Lumea, februarie-iunie 1923 (Anul 6, nr. 1295-1400)

1923-03-24 / nr. 1333

•i * A Anul VI Nr. 1333 Red. și Administratis •tr. Ștefan cel Mara 6 Atelerul Tipografia slr. tainei NF«. 33 laș TBI IWON 340 Anunțuri și publicații se primesc la birourile administrației cât și ale tipografiei 1 LEU NUFĂRUL Politica $1 socială - Ziar independent Umbra 24 Marti. 19» Se primesc ABONAMENTE ln provincie LA DEPOZITARI Pe un an . Pe 6 luni . Pe 3 luni . Un număr vechi: 2 lai 300 100 80 dl" I»« I m. ULTIMA ORA și străinătate Corpurile Legiuitoare Ședința din 22 Martie CAMERA Ședința se deschide la orele 3 sub președinția d-lui M. G. Orleanu. Prezența opoziției Fiind Joi, reprezentanții opoziției unite au participat la lucrări, pentru ași dezvolte interpelările, conform hotărârei luate la ultimele consfătuiri. *>. ~~~ Cum s’a făcut Unirea Dl. Ciceo Popp se știe la tribună în aplauzele opoziției. D-sa arată că Unirea Ardealului cu vechiul regat s’a făcut și continuă a rămânea un act pecetluit pentru totdeauna, aceasta numai din pricină că Unirea Ardealului la patria mumă a fost dorită de tot poporul. D-sa se referă la declarațiile d-lui Leonte Moldovanu arătând că Unirea nu se poate impune prin forța baionetelor. Regele simpatizează pe liberali Dl. Grigore Filipescu citează o informație apărută într’un ziar din Capitală, prin care se arată că Suveranul s’a exprimat in mod public că nutrește o mare simpatie pentru partidul liberal. Averile sechestrate în timpul războiului D-l Virgil Madgearu, aduce din nou în discuție chestiunea sechestrărei averilor supușilor străini, foști inamici. Cere d-lui ministru de finanțe să răspundă. Dl. ministru V. Brătianu, declară că nu poate răspunde la interpelarea d-lui Madgearu, întrucăt d-sa nu a relevat nici un fapt nou. (Opoziția protestează, se naște scandal). Se votează cu toptanul Deoarece Camera intră in ordinea de zi, votarea pe articole a Constituției, reprezentanții opoziției părăsesc ședința. Camera profitând de lipsa opoziției a votat într'o oră 40 articole. SENATUL Ședința se deschide la orele 3 sub președenția d-lui M. Ferechide. Pe banca ministerială d-nii Al. Constantinescu, A. Cosma C. Banu. Se votează fără nici o modificare articolele de la 73—100. Constituționalitatea legilor Dl. Toni Iliescu propune un amendament în sensul că numai Curtea de Casație are dreptul să se pronunțe asupra Constituționalităței legilor. Dl. C. Dissescu raportorul proectului de Constituție, spune că judecătorul are dreptul să arăte dacă o lege e Constituțională sau nu. Ședința se ridică. Marea consfătuire a majorităților parlamentare — Hotărârile luate — Buc. 25.—Eri dimineață a avut loc în Capitală o mare consfătuire convocată de guvern pentru a lua în discuție marea problemă, care pasionează toate cercurile politice, precum și întreaga opinie publică. Dreptul de proprietate. A luat parte la această întrunire membrii guvernului, președinții ambelor Corpuri Legiuitoare, precum și un mare număr de deputați guvernamentali împreună cu d-l N. D. Chirculescu, raportorul proectului de Constituție. Au luat cuvântul mai mulți miniștrii, iar la urmă au vorbit d-nii N. D. Chirculescu C. Dissescu. Toți cei prezenți au căzut de acord că chestiunea dreptului de proprietate să nu sufere nici o modificare, ca să rămână cum e în textul proectului de Constituție, însă cu specificarea ca exproprierea pământurilor rurale s'a terminat. In ce privește exproprierea urbană s’a hotărât ca să se înscrie în Constituție un articol In sensul că exproprierea urbană se poate face numai în cazuri speciale precum sunt acele de utilitate publică. Consiliul a luat apoi în discuție problema libertăței presei. S’a adoptat formula admisă de Senat. In ce privește chestiunea naționalizărei subsolului, s’a hotărât ca ea să facă obiectul unor discuțiuni ulterioare. Primul ministru a rugat majoritățile parlamentare să nu propună amendamente multe, căci ele ar îngreuia guvernului votarea Constituției. Se știe că în această chestiune guvernul întâmpină cea mai mare rezistență, atăt din partea opoziției unite cât și a unui mare număr de deputați care fac parte chiar din sânul majorităților guvernamentale. Acest fapt a determinat guvernul să amâne discuția și votarea problemei naționalizărei subsolului, pentru mai târziu, când ritele se vor mai liniști și cea mai mare parte din proectul spide Constituție va fi votat. Mussolini decorat de Regele Ferdinand Buc. 23. Telegramele din Roma anunță că Mussolini, șeful guvernului italian și conducătorul partidului fascist a fost decorat de Regele Ferdinand al României cu o mare destincțiune. Faptul acesta a provocat o vie simpatie la Roma pentru suveranii României. Sursa de închidere Paris Paris 22.— La închiderea Bursei Leul necotat. Londra 69,89, New-York 14,19, Berlin 0,075, Milano 6,60, Zürich 275,7 £ Reprezentanții Universităților chemați in Capitală Dr. ministru dr. C. Anghelescu a Invitat pe dt. Pro-Rector al Universității din Iași, în Capitală, pentru ziua de 28 Martie, va avea loc o consfătuire a când tuturor rectorilor și decanilor celor 4 Universități. Se va discuta asupra găsirei unei modalități echitabile, pentru soluționarea conflictului ivit între studenții români creștini și colegii lor români mosaici. D. Pro-Rector C. Bacaloglu a intervenit stăruitor pe lângă toți d-nii decani de facultăți, să participe la această consfătuire, de la a cărei decisiune depinde reînceperea vieții Universităței eșene. Până în prezent se dă ca sigură participarea numai a d-lor Pro-Rector dr. C. Bacaloglu și Al. Popovici decanul facilitării de știnți. Dl. general Averescu despre actuala criză politică Buc. 23— Intr’un interwiew, d. general Averescu, conducătorul partidului poporului a spus : Soluționarea actualei crize politice, s’ar face prin chemarea la cârma statului a unui guvern puternic unitar, prin alegeri libere. Glasuri din majoritate pentru libertatea presei Buc. 23 — Dl. Victor Iamandi, deputat liberal de Iași, a anunțat Camera că azi Vineri, D-sa va lua cuvântul la articolul din Constituție, privitor la libertatea presei. D. general Averescu prepară o surpriză — O versiune senzațională.— Convorbirile discrete între un fruntaș ardelean și șeful partidului poporului.— O colaborare într-un viitor guvern între partidul poporului și cel național. — Din anturajul intim al d-lui general Averescu transpiză a știri de însemnătate politică, care un caz de confirmare va fi o adevărată surpriză senzaționale în rândurile opoziției unite. Se spune că în urma unor indicațiuni obținute din înalte cercuri conducătoare, șeful partidului poporului a început de curănd convorbiri preliminarii, cu un fruntaș ardelean cu autoritate în partidul național, în vederea începerii tratativelor, pentru o eventuală colaborare la guvern, cu partidul național. * Se precizează chiar că deși pentru moment aceste tratative sunt încă într’o fază mai mult embrionară,—totuși convertiți» cu multă asiduitate. După întrunirea opoziției unite, ținută Luni in sala ,Dacia“, se zice că fruntașul ardelean, care e și amic personal al d-lui general Averescu a avut o lungă întrevedere cu șeful partidului poporului. Care va fi rezultatul acestor „preseminări și pertractări“ nu se poate prevedea. Totuși în frământările politice actuale, nimic nu-e imposibil. Un amănunt care poate fi subliniat . Fruntașul ardelean, amic al d-lui general Averescu, e tn același timp, nn foarte bune raporturi de amiciție, cu dl. Al. Marghiloman. Amicul celor doi șefi de partid e unul dintre obișnuiții invitați ai premiterulii amphitrion de la castelul Albatr Situația politică In Iugoslavia Succesul obținut de partidul d-lui Pasici tn ultimile alegeri Belgrad 22. Alegerile au fost efectuate în toată țara. Liniștea domnește pretutindeni și nu se semnalează nici un incident. După primele rezultate primite, primul ministru Pasici a fost ales la Belgrad și în alte două județe. Rezultatele definitive nu sunt încă cunoscute. Totuși se poate spune de pe acum în mod precis că Partidul comunist și cel republican nu au obținut nici un mandat. Victoria a fost câștigată de partidul radical, care numără deja 116 mandate. Partidul radical are 68 mandate. Partidul democrat a suferit o înfrângere, obținând numai 45 mandate. Partidul agrar sârb este redus la 9 mandate, în timp ce partidul clerical Korosec și partidul musulman păstrează numărul de locuri ce l-au avut în camera precedentă. Minoritățile germane au obținut 5 mandate. 80 la sută din alegători au votat. Ministrul de externe Nincîci a fost reales in județul Beicherec. Un asasinat ln Ruhr Berlin 22.— Din Bochum se anunță că în noaptea trecută a fost împușcat mortal un locuitor german de către 3 francezi, cari patrulau pe stradele districtului Bochum. Un martor ocular povestește c, a văzut pe trecătorul german fugind pe stradă, urmărit de trei soldați francezi, cari au tras asupra lui, omorându-l pe loc. Declarațiile d.lui Barthou Paris 22.—La banchetul ziariștilor, a luat cuvântul d-l Barthou care a declarat că d-l Poincare a intrat în Ruhr convins de necesitatea de a înlocui vorbele prin fapte. El a luat garanții reale. Acum el poate să aștepte propunerile germane. Oratorul sfătuește pe ziariștii să bage de seamă la știrile răspândite de germani, care sunt tendențioase. In curănd Germania va fi obligată să-și îndeplinească obligațiunile relativ la plata reparațiunilor și la siguranța Franței. BURSA BUCUREȘTI Buc. 23.— In Capitală au cotat Lira sterling 995, francul francez 14,00, Dolarul 211, mărci germane 110, lire italiene 10,20 cocoane austriace 3,031. ULTIMELE ȘTIRI Comisiunea de control al actelor studenților basarabeni a fost convocată pentru Sâmbătă, când se va pronunța asupra candidaților admiși la exanul de control. Comisiunea, compusă din d-nii profesori dr. C. Bacaloglu, V. Buțureanu, I. Marinescu și N. Șerban, a dispus începerea examinarea candidaților Luni dimineață. Nu vor fi admiși h acest examen decăt candidații, care nu s-au prezintat în sesiunea de Decembrie 1922. O conferință a organizațiilor afiliate la internaționala lll-a Berlin 22.— EK a început la Frankfurt am Main conferința organizațiilor afiliate la Internaționala lll-a din Moscova. — Serviciul tehnic al județului a obținut de la Ministerul de Lucrări Publice o alocațiune de 3 milioane pentru repararea șoselelor naționale. Suma aceasta este însă cu totul insuficientă față de situația dezastruoasă a șoselelor. — Curtea de apel secția l-a pronunțăndu-se în procesul dintre obștea bezmănărilor Tg. Ștefănești și moștenitorii defunctului Gh. Codrescu a respins apelul făcut de moșteniiriiodrescu contra sentinței Trib. de Botoșani prin care se respinge cererea de plată de bezmăni obligând totodată pe reclamanți a plăti obștei bezmănărilor suma de 500 lei cheltueli de judecată. . Camera de comerț fiind sesizată de plângerile unanime ale negustorilor din localitate, a intervenit la direcția regională a căilor ferate, cerând să se sporească cota zilnică acordată pentru expediarea cofeturilor din gara locală, deoarece ea este cu totul insuficientă față de cerințele actuale. Serviciul sanitar al orașului va înterprinde o serie de razii pe la prăvăliile care desfac articole alimentare, pentru a constata dacă se respectă condițiunile de salubritate impuse de lege. — La 1 Aprilie expiră ultimul termen acordat de Ministerul Comunicațiilor funcționarilor ceferiști din teritoriile alipite pentru a învăța limba românească. După acest termen toți acei care nu vor fi îndeplinit aceste condițiuni vor fi licențiați din serviciu. — Reluarea lucrărilor referitoare la distribuirea parcelelor și acordarea de parcele noui, se va face cu începere de la 1 Aprilie Comisiunea specială numită de minister pentru continuarea acestor lucrări va avea sediul la comună. _________ — Luni are loc la Comună licitația pentru darea în antrepriză a lucrărilor de pavare în granit, in valoare de 18 milioane. Lucrările licitației vor fi prezidate de d-l Toma. Ele au fost convocați la Comună negustorii de mezeluri cu aer pentru modificarea ordonanței care fixează prețurile actuale. Prețurile urmează a fi majorate in raport cu urcarea cărnei. O importantă conferință Internațională de cale ferată — Săptămâna trecută a avut loc la Lemberg o importantă conferință internațională de cale ferată la care au participat reprezentanții căilor ferate române, poloneze, cehoslovace și austriace. S-a căzut de acord asupra transportului mărfurilor cu scrisori de trăsură internațională, începând de la 1 Aprilie, mărfurile încărcate în România vor putea fi transportate în toate statele care au participat la această conferință — direct, ca scrisori de trăsură internaționale. Acest aranjament internațional, marchează un pas important spre normalizare. Termenul de înscriere te examenele particulare . Școlile secundare din localitate au fost avizate de către Ministerul Instrucțiunei Publice că s’a prelungit pănă la 1 Aprilie termenul de înscriere pentru examenele particulare din seziunea Iunie-Septembrie. — Ministerul de Finanțe a trimis spre răspândire Administrațiilor financiare o serie de instrucțiuni relative la efectuarea UCI III w^Vv.. j __ intr * primul an de aplicare a"”legei pentru unificarea contribuțiilor directe și pentru înființarea impozitului pe venitul global. Aceste lămuriri au fost trimise, spre afișare în comunele rurale — In conformitate cu o decizie recentă a ministerului de Război, serviciul pensiilor de pe lângă comandamentul teritorial din localitate va fi desființat pe data de 1 Aprilie, urmând ca pe viitor chestiunile de competința acestui birou să fie rezolvate direct de către Minister. . Astăzi a sosit în localitate d-l inginer Halăceanu, sub-directorul serviciului special de tracțiune din direcția generală a căilor ferate. D-sa urmează a participa la o conferință care va avea loc la direcția regională, urmând a se stabili în mod definitiv planul de sistematizare a stației Iași. Tot în legătură cu această chestiune, deosebit de importantă pentru dezvoltarea economică a orașului nostru, a avut loc ori o conferință la care a participat și d-l N. V. Ștefăniu, președintele Camerei de Comerț. S’a discutat participarea comercianților la cheltuelile care se vor face prin noua amenajare a stației. — Curtea cu Juri.— In ședința de ori a Curței cu Juri, s’a judecat procesul săteanului Gh. Postulache din Prisăcani, care a dat foc în cursul anului trecut, unei case a consăteanului său cărciumarul Th. Lărgeanu. De notat că acest sătean, un invalid, are mania dârei de foc, căci cu doi ani inainte, dăduse foc casei unui alt consătean al său. Curtea e prezidată de dl. Eugen Petit, iar ca reprezentant al ministerului public d-l prim-procuror Coroi. Apărarea e reprezintată prin d-l Mihai Borcea iar partea civilă prin d-l V. Popovici. In urma rechizitorului și a pledoariilor, jurații aducând un verdict negativ. Curtea a achitat pe «Juratul Gh. Postulach«.