Lumea, aprilie-iunie 1927 (Anul 10, nr. 2586-2664)

1927-06-11 / nr. 2648

> Vs anul * no. á6480M BUCUREȘTI Redacție, Administrația, Biuroul de laiimațiuni și Str.Brez. , „ universitar'1 Tetei. 5, 01%'' Biblioteca unu 3 Lit NUMĂRUL m**üm Ziar independent IAȘI R.edf și Administrația : „V. . str. Stefan saț \t^letel6‘tipografica ăstr. Uzina No. 33 - - IAȘI • „ _____ .ILr ■».—I.— i ■ v^ONAMENTUL , pe un an 8501 * pe jura. „ 440 * • pe 3 luni 230 „ dir.,ară ULTIMA ORA • 1— '■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] ■ ■. -- -• a Astăzi dimineața va avea loc la președinția Consiliului un Consiliu de miniștri sub preșidenții d-lui Barbu Știrbey. Misiunea d-lui Barbu Ștrbey de a realiza o concentrare electorala a partidelor reprezentata în guvern, eșuând, d-sa își va da astăzi demisia. Va urma un guvern prezidat de d. Ionel Brătianu, din care vor face parte și d-nii Argetoiana și dr. N. Lupu. Șeful partidului liberal dorește și participarea națîonalțârăniștilor. In acest scop acum câteva zile s’a făcut o propunere pentru a se pune liste comune în alegeri. Național-țărăniștilor li se rezervă 33 la sută din numărul focurilor de deputați și senatori. Dacă această propunere nu va fi primită, guvernul Barbu Știrbey va demisiona. Ce declară liberalii . Un fruntaș liberal a declarat: ■ „Dacă am dat în cap guvernului Averescu, am făcut-o nu din dragul național-țărăniștilor ci penru a asigura un guvern care să poată domina împrejurările. „Înțelegem alegeri libere, dar nu alegeri împotriva noastră. Alegerile ar fi ideal de libere dacă ne-am prezenta cu liste comune liberale-național-țărăniste. O întrevedere mult comentată , comentată mult în cercurile politice întrevederea care a avut locuri între Ionel Brătianu și Iuliu Maciu în locuința d-lui dr. Popovici, la care au luat pirte și d-ni Vaida Voevod și Mihai Popovici.Aceștia doi din urmă au depus toate sforțările pentru a-i convinge să primească o colaborare in alegeri cu partidul liberal, întrevederea Averescu-Baylm Știrbey ." De altă parte d. general Averescu a avut o intrevadere cu d. Barbu Știrbey, căruia i-a cerut să dispună facerea unei anchete cu privire la întrebuințarea tuturor fondurilor bugetare și să dea un comunicat in aceasta privință. O nouă afacere averescană Duminică 5 iunie, dată la care u 1 general Averescu era demisionat, a chemat pe casierul central al ministerului de finante, căruia i-a cerut să achite o ordonanță de un 1 milion jumătate pentru plata misiunilor diplomatice. Casierul a executat ordinul, deși știa bine că guvernul demisionase și era zi de sărbătoare. .— Dl. ministru de finanțe a hotărât facerea unei anchete asupra ordonanțărilor. Se va alcătui un dosar special, asupra căruia se va pronunța guvernul, care va lua conducerea statului. Vinovații vor fi trași la spunere. Sondările ♦ -1 1 ai Doga D. Qoga va lua contact zilele acestea cu o serie de personalități active din diferite partide și în afară de partide ,pe care se va grupa într’o mișcare de avantgardă a partidului poporului. In acest sens va apărea un articol intitulat „Balul slugilor“. La mișcarea d-lui Goga, se afirmă că au aderat mai mulți conducători ai studențimeL Cedrul și candidaturile Oginizațiilor care vor avea de ales 10 deputați li s’a recomandat câte un candidat de la Centru, iar celor din județele care aleg mai mult de 10 deputa|i li s’a recomandat câte doi deputați de la centru. In județ rie cu mai putin de 10 deputați li s’a lăsat organizaților locale libertatea in ce privește fixarea candidaturior. Desconcentrarea profesorilor Marele Stat Major a aprobat ca profesorii, institutorii și învățătorii chemați la concentrare să fie amânați pentru concentrările de toamnă din Septembrie, urmând să fie reținuți 20 zile. Reîntoarcerea Patriarhului Sanctitatea Sa Patriarhul Miron Crist ea sosește Duminică dimineață in Capitală. Permisele parlamentarelor Permisele de liber parcurs pe căile ferale ale parlamentarilor vor fi valabile pănă la 6 iulie, adică cu o zi înainte de alegeri. Comisiunle pentru bacalaureat La ministerul instrucțiunei publie se lucrează la alcătuirea comisiunilor pentru examenele de bacalaureat. Cercetarea gestiunei avere Scane Secretariatul general al ministerului de interne a dat dispoziție organelor administrative de: „a controla actele ilegale inocmite de comisiunile interimare, putând trage la răspundere bănească pe foștii conducători pentru eventualele paguba aduse prin rea administrație. Atentatul de la Minsk Șeful poliției bolșevice din Minsk, șoferul lui, precum și alți doi funcționari sovietici au fost împușcați pe când transportau la Minsk un ofițer polon bănuit de spionaj. „Sovietele să ia aminte”. In legătură cu nota de protest a lui Litvinov cu privire la asasinatul de la Varșovia, „Le Gaulois“ scrie că Europa are datoria să spună lămurii Sovietelor că nu va tolera aventura unei ofensive anti-poloneze. Temeri de ruperea paarti*nilor național arănist Ziarul „Politica” este precis informat că declarațiile pe care le-au semnat miniștrii naționalțărăniști din actualul guvern în chestia Constituțională și expozeul pe care d. Meniu le-a făcut presei, nemulțumesc mult pe membrii partidului. Ceea ce i-a nemulțumit in deosebi e atitudinea luată de Const. Stere. Printre cei mai nemulțumiți sunt d-nii Mihalache, care a făcut cunoscutete declarații la Craiova și Midgearu, nu este exclusă o rupere a perfidului național-țărănist. Pr. Iorga și actul de la 4 Ianuarie Examinând și discutând manifestat guvernului d. Iorga a declarat următoarele: „Eu am un obraz la București și altul la Paris. Actul de la 4 ianuarie e supus revizuirei, ca orice act politic. Nu înțeleg să împiedec dreptatea nimănui, fiindcă mi-e teamă ca într’o zi să nu-mi împiedec dreptatea mea”. Candidaturile național-țarasiștilor Conducerea partidului naționalțărănist a fixat pănă acum următoarele candidaturi: Mirto la Bălți, Madgearu la Tighina, Sfere la Soroca, Halipa la Orhei, Bogos la Cahul, Iacobescu la I,Cetatea-Albă, Bejanu la Hotin. Dl. Mihalache candidează la Muscel, Prahova, Buzău, Neamț și în Ardeal. Presa engleză și guvernul Știrbey „Times” publica un articol de fond consacrat noului guvern român, arătând că existență unui guvern de coaliție va împiedica abuzurile și va garanta alegeri libere, cari să dea rezultate mai autentice decât în trecutele alegeri. Ziarul relevă îmbunătățirile considerabile amfactelor administrative în nouile provincii. „Times” subliniază pasarea de rezistență a poporului român contra propagandei și intrigilor bolșevice și arată că ele se datoresc Regelui Ferdinand, care a stăruit în favoarea expropriereiegrare și împroprietăriri țăranilor. O nouă ofertă refuzata de Lindberg Aviatorul Lindberg care a refuzat numeroase oferte, a refuzat și propunerea de a fi beneficiarul venitului unui fond de 2 milioane dolari garantat de un grup de bogătași din Filadeiba. Pe eli până azi GUVERNUL STIRBEY VA DEMISIONA ASTAZI 47 gospodari din Jud. Iași ", dați în judecată pentru că au excrocat Epitropia Sft. Stridon Parchetul local a deschis acțiune publică contra a 47 de gospodari din comunele Piciorul Lupului și Ciurea, pentru excrochere. Sătenii au fost angajați să transporte lemne din pădurea Bârnova la Epitropie. —*«ț-Lemnele au fost încărcate din pădure, dar n’au mai sosit in Iași. Intrebați, unii din săteni au afirmat că nu fac „chcirie”. Alții, cum că au predat lemnele unui funcționar.• Totuși cei 47 gospodari care n’au descărcare de la Epitropie, au fost dați în judecată pentru excrocherie. Teatrul Popular din Capitală distrus de incendiu Buc. 10. Aeară la ora 9, un puternic incendiu a izbucnit in Bulevardul Elsabeta la palatul in care se afa înstelate Teatul Popular și Varietéul „Moulin Rouge“. In două ore flăcării i au distrus scena și întreg mobilierul Teatrului Popular. La ora 12 noaptea jocul a fost localizat, Pigubile sunt mari. Semnul Ligei Creștine In alegeri Buc. 10. Comisiunea juridică din ministerul de justiția s’a pronunțat asupra cererei dlui prof. Șimuleanu de a lua semnul linia orizontală in alegerile generale. Comisiunea a găsit că acest semn aparține d-lui A. C. Cuza președintele Ligei Creștine. Chamberlain face un raid in Europa Berlin 9. ■— Aviatorii americani Chamberlain și Lewne vor începe,Duminică, zborul prin Europa. Prima etapă va fi la Munch și Viena. Apoi se vor întoarce la Berlin, unde sosesc, la 16 iunie soțiile lor din America. 0 Berlin 9. — Aviatorii Chamberlain și Lawine vor părăsi Sămbătă Berlinul, dar se vor inapoia probabil după sosirea soțiilor lor, care sunt așteptate să sosească Duminică la Hamburg. Plata sporurilor la funcționari Buc. 10.—Ministerul de finanțe a fost dispoziția următoare : toate ministerele vor proceda imediat la facerea lucrărilor penru plata sporului de salar la funcționari pe lunile Main și Iunie, calculându-se sporul 4 în felul cum prevede legea armonizării. Plata acestor sporuri se va face insă prin state separate, adică se vor plăti salariile pe luna iunie în mod normal, cu formele vechi, iar zborul pe Main și Iunie se va plati prin două state de plată separate. Un cunoscut tânăr eșan condamnat pentru furi In cursul anului trecut d-na Eva Hefer din str. Elena Doamna, a reclamat că în lipsa ei de acasă, i s’au furat bijuterii în valoare de câteva sute mii lei. In aceeași zi, un cunoscut tânăr eșan, Haim Halpern din str. Cuza-Vodă — s’a prezentat la o ceasornicărie din Piața Unirei vroind să vândă pietre scumpe desfăcute și bucăți de aur. Lucrul dând de bănuit, tânărul a fost predat poliției. Din cercetări s’a stabilit că el era autorul furtului. Hoțul era radi cu victima. »VTribunalul judecând procesul, a condamnat pe tânăr la cooo lei amendă. Numeroase arestări în Polonia Varșovia .. In legătură cu asasinsira lui Woycow s’au efectuat numeroase arestări la Varșova și la Vina, în cercurile monarhiste rusești. Intre alții au fost arestați Kielicz, directorul agenției telegrafice „Russpress”, generalul Maximovich reprezentantul marelui duce Nicolai Nicolievici și ziaristul Jakovlew. , Puternicei explozie de la Constanța — Victime omenești — Eri dimineața la ora s dolul mari zguduituri s’a produs în partea de jos a orașului Constanta in apropiere de Bulevardul Maria. O panică de nedescris a cuprins populația. Explozia a provenit de la uzina sin a unei petrolifere din port. Din cauza aprinderei neregulate a unui motor Diesel, benzina scurgându-se lângă motor a luat foc. Intr'o clipă întreaga uzină a fost cuprinsă de flăcări. Mecanicul a fost transportat în agonie la spital, ajutorul lui n’a putut fi găsit. Se crede că numărul victimei lor e mai mare. Un grav conflict intre doua comuni Prefectura jud. Iași a fost înștiințită de un grav conflict ivit intre locuitorii comunelor Dolheșt —Fălticeni și Pugini—Iași. Un număr de 39 de locuitori din com. Dolhești Fălticeni, au pătruns cu forța în arăturile locuitorilor din Piligar. Aceștia din urma,înarmați, au căzut să scoată pe cei dintâi din câmpurile ocupate samavolnic. S’a produs o încăerare în toată regula. Autoritățile active împreună cu jandarmii sosind la timp, au reușit să calmeze spiritele. Arestarea directorilor „Băncii botoșenene” Fraude de peste cincisprezece milioane lei Buc. 10.— Parchetul pornise acțiune publică pentru excrocherle contra directorilor „Băncii bobșenene” (filiala Cernăuți), Teodor Isăcescu și Nathan Gothlib și pentru abuz de încredere și complicitate contra lui David Gotfieb, remizer la bursa București. Toți trei erau implicați intr’o vastă afacere de devize, pe urma căreia s’a produs pagube, reclamanților, de peste cinsprezece milioane lei. Au fost învinuiți anume, primii doi, că deși nu aveau de cai provizioane intime la dispoziția băncii ce conduceau, au lansat totuși un stoc connsiderabil de devize, în valoare de 25 milioane lei, adică cu 15 milioane lei mai mult decât aveau ei acoperire. Chiar aceste operații au fost efectuate prin abuz și , renerendința, cumpărându-se devize cu prețuri superioare cursului pe piaja, revânzându-se cu prețuri interioare și inregistrându-se fals de scripte spre a face astfel, aparent, regulată situația trimisă oficiului central de control din Capitală. Au încurcat banca sucursală intr’o serie de garanții enorme acordate unor bănci de peste fronieră in cari erau personal interesati spre a compromite existenta însăși a sucursalei, ce conduceau. Au plasat în conturi curente ficsive sumele rezultate din vânzarea devizelor clienților, spre a justifica tărăgănarea plăților,» etc. Dosarul fiind resimit cabinetului 3 de Instrucție, d. judecător Eugen Enescu a chemat la interogator pe vinovați. Răspunsurile inculpaților învederând temeinicia culpei ce si s’a pus in seamă, magistratul instructor a dispus arestarea lor și i-a depus la Văcărești. • * 4 Mandatele de arestare vor fi supuse azi confirmării .Tribuna* titlul. Bursa București Paris 6.67. Londra 828, New- York 170-50. Zurich 33,00 Milano 9.45, Bruxelles 32.65, Praga 5,06 Viena 24,00 Marca aur 40,43. Important proces de daune Buc, 10, Tribunalul Illfov a condamnat Direcția Teatrului Național din București la plata sumei de 1.450.000 lei cu titlu de despăgubiri și 30.000 lei cheltiteii de judecată Către d-na. Maria Ciurgea, societară ,class I-a, pentru faptul că a fost îndepărtată din teatru fără motive plauzibile. Mussolini și Palestina Romani. Ziarele anunță că primul ministru Mussolini a primit Joe d. Jacobson, delegatul comitetului executiv al organizației mondiale sioniste. Dl. Jacobson a expus șefului guvernului opera desfășurată de sioniști în Palestina. Dl. Mussolini și-a dat aprobarea sa pentru constituirea unei societtici, cere sub denumirea „Italia—Palestina“ și cu participarea personalităților reprezentative italiene va explica această operă, în conformitate cu condițiunile speciale din Italia. v Mișcări .......... j| revoluționare " IM . 1 r ................ " se semnalează în nordul Portugaliei, . 3 Ședința consiliului munte»pal iseară a avut loc ședința consiliului municipal, în sala serviciului administrativ.. A prezidat d. primar Petrea. Nici un consilier liberal n'a participat. S’a hotărât’a’se acorda 6000 lei lunar despăgubire consilierului muncitor Vesa’Su pănă la reintegrarea sa la C. F. R. Deasemeni primarul va face un demers energic la noul subsecretar în acest sens. S’a aprobat cu mici adăugiri contractul cu societatea Moldova Forestieră, pentru fabricarea de ghiață artificială și instalarea unor frigorifere la Abator. S’a cedat inspectoratului zoo- Tehhnic un teren la Abator pentru instalarea unui depozit de remontă. S’au aprobat diferite vânzări de terenuri. i Informații —* D. Barbu Știrbey, președintele Consiliului, va primi astăzi pe corespondenții ziarelor străine, cărora le va face declarații. — Azi, la orele 10 dim. d. C. Sion, fostul Prefect, se va prezenta la Poliție, spre a-și lua rămas bun de la funcționarii Prefecturei și a preda postul d-lui Const. Dimitriu. , — D. prefect C. Marinda a delegat pe d. Casian pretorul plășii Copou ca subprefect girant al Prefecturei Iași„ _ D. Amcide Morțun, r directorul școalei primare I,V. Contar a fost numit Revizor școlar al județului și Municipiului Iași, r