Lumea, octombrie-decembrie 1926 (Anul 9, nr. 2435-2509)

1926-10-27 / nr. 2455

A V y~ A H « Anul IX No. 245$ ‘ / 3 |El _Mercury,27 Octombrie 1926 |g| • • —^oîîij«rii A >;|al§ - ^ar independent • ■ din tară; UL'MIA ora |si străinătate De ori până azi [București 25, Telefonatei Suveranj numită colonel al glăraeei naționale a New-Yorkului M. S. Regina a fost consultată ori dimineață de medicii suitei, care i-au prescris medicamente contra tusei. Doamnele de onoare din suită anunță că boala Suveranei e pe cale de vindecare. Programul zilei de ori n'a suferit nici o modificare. M. S. Regina a primit titlul onorific de colonel al gardei naționale a orașului New York. Suverana a fost apoi primită de membrii Institutului „Sufgrave“ la Palatul „Baltimore". Suverana, primită cu ovații, a pronunțat câteva cuvinte grațioase, deși era obosită de programul unei zile foarte încărcate. A ținut să-și exprime recunoșința pentru călduroasa recepție ce i s’a făcut. Președintele Institutului „Sulgrave“ a relevat faptul că nu este nici o nepotrivire dacă această societate care și-a luat angajamentul de a susține principiile democratice, aduce omagii Reginei unui mare Regat, căci orice țară e democrată, atunci când se îngrijește de binele poporului. Un discul al Suveranei transmis prin radio Se anunțase că M. S. Regina va vorbi Vineri seara la principal de transmisiune postul radiofonică și că alte 20 de posturi vor transmite milioanelor de auditori cuvintele Suveranei. Din cauza unei greșite interpretări, Suverana s-a prezentat cu jumătate de on mai devreme, din cauza altor angajamente pe care le luase. Suverana a fost nevoită să plece înainte de executarea dispozițiilor speciale necesare pentru luarea audiției. M. S. a asisat însă în acea seară la banchetul oferit in onoarea ei de secția metalurgică a ministerului de comerț. Aici a ținut un discurs în fața microfonului, care afost radiofuzat în mai multe state ale Americei. Timbre fiscale false Ministerul de finanțe a fost în" cunoștiințal că în Ungaria se valsifică Umbre fiscale românești-Guvernul va face intervențiile necesare la Budapesta. Procesul ide legrc al de urmării ar elaborat de. d. Meissner, ministrul lucrărilor publice, prevede pentru campania de refacere a drumurilor, pe timp de 10 ani, un buget anual de refacere, în sumă de 2 miliarde lei. Actualul buget nu prevede decât cel mult 250 milioane în acest scop. Pentru acoperirea diferenței de 1.753.000.000 lei, se prevăd o serie de taxe speciale asupra vehiculelor de tracțiune mecanică și animală. Intre alte taxe se va percepe și 1 leu de fiecare cai putere; taxe mai mari pentru vehiculele de o putere mai mare de 10 cai pliere; taxe speciale pe camioane. Se mai preved desființarea prestațiilor în natură și inocuirea lor prin contribuții ușoare, de asemenea se vor institui mici taxe pe cai și căruțe. Suverana Ia „Metropolitan Opera“ M. S. Regine, Princesa Ileana și Prințul Nicolae, însoț fi de suită, au aj atat aseară la „Metropolitan Opera“. Suverana a plecat apoi spre Waifpoint. Mous tariff vamal  a hotărât în mod definitiv ca noul tarif vamal întocmit de curând să fie trecut prin Parlament, nu prin consiliul de miniștri, cum se hotărâse la început. Viitorul buget al Teatrului Național din Iași se prezintă cu un plus de 2.533.270 lei față de bugetul în curs. O fotografie a M.S. Reginei transmisă prin radio uri a sosit din New-York la Paris o fotografie a primirei M. S. Reginei Maria la Primăria din New-York. Foografia a fost luată în momentul în care Primarul ținea discursul de bun sosit. Transmisiunea prin radio s’a făcut cu unele defecte. Totuși, M. S. Regia și Primarul au apărut distincți și vizibili. Este prima fotografie transmisă prin fără fir de la New York la Paris. Desăvârșirea furlunei Ir» organizația de ilfov E i s’a întrunit în Capitală comitetele de condcere ale organizațiilor rațional-țărăniste din județul Ilfov. Ambele organizații au fuzionat sub președinția d-lui D. R. loanițescu.Comitetul de direcție care va lucra sub președinția d-lui dr. L .pj, va fi format din d-nii D. R. loanițescu, Vigil Madgearu, Gr. Iurian, Gr. Filipescu, Dem. Dobrescu, dr. Gheorghian și Pompiliu Ioanițescu. S’au ales cei 76 membrii ai organizației national-țărăniste a județului Ilfov. D. D. R. Ioanițescu a fost ales președintele organizației județului Ilfov, iar d. Virgil Madagearu al organizației național-țăriste a Capialei. Demisia ambasadorului francez de Washington Poincaré a comunicat raportorului comisiunei financiare a Camerei, că discuția chestiunei datoriilor de războiu a fost amanita din cauza că opinia publică este contra ratificărei acordurilor asupra datoriilor, în forma lui actuală. Prima consecință a acestei deciziuni a guvernului francez este demisia d-lui Berengert, ambasadorul Franței la Washington, care a semnat acordul asupra datoriilor. O» Poincaré contra reîntoarcerea fostului Kaiser in Germania avum prilejul întrevederei care a avut loc între ambasadorul german la Paris, von Hoesch și d. Bertheîol secretarul general al ministerului de externe, acesta din urmă i-a atras atenția d-lui von Hoesch, că d. Poincare urmărește cu cel mai viu interes ca și cu îngrijorare zvonurile persistente cu privre la reîntoarcerea în Germania a Ex-Kaiserului Wilhelm. D. Poincaré a declarat că, în cazul când s’ar încerca aceasta, vi propune celorlalți, ca dispozițiile traiatului din Versailles referitoare la persoana Ex-Kaiserului să fie aplicate cu ultima rigoare- Interesantele declarații ale d-luî larga Duminică a avut loc la Galați congresul partidului național de sub șefia d-lui N. Iorga. Au participat și delegați din județ. D. lorga a vorbit despre trecutul sorios al partidului național amintind de acei la care „cuvântul era cuvânt și fapta, faptă“. „Atitudinea noastră față de Coroană nu se discută. Noi nu ne lingușim față de nimeni, deoarece Regele este deasupra tuturor. Regele se acopere când greșește și se înalță când face o faptă mare. In ce mă privește, eu nu am nimic de retractat, nici recompense de cerut. »rujă de partidul liberal, înțeleg sa adoptăm o atitudine conform principiilor mele. Cred că acest partid e necesar fărel, del fiind că e o organizație disciplinată și are un șef ascultat de partizanii săi. Doresc să domnească cele mai cordiale reîntîtii între mine și fruntașii acestui partid. în vederea unei colaborări, care ar putea fi folositoare tarei. »In ce privește partidul poporului, șeful patidului d. general Averescu merită toată recunoștința pentru faptele glorioase din timpul răsboiului. Nu poate fi vorba însă de fuziune între partidul meu și acel al poporului. "Nu pot sta de vorbă cu nimeni atâta timp cât există dedesubturi care periclitează și interesele mari ale ;ărei. Ședința consiliului Municip lau Expunerea d lui N. Petrea. Chestia panei.— Specula la restaurante Membrii Consiliului Muncipal s-au întrunit aseară sub președinția d-lui primar N. Petrea. Ședința a început la ora 6 d. anainte de a se intra în discuiunile la ordinea zilei, d. C. Toma a ridicat un incident. D a a susținut că legea nu îngădui ca rudele apropiate—cezul d lor consilieri de drept C. Cerchez și M. Negruzzi—să figureze în acelaș consiliu. D-a a declarat că trebuie să se prefere pe cel mai în vârstă, r La disc [iunile «rj? f privire la acest caz au participat d-nii: Racoviță, primar Petrea, Rang cari s’au contrazis pe chestii de interpretare a legei. Dl. Scobar a rezumat că avocații nu cunosc legile. Chesiunea a rămas să fie soluționată de Consiliul Superior Legislativ. Primarul a făcut Consiliului o scurtă expunere asupra activităței edilitare de pănă astăzi. Veniturile anuale ale Comunei sunt 80 milioane 635 mii lei. Cheltuelile prevăzu e 80 milioane 497 mii lei. Am urma să fie un excedent dacă nu s’ar fi achitei o mare parte din datorii al căror total ating suma de 62 milioane. Serviciul domeniilor a adus un însemnat profit Comunei. Fânul nu s’a mai arendat ca în anii trecuți. Fânul fiind cosit de oamenii Primăriei s’a micșorat cu mult cheltuelile ce se făceau pentru furaje. In scurtul interval de când suntem la Primărie—spune d. Petrea—s'au pavat 38 419 metrii stradă, s’au făcut poduri în valoare de 193.209 lei, șanțuri și tuburi pentru canalizare 210 mii lei, precum și alte străzi ce sunt în reperare. Pănă în prezent s’a cheltuit peste 7 milioane lei cu refacerea periferiile. S’a introdus lumina electrică în mai toate școlile și bisericile precum și în străzile Nicolina, Socola, Piața Halei, Sabhana, Ruteni, Brândușe, mahalua Trancu, etc. Împroprietărirea s’a făcut la vreme și în chip satisfăcător pentru demobilizați. Pănă in prezent s’au distribuit 570 parcele. Lucrările la școli au costat 65.800 lei. La Abator 317 mii. La baia comunală, palatul Primăriei, grajdurile, s’au făcut reparații și construcții noui. S’a introdus apă în 27 puncte ale orașului și s’au făcut 27 cișmele noui. D-na Rechter a adus elogii d-lui Petrea. D. Osvald Racoviță s’ti^ocupat de problema apei. D-sa a expus un interesant poset al d-lui inginer Wali. Acesta din urmă susține ca se poate obține apă suficientă făcându-se sondaje la 150 metri adâncime. Costul experienței—spune d. Racovță—nu ar fi mare în raport cu avantajule ce ar rezulta. D-na Maria Petrovici spune că daca conductele de apă se defectează prea des, vina este a celor ce au recepționat lucrările când s’au făcut prima dată. D. primar Pelea răspunzând spune că la alcătuirea bugeului viilor va ține seamă de propunerea d-lui Racoviță, adăogând că până atunci se va face un rezervor de apă în str. Păcurari și se vor introduce contoare. Cestia pâinii a fost adusă în discție de d. Xenofon Eraclide care s’a declarat contra fabricării a 35*. Uiii de pane. D. Vasiliu-Voina amintește cT-lui Primar că la restaurante nu există prețuri maximale iar hotelierii speculează clienții. D. primar Petrea făcând unele comparațiuni a evidențiat că la Iași viața nu este scumpe. Totuși prețurile la restaurante și hoteluri vor fi revizuite. Cu aprobarea Consiliului se fac unele rectificări la bugetul actual. S’au deschis o serie de credite pentru acoperirea cheltuelilor unor lucrări strict necesare comunei. O cerere buclucașă a fost cea a fabricei de cărămidă „Dacia”. Aceasta a cerut prelungirea contractului de arendare a trenului proprietatea comunei, pe încă 30 de ani. D-nii Căpriță, averescan și Vasiliu-Voina, secondați de tot grupul lberalilor s’au declarat contra. Contractul vechiu expiră în 1927. Arendașul are obligația ca la expirare să predea Primăriei terenul cu tot ce e clădit pe el și mașinăriile din fabrică. In jurul acestei chestiuni s'au ivit discuții contradictor. Au luat cuvântul d-nii Petrea, Rang, Ifrim, Sion, Wumbrand și Ventonică. La urmă s’a numit o comisiune compusă din d-nii Vasiliu- Voina, Căpriță, dr. Frühling și Ventonică care să studieze chestiunea și să-și dea avizul. Ședința a luat sfârșit la 11 noaptea, orele Sursa București Paris 5.67. Londra 883. New York 182 Zürich 35.25. Milano 8.22. Bruxeles 5.00. Praga 5.43. Viena 25.90. Marca aur 43,60 leul la Paris Leul Ia Zurich 2.85 „ Paris 18,05 ei.La Londra, 1 liră sie lină—890 Naufragiul unui mare vas englez Londra 25. Vasul de r războiu „Valerian“ a naufragiat. Cei 90 oameni cari se aflau pe bord s-au înecat. DIN IAȘI — Numirea profesorilor Fac. de Teologie din Chișinău.— Prezența Arhiepiscopului Basarabiei la ședința senatului universitar — D. Petru Bogdan, Pro-Rectorul Universității Iași, a semnat ori, convocarea senatului universitar, unit cu Comisiunea specială a Facultății de Teologie din Chișinău. Convocarea a fost fixată pentru Marți 2 Noembrie ora 10 dimineața în sala Marelui Colegiu al Universității din Iași, în vederea recomandării profesorilor facultății respective, cu titlul de profesori suplinitori. Din cine se compune Comisiunea specială a Fac. de Teologie La această șcipa, pe lângă dința vor parti, penul senatului universitar, și următoarele personilități cari formează Comisiunea specială a facultății de teologe, cu atibuțiuni it.de consign de făcu tote: P. S. Ahiepiscopul Gurte, ț. Mihăiescu, decanul facultății teologice din Chișinău, Dim. Boroianu și Popescu-Mălăești, delegații facultății de teologie din București, dr. V. Gheoghiu și dr. Colos, profesori universitari, delegații facultății de teologie din Cernăuți și d. Iancu Botez, decanul faculății de litere și filosofie din Iași. __ Mitropolia Moldovei a refuzat trimiterea unui reprezentant în comisiunea specială conceduate în Mitropolia Moldovei pdntă atitudinei precise chestia înființărei Facultătei de Teologie la Chișinău, n-a ț nut să-și desemneze delegatul în aceasta comisiune. Se știe că potrivit Inelului Decret Regal, referitor la înființarea menționatei facultăți, delegatul Mitropoliei nu poate fi decât un membru al Sf. Sinod. Mitropolia Iașului nu poate fi reprezentată decât prin ierarhii: 1. P. S. S. S. Mitopolitul Pimen sau P. S. S. Arhiereul Grigorie L. Botoșăneanu, Vicarul Mitropoliei. Dosarul numirei profesorilor- In vederea acestei convocări, Rectoratul Universităței a cerut eri, telegrafic, Ministerului Instructurei trimiterea la Iași a Dosarului respectiv cuprinzând lucrările, actele și cererile tuturor petiționarilor, care candidează la catedrele prevăzute în programa Facultății de la Chișnău. Lista exactă a viitorilor profesori suntem în măsură de a ști, că menționata comisiune provizorie, cu atribuțiuni de consiliu de facultate, în ședința ținută acum câteva zile, a căzut de acord a propune Senatului Universitar din Iași, spre recomandare, pe următorii candidați : Dr. P. Costantinescu-Iași, la catedra de Istoria Artei Creștine ; Nichifor Crainic, Literatura religioasă ; Ștefan Ciobanu, Literatura Româna ; Ioan Savin, Filosofia ; Chiriac Dimancea, Patrologie,* C. Tomescu, Istoria Bisericei Române ; Pr eot Ilie Tocan, Vechiul Testament ; Preot dr. V. Radu, Ebraica ; Dr. I. Vasca, Noul Testament; Preot Grig. Pișculescu-Galaction la catedra de Teologia Bilică; Th. Popescu la Istoria Bisericească și dr. St. Berechet la istoria Bisericei Ortodoxe. In vederea terminării lucrărilor pentru recomandarea corpului profesoral, marea solemnitate a înaugurării Facultăței teollogice și deschiderea cursurilor a fost amânată pentru ziua de Luni, 8 Noembrie. A. M. Informații — Buc. 26. Parchetul Trib. Ilfov a deschis acțiune publică contra d-lui David Garfunkel, învinuit că și-ar fi însușit suma de 500.000 lei, încredințată de firma „Montag" din Timișoara pentru a face cumpărături de cereale. — Buc. 26. La Trib. Ilfov s. II, pa când sa judeca un proces de daune, s’a ivit un violent incident între d-nii avocați Lucian Mass'm Lens și Ferderber. Președintele Trib, a dresat procesverbal, întrucât a contatat că incidentul cuprinde "elementele constitutive ale „delictului de audiență", — New York 25. M. S. Regina Maria a plecat azi după amiază în Canada unde va vizita principalele orașe. — Londra 25. Uraganul de la Hanova a făcut 600 morți, 900 răniți, iar 6000 persoane au rămas fără adăpost. — Paris 25. Se anunță din Moscova că un violent cutremur s-a produs în regiunile din jurul Erivanului. Sunt peste 300 morți Numărul răniților e foarte mare. Majoritatea caselor s'au dărămat. Câteva sate au fost distruse. Comunicațiile telegrafice și telefonice au fost distruse. —înalta Curte de Casație a respins astăzi recursul celebrului asasin Reinitz, care a omorât mai multe persoane în Ardeal pe teritoriul cehoslovac. Remnitz rămâne astfel definitiv condamnat la munca silnică pe viață. Buc. 26.— Eri Luni s’a oficiat la Patriarhie un Te-Deum, cu prilejul aniversărei a cinci ani de la fașerea A. S. R. Principelui Mihai. —Buc. 26. Eri s’a produs la clubul țărănist un incident care era să aibă proporții, între d-ni avocați Mihoci și Iorgulescu pe chestia șefiei plașilor. — Buc. 26.—Amicii politici ai d-lui C. Argetoianu vor scoate in ziua de 1 Noembrie revista „Săptămâna poltică“. — Atragem atenția d-lui Sofian, dirigintele oficiului telefonic Chișinău, rugându-l să se ocupe mai de aproape de felul cum funcțonează Oficiul ce i-a fost încredințat să-l conducă. — In fața Trib. secția 111, a avut locuri vânzarea prin licitație publică a imobilelor din sv. Piața Unirei, Păcurari și Lăpușneanu proprietatea d-lui Iancu Mendelsohn. Scoaterea în vânzare a fost susținută de d-nii N. Gheorghiude și N. Apotecher. Proprietarul s’a înfățișat aparat fiind de d-nii Simionescu și Florin Sion. Au concurat d-nii av.Elias Wachtel pentru d. Sol. Wachtel și Adolf Teitler, care au oferit pentru Cnema Sidoli 4 milioane 700,000 lei. Nu s'a vândut însă decât imobilul din str. Lăpușneanu, pentru care d. Elias Wachtel a oferit 2,500,000 lei, pe când în vânzarea de bună voe cerută Tribunalului, proprietarul a acceptat numai 2,300,000 lei. S'a fixat ca zi pentru adjudecare 3 Noembre. —„Times“ afla că la Mulhouse a fost arestat unul din asasinii fostului ministru german Erzberger.