Lumea, octombrie-decembrie 1924 (Anul 7, nr. 1818-1895)

1924-12-08 / nr. 1878

din tară ULTIMA ORA jsî străinătate ilia emiți lemen In alegerea parțiali dela Del Buc. 7.Alegerea pentru un scaun de deputat la Dej a fost suspendată din cauză că dosarele a două secțiuni de vot, Nireș și Maia au dispărut. Președintele secțiunei de vot, protopopul Herman a fost bătut. La secțiunea Casan, d. Aurel Dobrescu, candidatul partidului național, a refuzat, cu revolverul în mână, să iasă din biroul unde se făcea votarea. Î DJ. Grigore Filipescu a făcut cunoscut comandantului jandarmeriei din Dej că se duce la Calan și că în caz de violare a urnei, întreg biroul electoral va fi împușcat. Un locotenent de jandarmi a pornit cu automobilul la Calan, care a pus în vedere biroului să renunțe la cele proectate. Votarea fusese suspendată în cursul noptei pentru ca numai 15 culegători români, să voteze a doua zi, în timp ce alte secțiuni terminale votarea într-o singură zi. La secția centrală din Dej, președintele biroului a primit să sigileze urna cu sigilul candidatului national, cu condiția ca, pe partea care astupă deschizăurnei, să figureze pecetea canditatului liberal. In felul acesta nu se putea face nici un control în cazul când se va viola urna, deoarece dispărând pecetea președintelui, se putea pune alta în loc. D-nii Filipescu și Dobrescu au cerut președintelui consemnarea în procesul verbal de suspendare a alegerei , a numărului votanților din prima zi. Bănuind Intențiile prezidentului, d-nii Aurel Dobrescu, părintele Manu, Cr. Filipescu și Adrian Popescu au pătruns la orele 2 noaptea în localul de vot, unde au surprins pe șeful poliței cu lumânarea in mână, părăsind grăbit sala de vot. Fruntașii partidului national au luat cheia și au încuiat localul de vot. La orele 5 dimineață d. Micușa a fost anunțat că dosarul alegerei de la sec la Nireș a fost furat. Președintele secției de votare a adresat în această privință o telegramă Regelui, făcând cunoscut că în localul Prefecturei s’au furat procesele-verbale. Se afirmă că d i Iuliu Maniu va cere o audiență Regelui, și-i va prezenta un memoriu detailat însoțit de dovezi cu privire la presiunile și tăișurile comise de agențți guvernului. Până acum se anunță oficial următorul rezultat: d. Aurel Dobreanu 2688, iar candidatul guvernamental 2840. Azi vor avea avea loc alegerile la secțiile Maia și Nireș. Abia atunci se va putea cunoaște rezultatul total. Deoarece d-l Grigore Filipescu s-a făcut vinovat de fapte pedepsite de legea electorală, dar deoarece este deputat, parchetul pentru a putea face instrucția va trebui să ceară întâi ridicarea imunități parlamentare. La secția de vot Dej, delegații partidului național au cerut președintelui să numere certificatele aflate pe masă, pentru a vedea dacă numărul votanților din ajun corespunde în mod exact. Președintele a refuzat, naționaliștii ardeleni au pus măna pe certificate și au început să le numere. S-a produs o încăerare în toată regulă. Urna a fost spartă, iar buletinele de vot risi de pe jos. S-au găsit mai mult 400 voturi decât numărul votanților Președintele secției protopopul Herman a fost pălmuit; el a reușit să dispară. Votarea a continuat cu jandarmi. Publicul pătrunzând în sala de vot, a intervenit procurorul, care a dat ordine ca armata să menție ordinea. Vicepreședintele biroului a pus în urnă buetni«le rupte, gșile în sală și a redeschis alegerea. El a împiedecat timp de o oră pe reprezentanții partidului national să pătrundă în sala. La despuiarea scrutinului, președintele n'a cutezat să proclame ales pe candidatul guvernului, ci s’a mulțumit numai să constate că dosarele a două secțiuni de vot lipsesc, în consecință înu poate cunoaște rezultatul definitiv.GQXXOa— Se incearci o lovitură bolșevică la Paris Paris 6.— Agenția „Havas“ anunță că ziarul „Liberté“ crede a avea dovezi privitoare la pregătirea unei lovituri bolșevice la Paris. „Le Matin“ anunță că consiliul de miniștri s’a ocupat ori de agitațiile provocate de comuniști. Ministrul de interne a citat un raport prin care a arătat că noua ofensivă bolșevică se face cu concursul a numeroși străini. Guvernul va lua toate măsurile necesare pentru a opri această propagandă. Intre alte măsuri, nu va reintegra pe institutorii comuniști, cari au fost revocați. 50 comuniști străini, cărora li s-au făcut decretele de expulzare au și fost trecuți peste graniță. Ministrul de interne a ordonat suspendarea primarului comunist din Humpert, acuzat de rebeliune, ultraj j și amestec în ultimele greve. El va fi trimis înaintea Tribunalului corecționel. — lui — COXXGO— Călătoria Rasmussen la Sul Nord Berlin.—Celebrul explorator danez, Knut Rasmussen, s-a reîntors la Kopenhaga, din a cincea călătoria la Polul Nord. El a fost salutat la Kopenhaga de numeroși repezentanți ai guvernului și autorităților și de un public imens, care la ovaționat. Rasmussen a străbătut în călătoria pe care a întrerins-o nu mai puțin decât 20.000 mile cu sania. El aduce din voiaj numeroase observații cu privie la viața și moravurile locuitorilor din regiunile polare. In Alaska a dat de triburi de eskimoși, dintre care unii cheltuesc până la 4000 dolari pe an cu întreținerea. Printre eskimoși, se găsesc 14,000 de rentieri. In unele triburi de eskimoși există și azi obiceiul de a rsipi femeile. Cele mai multe dintre fete sunt omorâte de părinții lor, imediat după naștere, așa încât bărbații se văd nevoiți să se omoare unul pe altul, pentru o femee. Din această cauză aproape trei sferturi dintre bărbații eskimoși au la activul lor cel puțin câte un omor. In Siberia, Knut Rasmussen a fost arestat de bolșevici și a reușit să fugă pe o sanie trasă de câni. In afară de bogate notițe, celebrul explorator a adus o frumoasă colecție de filme, parte din ele filmate la 50 ° de frig. Po* Înlocuirea directoratului spaniol Paris 6. O știre din sursă autorizată anunța transformarea viitoare a directoratului spaniol, care va fi înlocuit printr-un carnet civil sub preșidența lui primo de Rivera. Bursa Paris Paris 6. Leul 9A&, Lira sterilei Sâ.4Q„ Delaraf *1.52 Jum, Arestări la Petrograd Petrograd 6. Autorîăfîle sovietice au arestat o serie de supuși esticieni pentru a putea obține în modul acesta schimbarea lor cu cei 50 comuniști estonieni condamnați la Reval. Ziarul „Star crede a ști că revolta comunistă de la Reval va da naștere unei viitoare confederații a statelor baltice. Mutarea sediului flotei lui Vranghel Paris 6. In urma protestului adresat de România guvernului francez, acesta din urmă a hotărât ca flota rusească a lui Vranghel să nu mai fie adăpostită în Marea Neagră ci în Marea Baltică, la Kronstadt. Acțiunea bolșevică în Bulgaria Sofia 6.=Guvernul bulgar este în posesiunea unor importante documente cu privire la acțiunea propagandei comuniste din Balcani. Intr’unul din aceste acte sunt însemnate sumele primite de bolșevici bulgari. Au fost împărțite zeci de mii de franci elvețieni, francezi, dinari și leva. Aceste documente au putut fi cunoscute prin organizația centrală de spionaj și propaganda comunistă de la Viena. Dl. Argetoianu și politica finană are ca trebue urmată Buc. 7.—Intr’un interview, d. Argetoianu, fostul ministru de finanțe, a declarat următoarele cu privire la modul cum ar putea fi salvată țara din situația în care se află astăzi : „Unui buget sănătos i se cere două însușiri: SA FIE REAL și SA FIE ECHILIBRAT. Dar înainte de toate să fie real, căci dacă nu este real, puțin importă dacă este echilibrat sau nu“. Și mai departe: "„Din insuficiența de alocuțiuni pentru plata funcționarilor, pentru căile noastre ferate și pentru armată, se trage toată mizeria și toată nesiguranța în care ne găsim. Un buget serios care ar ține seamă de exigențele vitale, atât ale Statului cât și ale individului, nu se poate concepe pe cursul de azi al leului, fără alocațiuni de 20 miliarde pentru funcționari, de 20 miliarde pentru căi ferate și de 20 miliarde pentru armată. Astfel încât un buget de cheltueli de 75 miliarde lei ar fi buget minimal, în circumstanțele actuale ale României. Când în 1922 am cerut d-lui Brătianu un buget de 30 miliarde, d-sa a sărit ca mușcat de șarpe și a declarat că un asemenea buget ar constitui o nebunie. Astăzi a ajuns și d-sa la bugetul de 30 miliarde pe care-1 cerusem eu în 1922. Numai că astăzi—fiindcă de 3 ani de zile țara a rămas în părăginire—ne trebue un buget de 70 de milarde. Dacă norocul României va mai menține pe d-l Brătianu în capul treburilor, ni-l va da și pe acesta, căci nu va avea încotro ! In rezumat continuăm să batem apa în piuă, și să ne uităm, neputincioși, cum țara lui Hübsch se rostogolește mai departe pe panta periii. -----0O38XG0 Farmecul Vânătorilor îl simt numai vânătorii. Dl. MIHAI SADOVEANU ni-1 face să-l simțim și noi, evocând plastic și emoționant, o vânătoare veche și primitivă în jurul unu țarc de oi, în VÂNĂTORUL DE LUPI din „LUMEA BAZAR SAPTAMÂNALĂ No. 6. DI. N. IORGA, istoric și tradiționalist, în aceiaș măsură, este prin temperament opus inovatorilor. Nu poate adreia în viața socială, cu atăt mai puțin în literatură și arta. Cu obicinuitu-i elan polemic, profesorul Iorga, denunță pericolul „literaraturii de avantgarda a revoluției”. Dl. O. TOPIRCEANU discută aceiaș chestiune în LUMEA BAZAR SĂPTĂMÂNAL no. 6. în care schițează un răspuns la notițele d-lui Iorga. In acelaș număr OTILIA CAZIMIR publică Siluete fermenine, cu tinera cu care ne-a obișnuit și DONA SOL ni-l expune pe Mussolini feminist, pentru a gusta unul din variatele și multiplele aspecte ale... mișcării femeniste. Plină de ironie, și tot atât de satiric, este pagina literară de A. CErtOV, Camelionul, tradus de M. Sevastos. O contrabandă de aur Constanța 7.—Impiegatul vamal Const. Comanici, revizuind bagajele călătorilor ce se îmbarcau pe vaporul „Regele Carol a descoperit într'un buzunar al șalvarilor hogei Abdulhelam Hadgi Gheldi, din com. Topraiar, 82 napoleoni de aur, pe azi numitul încerca să-i scoată din țară prin contrabandă. Vama a confiscat monedele, iar deliqueruul a fost dat în judecată pentru tentativă de contrabandă. Ce au discutat d mi Herriot și Chamberlain gisparts 6,—întrevederea pe care au avut-o eri d-nii Herriot și Chamberlain a durat două ore. Ambii bărbați de stat au discutat toate chiziunile la ordinea zilei. D-l Herriot a expus d-lui Chamberlain motivele pentru care Franța a reluat raporturile cu Rusia, precum și toate problemele care decurg din recunoașterea Sovietelor. Senatori italieni atacă guvernarea fascistă Roma 7. Senatul a luat în discuție situația internă. Au luat cuvântul 5 senatori, dintre cari 3 s’a ridicat împotriva guvernului. Aceștia sunt următorii liberali : Lusignori, Conti și Albertini, editorul zarului „Corriere de la Sera“. Ei au adus acuzații fasciștilor și și-au exprimat neîncrederea în guvern. Scufundarea unui vapor cu pasageri Paris 6.In apropiere de Bordeaux s’a întâmplat ori un nauragau. Vaporul filandez „Calender“, având pe bord pasageri a fost isbit de uragan de stâncile de lângă țărm. Vaporul s’a scufundat. 30 de pasageri s’eu înecat. Marinarii s’au aruncat în valuri, au reușit să se salveze, agațându-se de stânci. A doua zi dimineață însă stânele erau goale, marinarii fusese târâți în adânc de valurile furioase ale Oceanului. Condamnări la moarte In Cairo Londra 6.—Curtea Marțială din Cairo a judecat pe principali vinovați pentru revoltă din regimentului 11 sudanez. 4 ofițeri au fost condamnați la moarte. 3 dintre ei au fost executați, iar al patrulea i s-a comutat pedeapsa la 15 ani închisoare. 40 persoane executate în Estonia Moscova. In Estonia liniștea a fos restablită. Curțile Marțiale au condamnat 180 persoane care au participat la revoltă. In Reval 4i revoluționari au fost executați. Dinamită pe linia ferată Buc. 7. Stația Iacobeni de pe linia Vatra-Dornei—Câmpulung (Bucovina), a comunicat telegrafic Direcției generale a căilor ferate că, ori după amiază s’a prezentat revizorul de linie Gh. Ciocan cu un cartuș de dinamită pe care l-a găsit așezat pe linie între Vatra-Dornei și Iacobeni. S-a deschis o anchetă. Linie telefonică București-Viena Buc. 7. Intre guvernul român și cel austriac urmează tratative pentru instalarea unui cablu telefonic direct București—Viena. In curând se va încheia o convenție în acest sens între guvernul nostru și cel austriac la Timișoara. Se va începe apoi tratative cu organele superioare vieneze pentru stabilirea legăturei telefonice directe intre România și Elveția. Aeroplane pentru Soviete* Amsterdam 6. Guvernul sovietic a comandat de la casa „Foker“ 250 avioane* 50 au și fost transportate la Petrograd. Explozie într'o mina Londra . In minele de cărbuni de lângă Brendham, cea mai mare și bine înzestrată mină a făcut explozie, aprinzânduse gazurile. Legile germane în vigoare în teritoriul ocupat Berlin. Comisiunea aliată din Rhenania a publicat o ordonanță prin care anunță intrarea din nou în vigoare a legilor și regulamentelor germane în întreg teritoriul ocupat. Informații — Camera a ascultat cu plăcere și interes polemica dintre d-nii I., Pillat și dr. Lupu cu privire la înrudirile lor. In termeni de un umor irezistibil, d. O. TOPARCEANU, se amestecă în polemică, și își exprimă și el dorința de a fi și el nepotul lui Brătianu în LUMEA Banzar săptămânal, No. 6. — D. Prof. Gh. I. Brătianu, de la Fac. de Litere și Fiosofie va pleca zilele aceste în Capitală pentru a saluta pe savantul francez,— filolog și istoric Mario Roques. Se crede că savantul francez, — care a mai vizitat lașul acum doi ani,— după întoarcerea sa, la Belgrad, va vizita Iașul unde va conferenția, în Aula Universității. — înaintea Tribunalului secția I-a, a venit ori spre confirmare mandatul de arestare emis contra tânărului Beniamin Glicman care pretinzându-se zirist, a fost prins în flagrant delict de excrocherie. Tribunalul, în urma pledoariei d-lui C. Gărcineanu, a confirmat mandatul de arestare. Beniamin Glicman se afla acum în cercetarea d-lui jude Pogonat, de la cabinetul 2 instrucție. —■ Buc. 7.—Direcția generală a căilor ferate a luat măsuri ca atât înainte cât și după sărbători să se înmulțească numărul vagoanelor clasă pentru toate trenurile de călători. — In interesanta descriere a CĂLĂTORIEI în COCHINCHINĂt d-l ALBERT GHICA, continuă a scrie peripețiile larg documentate, făcându-ne să asistăm la emoționantul ATAC AL UNOR RIVOLI SĂLBATECI publicat in „Lumea“ Bazar săptămânal No. 6. — Lângă San Francisco a avut loc o groaznică ciocnire de trenuri. Se anunță până acum 15 morți. — Din Londra se anunță că Mareșalul Alenby a înștiințat guvernul englez că o nouă conspirație s’a pus la cale în Egipt, contra guvernului și contra demnitarilor englezi. S’eu luat întinse măsuri de supraveghere. — Belgrad.— In cercurile politice se vorbește de agravarea raporturilor între Rusia Sovietică și Iugoslavia. Guvernul iugoslav ar fi fost dispus să recunoască sovietele, dar acțiunea Rusiei în Balcani este periculoasă siguranței statului sărbo-croat-sloven. In urma documentelor publicate recent, reese că acțiunea sovietelor rusești amenință ordinea și pacea în peninsula Balcanică. —Buc. 7. Termenul de liber parcurs pe căile ferate ale ziariștilor, a fost prelungit pe termen nelimitat. "—voxx la Greva imbnentă a funcționarilor de la P. T. T. din Austria Viena 6.0 delegație a funcționarilor de la poștă, telefon și telegraf i-a prezentat directorului general al poștelor, un memoriu, prin care ei cer respect rea angajamentelor luate anume, a elea de a li se plăti primele cuvenite și orele suplimentare, rămase în restanță de 3 luni de zile. Delegația a declarat că dacă până Mercuri 10 Decembrie orele 12 ziua revendicările lor nu vor fi soluționate favorabil, funcționarii sunt deciși să declare grevă. In cercurile politice se afirmă că deoarece sumele cuvenite funcționarilor sunt enorme, cam 88 000 coroane de aur, ministerul de finanțe le va pune la dispoziție o sumă mai mică, cu care să poată face față nevoilor de sărbătorile Crăciunului. OOX3SOQ— — Furtul de la poșta centrală din îndrăzneț furt s’a comis la Oficiul Central din localitate. Eri după amează, d. casier Cristea Grigoriu, venind la serviciu, și deschizând casa de fier, a constatat cu surprindere dispariția sumei de 60.000 lei. D-sa a înștiințat imediat poliția. Casa de fier a fost găsită încuiată, așa că cel care a furat banii, s-a servit de o cheie falsă. Cercetările continuă. Alegerile pentru Reichstag Berlin. Azi încep în întreaga Germanie alegerile generale pentru Reichstag. Se dă o luptă crâncenă între stânga republicană și democrați. De data aceasta candidează 24 partide.