Informatia Bucureştiului, ianuarie 1987 (Anul 34, nr. 10324-10348)

1987-01-15 / nr. 10334

Înalta pregătire profesională a cadrelor, componentă esenţială a noii revoluţii agrare Interlocutor : CONSTANTIN PINTILIE, rectorul Institutului Agronomic „Nicolae Bălcescu“ Ocol.: La Institutul Agronomic se desfăşoară, in prezent, o situa die cursuri ai căror beneficiari provin din unităţile de profil ale Sectorului Agricol Ilfov. Ce ne puteţi spune referitor la conţinutul şi scopul acestora ? — Este vorba, de fapt, de o instruire ştiinţifico-tehnică intensivă a tuturor cadrelor de conducere şi de specialitate din unităţile agricole ale sectorului, pe care o facem în lumina înaltei cerinţe exprimate de secretarul general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a se asigura ridicarea nivelului pregătirii profesionale, de specialitate a celor de care depinde înfăptuirea efectivă a obiectivelor noii revoluţii agrare. Acţiunea se înscrie, de altfel, în ansamblul de măsuri luate în vederea îndeplinirii sarcinii de onoare care ne-a fost trasată de secretarul general al partidului, în cadrul vizitei de lucru prilejuite de deschiderea actualului an universitar, sarcină potrivit căreia institutul nostru trebuie să contribuie din plin la realizarea unor producţii mari, vegetale şi animale, în Sectorul Agricol Ilfov, în aşa fel incit acesta să poată candida cu succes la obţinerea titlului de „Erou al Noii Revoluţii Agrare“. Ce prevede programul privind organizarea, desfăşurarea şi conţinutul activităţilor de instruire ? — întocmit în colaborare cu Comitetul de partid al Sectorului Agricol Ilfov şi Direcţia generală pentru agricultură a municipiului Bucureşti, sub directa îndrumare a Comitetului municipal de partid, programul prevede instruirea diferenţiată a tuturor categoriilor de cadre de conducere şi de specialitate din agricultura sectorului, începînd cu cadrele din" aparatul propriu al D.G.A., preşedinţii de C.U.A.S.C., primarii şi preşedinţii de C.A.P. şi terminînd cu şefii de ferme (de cîmp, legumicole, zootehnice), în total peste 400 de participanţi. Programul de instruire a şefilor de ferme cu profilul „cultura plantelor de cîmp“, de exemplu, cuprinde , pe lingă analiza activităţii desfăşurate în anul 1936 şi măsurile ce trebuie întreprinse în unităţile agricole pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului pe anul 1937 — o serie de expuneri făcute de cele mai bune cadre didactice de specialitate, urmate de aplicaţii practice privind tehnologiile-cadru la cereale şi plante tehnice (cu un puternic accent pe culturile intensive), utilizarea maşinilor agricole complexe, organizarea activităţii de exploatare a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, organizarea şi retribuirea muncii, protecţia muncii, folosirea erbicidelor, insecticidelor, fungicidelor etc. De programe de instruire specifice domeniului beneficiază, de asemenea, medicii veterinari igienişti, ca şi medicii veterinari de circumscripţie şi epizootologi din unităţi. O atenţie deosebită acordăm cunoaşterii rezultatelor obţinute de institutul nostru pe solul brun-roşcat de la Moara Domnească, precum şi a rezultatelor-etalon obţinute de unităţile cărora li s-a acordat titlul de „Erou al Noii Revoluţii Agrare“. In ceea ce priveşte sectorul zootehnic, pe lîngă creşterea substanţială a producţiei de lapte, ouă, lină etc., avem în vedere creşterea sistematică a fecundităţii animalelor, perfecţionarea tehnologiilor de creştere a animalelor, respectarea riguroasă a regulilor sanitar-veterinare pentru a se evita pierderile de efectiv prin îmbolnăviri. Problemele privind creşterea mai accentuată a producţiei agricole, folosirea fondului funciar etc. sunt tratate şi sub raportul eficienţei economice, al reducerii consumurilor de materiale, combustibili şi energie, al utilizării cu maximum de randament a bazei tehnico-materiale existente. Un accent aparte se pune pe aplicarea judicioasă în agricultură a principiilor noului mecanism economico-financiar, pe respectarea întocmai a tehnologiilor şi baremurilor de cheltuieli aprobate de Consiliul Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodăririi Apelor. Ce alte acţiuni preconizaţi în scopul ridicării sistematice a pregătirii profesionale, de specialitate a cadrelor din Sectorul Agricol Ilfov? — Vom organiza, între altele, la momentul potrivit, în colaborare cu alţi factori de răspundere, o serie de schimburi de experienţă la cîmpurile experimentale ale institutului nostru şi la cele de la Moara Domnească în ceea ce priveşte cultura plantelor de cîmp, şi la Bâneasa în ceea ce priveşte legumicultura. Leonard GAVRULIU Perfecţionarea pregătirii profesionale a tuturor lucrătorilor din agricultură, creşterea nivelului de cunoştinţe specifice fiecărei activităţi, constituie obiective prioritare ale învăţămintului agrozootehnic de masă care in această perioadă se află in plină desfăşurare in toate unităţile din Sectorul Agricol Ilfov. Manifestări politico-educative în sprijinul producţiei . Răspunzînd cu însufleţire îndemnurilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi cu prilejul recentei şedinţe a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., organele şi organizaţiile de partid din întreprinderile bucureştene acordă o atenţie sporită mobilizării întregului potenţial al oamenilor muncii în vederea mai bunei gospodăriri şi economisirii resurselor energetice. In cadrul unor consfătuiri operative de lucru, al unor simpozioane şi dezbateri sunt înfăţişate şi generalizate noi căi şi mijloace de reducere a consumurilor. Astfel, la Clubul muncitoresc de pe platforma industrială Militari, comitetul sindicatului de la IREMOAS a pus in discuţia specialiştilor şi a altor oameni ai muncii din întreprindere sarcina prioritară, reducerea cheltuielilor materiale, a consumurilor de materii prime şi energie. Propunerile făcute în cadrul dezbaterii — instituirea unui riguros control al modului cum sunt folosite utilajele şi maşinile acţionate cu ajutorul energiei electrice, posturile de iluminat, întărirea ordinii şi disciplinei în acest sens , validate pe baza datelor de eficienţă prezentate, au fost preluate şi generalizate prin membrii activului sindical în secţiile armături, sculărie, echipament şi proiectare. O temă asemănătoare a constituit obiectul dezbaterilor şi la o acţiune organizată de comitetul sindicatului la Clubul muncitoresc „Republica“ sub genericul „Importanţa reducerii consumului de metal şi de energie în producţia de ţevi din oţel. Metode aplicate şi măsuri ce se impun a fi luate în secţiile de fabricaţie“. La întreprinderea „Autobuzul“, în organizarea Consiliului Sindicatelor din Sectorul 5, este programat pentru azi un schimb de experienţă. Tema: „Forme şi metode ale muncii politico-educative folosite de organele şi organizaţiile sindicale pentru intensificarea propagandei audiovizuale în sprijinul realizării exemplare a sarcinilor de producţie“. Vor participa preşedinţi ai consiliilor de educaţie politică şi activitate cultural-sportivă, responsabili ai colectivelor staţiilor de radioamplificare, gazetelor de perete şi gazetelor satirice din întreprinderile sectorului. „Calitate, fiabilitate, eficienţă. Asigurarea şi controlul calităţii produselor“ este tema consfătuirii programate la Clubul muncitoresc „23 August“, pentru mâine la ora 15,30. Sunt invitaţi membri ai activului sindical, maiştri, ingineri, şefi de echipă, alţi oameni ai muncii din secţiile de producţie şi compartimentele C.T.C., ale întreprinderii „23 August“. — gh. D. — Procesul dezvoltării multilaterale a societăţii socialiste româneşti incorporează, intr-o sinteză originală, ascensiunea impetuoasă a economiei naţionale pe coordonatele progresului tehnico-ştiinţific, afirmarea tot mai puternică a vocaţiei creatoare, constructive a oamenilor muncii, in tripla lor calitate de proprietari, producători şi beneficiari, preocuparea constantă pentru continua perfecţionare a relaţiilor sociale, racordarea lor strinsă la dinamismul viguros al vieţii economico-sociale ce caracterizează evoluţia României socialiste, cu deosebire în epoca istorică inaugurată de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. în acest cadru, responsabilităţile majore pe care le incumbă statutul de proprietar al avuţiei naţionale pentru toţi cetăţenii ţării implică grijă sporită faţă de modul in care este gospodărită aceasta, afirmarea unei atitudini ferme faţă de orice manifestări de risipă, de lipsă de grijă faţă de avutul obştesc, combaterea hotărîtă a tendinţelor de superficialitate şi indiferenţă faţă de atingerile aduse, prin neglijenţe sau fapte antisociale sau pe orice altă cale, proprietăţii întregului popor. Asupra acestor aspecte, asupra preocupărilor organelor de justiţie pentru sporirea capacităţii de prevenire a infracţiunilor în dauna avutului obştesc şi sancţionarea fermă a faptelor de natură să încalce legile tării, interesele fundamentale ale oamenilor muncii, l-am rugat să stăruie, in convorbirea pe care am avut-o, pe tovarăşul Gabriel Ionescu, preşedintele Judecătoriei sectorului 5 al Capitalei : — In ansamblul preocupărilor noastre pentru aplicarea şi respectarea legilor ţării, pentru afirmarea umanismului legalităţii noastre socialiste, apărarea avuţiei naţionale, sancţionarea fermă a infracţiunilor împotriva avutului obştesc constituie obiective de cea mai mare importanţă. Putem spune că acest fenomen infracţional se situează pe o curbă descrescindă, că organele chemate să vegheze la întronarea unei stări de legalitate deplină in activitatea economico-socială ce se desfăşoară pe raza sectorului 6 al Capitalei sunt in măsură să asigure riposta fermă a societăţii faţă de cei care încalcă prevederile legilor ţării, ştirbesc proprietatea socialistă, afectează interesele întregului popor. Cum este şi firesc, o atenţie deosebită acordăm, împreună cu toţi factorii cu atribuţii în domeniu, sub indrumarea nemijlocită a Comitetului de partid al sectorităii 6, activităţii de prevenire a fenomenului infracţional. Pe baza unui plan unitar, cadrele noastre se deplasează în unităţi socialiste de pe raza sectorului pentru a contribui la cunoaşterea largă a prevederilor nolor acte normative, pentru a reaminti unele mai vechi dar de strictă aplicare şi acută actualitate. Avem o bună colaborare, în acest sens, cu conducerile majorităţii întreprinderilor şi instituţiilor de pe raza sectorului . in cursul declasărilor noastre acordăm, de asemenea, consultaţii juridice, răspundem la Întrebările oamenilor muncii. Suntem conştienţi de faptul că, pentru a fi respectată, legea se cere intii de toate a fi bine cunoscută. Un efect notabil in aceeaşi direcţie, rezultă ca urmare a judecării unor procese, din sfera infracţiunilor contra avutului obştesc, cu publicitate lărgită. Cu toate acestea, există incă numeroase posibilităţi de a contribui la întărirea legalităţii socialiste si suntem preocupaţi de a le pune mai bine în valoare. După cum se cere sporită activitatea ce se desfăşoară la nivelul fiecărei unităţi socialiste pentru aplicarea fermă şi respectarea riguroasă a prevederilor legii. Să dau unele exemple : faptul că judecăm un număr incă mare de contestații împotriva unor decizii de imputare vorbește de la sine despre eforturile reduse ale unor conducători de unități sau compartimente pentru preintimpinarea unor acte care eludează prevederile legii, sau îşi găsesc loc in „marginea“ ei ; în aceeaşi, direcţie, cazurile de încălcare a Decretului 400 — deşi prelucrat insistent de organele noas-JLS.T tre de justiţie şi procuratură — denotă că nu peste tot s-a înţeles obligativitatea respectării actelor normative, că sunt incăo seamă de carenţe în ce priveşte disciplina socialistă a muncii faţă de care nu se acţionează în toate situaţiile cu fermitate si promptitudine. Sunt, însă, cazuri de nerespectare a legilor cu efecte mai grave. Iată, de pildă, a fost, de curind, judecat la Judecătoria sectorului 6 cazul unui gestionar de la I.D.M.S., autorul unei delapidări de mari proporţii, care a scăpat in citeva rânduri organelor de revizie si control. Două lucruri agravează, dacă-mi permiteţi, circumstanţele sociale ale acestei infracţiuni : gestionarul în cauză era menţinut în funcţie in ciuda faptului că avea antecedente penale, deci cu încălcarea unor prevederi exprese ale legii, ca şi faptul că — la fel ca in multe cazuri de acest gen — recuperarea sumelor de bani sustrase prin infracţiune este deosebit de dificilă deoarece aceste sume au fost „investite“ în „acţiuni“ personale : petreceri, chefuri, excursii prin staţiuni etc. Tocmai de aceea se cere întărită grija conducătorilor de unităţi socialiste pentru constituirea garanţiilor, inclusiv a celor suplimentare, respingerea fermă a încălcărilor de încadrare pe posturi de gestionari a celor care nu întrunesc exigențele prevăzute de lege. De altfel, e bine să reamintim că, in conformitate cu actele normative, conducătorii de unităţi răspund solidar cu inculpatul pentru paguba produsă în limita sumei neconstituite ca garanţie. Dorinţa firească a bucureşteanullui este de avea un comerţ civilizat, de a avea convingerea că plăteşte contravaloarea mărfii efectiv primite. Cu toate acestea, unele cazuri — chiar dacă izolate — de gestionari fraudulosi repun în atenţie necesitatea sporirii rolului opiniei publice, al factorilor de control, asupra modului în care se desfăşoară activitatea din comerţ. Pentru că, chiar dacă in aparenţă infracţiunile produse în comerţ aş teptează avutul individual, ele reprezintă, în acelaşi timp, o atingere adusă proprietăţii socialiste, proprietăţii întregului popor. Am judecat, recent, la clubul sindicatelor din comerţ, doi gestionari (unul de la I.C.L. Tehnometal şi unaltul de la I.C.L. Legume-fructe) care şi-au însuşit sume de bani pretinzînd cumpărătorilor preţuri sporite. Li s-a aplicat, aşa cum este firesc, pedeapsa corespunzătoare. Semnificativ este si procesul, la care ati avut posibilitatea de a asista, in care s-a pronunţat hotărârea in procesul unei gestionare de la I.C.L. Alimentara sector 6, pentru infracţiunea de delapidare Valoarea sumei — 155 000 lei. Aşa cum aţi văzut, gestionara mai avusese anterior minusuri in gestiune, a mai fost cercetată penal, însă amnistiată, fără ca toate acestea să trezească semne de întrebare la conducerea I.C.L. Alimentara, să prilejuiască intervenţia promptă a celor responsabili. Sancţiunea aplicată a fost fermă, dreaptă. Pentru că societatea nu poate tolera încercările de a ştirbi proprietatea socialistă, de a afecta interesele obştii, ale fiecărui cetăţean. Stelian MOŢIU Apărarea avutului obştesc-o datorie a noastră, a tuturor BUCUREŞTIULUI INFORMATIA