Lumea, ianuarie-martie 1926 (Anul 9, nr. 2205-2279)

1926-01-15 / nr. 2216

BIBLIOTECA UNIVERSITĂȚII IAȘI din țarȘI WHOTIMA ORA sî străinătate Deoarece s’au reprodus ultimile interviewuri acordate presei străine de fostul prinț moștenitor Carol, guvernul a luat hotărârea de a generaliza cenzura presei în toate centrele unde se aplică starea de asediu. Cenzura se va face de Comandamentele militare. In această privință d. Gh. Tătărescu, subsecretar de stat la interne, a declarat următoarele: „Cu începere de astăzi, cenzura va fi aplicată tuturor ziarelor din Capitală și din regiunile care se găsesc sub regimul stărei de asediu. Vor fi supuse cenzurii toate publicațiunile, cărțile, revistele periodice și ziarele. Cenzura va fi exercitată de Comandamentele Militare. Măsura nu se va lua decât față de articolele în cari se va lua în discuție renunțarea la Tron a fostului Prinț Moștenitor, precum și chestiunea Regenței. Confiscarea lui „Le Matin** Autoritățile noastre polițienești și de Siguranță au primit încă de aseară ordine de a confisca numărul lui »Le Matin“, care trebuia să sosească azi dimineață in Capitala. Numărul acesta al ziarului francez conține declarațiile d-lui profesor Iorga, cu privire la renunțarea la succesiunea Tronului a fostului Prinț Carol. In afară de faptul că s’au luat măsuri ca ziarul să fie confiscat în Capitală, s’au dat ordine severe ca sa se facă un control riguros pe linia poștală până la Timișoara. Toate coletele care ar conține ziarul „Le Matin“ cu data de azi, vor fi confiscate. Dezmințirea intervievului d-lui Iorga „Neamul Românesc“ publică următoarele: „D. prof. N. Iorga ne telegrafiază din Paris că intervievul publicat de ziarul „Le Malin“, după care d-sa ar fi făcut anumite declarații în legătură cu cazul Prințului Carol, reproduse și de un ziar de seară, este cu desăvârșire fals. „D. prof. N. Iorga n’a acordat nici un inerview ziarului „Le Matin“, ci, numai a trimis pe ziaristul francez la declarțiile sale cuprinse în ziarele românești“. Cenzura ziarelor străine In afară de dispoziția luată de a se cenzura ziarele românești, guvernul a instituit și cenzura pentru presa din străinătate, cenzură care funcționează în localul poștei centrale. Toate ziarele străine care sosesc în țara noastră sunt trecute pe la acest birou, unde în ultimile 24 de ore s-au agomerat mormane întregi de ziare și reviste, care nu pot fi cenzurate la timp din lipsa de personal pregătit. Deasemenea sunt cenzurate și ziarele străine care sosesc direct abonaților și orice fel de imprimate care vin din afara ță ei. Noua conducere a flarmonicei" Sntem informați că orchstra Filarmonica, în urma insistentelor depuse de unele personalități, din anturajul primului ministru, a fost scoasa de sub conducerea „Furi«efleă Principele Carol“. Orchestra filermofiem fi pusă sub conducera administrativă a d-lui Al. Mavrody, fost director general al teatrelor. Alegerile comunale Dl. Gh. Tătărăscu, subsecretar de stat la interne, fiind întrebat, a declarat azi că alegerile comunale vor avea loc neapărat, înainte de alegerile generale. Arestarea falsificatorilor de dinari La Duisburg a fost arestat principalul falsificator de dinari. doar și complicele său Vabor. Șeful Siguranței Iugoslave a descoperit la Bielefeld clișeele bancnotelor falsificate și un mare număr de timbre falsificate de aceiași bandă. Proporțiile unui furt de senzație în legătură cu marele furt de 8 milioane săvârșit de funcționarul Alhalely de la „The Bank of Romania Limited“ din București, ni se comunică că afacere i-a proporat din ce în ce mai mari. Fiind cercetat de cabinetul ViI de instrucție din Cap fală, Miha*tely a declarat că cele opt milioane lei pe care le-a sustras, le a întrebuințat astfel: Patru milioane în scopuri personale, iar alte patru milioane le-a dat fratelui său, M. Alhaleiy, proprietarul cinematografului „Coloseum“ din Chșinău. S’a făcut o pecheziție la domiciliul acestuia, în urma căreia a fost arestat și trimis la București pentru a fi interogat la cab. VII de instrucție în afacerea furtului săvârșit de fratele său. Intre Polonia și Soviete In virtutea aranjamentului polono-sovietic, realizat în iulie la Varșovia, guvernul sovietic a achitat tezaitului polon suma de 30.000 ruble aur, constituind echivalentul pentru menținerea bibliotecei școalei Politechnice din Varșovia. Demisia d-rului Mataja Ministrul de externe austriac, dr. Mataja, și-a dat demisia din guvern. Mussolini din nou bolnav „Daily Express" află că Mussolini a declarat că se va supune unei grabnice intervențiuni chirurgicale la sfârșitul acestei luni. Vapoare blocate de ghețuri Se anună din Riga că 28 de vapoare se găsesc actualmente blocate de sloiurile de ghiață in golful Helsingfors. Două vapoare germane au fost aproape complect distruse. De ori până azi Cenzura ziarelor românești și străine " Confiscarea șelarului „Le Matin*' — Moartea a 2 persoane intr’un accident de automobil Buc. 14. Un grav accident de automobil s’a întâmplat ori pe șoseaua Ploești—Bordeni. Un automobil în care se afla inginerul Fuchs, inspectorul conductelor de petrol, din cauza unei manevre greșite a șoferului, s’a răsturnat în șanțul de la marginea șoselei, sfărămându-se complect. Inginerul Fuchs și șoferul au fost omorîți. O nouă victimă a lui Tomescu Buc. 14.— Aseară a încetat din vierzi la spitalul Teiș din Târgoviște sergentul Stratulat Gh. care după cum se știe a fost împușcat de banditul Tomescu pe când acesta din urmă a fost înconjurat de jandarmi la cantina din punctul Frumușelu. Bursa București Paris 8.40 Londra 1084. N* York 223. Zurich 43.25. Millano 9.02. Bruxelles 10.50. Praga 6.62 Viena 31.50. Berlin 53.25. Incendiul catastrofal i:dela o sondă petroliferă = — Focul continuă cu furie. — Pagube considerabile — Buc. 14.— Dri seara un ma e incendiu a izbucnit la sonda 209 a societății Româno-Americană de la schela Runcu (Bușteni). Focul a luat proporții mari, datorită mai ales faptului că sonda se afla în plină erupție, având un debit de 240 vagoane de tiței pe zi. Imediat au fost aduși la locul incendiului lucrătorii specialiști cari reușise să localizeze focul de la sonda Pleașa-Moreni. Echipele de lucrători au început săparea unui tunel și instalarea unor conducte cu aburi.Pănă în prezent tunelul a fost săpat în adâncime de abea doi metri. Lucrările continuă cu asiduitate, în vederea localizării incendiului. Dar coloana de foc în loc să se micșoreze, f din contra, ia din ce în ce proporții tot mai mari. Flăcările s'au propagat și la sonda No. 2 a socieției „Unirea“, care se afla la o depărtare de 200 de metri de sonda incendiată. Țițeiul continua să rupte, fiind distrus însă cu desăvârșire de coloane de foc. Incendiul continuă cu furie. Se pare că nu sunt victime omenești. Pagbnele materiale sunt incalculabile. Căldura se resimte pe o rază de câteva sute de metri. Arborii din vecinătate iau foc astfel că sunt mari temeri să nu ia foc și pădurea din apropiere, ceea ce ar provoca un adevărat dezastru. întrunirea Consiliului superior al armatei Buc. 14. Eri dimineață s’a întrunit la ministerul de războiu, Consiliul superior al armatei, sub preșidenția d-lui general Mărdărescu. Consiliul s’a ocupat de cazurile izolate ale oberilor rămași în urmă la înaintare. In ședințele viitoare ale consiliului, care vor avea loc în zilele de 14 și 15 ale lunei se va începe studiul regulamentului noi î tagi de înaîntare. Aplanarea conflictului dintre Primăria Dorohoi și Ministerul de Război Acum câtva timp, Primăria comunei Dorohoi a cedat garnizoanei din acel oraș, un teren spre a-și instala un câmp de tir. Garnizoana de Dorohoi, intrând în săpânirea terenului și cum criza de locuințe era atunci în soi, a clădit pe o parte a acestui teren locuințe pentru ofițeri. Deoarece garnizoana nu și-a ținut obligațiile sale, Primăria a intentat un proces cerînd rezilierea actului de donațiune a terenului. Procesul venind spre judecare în fața Tribunalului de Dorohoi, s’a dat câștig de cauză Primăriei. Garnizoana a făcut apel, care urma să se judece ori la Curtea de apel Iași, secția II. Procesul însă, nu s’a mai judecat, întrucât conflictul, prin intermediul d-lui V. Frățilă, avocatul delegat al Primăriei Dorohoi, a fost aplanat. Ministerul de război va ceda un alt teren alăturat terenului Primăriei pe care se va înființa tirul. O mare acțiune pentru reducerea serviciului militar in Polonia »„Varșovia.— Deputatul socialist Liberman, în numele fracțiunii socialise și grupărilor din stânga, a cerut reducerea serviciului miitar la un an. Conducătorii partidelor socialiste poloneze declară că cu reducerea serviciului militar efectivul armatei ar descrește cu 150 mii soldați. Reducerea armatei nu înseamnă niciodată amenințarea siguranței de stat. Din contra, statul va mari economii, putea face foarte mari sunt astăzi atât de necesare. După ulima statistică numărul ofițerilor și subofițerilor din Polonia se ridică la 55 de mii. Reducerea efectivului armatei se poate face mai ales acum cănd tratatele de la Locarno au pacificat Europa centrală și apuseană și parțial și cea răsăriteană, și când Rusia sovietcă este ocupată cu politica ei de expansiune din Asia. Turcii din Cadrilater emigrează in Anatolia ? Sofia 13. — Ziarele bulgare susțin că în județul Durostor există o adevărată organizațiune, care se ocupă cu trimiterea populațiunii mahomedane în Anatolia. Această monopolul organizațiune deține „obținerii de pașapoarte pentru emigrarea în Turcia“ și încasează câte 5000 lei de bucată. Ziarele bulgare adaugă că grație propagandei întreprinsă și tolerată de autorități, zilnic emigrează numeroase familii turcești din Cadrilater, prin cinematografe Moscova.După circulara de partamentului de stat, secțiunea de propagandă, toate cinematografele sunt obligate ca înaintea rulării Urnelor anunțate pe program, să reprezintă tablouri de propagandă sovietică și copii după caricaturile din ziarele „Pravda“ și „Izvestia“. Propaganda sovietică Leul la Paris —Leul a cotat la Paris 11.80, la Zurch 2.32 jum. Citiți In pas- 4-a Ultimile știri Ultimile știri în legătură cu afacerea tăișurilor din Ungaria Buc. 24.—In cursul zilei de ari s’a primit la ministerul nostru de externe un important raport din partea d-lui Stârcea, ministru României la Budapesta. El face o expunere precisă asupra felului cum au decurs cercetările, rezultatele obținute, precum și țelurile urmărie de falsificator. S’au găsit în arhiva Prințului Windisch-Graetz, la castelul de la Zarospatak indicații precise asupra scopurilor urmărite de legiimiștii unguri, în speial asupra propagandei făcute în țăr le Micei Antante. Față de gravitatea situației, guvernul a luat decizinea să invite la București pe d. Stârcea, pentru a da personal lămuriri asupra situației din Ungaria. Demersul Micei Antante In ultimul timp s’a vorbit de un demers al Micei Antante în legătură cu ultimile evenimente din Ungaria. Acest demers va fi făcut la sfârșiul lunei Februarie la consiliul societăței Națiunilor cu prilejul aducerei in discuție a chestiunei refacerei financiare a Ungariei și a chestiuni dezarmărei. Demersul Statelor din Mica înțelegere nu se va ocupa numai de chestiunea falsificărilor operate în Ungaria, ci de întreaga situație din Ungaria. Se afirmă în cercurile inițiate că vor face senzațe cu acel prilej documentele colecționate de guvernul român în legătură cu pregătirie militare ale Ungariei și mai ales cu privire la dezarmarea Ungliei. Cei cu bancnotele românești falsificate S’a afirmat că în recentele falsificări de bancnote de la Budapesta, s’ar fi falsifica și bancnote românești. Dl. Oromolu, guvernatorul Băncei Naționale fiind întrebat in legătură cu aceasta, a declarat: — „ Până acum vă pot asigura că n’am aflat absolut nimic care să mă indrituiască să cred că la Budapesta s’ar fi falsificat bancnote românești“. Ginerele lui Horîy grav compromis Paris 13.—Declarațiile șefului Siguranței ungare Nadossy compromit și pe ginerele regentului Horty, anume Szóffán Fey. Încordarea dintre primul ministru Bethlen și regentul Harry, continuă. Se crede că Bethlen va reuși să impună punctul său de vedere, dar se pare că guvernul nu va fi cruțat de o mare criză. Opoziția cere desfințarea Regenței și constituirea unui Consiliu de stat, format din reprezentanți ai întregei coaliții, dizolvarea Parlamentului și alegeri libere. Apropiata retragere a Sui Moray Viena 13. — Câțiva fruntași ai partidelor împreună cu ministrul de externe și cu contele Bethlen au avut o consfătuire cu regentul Horthy. S'a hotărât ca după votarea legii privitoare la Casa magnaților, Horty să se retragă. Deputatul social-democrat Görgy a declarat că partidul său cere retragerea ministrului de interne Rakossy și al ministrului de instrucții Klebersberg. Cercetările polițiștilor francezi Praga 13.—Ziarul „Prager Presse“ aUa c4 Banca Franței a ho fărât să ceară Ungariei mari despăgubiri pentru pagubele cauzate statului prin punerea în circulație a bancnotelor franceze falsificate. Comisarul francez Benoit care a sosit la Paris pentru a raporta autorităților superioare aupra celor descoperite la Budapesta și la castelul Prințului Windisch- Graetz din Sárospatak, se reîntoarce la Budapesta pentru a întări controlul asupra lucrărilor conduse de poliția ungară. Rasiștii au pregătit o lovitură e stat Budadesta.Toată polia a fost mobilizată întrucât se aflase că rasiștii pregătesc o lovitură de stat. Localul Tribunalului și ministerul de justiție sut păzite cu cordoane de jandarmi. Data conferinței Micei Antante Buc.—Guvernele statelor din Misa Antantă eu hor râ! să grăbească convocaea conferinței și au fixat oficial data de 20 ianuarie. Conferința se va ține la Bled în Iugoslavia. Se va întreprinde o acțiune comună contra Ungariei, în acord cu statele aliate și in special cu Franța. După conferință d. Beneș se va duce direct la Geneva, pentru a aduce chestia în discuția Ligei Națiunilor. Iugaria se apara Paris 13. Ministrul Ungariei la Paris a declarat ziarelor că a remis în numel Ungariei un mesaj d-lui Briand, în care arată că guvernul ungar este hotărât să continue ancheta și să pedepsească cu toată energia pe toți cei implicați în afacerea falsurilor de bancnote, oricine ar fi ei. Opinia publică maghiarii a început să reacționeze și este de așteptat o mișcare în vederea aducerei la putere a unui regim Parlamentar responsabil. Oficiosul guvernului iugoslav crede că numai o asemenea schimbare ar puta duce la îmbunătățirea raporturilor dintre Ungaria și statele vecine. Noul cercetăt1r Budapesta. Șoferul prințului Windis-Graetz, care în repetate rânduri a transportat pe Prinț la Institutul cartografic, a desvăluit judecătorului de instrucție pe unele persoane care au vizitat institutul cartografic în tovărășia Prințului Windisch-Graetz. Se face cercetări în această privință. Crearea unei stațiuni radioactive de transmisiune la Vladivostok Moscova. In ultimile zile a fost isprăvită la Vladivostok clădirea care va servi pentru instalarea unei mari stațiuni de radio care va fi cea mai mare sasiune a Rusiei în Extremul Orient. Până acum s’eu înregitrat la această stațiune 500 abonament . Informații — Herriot a fost reales președinte al Camerei franceze cu 300 voturi contra 24. Paradele din centru și dreapta s’au abținut de la vot. — Un mare incendiu s’a decarat la rafinăria de petrol „Cometa“ din Ploești. Casa, instalația și uzina electrică au fost distruse. Un cazan a făcut explozie provocând prăbușirea unui zid el.Pagubele trec de 10 milioane j