Luceafărul, ianuarie-iunie 1989 (Anul 32, nr. 1-25)

1989-01-07 / nr. 1

MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1988 cu importante realizări in dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi în acest an poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a obţinut noi realizări însemnate în dezvoltarea economico-socială, în creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. S-au obţinut succese importante in dezvoltarea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii — factori fundamentali ai progresului economic şi social. în anul pe care îl încheiem s-a realizat un volum important de investiţii în industrie, agricultură, în alte sectoare ale economiei naţionale, precum şi în domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. In concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor. în acest an a început majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, in ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificării tuturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Marea dezbatere, în partid şi in întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie, cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste in patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român in construcţia socialismului. Totodată, în cadrul marelui forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării in deceniul următor, pină in anul 2000, şi in unele domenii şi in primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii — spre comunism ! Trebuie să spunem — ca adevăraţi revoluţionari, in spiritul deplinei răspunderi în faţa partidului şi poporului — şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile şi programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat in cele mai bune condiţii. Pe ansamblu insă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, în strînsă unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a întregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi in acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, Întregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in întreaga, activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni, In marele forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, in celelalte organisme democratice şi in Marea Adunare Naţională s-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-socială pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotăritor pentru înfăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a intregii economii , pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii şi trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute şi aprobate in deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreşti revoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de întregul nostru popor. Ele asigură ca, în anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual al poporului. Acum hotărîtor este să trecem cu toate forţele — din prima zi a noului an — la realizarea in viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. Este necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, invăţămintului, culturii, să organizăm întreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem astfel incit in 1989 — anul cind se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului — să obţinem cele mai bune rezultate in industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm in bune condiţii investiţiile şi progresul tuturor sectoarelor de activitate. i . In anul viitor vom încheia — pină in luna august — majorarea retribuţiilor şi pensiilor tuturor oamenilor muncii, realizîndu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotărirea, din prima zi a noului an, pentru asigurarea bunei aprovizionări tehnico-materiale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice şi rentabilităţii, in toate sectoarele de activitate. In acelaşi timp, va trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării in producţie, realizării in cele mai bune condiţii a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările C.A.E.R., cu alte ţări socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate ; să ne angajăm cu mai multă hotărire şi să participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii , ca o parte a politicii de făurire a socialismului in patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace în întreaga lume. Să acţionăm cu toată hotărirea pentru perfecţionarea intregii noastre activităţi, pentru înfăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate. Să întărim tot mai puternic unitatea întregului nostru popor in cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotărîtoare pentru înfăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a intregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viaţa politică, economică ri socială, precum si importante schimbări in raportul general de forţe pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut şi se menţine echilibrul relativ de forţe intre cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă, şi la sfîrşitul acestui an, să rămină complexă, contradictorie şi gravă. După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi in acest an au continuat tratativele în vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fără rezultate concrete, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi în direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge, însă, la soluționarea deplină a acestora. Continuare in pag. a 7-a CALD OMAGIU e ste în firea poporului de a sărbători şi omagia pe cei care, prin vocaţie, prin neobosita lor muncă, prin gindire şi acţiune practică, novatoare, îl slujesc cu devotament şi abnegaţie, militînd pentru înfăptuirea aspiraţiilor şi intereselor sale fundamentale. Intr-o epocă de mare avînt constructiv cum este epoca noastră, acest aport se resimte atît în planul ideilor, al convingerilor, cit şi în acela al realităţii, al proceselor revoluţionare, după programe şi obiective , care fac liniă de orizont a viitorului, calea de asigurare mai rapidă, şi in condiţii optime cit mai relevante, a. progresului şi civilizaţiei De o asemenea caldă apreciere se bucură şi într-o asemenea dimensiune a respectului şi recunoştinţei este privită activitatea tovarăşei academician doctor, inginer Elena Ceauşescu, remarcabilă personalitate a vieţii politice şi sociale româneşti, savant de largă recunoaştere internaţională, în anii care au urmat Congresului al IX-lea al partidului, ştiinţa şi cercetarea românească, învăţămintul şi cultura au cunoscut, cum de altfel toate domeniile existenţei, o dezvoltare impetuoasă, în strînsă, indisolubilă legătură cu problematica vastă şi concretă a edificării noii societăţi. De la ramurile de bază, industria şi agricultura, şi pină la cele mai diverse domenii şi sectoare de activitate, ştiinţa a fost implicată atît in ceea ce priveşte latura cercetării fundamentale cit şi în aceea a aplicării rezultatelor, a implementării lor în sfera producţiei, a sporirii zestrei de bunuri materiale şi spirituale. Este aceasta una din trăsăturile dominante ale strategiei făuririi noii societăţi, una din acele calităţi de fond prin care gîndirea şi activitatea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au dobîndit şi dobândesc o tot mai clară configuraţie de operă politică şi socială, care stă la baza tuturor marilor noastre înfăptuiri. Ştiinţa, în actuala etapă, este nemijlocit legată de programele dezvoltării economice intensive, de o nouă calitate a muncii şi vieţii Luceafărul Continuare în pag. a 5-a L Tablou de Cornelia Ionescu Biblioteci judsteana *■ 1 ' p r In marea lumină Foşnesc păduri, veşnic alunecate-n vis Atita vrajă şi nuanţe auresc Marea lumină, dulcele-amarul scris In cerul sufletului omenesc. Creşte ait orizont? Sau tot ca-n vis Fiinţele cu-armonia se intilnesc? Multe-nţelegeri ale spiritului s-au deschis. O, fluviul timpului, cu adevăr îl însoțesc! Foşnesc gindirile povestea lumii mare. Deslunecă pămint, purifică şi cere Pururi mulţi ani privirii de blindă mîngîiere, Mulţi ani ştiinţei şi duratei frumuseţii ce nu piere. La mulţi ani artei de a fi aleasă , sărbătoare, Aleasa ţării strălucind prin luptă și valoare. Violeta Zamfirescu Preţuirea ştiinţei a devenit un fapt de acum obişnuit, o constantă a progresului şi civilizaţiei : ori de cite ori lansăm noi programe de dezvoltare, ori de cite ori, de la o etapă la alta, proiectăm în linii generale prezentul şi viitorul, facem cu necesitate apel la ştiinţă, la cunoaştere, la cercetare. Iar in ultimii ani aceasta se întîmplă cu o frecvenţă mai mult decit matematică, este chiar modul de gindire şi elaborare, încă din faza de proiect, a oricărui plan care priveşte existenţa noastră materială şi spirituală, situarea noastră în contemporaneitate şi, mai mult decit atît, în unele domenii, situarea noastră chiar în linia de vîrf, in A.I. Zăinescu Continuare in pag. a 5-a Ceas de sărbătoare Congresul al IX-lea al partidului deschidea dezvoltării socialiste a patriei orizonturi nebănuite. Un program complex, un proiect îndrăzneţ şi lucid ce se contopea cu marile idealuri dintotdeauna ale naţiunii române — unire, libertate, independenţă, progres şi pace — care au devenit in anii pe care-i numim cu mindrie Epoca Nicolae Ceauşescu, realitate vie. Frumuseţe deplină a patriei, frumuseţe de gind şi de faptă, cronică a devenirii socialiste prin popor şi pentru popor, în acest spaţiu, in care s-au consemnat transformări radicale în toate domeniile de activitate, ştiinţa, învăţămîntul, cultura s-au aflat permanent sub semnul înnoirii, al căutării creatoare, generatoare de valori. Şcoala deschisă spre viaţă, spre problemele construcţiei multilaterale a ţării, formind promoţii de tineri cu o inaltă pregătire profesională şi politică, ştiinţa valorificând uriaşul potenţial al inteligenţei româneşti prin descoperiri şi soluţii tehnologice competitive la nivel mondial, cultura asumindu-şi lecţia tradiţiei, a fondului de aur al civilizaţiei noastre şi adăugind valori noi, reprezentative acestui tezaur, în marele salt înregistrat de aceste sectoare care ţin în primul rind de domeniul construcţiei spirituale, de conştiinţă şi angajare, recunoaştem contribuţia decisivă a eminentului militant comunist care le-a îndrumat şi le îndrumă în mod nemijlocit, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu. Cu pasiune revoluţionară, cu inaltă competenţă şi dăruire, cu generozitatea profundă a savantului patriot care face din iubirea patriei şi slujirea ei, cauză supremă de viaţă, de luptă, de muncă, în acest ceas sărbătoresc de ianuarie, când aniversarea zilei de naştere a tovarăşei Elena Ceauşescu este sărbătoare aleasă în calendarul de suflet al naţiunii române, îi aducem omagiul nostru împreună cu urarea de mulţi ani, fericire şi putere de muncă, pentru împlinirea destinelor de progres, prosperitate şi pace ale României socialiste prin nobila sa activitate revoluţionară, patriotică, alături de Marele Bărbat al istoriei noastre, ctitorul patriei contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! Nicolae Dan Fruntelată