Lumea, aprilie-iunie 1924 (Anul 7, nr. 1665-1736)

1924-04-19 / nr. 1679

/ Y 4 Red. și Administrația Ștefan cel Mare 6 Anul vn. No. 167» Sâmbăta 19 Aprilie 1924 Politică și socială — Ziar independent 9 AGENȚIA LUMEA str. Lăpușneanu 17 Primește comenzi pentru Publicitate Tipografie Zincografi« Abonamentul pe un an 650 lei , pe 12 550 lei din tară Imperiasmul ras ULTIMA ORA in Balcani Sovietele încearcă să provoace revoluții In Balcani. Basarabia va fi cu orice preț a Rusiei. Pacea In Europa e de scurtă durată. Rușii se vor amesteca In afacerile Poloniei Londra 17. — »Morning Post” reproduce, din ziarul ,Pravda“, un articol în care Radec afirmă că deciziunea guvernului sovietic de a rupe negocierile cu România, ca își ridicarea chestiunea plebiscitului în Basarabia—face parte din o serie de măsuri, luate în considerare de Rusia Sovietică, pentru a pune capăt Statului quo în Balcani și a provoca revoluția naționalistă și țărănistă, cu scopul de a elibera Balcanii din presiunea marilor puteri imperialiste, atrăgându-i în sfera politicei Sovietelor. Radec adaugă că pentru moment Rusia Sovietică e dispusă să recunoască independența Estoniei, Lituaniei și Poloniei dar, în nici un caz, nu poate tolera ocuparea Basarabiei de Statul român. In legătură cu Polonia, Radec declară: »Chiar dacă anumite circumstanțe ne-au forțat să recunoaștem incluziunea Statului Polon pe teritoriile ocupate de alte naționalități și să tolerăm oprimarea rușilor albi și Ucrainienilor de polonezi — nu am încetat de a considera lupta pentru libertate a acestor naționalități ca o luptă dreaptă și suntem unanimi, de acord a sprijini, moral și politic, toate aspirațiile oprimaților. Rusia Sovietică vrea să creeze un precedent care va servi de imbold tuturor naționalităților oprimate și e sigură că va avea un rol important în reconstruirea Europei pe baze noui. Enervarea Italiei, cu privire la bonurile de tezaur, continui — Ultima notă către d l Vintilă Bărtianu — Buc. 18.— Guvernul hotărâse, în ultimul timp, să trimită în Italia pe dl. Oskar Kiriacescu, directorul Băncii Naționale, pentru a încerca o negociere asupra litigiilor referitoare la bonul de tezaur. Ministrul Italiei la București, prin intermediul Ministrului de Externe, a înștiințat pe d. Ministru de Finanțe că, dată fiind surescitarea provocată, pe această chestiune, în Italia,ar fi de dorit ca d-l delegat Kiriacescu să fie învestit cu depline puteri pentru a semna și executa orice eventual aranjament. In urma acestei note, d. Vintilă Brătianu a decis să suspende, deocamdată, plecarea d-lui Kiriacescu în Italia, Conferința anglo-rusi Delegații nu speră în nici un rezultat Londra 17.—Conferința anglorusă și-a început dri dimineață lucrările prin o ședință plenară. S’au constituit două comisiuni una economică și alta politică. Ambele delegațiuni par a privi cu multă neîncredere rezultatele la care vor duce disccuțiunile ce vor urma. Activitatea cercurilor comuniste, cu prilejul grevei din Anglia — nu e deloc de natură a promova încrederea în rezultaele acestei conferințe. De altfel din declarațiile făcute de Trotzchi, la Tiflis, reelă că opinia publică din Rusia e departe de a fi unanimă în ce privește oportunitatea și trăinicia unui acord cu capitalismul englez. După amează, conferința a pus în discuție ordinea chestiunilor ce se vor desbate , lăsând comitetului de organizare însărcinarea de a reieși în acest sens, la viitoarea întrunire ce se va ținea în ziua de 24 Aprilie. Liberalii englezi critică guvernul lui Hack Donald DISCURSUL D-Lui LLOYD GEORGE Londra 17.— Lloyd George a ținut un discurs în care analizând politica actualului guvern englez, declară că partidul liberal va fi nevoit să retragă sprijinul pe care-l acorda, pănă acum, guvernului muncitoresc. Șeful partidului liberal anunță că toți fruntașii liberali vor lua, în vacanța de Paște, contact cu alegatorii, în scopul de a se informa asupra atitudinei pe care o au masele alegătoare fața de guvernul de sub conducerea dlui MacDonald. Guvemul grec notifică proclamarea republicei străinătate Atena 17. Guvernul grec a înștiințat pe reprezentanții săi din străinătate, să notifice guvernelor pe lângă care sunt acreditați, proclamarea republicei în Grecia și numirea provizorie a amiralului Condurions ca președinte al republicei. ÜOá XOQ—* D-l Brătianu la Constantinopole Buc. 18. — După ultimile distipozițiuni, Primul ministru va fi însoțit, în vizita pe care o face la Constantinopole, de d-nul Al. Constantinescu, general Văitoianu și Dr. Anghelescu. Dl. V. Brătianu va lua interimatul preidenției de consiliu. Const. 17.— In legătură cu aceasă viziită a d-lui Brătianu, în Turcia, reprezentantul Rusiei Sovietice la Angora a făcut demersuri, pe lângă guvernul turc, întrebând care ar fi vederile statului turc în politica externe. Miniștri romini decorați Buc. 18. Guvernul francez a decorat pe d-nii Duca, Vintilă Brătianu, Mârzescu, Al. Constantinescu și N. Mișu, ministrul palatului, cu marele Ordin al Legiunei de onoare. Bursa București Buc. 17. Franci francezi 12,17, Lire sterline 858, Dolari 194, Fr. elvețieni 34,95, Belgia 10,35, Lire italiene 8,63. Cor. cele 5,74, Austriace 0,27,45. • Leul a cotat la deschidere 8,50. ACORD MILITAR franco-român II» contra Rusie) . Convenția prevede apărarea granițelor fixate prin trataiele de după război — Buc. 18. Se anunță din sursă competinte, că convențiunea franco-română și-a fixat cele mai multe din punctele care au fost puse în discuție. Această convenție, ca și cea încheiată între Franța și Cehoslovacia, se va avea un caracter defensiv precizând apărarea comună pentru respectarea tratatelor de pace încheiate după războiu. Se va accentua asupra datoriei ce o au, ambele state, de a-și asigura inviolabilitatea fruntariilor fixate de ultimile tratate. Tratatul acesta franco-român, a cărui linii fundamentale au fost trase, va suferi, se crede o perfecționare după ce Suveranii se vor întoarce de la Londra. Tot atunci, va fi dat și publicității, conform indicațiilor din pactul Ligei Națiunilor. Se anunță, în acelaș timp, că un tratat analog va fi curând încheiat între România și Japonia. Buc. 18.—„Berliner Tageblatt“ pretinde a ști, din sursă demnă de crezare, că tratatul de alianță Franco-Română ar fi fost semnat în ziua de 14 Aprilie. Oficiosul de la Roma. „Il Messagero“ spune că România ar fi invitat să se prevadă în tratate o clauză prin care Franța și-ar asuma obligavitatea de a fi, in orice împrejurare, gata sa dea României orice ajutoare de care ar avea nevoe și, îndeosebi, atunci când Rusia Sovietică ar încerca să forțeze, prin arme, o nouă răpire a Basarabiei. „Messagere” e informat că Franța nu ar fi dispusă să treacă în tratat o asemenea clauză precisă — invocând, în sprijinul acestui refuz, faptul că în nici un alt tratat defensiv, cu vre’un stat din Mica ințelegere, nu s’a constituit o clauza similară. Dacă nu acceptă introducerea în tratat a acestei clauze precise, Franța nu vrea să arate că se dezinteresează de apărarea necesară României în cazul unui eventual război ruso-român. Ea e oricând, cea dintăi care să respingă pretenția Rusiei de a se amesteca în drepturile României, garantând suveranitatea și independența Statului român— așa cum e recunoscut de tratatele de pace din 1919. Viena 18.— Din izvor rus, bine informat, se afirmă că încheerea tratatului franco-român are de scop să asigure României un ajutor necesar în contra Rusiei Sovietice când aceasta va revendica realipirea Basarabiei. Tratatul acesta nu va decide fjavoritul Sovietelor să-și schimbe punctul de vedere, în chestiunea Basarabiei. Ajutoarele Franței nu pot consta decât în munițiuni și organe militare superioare pentru o eventuală reorganizare a armatei române și ele nu pot cântări prea mult în hotărârea Rusiei Sovietice de ași recăpăta drepturile cuvenite asupra Basarabiei. simheta in privința soncesionarea camionalului C. F. Ei. După cum am anunțat din timp, în urma plângerei comercianților ieșeni contra înființărei în localitate a unui serviciu de camionaj c. f. r., direcțiunea generală a căilor ferate a delegat pe d. Scutaru, inspector general de control cu anchetarea acestor doleanțe. În acest scop, ori după amiază, d-l Scutaru a convocat la Direcția Regională a cailor ferate pe d-nii N. V. Ștefăniu, președintele Camerei de Comerț și al Sfatului Negustoresc, Dumitriu șeful magaziei gărei locale precum și pe reprezentantul serviciului de camionaj, d. colonel Adamovici. In prezența d-ior Nițescu, Ifrim, avocat Alexandrescu și a altor delegați ai serviciilor interesate în cauză, d. N. V. Ștefăniu a expus doleanțele comercianților. Aceasta cu atât Irami mult, cu cât acest serviciu nu îndeplinește nici măcar clauzele contractului încheiat cu căile ferate pe baza cărora a obținut concesiunea. Acest serviciu în loc să aibă mijloace proprii de transport a recurs la căruțașii din localitate, pe care negustorii îi utilzau, cu un preț mult mai redus. Dl. colonel Adamovici a căutat să răspundă argumentelor comercianților. . Ședința seamănă în continuare pe Sâmbătă dimineață, d-l Scutaru urmând a-și complecta datele în vederea raportului ce urmează a-l face d-lui Pretorian. lin fruntaș al Sovietelor despre Basarabia Moscova 17.—Intr’o conferință în care Zinoviev a discutat situația politica internațională, referindu se la relațiile ruso-române a declarat că Uniunea Republicei Sovietice nu înțelege să rezolve imediat chestiunea Basarabiei. Interesele generale ale Rusiei indică rezolvirea altor chestiuni de mai imediată necesitate. Evenimentele ulterioare vor aduce, spera Zenoviev, ocazia de a se rezolvi chestiunea Basarabiei satisfăcător pentru liniștea Rusiei și a vecinului de la Nistru. -----OOXXOO----— Raportul înaintat Ministerului de Justiție ,relativ la mersul lucrărilor de restaurare a Palatului administrativ, în cursul ultimelor șapte zile, arată că lucrările continuă într'un mod saisfăcător, în întreg etajul superior al Palatului. Instrucția în afacerea dela Dumbrăveni ,D. Procuror generași dela Iași, la Botoșanii Botoșani 18. Instrucția în afacerea dela fabrica de spirt din Dumbrăveni e în curs. La ora 3 a fost citat la parchet d. Leon Spodheim, proprietarul fabricei După declarația care i s-a luat, parchetul înclină pentru urmărirea personală a proprietarului, fiin socotit complice la falsificarea sigiliilor statului. D. Spodheim a fost lăsat liber. Parchetul s’a pus în legătură cu organele superioare. In legătură cu acestea, aflăm că a plecat la Botoșani d. procuror general Kesim, pentru a supraveghea restul instrucției și a cerceta personal dosarul. Nu sunt excluse surprize. QaXXQB'— } [și străinătate „BIZANTINISMUL“ ROMAN »Primul congres internațional de bizantinologie are loc în Bucucurești". Ziarele. Ja fesi — i ccesio fi ținând Congresul de Bizantinologie la noi în țară ? — Cum, nu știi că »di noștrii“ au avut grijă ca România să fie patria clasică a bizantinismului ! INFORMAȚII r- Astăzi dimineața are loc, la societatea de Gimnastică și Sport din localitate, congresul federației societăților de educacație fizică din întreaga țară. Cuvântarea de bună venire a congresiștilor va fi rostită de d. profesor Berescu. D. Al. Ionescu, profesor de l. franceză la Liceul Național, unul din intemeetorii acestei vechi societăți eșene, va face istoricul societății de gimnastică din Iași relevând activitatea ei rodnică, care a dat liceelor din țară majoritatea maeștrilor de gimnastică.VD1. Ministru al Instrucțiunii va fi reprezentat printr-un de inspector secundar. Comuna a luat înțelegere cu toate morile din localitate, pentru a avea pregătită în depozite o cantitate de făină albă suficientă pentru aprovizionarea populației de sărbători. Făina se va elibera contra bonurilor emise de serviciul de aprovizionare al Comunei. Siguranța locală a înaintat dri dimineața Parchetului pe lucrătorii implicați în furturile de produse R. M. S de la manufactura de tutun. Parchetul i-a repartizat la cabinetul II de instrucție. Ei sunt lucrătorii Emil Diac, Spiru Neculae, D. Olariu, M. Vasiliu și D. Eneche. După un interogatoriu sumar de rude de instrucție s-a înapoiat Siguranței, de unde vor fi retrimiși azi la orele 1 pentru continuarea construcției. Direcțiunea generală a căilor ferate a admis permutarea procesului pe care urma să-l aibă în fața consiliului de disciplină a direcției regionale a căilor ferate, fostul șef al stației Roșiești, Gheorghe Mihai. Acest proces va fi judecat de câtre comisiunea de disciplină a regionalei I-a, București. La marele congres al uniunei generale a avocaților, care va avea loc la Chișinău în zilele de 1 și 2 Mai, va participa întreg consiliul de disciplină al baroului local, în frunte cu decenul, d. Eug. Herovanu. Avocii ieșeni au pregătit comunicări interesante la discuția introducerei notariatului public, precum și în chestiunea ameliorărei situției materiale a magistraturei, Administrația financiară locală a primit din partea ministerului de finanțe, ordinul de a achita primăriei locale suma de Ä mn ftnndî f*mro în mof repartizată ca accept asupra despăgubirilor de războiu. Această sumă va fi întrebuințată în întregime pentru lucrările de pavare, care se vor executa în timpul campaniei de lucru a anului acesta. ^ — D-1 C. Toma urmează a convoca din nou comisiunea tehnică numită pentru a studia modalitatea sporirea debitului conductei de apă care alimentează orașul nostru, întrucât aceste lucrări urmează a fi executate încă în cursul actualei campanii de lucru, astfel ca lipsa de apă să nu se mai simtă pe viitor în oraș. —voxxoo— 1 Noulle fraude la Regionala R. F. ft. Chișinău. Chișinău 17.— Constatându-ne la economatul de pe lângă Direcția 7-a Regională, Chișinău, lipsuri însemnate de petrol și cărbuni. D. Carcali, șeful contenciosului, a deferit cazul Parchetului Chișinău. Parchetul a trimis afacerea, spre instruire, la Cab. 5 Instrucție a Trib. Chișinău, care în urma mai multor arestări și confruntări, a stabilit probe de vinovăție în sarcina funcționarului Dumitriu de la distribuția petrolului dependințe de serviciul economatului și a lansat contra numitului mandat de arestare, venit în fața tribunalului Chișinău s. A prezidată de d-l C. Simionescu, prim-președinte, spre confirmare. Tribunalul, în urma concluziunilor puse de primul procuror, pentru confirmare și pledoariei apărării, reprezentată prin d. avocat Carol Șternberg, după o scurtă deliberare a confirmat mandatul de arestare. Acuzatul a făcut apel la Camera de punere, sub acuzare. In legătură cu această afacere s’au făcut numeroase descinderi printre funcționari. Z. hQOXXXGÖ-m» Comuniștii declari greva foamei și a setei Buc. 18. D. A. Dobrogeanu- Cherea care declarase greva foamei fiindcă nu i se arătau motivele pentru care e menținui arestat — a declarat azi greva setei — pentru că continua a fi furZmoiled CaftiilfiQflte,