Jurnalul Sălajului, ianuarie 2004 (Anul 2, nr. 220-239)

2004-01-28 / nr. 237

Cap în cap - ediție specială Vii II pagina 8 fă.., nu ai Mereu dispoziția ta! Jurnalul cultural paginile 4 și 5 Școala din Crasna va fi retrocedată pagina 2 Sălajul n-a scăpat de râie și păduchi pagina 3 Fondat 2003 ■ Anul II, Nr. 237 ■ miercuri, 28 ianuarie 2004 Șpagă la Vamă Dacă veți călători cu autocarul din Zalău spre Europa de Vest, trebuie să aveți pregătiți cam 5 euro pentru a da șpagă la Vama românească. Sau mai mult. Cel puțin la acest gest se așteaptă șoferii de autocar, care colectează valuta cu mânuțele lor, și vameșii. Puteți să răspundeți cu un refuz, însă va trebui să faceți față presiunii psihice exercitată de românii care s-au obișnuit cu mica corupție: în România, „se dă”. Dacă optați pentru deplasarea cu trenul sau cu mașina personală, veți fi și mai expus, pentru că există posibilitatea să fiți abordați de vameși în absența unor martori. Iar sumele cerute vor fi mult mai mari. Cam ca și în reportajul următor, care a fost publicat pe www.anchete.ro. Rapidul „Dacia”, Viena-București, plecare din Viena în 23 ianuarie 2004, în compartiment cu mine (numele meu nu contează), două persoane: o puștoaică din Piatra Neamț (care fusese două luni în Viena, la niște prieteni de familie) și un vienez. Trecem de vama austriacă și cele două maghiare fără probleme și ajungem la Vama Curtici, la noi, oh, în sfârșit „acasa”... Eu dormeam, adormită am dat pașaportul la control și tot adormită l-am luat și lam băgat sub perna. Am apucat doar să aud vameșul întrebândo pe fată: „Dar asigurare aveți?” Reconstitui ce am aflat când nu am trezit Văzând că fata nu avea asigurarea, vameșul a „plusat” și i-a cerut și invitația în Austria (normal, fata nu o mai avea, deoarece ieșise din România împreună cu prietenii respectivi, cu mașina lor) sau dovada că a avut asupra ei 6000 de euro (adică atâta cât ar fi făcut cei 100 de euro legali pe zi înmulțit cu numărul de zile cât stătuse acolo). Nici dovada celor 6000 de euro nu o avea, pentru că nu era necesar. Atunci, vameșul și-a mai chemat un coleg care i-a spus fetei că trebuie să plătească o amendă de 100 de euro. Fata a încercat să protesteze, însă i s-a spus că dacă nu este cooperantă va fi dată jos din tren și dusă la poliție. Intimidată, ea a plătit suma, pentru care în România se muncește mai mult de o lună. Că lucrurile sunt cunoscute și „normale” la Vama Curtici reiese atât din faptul că „vameșii” care au jefuit-o pe biata fată au fost doi, deci știu unul de altul, cât și din aceea că e a treia oară când mi s-a întâmplat să fiu „martoră” la astfel de întâmplări. Având în vedere semnalele care vin dinspre frontieră, v-am recomanda, dacă am fi cinici, ca la ieșirea din țară să evitați vama românească. (J.S.) STAREA VREMII Posibil ninsoare Min. 6 ° C Max. 1 ° C CURS VALUTAR POLICLINICA SPITAL SALVOSAN CIOBANCA în timp scurt, consultații și investigații complete, medicina muncii, fișe de angajare, șoferi examen psihologic și control periodic NON STOP: permanență medic de familie; laborator analize medicale; radiologie; ecografie color; endoscopie digestivă; farmacie (tel. dl 7800 - SALVOFARM) Zalău, Dva Nord, dl. TCI 2 nr.50. Tel. 0260-661038 Scade numărul al pneumoniilor Directorul adjunct al Direcției de Sănătate Publică Sălaj, Paul Santha, a anunțat că numărul cazurilor de viroze respiratorii și cel al pneumoniilor a început să scadă. De la începutul acestei săptămâni în Sălaj au fost semnalate 1,437 de viroze respiratorii, cu 32,5 la sută mai puține decât săptămâna trecută, 546 de cazuri de pneumonie, cu 32,9 la sută mai puține decât în săptămâna anterioară, iar numărul cazurilor de gripă se ridică la 8, cu un caz mai puțin față de intervalul anterior. In opinia directorului adjunct al DSP, situația referitoare la cazurile de viroze, pneumonii și gripă a început să se amelioreze, dar nu îndeajuns. Din acest motiv, vizitarea pacienților din spitalele județului rămâne interzisă până în momentul în care lucrurile se vor îndrepta. (A.L) „Gripa păsărilor”, în atenția DSV Sălaj Directorul adjunct al Direcției Sanitar-Veterinare Sălaj, dr. Nicolae Mocuța, a declarat că instituția a fost informată de către Asociația Națională Sanitar-Veterinară despre pericolul pe care îl reprezintă „gripa păsărilor”. Boala a fost semnalată în țările asiatice și este transmisibilă la om. Directorul DSW a precizat că boala este periculoasă pentru că poate cauza decesul persoanelor care o contactează. Mocuța a mai spus că din aceste motive, importul de carne de pasăre din țările asiatice a fost interzis, pentru evitarea apariției cazurilor de gripă și în România. Deocamdată la nivel național nu au fost semnalate cazuri de „gripă a păsărilor”. în opinia lui Mocuța, interzicerea importului de carne de pasăre nu va afecta județul Sălaj, ci, dimpotrivă, vor avea de câștigat producătorii interni. (A.L) Plombele nu suportă 4 grade Directorul Direcției de Administrare Domeniului Public, Viorel Făgărășanu, a anunțat că lucrări de plombare sau alte acțiuni de refacere a străzilor din Zalău vor fi efecuate numai după ce temperatura va trece de 5 grade. Potrivit lui Făgărășanu, lucrări de refacere a drumurilor nu pot fi efectuate în această perioadă din cauza temperaturilor scăzute. Directorul DADP a mai spus că odată începute, lucrările vor viza în primul rând refacerea principalelor artere din oraș și abia apoi a celor secundare. (A.L) Școlile de arte și meserii, la control Inspectorul școlar general Ioan Drida a anunțat că zilele următoare vor fi prezenți în județ reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului pentru a verifica situația în care se află și funcționează școlile de artă și meserii Cu acest prilej vor fi luate în discuție și posibilitățile de extindere a acestor școli inclusiv în mediul rural. Ioan Drida a adăugat că sunt școli de arte și meserii ale căror elevi efectuează practica în unități economice, în care au posibilitatea să se angajeze în cazul în care patronii acestora sunt mulțumiți de activitatea elevilor. Drida a menționat că absolvenții școlilor de arte și meserii au posibilitatea să-și continue studiile urmând clasele a XI-a și a XlII-a de liceu, dar numai dacă au trecut de examenul de capacitate susținut la sfârșitul clasei a VIII-a. (A.L) nedumerirea zilei Câte feluri de șpagă ap dat? editorial ■ UDMR. Români de-ai noștri, din popor. Nu de alta, dar mulți dintre liderii maghiarilor sunt trecuți de prima tinerețe, crescând și învățând alături de români, de la care nu puteau să nu „prindă” lucruri bune. E politicianul UDMR altfel decât ceilalți? Luat separat, nu prea. UDMR e „tare” pentru că membrii săi sunt mai disciplinați, în virtutea faptului că reprezintă o minoritate și pentru că organizația a știut să prindă puterea și să se mențină la putere, chiar trecând peste cadavre. Dacă ar fi după capul meu, aș pune în practică o idee pe care am scris-o de 100 de ori, aceea că nu mi se pare firesc ca UDMR să fie și partid, și ONG. Ori, ori. Da, cine știe, poate până la urmă, cu „extremiști" sau fără, vor ajunge și maghiarii din România să fie reprezentanți de mai multe partide sau, cum era în perioada interbelică, pe ici, pe colo, ca lideri maghiari să fie cooptați în partide românești. Probabilitatea că UDMR va avea probleme cu atingerea pragului electoral de 5 la sută cred că este reală, atâta vreme cât se poate vedea cu ochiul liber că pe mulți maghiari transilvăneni nu îi interesează nici plăcuțe, nici altele de acest gen, ci chestiuni care țin de Viața de zi cu zi. Un truism, cred, nici la unguri, naționalismul nu ține de foame. ■ Reprezintă ceva PRM fără Vadim? Mulți ar spune imediat că nu. Să fim totuși serioși. Nu numai în Sălaj, acest partid nu are lideri atâția câți ar trebui să aibă un partid parlamentar. Noua față „europeană", „filosemită” a lui Vadim este totuși jenantă, pentru că după ce ai lătrat aproape 14 ani antieuropean și antisemit e greu de presupus că „noul look” va „prinde” la electoratul care n-a avut nici o treabă cu Vadim, dar și la o parte a „nucleului dur”, care se va întreba ce a pățit Vadim. Noua strategie a PRM, de „spălare" a imaginii externe a lui Vadim, seamănă cu „bancurile” de dinainte de '89, că la politică externă întotdeauna România a fost tare. Nu știu câte voturi va avea PRM în 2004 (ar fi culmea), dar cred că nu atât de multe ca în 2000. Fie și pentru că multe partide o să facă totul să preia electorat „peremist”... ■ PUR ar fi ceva fără „Voiculescu - Crescent”? Unii ar spune că da, alții că nu. Umanismul ăsta social-liberal nu știu însă dacă va fi pus vreodată în practică, rămânând doar ca o găselniță „teoretică”. Altfel, ca în cazul tuturor partidelor, luptă pentru ciolan și de a pătrunde în Parlament. Și acolo, dacă iese patența, participarea la guvernare, adică la alt ciolan, cel mai mare, of course... Daniel SĂUCA Jurnal politic (III) ----)