Lumea, ianuarie-martie 1927 (Anul 10, nr. 2511-2585)

1927-01-15 / nr. 2521

> 4 y* JL i IN BASARABIA $1 BUCOVINA = —Ce cuprinde Jurnalul Consiliului de miniștri — In „Monitoul Oficial" de mâine va apare jurnalul Consiliului de miniștri, care fixează atribuțiunie d-lui general Ion Râșcanu, înaltul comisar superior pentru Basarabia și Bucovina. Dl. general Averescu, președintele Consiliului, a cerut în mod expres miniștrilor să nu divulge conținutul jurnalului, a cărui importanță nu va scăpa nimănui. Din conținutul acestui jurnal rezidă că atribuțiile altor miniștri, ale d-lor Sergiu Niță și Dori Popovici au fost trecute d-lui general Ion Râșcanu, precum și rolul pe care-l va avea în adminisrația provinciilor. Organ de control administrativ Înaltul comisariat va fi în primul rând un organ de control al administraței civile în Basarabia și Bucovina. Dl. general Râșcanu va dispune controlarea înalților funcționari, precum și a măsurilor administrative ce se iau în provincie. Primul ministru găsește astfel că necesitatea inființărei unui înalt comisariat rezidă in abuzurile ce se făceau in Basarabia până la introducerea unui organ regulator în unificarea administrațiilor. Rolul politic Rolul d-lui general Râșcanu este de a supraveghea satisfacerea intereselor superioare ale statului, în timp ce d-loi miniștri Dori Popovici și Sergiu Niță le va rămâne rolul politic de a veghea ca interesele partidului poporului și ale guvernului să fie satisfăcute. Dl. general Râșcanu a avut o întrevedere cu d. Dori Popovici, ministrul Bucovinei, cu care a căzut de acord , acesta din urmă a adoptat formula de mai sus in stabilirea atribuțiunilor respective. Dl. general Râșcanu nu se va amesteca în chestiunile politice. Miniștrii Basarabiei și Bucovinei vor continua să reprezinte aceste provincii în Parlament, rezolvând ca și mai înainte toate chestiunile politice. In acelaș mod a căzut de acord și d. Sergiu Niță. j Dl. general Rășcanu va veghea ca măsurile pe care le iau ministerele în provincii să fie aplicate, potrivindu-se cu spiritul local și să nu vină in contradicție cu necesitățile de refacere și unificare. Sediule înaltului comisar Dl. general Râșcanu va avea sediul principal la Chișinău, în palatul Comandamentului, unde se vor instala serviciile noului comisariat. In Basarabia d. general Râșcanu va sta 20 zile pe lună, iar în Bucovina 10 zile. In această din urmă provincie își va avea sediul la Cernăuți. Contactul cu președinția Consiliului va fi foarte strâns. D-sa va pleca adeseori la București și va face rapoarte speciale Suveranului. Atribuții de ordin militar Dl. general Râșcanu va avea nu numai atribuțiuni civile administrative, ci și de ordin militar. După cum s’a ivit un contrct privitor la atribuții între d. gen. Râșcanu și miniștrii Bucovinei și Basarabiei, tot astfel unele cercuri militare se întreabă dacă roțile atribuții de ordin militar ale înaltului comisar nu vor știrbi pe acele ale Comandamentelor respective. Jurnalul Consiliului de miniștri menține în întregime atribuțiile locale ale Comandamentului, atribuțiuni administrative ale ministerului de răsboiu și tacticele Marelui Stat Major. Dl. general Râșcanu nu se va amesteca în aceste chestiuni. Dl. general Mircescu, ministru de războiu, a fot încredințat de aceasta din partea guvernului. Siguranța tron» tterelor jurnalul Consiliului de miniștri mai atribite d-lui general Râșcanu rolul de a veghea la siguranța și paza granițelor. D-sa va face inspecții pe frontiera Nistrului și va studia personal situația, împreună cu comandantul militar respectiv. Aceste aspecții vor avea un caracter sinier informativ în vederea celor mai bune măsuri de deensive și de colaborare generală a autorităților respective. Numirea d-lui general Râșcanu se mai pune în legătură și cu simpatia de care se bucură în Haite. Din punct de vedere politic intern, această numire poate fi considerată — spun cercurile guvernamentale — ca o renunțare a d-lui general Rășcanu la viața politică. Audiența la Suveran Zilele acestea Suveranul va primi în audiență pe d. general Rășcanu, pentru a-i da unele explicațiuni înainte de instalarea la Chișinău. D. Rășcanu va avea apoi o întrevedere cu președintele Consiliului și cu mai mulți factori politici și miitari din Capitală, în cursul săptămânei viitoare și pleca In Basarabia. Instalarea la Chișinău se va face la sfârșitul lunei Ianuarie, in asistența autorităților locale. Expozea presei înainte de a pleca pentru a-și lua postul în primire, d. general Rășcanu va face un expozeu presei asupra celor ce intenționează să mfaptuiască in calitate de înalt comisar al guvernului. Se vor pune cu acest prilej la punct și alte chestiuni, ca menținerea serei de asediu, propagandă, etc. Dezmințire Unele ziare au publicat mai multe versiuni cu privire la diferite personalități care ar urma să fie numita în diferite funcțiuni la comisariatul superior al guvernului în Basarabia și Bucovina. După informațiile pe care le definem de la d. general Rășcanu, aceste știri nu corespund reelităței. Știri premature Suntem informați că știrile publicate de unele ziare din Capitală cu privire la nouă posturi create in diplomație, sunt premature. Dezmințirea căsătoriei. Princesei Ileana Legati română din Budapesta dezminte categoric foste versurile răspândite cu privire la presaa croătorie a Arhiducelui Albrecht cu Princesa Ileana a României, DE ERI PANA AZI Ion Papa S’a renunțat la legea organizării magistraturei Înainte ce d. general Averescu, președinele Consiliului, a părăsit Capitala, plecând la Turnu-Severin, a avut o importantă întrevedere cu d. Cudalbu, ministrul justiției. D. general Averescu s’a arătat îngrijorat de efectele cari le-a produs în opinia publică atregea presei cât și legea organizării nagistraturei. Dacă proectul de lege al presei a fost trimis în studiul consiliului superior legislativ, In ce privește proectul de lege al organizărei magistreturei, s’a pus chestiunea dacă n’ar fi mai bine ca el să fie retras. S’a hotărât să se renunțe la aducerea legei de reorganizare a magistraturei. Știrea aceasta e viu comentată în cercurile partidului poporului și ale ministerului Justiției. D. Mihalache contra acordului cu guvernul Eri a avut loc o întrevedere unire d-nii Maniu și Mihalache, în chestia tratativelor de colaborare cu guvernul. D. Mihalache socotește că aceste tratative ar diminua prestigiul partidului național-țărănist și crede că nu se va putea ajunge la nici o înțelegere. Conferința Micei Antante Din cercurile ministerului de externe aflăm că până acum n’a intervenit nici o amânare a datei când urmează să aibă loc conferința Micei Antante, dată fixată în ultima reuniune de la Geneva a Consiliului Societăței Națiunilor. Conferința va avea loc în Cehoslovacia la sfârșitul lunei Maiu. Interwiew cu noul guvernator al Băncei Naționale Ziarul "Politica" publică un interwiew ca d. D. Burileanu, noul guvernator al Băncei Naționale. In afară de declarațiile cunoscute, făcute la instalarea sa cu guvernator, d. Burileanu a declarat: «Vom căuta să ajut piața comercială pe cât posibil, imediat. Aceasta va fi în primul rând preocuparea mea. •Cunosc ciza prin care trecem și ce periculoasă este pentru economia națională. Efectiv însă o vom putea ajuta în măsura ce statul va fi în stare să rezolve propriile sale nevoi, liberând forțele pe care astăzi ni le paralizează și pe care le vom putea pune la îndemâna pieței comerciale*. O cerere a Germaniei respins: Cercurile diplomatice militare engleze și aliate judecă cu severitate atitudinea generalului von Pawris și Foerster, delegații Germaniei la conferința dezarmării. Ei propun să se transfere la Berlin sediul negocierilor cu comitetul interaliat de control militar. Cercurile autorizate se declară categoric împotriva acestei cereri. Ol. Mlllinen la Suveran Suveranul a lucrat astăzi cu d. Mitilinen, ministru de externe la pus în curent pe Suveran cu procesul optanților unguri, dezbătut la Tribunalul arbitrai din Paris. D. Mitilinen și sentința Tribunalului arbitral In legătură cu procesul care s-a dezbătut în fața Tribunalului arbitraj din Paris, între statul român și optanții unguri din Ardeal, dl Jean Mitilineu, ministru de externe a declarat presei următoarele : „Cu toate că nu e vorba decât de un prim incident, o primă fază în procesul dintre România și optanții unguri, guvernul studiază această chestiune, care constitue o Încălcare a suveranităței noastre naționale. •Guvernul român nu recunoaște ca temeinică soluția dată în procesul de la Paris și e încredințat că în cele din urmă hotărârile noastre nu vor mai fi obiectul proceselor diverse. Consultul belnian din Hankow atacat de mulțime Consulul Belgiei din Hankow a fost atacat de mulțime și transportat la fosta stație de poliție rusă. Autoritățile Intervenind la timp, s-au evitat incidente serioase. Stegemrald va forma guvernul german In cercurile parlamentare din Anglia se afirmă că, în urma refuzului centrului de a colabora în guvernul preconizat de d. dr. Curtius, d-sa va renunțe la misiunea ce i-a fost incredințată de președintele Republicei. Se afirmă că d. Stegerwald va primi în acest caz misiunea formării noului guvern.  Atribituils un general mai Aventura unui fost polițist ieșan — Cum a fost arestat și eliberat un reprezentant de comerț— Eli s’a prezentat autorităților polițienești d. Grimberg, reprezentantul fabricei de confecții „Furtuna“ din București. D-sa a reclamat că pe când venea din Bălți spre Iași, în tren în apropiere de stația Vasile Lupu a fost obligat de un polițist să se legitimeze. D. Grimberg s-a conformat: „Polițister însă fără nici un motiv și declară arestat. După rostirea formelor legale așa zisul polițist făcu o percheziție în valiza arestatului". Acolo găsi un impermeabil nou și un guler de blană. Ambele și le reținu. Protestele victimei fură zadarnice. Negustorul fu amenințat că va fi ținut arestat o săptămână pentru cercetări, apoi va fi pus în libertate. Prizonierul se gândi că „până la Dumnezeu... sfinții te omoară“ și ca să scape au vândut*... cu 200 lei un impermiabil ce valora câteva mii lei. Ajunși la Iași, la despărțire agentul se recomandă Teodoru. Victima însă a aflat că cel care-i luase impermiabilul se numește Alexandru Olteanu din str. Armeană. Acesta din urmă fu reclamat poliției. Ancheta a stabilit că într’adevăr eroul se numește Alexandru Olteanu, din str. Armeană, fost agent de siguranță și destituit pentru abuz de putere. Vinovatul a fost arestat, urmând a fi înaintat parchetului. 3 lei IAȘI Red. și Administrația •tr. Ștefan cel Mare 3 Atelierele tipografice •tr. Uzinei No. 33 - IAȘI-BONAMENTUL pe un an 350 le pe mm. „ 440 „ pe 3 luni 230 „ m din țară] III. í’IMA ORA și străinătate D. Davidoglu suspendat -------PE ȘASE LUNI ------- Buc. 14.— Comisiunea disciplinara a înaltei Curți de Casație, a dat aseară sentința în procesul d-lui Lascar Davidoglu, fost prim președinte al Trib. lkov. D. Davidoglu a fost suspendat pe timp de șase luni. Comisiunea a exclus mita și a reținut numai incorectitudinea profesională, astfel că după expirarea pedepsei, d. Davidoglu nu va mai putea fi reintegrat la Tribunalul Ilfov ci la alt Tribunal. Basarabenii și numirea d-lui general Rășcanu Buc. 14.— O delegație a parlamentarilor basarabeni majoritari, compusă din d-nii ministru al Basarabiei Sergiu Niță și parlamentarii dr. Ciugureanu, păr. Guciuma, Teodor Neaga, V. Cristea, D. Topciu, N. Valută și ing. Buciușcan, s’a prezentat, ori în audiență d-lui prim ministru, general Averescu. Parlamentarii basarabeni au comunicat d-lui general Averescu, că n’au nimic de obiectat la numirea d-lui general Rășcanu ca înalt comisar al guvernului în Basarabia și că nădăjduesc ca în bună înțelegere și frățetate să se asigure Basarabiei o administrație din ce în ce mai bună și că înțeleg să-i dea și d-lui general Rășcanului sprijinul trebuinciosentru îndeplinirea misiunei, ce i s’a încredințat. D. prim ministru general Averescu a răspuns deputațiunei că este foarte satisfăcut, că a înțeles rostul numire a d-lui gen. Rășcanu, care nu va prejudicia cu nimic nici atribuțiile ministrului Basarabiei și nici interesele partidului poporului din acea provincie. Candidaturile pentru alegerea de Senator de la Chișinău Organizațiile basarabene din Chișinău ale partidelor poporului și liberal au înștiințat conducerea partidelor respective că au hotărât să nu pue nici o candidatură la alegerea pentru locul de senator, devenit vacant prin demisia rabinului Țirelsohn, în jud. Lăpușna, întrucât înțeleg să înlesnească fruntașului basarabean Pan. Halippa să fie ales săra contracandidat. Pățania unui „filo-bolșevic Consiliul de război” a condamnat la 6 luni închisoare pe Ștefan Șt. Ștefanov, originar din Ismail. Acestuia venindu-i dor de bolșevici, a trecut Nistrul în mod fraudulos. Ajuns în Rusia Sovietică Ștefanov se înrolă în armată. Mizeria din armata roșie l’a determinat să dezerteze și să revie în țară. La reîntoarcere a fost arestat de grăniceri. Și astfel,a ajuns la închisoarea... Frumoasa. • ii Bursa București Paris 7.65. Londra 919. New York 189. Zürich 56.70 Milano 8 30. Bruxeles 5.60 Praga 5.64. Viena 26.85. Marca sur 45.25. Crima din Mogoșești Prefectura județului a fost el înștiințată de o crimă făptuită în satul Mogoșești. In timpul unei certe dintre Gh. Ursache și P. Beschenariu din satul Mogoșești-Mânzești cu un alt consătean C. Prodan, cei dintâi au sărit cu topoarele asupra celui din urmă, făcându-i grave leziuni. In stare disperată Prodan a fost internat în spital Agresorii au fost arestați. Criza de guvern din Germania Berlin 15. Dr. Curtius n’a reușit pană acum să formeze cabinetul. El continuă tratativele cu fruntașii industriei și comerțului. Lan hoț care iși tratează victimile cu prăjituri... A fost arestat de circumscripția IV polițienească, individul Ioan Coșoveanu din comuna Șcheia, jud. Vaslui. El a fost surprins pe când fura greutățile de la cântarul negustorului de zarzavat, Bereu Bercovici din Hală. Cercetat de d. comisar Căpriă, arestatul a declarat că e vechi pușcăriaș. A participat la mai multe atacuri bandițiști, fără să fie arestat, căci întotdeauna a reușit să se sustragă urmăritorilor. La Iași, Coșoveanu a mai comis un furt la comerciant Marin Ionescu tot din Hală. „La acesta, hoțul a furat din« tr’un »sertar suma de 4000 lei. A doua zi, după furt, Coșoveanu se duse in vizită la victima sa cu care se cunoștea mai demult. In loc să fie servit... Coșoveanu a adus singur prăjituri. El a oferit una d-lui Marin Ionescu, zicându-i: „Mănâncă cu poftă că e cumpărată cu banii tăi . Negustorul însă, nu-și închipuia că a fost furat chiar de un amic. Când l’a văzut pe hoț, firește d. Ionescu a fost surpins. Actualmente, cercetările sunt în curs, căci nu este exclus ca junele Coșoveanu să mai mărturisească și alte fapte ce le are la activul său. Informații .??— Buc. 14.— Comisia pentru distribuirea permiselor ziariștilor pe c. f. r. în ședința de emi, prezidată de d. ministru g-ral Văleanu, a hotărât — după propunerea admisă de d. ministru — ca toate permisele ziariștilor să fie individuale. D. ministru a dat și indicațiuni ca ziariștii cari au permise să poată călători și cu trenurile exprese, conformându-se călătorilor cari au abonamente (plătind o diferență oarecare pentru fiecare cursă). Reprezentantul ziariștilor, — autorizat de sindicatul ziariștilor din București — a mulțumit d-lui ministru, pentru felul cum a rezolvit chestiunea aceasta. — Organizația averescană din localitate a organizat un mare banchet care urma să se aibă loc Luni seara, în cinstea d-lui Ion Petrovich Cum ministrul Instrucțiunei trebue să fie Luni neapărat la Chișinău, sărbătorirea a fost contramandată. D. Petrovici a adresat vii mulțumiri organizatorilor, exprimandu-și viul regret de a fi cauzat contramandarea. — Aseară urma să aibă loc ședința consiliului comunal. Neîntrunindu-se numărul legal de consilieri, ședința a fost amânată pentru o dată ce se va fixa ulterior. Funcționarii comunali vor sărbători Duminică seară printr-un banchet pe d. primar N. Petrea,