătoare 8—16 ; duminica închis. Depozitele de materiale de construcţii: toate zilele lucrătoare 9—17 ; duminica închis. Farmaciile vor funcţiona, de regulă, între orele 8—18 ; pentru cele cu program special (prelungit sau de noapte) se va stabili orarul de către oficiul farmaceutic. Unităţile de alimentație publică, indiferent de sistem (subordonate M.C.I., Direcţiei generale comerciale a Capitalei, Ministerului Turismului etc.), vor funcţiona pînă la ora 21. Unităţile de prestări servicii de pe raza, municipiului Bucureşti au stabilit programul de funcţionare între orele 8—18. Campionatele naţionale de şah TURNEUL MASCULIN a continuat la Bucureşti cu desfăşurarea rundei a VIII-a. Pavlov a ciştigat la Oltean, Hegheduş — la Ionescu, Marin — la Mărăşescu şi Grunberg — la Tratatovici. Partida Bărbulescu — Radovici s-a încheiat remiză. In fruntea clasamentului, pe primele locuri: Ionescu, Pavlov si Grunberg (toţi cu cite 5 puncte), urmaţi de Foişor şi Ghiţescu — 4 p (o partidă întreruptă). IN TURNEUL FEMININ, care are loc la Băile Herculane, in runda a VII-a s-a înregistrat doar o singură victorie: cea obţinută de Mariana Ioniţă in faţa Smarandei Boicu. Restul partidelor s-au încheiat la egalitate. Lideră continuă să fie Gabriela Olăraşu — cu 5,5 p, urmată de Dana Nuţu şi Marina Pogorevici — cu cîte 5 p (şi o partidă mai puţin susţinută), Otilia Ganţ şi Mariana Ioniţă — cu cîte 4 p. Soastea vremii. Noaptea de 13—14 ianuarie a fost cea mai geroasă pentru unele localităţi din jumătatea de nord a ţării, în care temperaturile minime s-au apropiat, au fost egale sau chiar au depăşit minimele absolute înregistrate de-a lungul celor 100 de ani de observaţie meteorologică. După cum ne informează meteorologul Doina Damian, la Topliţa temperatura de minus 34 grade a fost egală cu minima absolută înregistrată în 1940, iar la Sfîntu Gheorghe — Covasna s-au înregistrat minus 31 grade, la fel ca minima absolută din anul 1942. Au fost şi localităţi în care minima absolută a fost depăşită. Astfel, la Braşov s-au înregistrat minus 33 grade faţă de minus 29 grade în 1963, iar la Miercurea Ciuc minus 38,2 grade, cu 4 grade mai puţin faţă de minima absolută de minus 34,2 grade din 1963. De fapt, valoarea de minus 38,2 grade de la Miercurea Ciuc a fost doar cu 0,3 grade mai mică decit recordul absolut pe ţară de minus 38,5 grade realizat la Bod în 1942. Dar, începînd de ieri dimineaţă, vremea s-a încălzit în jumătatea de sud a ţării, proces ce se va extinde în următoarele 24—48 ore în majoritatea regiunilor ţării. Astfel, şi in Capitală vremea va continua să se încălzească ușor, dar va fi în general umedă cu cerul mai mult noros. Temporar va ninge, iar vîntul va sufla moderat cu intensificări din sectorul estic, viscolind zăpada. M. R. miff *0.00 Tele Actualitatea 1985 — Pra cinate. In s rîrilor Con. XIII-lea al amplă mobil realizarea ei sarcinilor de Eminesciana, de versuri. TV : „Bogd, de Mihai I distribuţie : sene. Maria mea Stavăr, tea, Boris Tomescu, Sc cuzino, Nat? Dumitru Arbelca, Ioi Gheorghe Crius Toma, tică : Mihai gia TV : CJ 21,50 Teleji închiderea VlND but Tel. 29.77.72. VlND set piese noi Ren 82.88.11. VlND buteh 48.30.48. VlND i mono Sanyo, jeans fmblăi. 79.30.13. VlND conr casetofon Sil boxe 2 X " 74.10.56. VlND butci. 50.16.14. PREDAU ap* camere, decom litari. Tel. 8 9 10—20. PREDAU con nierä conf. J 89.04.43. PREDAU ce mere Polivale schimb garsof Tel. 10.67.31. PREIAU CU mere, decoma minim. Tel. 2? Centrul D.D din str. Vest sect. 5 execc şi dezinsecţie chimice la instituţii şi ascataripărţi bază de cont amenzi. Cei interesa comenzi la ad. Pentru contaţii suplimem adresa la tel 89.26.35. OPERA ROI BUCU» încadrează î decor și coafa Legii nr. 12/1, Calea Plevfc. 14.69.80. INTREPRIN1 exploatarea București reci citori calificariile de eleci tusi constructoiii si magaz miciliul stabil Cei interesa dresa la teleinterior 1360. 11) la depoul Ciurel, str. Fa sector 6. COOPERATI casnica“ achir recondiţioneaz zare piane şi muzicale In u. din strada Mii nr. 190, telefo Ecran-Club deschiderea de depanare vizoare, ba întreţinerea noaştere a circulaţie, şi secretariat. Relaţii la înscrieri ,părarea de mese fac in autoturismul unităţile I.D., desfacerea f lor după dei C.E.C. a sunpunzătoare.