Lumea, aprilie-iunie 1924 (Anul 7, nr. 1665-1736)

1924-04-16 / nr. 1676

Anul NO. 1676 Elix* AGENȚIA str. Lăpușneanu 17 Atelier de tipografic* «tp. Uzinei No. 33 m Politkâ $i sodalA- Ziar independento Își străinătate rmiViML* din tară Plebiscitul a început In Grecia Starea de asediu In Grecia. Numeroase arestări. Măsurile luate in Atena. Numirea provizorie a președintelui Republicei Rezultatele Plebiscitului Athena 15.—Eri a început la Athena și în toată Grecia plebiscitul. Participă la plebiscit un număr foarte mare din populațiunea Greciei. Votarea decurge în cea mai mare ordine la Athena. Ziarele din Athena afirmă că guvernul grec va proclama astăzi starea de asediu.• Athena 15.— Cuuvernul grec a a ordonat numeroase arestări la Athena, aceste arestări au fost ordonate în urma unor dovezi pe care le-ar avea guvernul grec, precum că s’ar pune la cale răsturnarea lui în prima sau a doua zi a Plebiscitului, și în special atunci când plebiscitul s’ar pronunța pentru regalitate. In mai multe orașe ale Peloponezului regaliștii au încercat să răstoarne autoritățile republicane, dar nu au isbutit. In întreaga Grecie domnește o mare surescitare a spiritelor. In unele localități au avut loc incidente violente. Violenta ziarelor din opoziție este extrem de mare. Regaliștii fac răspunzători pe republicanii de executarea celor patru oameni politici de către republicani. Atena 15.In vederea plebiscitului, pentru a preveni orice tulburări, pe toate străzile din Atena au fost așezate numeroase tancuri și automobile blindate, patrule militare circulă pretutindeni. Trăsurile și automobilele au fost oprite de a mai circula. Numai circulația tramvaielor este permisă. Toate magazinele au fost închise, exceptându-se restaurantele, cofetăriile și farmaciile care au rămas deschise. In Atena nu s’a semnalat nici un incident.* Atena 15.—Primul ministru grec Papanastasiu a declarat că este informal că în regiunea dintre Atena și Pireu, republicanii au obținut 70 la sută din voturile exprimate prin plebiscit. Știrile din provincie sunt foarte bune. Actualul regent amiralul Conduriotis va fi numit provizoriu Președinte al Republicei grecești. Atena 15.—Ministrul marinei a anunțat în mod public că Republica a obținut 75 la sută din voturile exprimate. In urma acestui rezultat, au avut loc mari manifestațiuni pentru republică, în cursul nopții. Generalul Metaxas a votat pentru republică. Atena 15.—La Atena regimul republican a obținut 80 la sută din voturi. In Macedonia și Epir 80 la sută, în Peloponez 99 la sută. In celelalte regiuni plebiscitul s-a pronunțat favorabil pentru republică. * Atena 15. Ziarele anunță că au fost arestate la Atena 15 persoane, între care câțiva militari reformați din armata greacă în frunte cu generalul Lichiardopulos. Cei arestați sunt acuzați că au răspândit manifeste prin care îndemnau la răscoale contra guvernului republican. Mari explozii intr’o mină de cărbuni Praga 15.La o mină de cărbuni din Ostrav (Cehoslovacia) o explozie puternică, provocată din cauza gazelor exalate de cărbuni, a ucis 15 lucrători și a rănit grav alb 5. După 12 ore de la prima explozie, s-a produs o a doua explozie care a distrus în întregime toate instalațiile de fier ale minei, provocând incendierea birourilor din apropiere. Această explozie a cauzat pagube materiale foarte mari. O parte din terenul carbonifer a luat foc. Din cauza geamurilor sparte au mai fost rănite alte 6 persoane. Guvernul grec și proclamația regelui George Athena 15. Guvernul grec nu intenționează să adreseze nici un protest contra faptului că România a permis Regelui George ca să adreseze de pe teritoriul ei proclamația către poporul grec. Guvernul grec are convingerea că atitudinea României este perfect loială și că regele George a înșelat buna credință a României. 3$ Cursul leului Buc. 15.—La Paris la închiderea Bursei Leul a cotat 8,8q centime. La Zurich 2.97 jum. cent. Vacanța parlamentului francez Paris 15. Camera și Senatul francez, terminând discuția diverselor proecte de legi, a suspendat lucrările, pănă la 1 Iarlie, luând vacanță. Incheerea unui tratat de alianță franco-român Paris 15.—Ziarul „Daily Mail“ anunță că cu ocazia vizitei suveranilor români la Paris, se va încheia un tratat de alianță franco-român, după modelul tratatului franco-cehoslovac. Acest tratat are un caracter defensiv. Cele două state își vor lua angajamentul de a-și acorda în mod reciproc sprijinul la executarea tratatelor de pace. Franța își asumă misiunea de a reorganiza armata română,l a întrevederea Poincare-Duca Paris 15. D. Poincare a primit eri pe d-nii Duca și Antonescu. Cu privire la discuțiunea urmată, se știe numai că ea a avut loc în jurul politicei generale a ambelor țări. Ziarul „Petit Parisien” scrie că tratativele dintre Franța și România tind la consolidarea păcii și la menținerea loială a tratatelor în vederea reorganizarei Europei. Atentat contra lui Horty Budapesta 15.Poliția ungară a reușit să descopere planul unui complot, care avea de scop să atenteze la viața lui Horty regentul Ungariei. S-au operat numeroase arestări. Bursa București Buc. 15. — Franci francezi 11.66, Lire sterline 834, Dolar* 192.50, Elvețieni 33.87 jum, Italliene 8.56, Cor, cehe 5.72, Austriace Q.2712Ș, i 2 LEI NUMĂRUL Prinderea unei bande de criminali minori De mai multă vreme se semnalau numeroase furturi de țevi de plumb de pe la closetele și cișmelele de apă din oraș. Autoritățile polițienești în urma numeroaselor cercetări au reușit să descopere banda care opera aceste furturi. Această bandă se mai ocupa și cu scoaterea geamurilor de la vagoanele din gară. D. Comisar Bobeică dela comisia gării a reușit să prindă pe autorii acestor furturi. Ei sunt Petrescu Niculae, Iordan Grigore și Niculae Grigore, loji în etaje între 17 și 19 ani, originari din București. Ei sunt autori a unei crime săvârșită la București pentru care au fost condamnați la câte 2 ani închisoare. Internați la școala de corecțiune din București ei au reușit să evadeze, săvârșind numeroase furturi prin București și Galați, de unde fiind urmăriți, ei s-au pripășit în orașul nostru, unde se ocupau cu furturile arătate mai sus. Ei vor fi înaintați serviciului de siguranță unde se vor consimtă cercetările. REP ----0035X00-* Misterioasa FOARTE DIN EAȘ3 Eri după amiază pe la orele 4, un om bine îmbrăcat, a intrat în cârciuma hotelului Național din Bulevardul Ferdinand, unde s’a așezat la o masă. A comandat un pahar de vin și după ce l’a băut a lăsat capul peste masă de părea că adormise. După un timp cârciumarului părându-i-se suspectă atitudinea clientului, l’a clătinat spre a-l trezi. Toate încercările au fost însă zadarnice. Clientul adormise înrara vecie. Au fost înștiințate autoritățile polițienești, cari au sosit de îndată la fața locului, înștiințându-se în acelaș timp și Parchetul. Dintr’o scrisoare găsită în buzunarul lui s’a stabilit că el este un pensionar din Bârlad anume Dumitru Gârneață, în etate de 35—40 ani. Parchetul a dispus transportarea cadavrului la morga spitalului Sf. Spiridon, pentru a i se face autopsia. Rep- ODXXXOO-^e» Un copil omorât de vagoane in gera Iași dri dimineață acarul de la cabina 5-a din gara Iași, în fața Regiei, pe când făcea controlul a descoperit între niște vagoane cadavrul unui copil. S’a înștiințat de îndată autoritățile polițienești din gară, care au întreprins cercetări. S’a stabilit că copilul fusese tamponat de vagoanele care făceau manevră pre stație încă de cu scară. Vrâsfa copilului este între 13—14 ani. Capul copilului prezintă zdrobirea aproape complectă a toracelui, ceia ce i-a provocat moartea. Nu s’a putut stabili pănă aseeră identitatea cadavrului. S-au dat circulari ia toate circumscripțiile din oraș pentru a se cerceta și a se afla Identitatea cadavrului. Din ordinul parchetului cadavrul copilului a fost transportat la morga spitalului Sf. Spiridon. Aseară târziu s-a prezentat la poliție Vasile Matei din strada Canta (Păcurari) anunțând că copilul său a dispărut de acasă. Dus în fața cadavrului, el a recunoscut de îndată că este al copilului său. v j=rB0ä«äO.<a«ã_ j Afacerea dela dumbrăveni După cum am anunțat acum doua zile se anchetează de către organele administrative și fiscale un denunț relativ la o falsificare cu scop de frustrare a fiscului, făcută la fabrica de spirt din Dumbrăveni, a d-lui Leon Spodhein. In aceasta afacere se afirmă că ar fi amestecată și o cunoscută persoană politică. Dl. Vintilă Brătianu se interesează personal de ancheta și așteaptă rezultatul. Nu putem da alte amănunte, dat fiind situația persoanelor anchetate și faptul că, culpabilitățile n’au fost încă stabilite. ------COXXOO------Cum se va rezolva friza cărnii în localitate — închiderea abatorului — întrucât tratativele cu măcelarii din localitate nu au putut duce la nici un rezultat și cum comuna este decisă ca în nici un caz să nu admită o urcare a prețului cărnei, abatorul a fost închis, ne mai permițându-se accesul măcelarilor, care voiau să siliască primăria prin grevă ca să le admită cererile. Pănă voia viitoare piața va fi aprovizionată din belșug cu carne de miel, carnea de vacă va fi adusă din orașele învecinate. Pănă joi comuna a decis cumpărarea a 300 vite, care vor fi tăiate în ajunul Sărbătorilor. Tratativele cu comercianții din localitățile învecinate sunt în curs de a fi rezolvate favorabil, astfel că peste puțin timp, aprovizionarea cu carne a orașului se va normaliza. —ooxxon—. Congresul internațional de studii bizistiîne Buc. 15.— Eri s'a deschis la Fundația Carol primul congres internațional de studii bizantine sub preșidenția A. S. Principele Carol, și în prezența d-lor miniștrii I. C. Brătianu, dr. Angelescu și Al. Lapedatu. Cel dintăiu a luat cuvântul Prințul Carol, mulțumind congresiștilor pentru faptul că s’au gândit a fine primul congres în Capitala României. Au vorbit apoi d-nii dr. Angelescu și N. Iorga. Stresseman și problema reparațiunilor Berlin 15. Stresseman a declarat că rapoartele experților formează o bază acceptabilă de discuțiune în vederea soluționării problemei reparațiunilor. Expulzarea din țară a unui ziarist Buc. 15.— Guvernul a hotărât expulzarea din țară a directorului ziarului comunist „Munkás”. Sovietele și Românii din Rusia Buc. 15.—După știri sosite din Odesa, guvernul sovietic evacuează pe toți români cari locuesc dealungul Nistrului, mutându-i în regiunea Donului. Demisia guvernului danez Copenhaga 15.—Guvernul danez a demisionat. Regele a primit demisiunea și consultă pe fruntașii politici asupra alcătuirii noului guvern. Conferința anglo-rusă de la Londra Discursul lui Macdonald. Condițiunile creditorilor engleji — Londra 15.— Eri dimineața s'a deschis la Londra conferința anglo-rusă, sub preșidenția d-lui Macdonald prim-ministrul englez. Delegația rusă este sub predenția d-lui Racovschi. Primul ministru a rostit vânzarea de deschidere a cerinței. El a spus că guvernul britanic dorește recunoașterea guvernului rus să se transforme în lucru real practic. Datoria delegaților este să lichideze trecutul, să studieze și să cada de acord asupra drepturilor și obligațiunilor ce există între ambele țări și să se îngrijească pentru stabilirea reporturilor pașnice în viitor. Roagă delegația britanică ca toate punctele obscure ce se vor ivi să fie cercetate în mod sincer și prietenesc. Arată că creditul pe care l-a cerut Rusia, nu depinde de băncile guvernului, ci de depozitele particulare. Dr. Racovski a răspuns mulțumind Primului ministru, pentru salutul prietenesc.* Londra 15.— Creditorii financiari din Londra au înaintat Primului ministru un memoriu prin care cer să se impună Rusiei următoarele condițiuni : 1) Recunoașterea de către Rusia a datoriilor publice și private. 2) Restituirea de Rusia a proprietăților private aparținând străinilor. 3) înființarea codului civil implicând tribunale independente. 4) Consfințirea contractelor particulare. 5) In viitor să nu se mai facă nici o confiscare a proprietăței și libertatea comerțului. 6) Renunțares la propaganda contra altor țări. Dacă guvernul rus primește aceste condițiuni atunci comerțul poate fi reluat în oarecare măsură cu Rusia. cucon- Regina României la Nisa Paris 15.—Regina României a sosit eri la Nisa. In gară a fost întâmpinată de regina Iugoslaviei și de autoritățile locale. Oprirea imigrărilor în America Washington 15.—Senatul american a adoptat proectul de lege privitor la imigrările străinilor în America. Prin acest proccs se face aproape imposibilă intrarea pe viitor a străinilor în America. Agitația funcționarilor publici Buc. 15. Printre funcționarii publici din Capitală domnește o mare agitație. Este vorba de pornirea unei noui mișcări în vederea situației materiale atât de precare a funcționarilor. Ei cer crearea imediata a magazinelor de consum, promise de guvern, pentru a putea să se aprovioneze mai eftin. — COXXOO— Lupte între sârbi și comitagii bulgari Belgrad 15. Din Kustendil se anunță că au avut loc lupte sângeroase între comitagii bulgari și trupele sârbești. Au fost numeroși morți și răniți. Rușii ucid numeroase personalități Varșovia 15. — Arhiepiscopul Chabiette, eliberat din închisorile ruse și a sosit în Varșovia, unde a fost ovaționat de mulțime. El povestește că sovietele au ucis numeroase persoane fără a se ști de ele, «»HMXXLO«»» Consiliu de miniștri — Azi are loc la București un consiliu de miniștri sub preșidenția d lui I. C. Brătianu. Citiți în pagina IV Ultimile știri Informații — Comitetul constituit pentru organizarea funeraliilor maestrului Ed. Caudella, întrunit aseară a stabilit următorul program : La ora 2 jumătate pecis oficiarea serviciului religios, după ritul ortodox ; Concertul religios executat de corurile întrunite; Predica pastorului. Cuvântările în biserică: A. Zirra, directorul Conservatorului, un delegat al Cercului didactic, cuvântarea d-lui Enrico Mezetti și cuvântarea d-lui M. Codreanu. In dreptul Teatrului național va vorbi a. Em. Manoliu. La cimitir,—serviciul religios oficiat de pastorul evanghelic. Cuvântarea delegatului elevilor conservatorului și cuvântarea d-lui Ifrim. In urma intervențiunilor făcute de Comună, direcția pescăriilor statului a trimis eri în localitate 2100 kgf, de pește proaspăt. Pentru a se evita aglomerațiile prea mari, Comuna a dispus ca peștele să fie astăzi desfăcut prin trei compartimende în piața Halei, unul la Sf. Spiridon, iar unul în piața Nicotină. Comuna a cerut concursul autorităților polițienești pentru ca distribuția să se facă în cea mai perfectă ordine. Ministerul de Finanțe a comunicat Administrației financiare locale ca să înceapă operațiile de achitare a primei de încurajare de 200 lei pentru hectarul însemânțat cu grâu, acordate anul trecut pentru încurajarea culturei grâului. Suma care urmează a se plăti în județul Iași este de 2 milioane și jumătate. Administrația Financiară a luat contact cu consilieratul agricol al Județului. Începând plățile în conformitate cu tablourile de prime aprobate de minister. Din ultima situație a mersului boalelor alcătuită de către serviciul sanitar al orașului remntă că epidemia de scarlatina a fost complectamente stânsă. In schimb, au început să se ivească cazuri numeroase de tuse convulsivă și oreiilon, pe la școalele de fete și printre copiii de la periferii. Serviciul sanitar a luat toate măsurile pentru ca aceste ma» tadil să nu se înmulțească -Jk