Luceafărul, iulie-decembrie 1989 (Anul 32, nr. 26-50)

1989-07-01 / nr. 26. szám

ANUL XXXII 26 (1 416) Simbata 1 iulie 1989 8 pagini 4 lei rr* Proletari din toate ţările, uniți-vă ! uceafârul Sâptămînal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU ob preşedinţia to- varăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, în zilele de 27—28 iunie a.c., s-au desfăşurat lucrările Plenarei C.C. al P.C.R. cu următoarea ordine de zi: 1. — Cu privire la convocarea celui de-al XlV-lea Congres al Partidului Comunist Român. 2. — Proiectul Programului- Directivă al Congresului al XlV-lea al P.C.R., cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991 — 1995 și orientările de perspectivă pînă în anii 2000-2010. 3. — Proiectul Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea societăţii româneşti, perfecţionarea conducerii economico-sociale, dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, creşterea rolului Partidului Comunist Român şi activitatea ideologică, politico-educativă, ridicarea nivelului de cunoaştere ştiinţifică, de cultură, a conştiinţei revoluţionare, raportul de forţe şi caracteristicile fundamentale ale situaţiei internaţionale. 4. — Cu privire la realizarea planului pe primele 6 luni ale anului şi măsuri pentru îndeplinirea planului pe semestrul II şi pe întregul an 1989. 5. — Cu privire la proiectul Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România în anul 1990. Lucrările Plenarei Comitetului Central al partidului au fost marcate de un moment de profundă semnificaţie, trăit cu vibrantă emoţie, cu legitimă mincioie de toţi cei prezenţi. în faţa plenarei a fost prezentată propunerea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C R. privind realegerea, la Congresul al XIV-lea al partidului, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în suprema funcţie de secretar general al Partidului Comunist Român. Continuare în pag. a 2-a Stimaţi tovarăşi, Plenara Comitetului Central al partidului a dezbătut, timp de două zile, Programul-Directivă, Tezele şi măsurile politico-organizatorice privind convocarea şi pregătirea Congresului al XIV-lea al partidului. De asemenea, în cadrul plenarei s-a analizat activitatea desfășurată de întregul popor sub conducerea partidului, pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială pe acest an, precum şi prevederile planului pe 1990, ultimul an al celui de-al 8-lea cincinal. In deplină unanimitate, plenara a hotărît ca în perioada 20—21 noiembrie, anul acesta, să aibă Ioc Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român şi a adoptat Programul-Directivă şi Tezele pentru Congres, ce urmează să fie date publicităţii şi supuse dezbaterii largi în partid, în organizaţiile de masă şi obşteşti, cu întregul nostru popor. Această largă dezbatere democratică în partid şi cu întregul popor constituie, de altfel, o continuare a dezbaterilor de pînă acum, pe baza Tezelor din aprilie 1988 și a documentelor marelui forum democratic din noiembrie 1988. Se poate afirma că Programul- Directivă și Tezele pentru Congresul al XIV-lea sintetizează dezbaterile ce s-au desfăşurat timp de un an în partid şi cu întregul popor şi reprezintă gîndirea şi conştiinţa revoluţionară, voinţa întregii naţiuni de a înfăptui neabătut Programul partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare fermă a României spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Documentele adoptate în deplină Unanimitate de Plenara Comitetului Central, ce urmează a fi dezbătute de întregul partid şi popor şi prezentate Congresului al XIV-lea al partidului, fac o analiză ştiinţifică a drumului parcurs de poporul român în dezvoltarea sa economico-socială, în formarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, în dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, a marilor realizări obţinute în construcţia socialismului, a stadiului actual de dezvoltare a societăţii socialiste româneşti. Pe această bază, Programul-Directivă şi Tezele stabilesc orientările de perspectivă privind dezvoltarea patriei noastre în noua etapă, pînă în anii 2000—2010. In aceste documente se subliniază, cu îndreptăţită mîndrie, marile realizări obţinute de poporul român în dezvoltarea sa economico-socială, în edificarea societăţii socialiste şi se dau perspective minunate pentru făurirea cu succes a etapei superioare de realizare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea fermă a României spre visul de aur — spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). România, poporul nostru au ajuns la un asemenea nivel de dezvoltare incit se impune ca o necesitate vitală o analiză, chiar foarte succintă, a drumului parcurs în întreaga sa istorie, de la primul stat centralizat al dacilor, de acum 2060 de ani, şi pînă în prezent. Este necesar ca, în cadrul dezbaterilor în partid şi cu toţi oamenii muncii, să fie pusă cu putere în evidenţă lupta poporului român pentru formarea sa, a limbii şi culturii proprii, pentru realizarea naţiunii române, a statului naţional unitar. Pentru a înţelege bine stadiul în care se găseşte astăzi România este necesar să fie puse în evidenţă momentele cele mai importante ale luptei pentru formarea Principatelor Române, subliniindu-se: legătura strînsă, dintotdeauna, între Ţara Românească, Moldova şi Transilvania, punîndu-se cu putere în relief luptele îndelungate şi hotărîte împotriva dominaţiei străine, a imperiilor din acele vremuri, faptul că numai ca urmare a luptei împotriva domina■ ţiei străine, a apărării cu arma în mină a independenţei şi dreptului poporului de a-şi forma un stat propriu unitar s-au realizat năzuinţele şi visurile celor mai înaintaţi reprezentanţi ai poporului nostru — visul însuşi al naţiunii noastre. (Vii şi puternice aplauze). Este necesar să se pună cu putere în evidenţă faptul că întotdeauna din rindul poporului s-au ridicat forţe politice şi sociale înaintate, care au pus mai presus de toate interesele poporului, viitorul său liber şi independent. Trebuie să subliniem rolul important al revoluţiei lui Horia, Cloşca şi Crişan de la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, revoluţia lui Tudor Vladimirescu din 1821, revoluţia burghezo-democratică din 1848, care au avut un rol de importanţă deosebită în dezvoltarea şi formarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, în lupta împotriva dominaţiei străine, pentru deplina independenţă naţională. (Aplauze puternice, prelungite). Nu vo putea înţelege bine stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti fără a pune în evidenţă importanţa Unirii Principatelor din 1859, sub conducerea lui Cuza, care a marcat un moment nou în istoria milenară a poporului român şi a deschis calea dezvoltării moderne a patriei noastre. Aşa cum trebuie să subliniem cu toată hotărîrea proclamarea independenţei şi războiul de independenţă din 1877—1878, care a lichidat dependenţa de imperiul otoman, constituind un nou moment important în dezvoltarea naţiunii şi a poporului nostru. De asemenea, trebuie să subliniem cu toată tăria importanţa istorică a unirii Transilvaniei cu România, în 1918, şi formarea statului naţional unitar, care a creat condiţiile dezvoltării naţiunii noastre, a forţelor de producţie şi a nivelului general de dezvoltare al poporului. (Vii şi îndelungate aplauze). întreaga istorie a patriei noastre este rezultatul luptelor grele, cu arma în mină, împotriva dominaţiei străine, pentru progres, libertate şi independenţă, duse de masele populare, de întregul popor, adevăratul făuritor al naţiunii noastre, al progresului economicosocial. (Aplauze puternice, prelungite). Este adevărat că dezvoltarea patriei noastre, în toate aceste etape istorice, a fost frînată de dominaţia de sute de ani a imperiilor străine, iar o dată cu trecerea la dezvoltarea capitalistă a României în a doua jumătate a secolului trecut, de pătrunderea în ţara noastră a capitalului şi a monopolurilor străine, care au stăpinit şi jefuit bogăţiile ţării pînă la revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din august 1944. Aşa Cum am menţionat în Expunerea la marele forum democratic din noiembrie anul trecut, tocmai datorită dominaţiei monopolurilor şi capitalului străin, România a rămas în continuare o ţară slab dezvoltată, nivelul de viaţă al poporului nostru foarte scăzut, în timp ce numai în anii dezvoltării capitaliste monopolurile imperialiste au acaparat din România peste 100 miliarde de dolari. Toate acestea au făcut ca poporul român să rămînă, aşa cum spunea Eminescu în unele din versurile sale, „sărac în ţară săracă“. Este necesar în întreaga dezbatere din partid şi cu întregul popor să subliniem rolul hotărîtor al revoluţiei de eliberare socială şi naţională din 1944, care a lichidat pentru totdeauna dominaţia imperialistă, a deschis calea spre adevărata independenţă, creînd condiţiile ca poporul să poată să-şi făurească viitorul aşa cum îşi doreşte, fără nici un amestec din afară. După 23 August 1944, armata română, împreună cu întregul popor, a dus lupte eroice, alături de armata sovietică, pentru eliberarea deplină a patriei de armatele hitleriste şi horthyste şi apoi pentru eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei şi Austriei, pînă la victoria finală asupra Germaniei hitleriste. In acelaşi timp, în ţară s-au desfăşurat lupte revoluţionare pentru dezvoltarea democratică a ţării şi trecerea la făurirea noii orînduiri sociale, în această perioadă scurtă s-au realizat unitatea clasei muncitoare şi partidul unic al clasei muncitoare, s-a întărit unitatea tuturor forţelor patriotice, democratice, a întregului popor, creîndu-se condiţiile necesare pentru trecerea la făurirea cu succes a socialismului. In cei 40 de ani de construcţie socialistă, şi îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, în 1965, poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a străbătut mai multe etape istorice şi a ajuns la un asemenea nivel de dezvoltare economico-socială, de civilizaţie generală cum nu s-a realizat într-o perioadă de sute de ani şi — aş sublinia in mod deosebit — în întreaga perioadă de dezvoltare capitalistă. Toate acestea atestă, cu puterea faptelor de netăgăduit, că numai şi numai o dată cu lichidarea exploatării şi asupririi capitaliste, a dominaţiei străine şi trecerea îa făurirea unei noi orînduiri, a socialismului, au fost posibile aceste minunate realizări în dezvoltarea generală a patriei noastre, creşterea puternică a forţelor de producţie, a industriei de peste 135 de ori, din care de 120 de ori după Congresul al IX-lea al partidului, a producţiei agricole de peste 10 ori, din care de 6 ori după Congresul al IX-lea, precum Continuare în pag. a 3-a lucrările plenare. Hotărîrea Plenarei Comitetului Central cu privire la realegerea TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU în funcţia de secretar general al Partidului Comunist Român Plenara C.C. al P.C.R., dînd expresie celor mai alese sentimente de înaltă stimă şi preţuire, de neţărmurita dragoste şi profundă recunoştinţă ale comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii, in deplin consens cu voinţa unanimă a întregului partid şi popor, hotărăşte să fie supusă dezbaterii in adunările generale ale tuturor organizaţiilor de bază din întreprinderi, instituţii, unităţi agricole, in toate conferinţele organizaţiilor comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene ale P.C.R., in întregul nostru partid propunerea ca la al XlV-lea Congres in înalta funcţie de secretar general al partidului să fie reales cel mai iubit şi stimat fiu al naţiunii noastre, strălucitul conducător de partid şi ţară, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Comitetul Central îşi exprimă in unanimitate ferma convingere că realegerea în fruntea partidului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu - eminent militant comunist şi patriot înflăcărat, ilustru ginditor revoluţionar, luptător ferm pentru realizarea ţelurilor supreme ale clasei muncitoare, genial făuritor al noului destin al ţării şi al celei mai luminoase epoci din istoria patriei, personalitate politică de excepţie a lumii contemporane, care şi-a consacrat şi îşi consacră de aproape şase decenii, cu abnegaţie şi eroism, întreaga viaţă şi activitate binelui şi fericirii naţiunii române, cauzei independenţei şi suveranităţii, socialismului şi păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale - constituie cea mai sigură garanţie a edificării cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe baza aplicării creatoare a principiilor generale ale socialismului ştiinţific la condiţiile concrete din ţara noastră, a viitorului comunist al patriei, a înaintării neabătute a României spre cele mai înalte culmi de progres şi civilizaţie. Adopting această hotărire, Plenara C.C. al P.C.R. subliniază rolul determinant al conducătorului partidului şi statului în vastul proces revoluţionar, unitar şi neîntrerupt, pe care l-a cunoscut România in perioada de glorie şi măreţie inaugurată de istoricul Congres al IX-lea, moment decisiv in desfăşurarea operei de construcţie socialistă, in realizarea grandioaselor ctitorii, fără egal in multimilenara existenţă a patriei, ce au dat, spre mîndria şi satisfacţia poporului român, o neasemuită strălucire chipului ţării, un loc de frunte şi un binemeritat prestigiu in rindul naţiunilor lumii. Cursul înnoitor, revoluţionar, dinamic pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu l-a imprimat vieţii economico-sociale din patria noastră, in luminoasa perioadă deschisă de Congresul al IX-lea, şi-a pus din plin amprenta asupra dezvoltării sănătoase şi viguroase a economiei naţionale, a întregii opere de edificare a socialismului in România, cu poporul şi pentru popor. Comitetul Central evidenţiază şi cu acest prilej meritul de uriaşă insemnătate al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în definirea, intr-o viziune ştiinţifică şi unitară, a trăsăturilor şi strategiei fiecărei etape de construcţie socialistă, a apărării principiilor fundamentale ale socialismului, ca orinduire superioară oricăror forme de organizare socială care au existat pînă acum in istoria umanităţii, întregul nostru partid şi popor dau cea mai înaltă apreciere contribuţiei decisive, hotăritoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea programelor realiste şi profund mobilizatoare de dezvoltare intensivă, multilaterală a patriei pe seama cuceririlor revoluţiei tehnico-ştiinţifice şi noii revoluţii agrare, care au asigurat ritmuri dinamice de creştere a forţei economice, a industriei şi agriculturii, ridicarea necontenită a nivelului de viaţă al celor ce muncesc, înflorirea invăţămintului, ştiinţei şi culturii, factori de cea mai mare însemnătate in făurirea socialismului şi comunismului. Plenara Comitetului Central preţuieşte in mod deosebit înalta răspundere cu care tovarăşul Nicolae Ceauşescu asigură întărirea continuă a gloriosului nostru partid comunist - centru vital al naţiunii - creşterea rolului conducător, a forţei sale politice şi organizatorice în întreaga operă de construcţie socialistă in România. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu îi revine meritul deosebit de a fi elaborat teze şi orientări profund ştiinţifice, novatoare, cu privire la organizarea şi conducerea întregii vieţi economice şi sociale, crearea unui larg şi cuprinzător sistem al democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, creşterea rolului clasei muncitoare - clasa cea mai înaintată a societăţii - perfecţionarea funcţiilor statului, apărarea şi întărirea continuă a proprietăţii socialiste. Slujind cu inepuizabilă energie şi devotament patriotic interesele vitale ale ţării şi poporului român, cauza edificării socialismului şi comunismului in patria noastră, tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a afirmat cu putere, prin cuvînt şi faptă, ca strălucit promotor al unei noi gindiri in viaţa internaţională, ca apărător consecvent şi hotârît al aspiraţiilor fundamentale ale popoarelor, impunindu-se în conştiinţa întregii omeniri ca mare Erou al păcii, înţelegerii şi colaborării intre toate naţiunile lumii. In aceste momente înălţătoare, de vibrantă trăire patriotică, Comitetul Central, comuniştii, întregul popor işi exprimă intr-un singur gind voinţa nestrămutată ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu să fie reales la Congresul al XlV-lea in funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român, de a continua neabătut, sub steagul de luptă al gloriosului nostru partid, strins uniţi in jurul genialului său conducător, măreaţa operă de edificare pe pămintul patriei a celei mai drepte şi mai umane orînduiri, a visului de aur al omenirii - comunismul !