Luceafărul, ianuarie-iunie 1988 (Anul 31, nr. 1-26)

1988-01-05 / nr. 1

Proletari din toate ţările, uniți-vâ ! * * 'wifi-ffl uceafărul Sáptamínal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România Mesajul de Anul Nou , adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, în anul 1987 poporul român a obţinut, sub conducerea partidului nostru comunist, importante realizări în dezvoltarea economico-socială, a parcurs, în condiţii internaţionale grele, o nouă etapă pe drumul ridicării patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie. A avut loc o creştere importantă a producţiei industriale, agricole,in toate domeniile de activitate. Am realizat, de asemenea, un volum important de investiţii. S-au dat în folosinţă noi capacităţi de producţie şi aşezăminte social-culturale. S-au obţinut realizări importante în: ştiiinţă, învăţămînt, în activitatea culturală - factori importanţi în progresul multilateral al patriei noastre. Conferinţa Naţională a partidului a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii socialiste româneşti şi a elaborat un amplu şi măreţ program de muncă şi luptă în vederea înfăptuirii neabătute a hotărîrilor Congresului al Xlll-lea al partidului, a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. De asemenea, in acest ton, la 30 decembrie, am aniversat împlinirea a 40 de ani de la înlăturarea monarhiei şi proclamarea Republicii, care a marcat lichidarea orînduirii burghezo-moşiereşti, a dominaţiei imperialiste şi trecerea la făurirea orînduirii socialiste în România. Măreţele realizări obţinute de poporul român în anii construcţiei socialiste — deci şi în primii 2 ani din cel de-al 8-lea cincinal - demonstrează cu puterea faptelor, a realităţilor, justeţea politicii partidului nostru comunist, care îşi îndeplineşte cu cinste rolul de forţă conducătoare a întregii naţiuni pe calea edificării celei mai drepte societăţi, a socialismului şi comunismului. Încheiem anul 1987 cu importante realizări, dar şi cu o serie de neîmpliniri. Mai multe unităţi economico-sociale au rămas datoare faţă, de acest an, avînd multe nerealizări. Pe ansamblu, putem să privim cu satisfacţie şi mîndrie la tot ce am realizat, inclusiv la realizările din ultimii doi ani. Pentru toate aceste remarcabile înfăptuiri, acum, cînd încheiem anul 1987 cu importante realizări, în numele conducerii de partid şi de stat, al meu personal, adresez eroicei noastre clase muncitoare, minunatei ţărănimi şi intelectualităţii întregului nostru popor de 23 de milioane, cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari împliniri şi muncă şi viaţă, în înaintarea patriei noastre spre culmile tot mai înalte de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii, spre comunism. Dragi tovarăşi, Intrăm în noul art 1988 cu planuri şi programe clare pentru activitatea viitorului an şi a întregului plan cincinal 1986-1990 şi, în perspectivă, pînă în anul 2000. Conferinţa Naţională a partidului, organismele democraţiei muncitoreşti revoluţionare şi Marea Adunare Naţionala au aprobat planurile şi programele de activitate pentru anul 1988, au stabilit măsurile necesare în vederea lichidării lipsurilor care s-au manifestat în acest an, îmbunătăţirii activităţii în toate domeniile şi trecerii cu hotărire la înfăptuirea neabătută, încă din prima zi a noului an, a obiectivelor de dezvoltare economico-socială a patriei noastre. . *Sînt bine cunoscute de toţi oamenii muncii, de întregul popor obiectivele noului an. Acum, hotărîtor este să trecem că fermitate la buna organizare a activităţii în toate sectoarele, să perfecţionăm conducerea şi să acţionăm cu cea mai înaltă răspundere revoluţionară, să întărim ordinea, disciplina, să facem astfel ca fiecare, la locul său de muncă, să facă totul pentru înfăptuirea neabătută a tuturor planurilor şi programelor, care asigură dezvoltarea generală a patriei, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregii naţiuni — ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Trebuie să punem pe primul plan realizarea in cele mai bune condiţii a prevederilor planului privind energia electrică, dezvoltarea bazei de materii prime, încadrarea strictă în normele de consum energetice şi materiale, recuperarea şi refolosirea materialelor, subansamblelor şi pieselor, să acţionăm şi mai ferm pentru reducerea consumurilor, a cheltuielilor, materiale, pentru creşterea formei puternică a eficienţei economice, a productivităţii muncii. O atenţie deosebită va trebui să se acorde înfăptuirii programelor de organizare şi modernizare, de normare economico-finnanciară, de aplicare în toate domeniile a autoconducerii, autogestiunii şi autofinanţării Să acţionăm cu şi mai multă hotărire în vederea îmbunătăţirii activităţii cercetării ştiinţifice, învăţămîntului, a aplicării în producţie a noilor rezultate şi, cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne, să ridicăm necontenit calitatea şi nivelul tehnic ale producţiei. Voi trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor internaţionale, cooperării şi specializării în producţie, realizării producţiei şi a exportului, înfăptuirea hotărîrilor Conferinţei Naţionale, a programelor şi legilor adoptate de organismele democratice şi de Marea Adunare Naţională impune creşterea şi mai puternică a rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate, intensificarea muncii politico-educative, de ridicare continuă a conştiinţei revoluţionare, de formare a omului nou, constructor conştient al noii orînduiri sociale. Trebuie să perfecţionăm şi să asigurăm funcţionarea în cele mai bune condiţii a organismelor democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, pornind totdeauna de la faptul că socialismul îl construim cu poporul şi pentru popor, că numai pe baza celei mai largi democraţii muncitoreşti, revoluţionare se poate asigura făurirea cu succes a noii orînduiri, a socialismului şi comunismului. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1987 au avut loc evenimente de importanţă deosebită în viaţa internaţională. A continuat cursa înarmărilor. S-au menţinut şi chiar s-au agravat o serie de conflicte. Au avut loc acţiuni de amestec brutal în treburile interne ale diferitelor state. Situaţia economică mondială continuă să fie deosebit de gravă. S-a agravat situaţia ţărilor în curs de dezvoltare ca urmare a politicii monopolurilor şi capitalului financiar internaţional de dominaţie şi asuprire. Asistăm la dezvoltarea unor noi forme de dominaţie colonialistă, de asuprire a altor popoare. In acelaşi timp, trebuie să subliniem că în anul pe care îl încheiem s-au intensificat acţiunile forţelor antiimperialiste, democratice, realiste, lupta popoarelor de pretutindeni pentru o politică nouă, democratică, pentru dezarmare, şi in primul rînd pentru dezarmarea nucleară, pentru o pace trainică, pentru relaţii de deplină egalitate şi respect între toate naţiunile lumii. Semnarea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii cu privire la lichidarea rachetelor nucleare cu rază medie şi mai scurtă de acţiune constituie un eveniment istoric, un rezultat al politicii realiste, al luptei tuturor popoarelor. Apreciind acest acord ca un pas important, trebuie să spunem însă că în lume continuă să rămînă uriaşe arsenale de arme nucleare, în stare să distrugă de mai multe ori întreaga omenire, însăşi viaţa pe planeta noastră. De aceea, problema fundamentală este aceea a intensificării luptei pentru noi acorduri îndirecţia reducerii armelor nucleare strategice, pentru oprirea experienţelor nucleare, pentru renunţarea la militarizarea Cosmosului, pentru eliminarea totală a armelor nucleare. Nu există şi nu poate exista problemă mai importantă, în epoca armelor nucleare, decît lichidarea cu desăvîrşire a lor ! Mai mult ca oricind, este necesar ca toate ţările europene - pe teritoriul cărora se găseşte o parte importantă a armelor nucleare— să acţioneze cu toată fermitatea în vederea eliminării tuturor armelor nucleare de pe continentul european, pentru înlăturarea tuturor armelor nucleare din lume. In acelaşi timp, trebuie să facem totul ca, în anul 1988, să se treacă la tratative în vederea reducerii armamentelor convenţionale în Europa, pentru eliminarea armelor chimice şi realizarea unui nou echilibru în raportul de forţe la un nivel cit mai redus al înarmărilor. România este hotărîtă să acţioneze cu toată hotărîrea pentru încheierea cu rezultate cit mai bune a Conferinţei general-europene, pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele continentului nostru şi realizarea unei Europe unite, a tuturor naţiunilor, fără deosebire de orînduire solcială. Vom intensifica eforturile pentru dezvoltarea colaborării şi prieteniei cu toate ţările din Balcani. ..pentru realizarea în regiunea, noastră a unei, zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare şi trupe străine, pentru o colaborare largă, economică, tehnico-ştiinţifică, culturală şi în alte domenii. România îşi va intensifica eforturile în vederea încetării conflictelor militare şi soluţionarea problemelor,pe calea tratativelor, pentru organizarea unei conferinţe internaţionale în problemele Orientului Mijlociu.. Acum, de noul an, ne adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii cu chemarea de a face totul pentru ca noul an să marcheze paşi importanţi pe calea dezarmării, a păcii, a soluţionării conflictelor pe calea tratativelor, în realizarea unor relaţii noi, democratice, bazate pe principiile deplinei egalităţi în drepturi, ale respectului suveranităţii şi independenţei fiecărei naţiuni, neamestecului în treburile interne, renunţării cu desăvîrşire la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei. Să acţionăm cu toată hotărîrea pentru soluţionarea problemelor grave ale situaţiei economice şi, în primul rînd, a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, inclusiv a datoriilor ţărilor în curs de dezvoltare ! Să deschidem calea spre o nouă ordine economică mondială ! Acum, cînd intrăm în noul an, Republica Socialistă România reafirmă cu putere hotărîrea sa de a dezvolta relaţiile cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, de a face totul pentru a contribui la înfăptuirea năzuinţelor întregii omeniri, de dezarmare, de înlăturare a armelor nucleare, de pace, a năzuinţelor tuturor naţiunilor lumii de a trăi independente şi în libertate. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. La începutul anului 1988 să ne angajăm solemn că vom acţiona cu toată răspunderea, în spirit revoluţionar, în vederea înfăptuirii neabătute a planurilor şi programelor de dezvoltare continuă a patriei noastre, că vom face astfel încît în anul în care intrăm să obţinem cele mai bune rezultate din acest cincinal şi să asigurăm înfăptuirea neabătută a obiectivelor strategice stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului. Fie ca noul an să aducă poporului român noi şi noi realizări în înaintarea fermă a patriei noastre pe calea societăţii socialiste multilateral, dezvoltate, spre înaltele piscuri ale civilizaţiei comuniste ! Cu încrederea deplină în justeţea politicii noastre interne şi internaţionale, în forţa partidului şi incapacitatea creatoare a întregii naţiuni, la începutul noului an vă urez, dragi compatrioţi, noi şi tot mai mari realizări în toate domeniile, multe satisfacţii în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANI ! ANGAJARE, DĂRUIRE b un venit, 1988 ! An nou, cel de al treilea al etapei pe care o consemnăm de la cel de-al XIII-lea forum al partidului, an cu desăvîrşire complex şi în mod programatic deosebit de important pentru înfăptuirea marilor obiective economice şi sociale în configuraţia cărora stă însăşi, imaginea României ca ţară socialistă cu dezvoltare medie, stă viitorul din perspectiva căruia ne creăm o nouă calitate a muncii şi vieţii, un nou relief al muncii şi gindirii creatoare. Sub semnul hotărîrilor Conferinţei Naţionale a partidului, a programaticului document care este cuvîntarea tovarăşului . Nicolae Ceauşescu la acest înalt forum al democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, sub semnul abnegaţiei şi dăruirii, al angajării ferme de a face totul pentru realizarea întocmai a sarcinilor şi direcţiilor dezvoltării noastre multilaterale, avenit acest nou an, 1988, şi el, prin prisma unei întregi experienţe economice şi sociale de pînă acum, ca şi prin prisma unei experienţe de natură morală, de etică a muncii şi creaţiei, a răspunderii, are o neîndoielnică susţinere şi un neîndoielnic spaţiu de afirmare în gândurile şi eforturile oamenilor, ale întregii ţări, în temeiul faptei şi al realităţilor înseşi, în politica partidului şi statului, in orientările de principiu ale secretarului general al partidului. O punte vie de legătură cu tot ce am realizat şi gîndit pînă acum face acest an în cronica bilanţurilor noastre, o punte vie de legătură face el cu noile edificări materiale şi spirituale care vor da un nou contur, o nouă ridicare in relief industriei, agriculturii, ştiinţei, culturii şi artei, creaţiei. Mesajul de Anul Nou rostit de secretarul general al partidului este o elocventă mărturie în acest sens şi are cuprinderea însăşi a faptei, mobilizează în spirit, angajează inacţiune, edifică în conştiinţe. Un suflu nou, cel al realităţii in direcţiile ei transformatoare, Luceafărul Continuare în pag. a 3-a EMBLEMĂ coala românească, ştiinţa româ-Ş nească, cultura română. Trei sintagme ce acoperă teritorii fundamentale ale construcţiei de conştiinţă. Adevăruri care definesc, prin forţa lor, prin împlinirile lor de excepţie, coordonate ale prezentului şi viitorului României socialiste. Un învăţămint modern, dispunînd de o bază materială pe măsura scopului său declarat — pregătirea multilaterală pentru muncă şi viaţă a unor generaţii de tineri capabili să se înscrie cu toată competenţa, cu tot entuziasmul vîrstei lor, cu dăruire patriotică şi un profund sentiment al responsabilităţii în frontul construcţiei patriei de mîine. O ştiinţă racordată în permanenţă la direcţiile dezvoltării avînd un imens potenţial de creaţie, competitivă la nivel mondial, îndeplinind un rol decisiv în efortul unitar al poporului român pentru înaintarea sa ireversibilă pe drumul civilizaţiei şi progresului. O cultură care a asimilat marea lecţie a tradiţiei, care şi-a asumat un fond Nicolae Dan Fruntelată O imagine-simbol din timpul tradiţionalei sărbători a Pluguşorului Continuare în pag. a 3-a ■ *\HG