Lumea, aprilie-iunie 1930 (Anul 13, nr. 3526-3602)

1930-06-11 / nr. 3585

Redacția și Administrația IAȘI Str. Ștefan cel Mare No. 6 Atelierele tipografice Str. Uzinei No. 33 IAȘI Marcuri 11 iunie 1930 LEI NUMĂRUL Poifică și socială —Ziar independent Pe un an 850 Lei Pe juni an 440. Pe 3 luni 230 „ din țară ULTIMA ORA și străinătate De ori pânăt azi Cum a fost exclus din partid dl. George Brătianu In altă parte a ziarului arătăm cum a decurs ședința comitetului de direcție a partidului liberal, în care s’a luat în discuție chestiunea fixării atitudinii partidului față de noul Suveran și față de declarația categorică a d-lui George Brătianu că nu înțelge să se ralieze politicii partidului față de noua ordine constituțională.• In ședința comitetului executiv al partidului liberal d. Vintilă Brătianu a cerut în numele familiei Brătianu excluderea din partid a d-lui George Brătianu. "Sacrificiul acesta este dureros pentru familia noastră, dar, precum marele Rege Ferdinand și-a jertfit propriul său epil, așa și noi treime să-l sacrificăm pe fiul lui Ion I. C. Brătianu. La ora 2 jum. d. a. comite un executiv, după o scurtă deliberare a decis cu 38 ve-ni contra 1 excluderea din partidul liberal a d-lui George brătianu. A votat contra excluderii d. I. Popescu-Romanați. Gruparea a numeroși1 frunt^S’ Blah»t>rali io irul d-liLir George Brătianu In urma excluderii din partid a d-lui George Brătianu, se manifestă mari disensiuni în rândurile organizațiilor liberale din țară și alăturarea a numeroși șefi de organizație la acțiunea d-lui George Brătianu. Liberalii din Capitală din culoarea de albastru, în frunte cu d-nii: Vasilescu-Valjean și I. Th. Florescu, au trecut de partea d-lui George Brătianu. P. C. Argetoianu poate fi considerat demisionat di partid Dl. Argetoianu a trimis din Belgrad o telegramă comitetului executiv al partiduluiiberal prin care arată că în fața noului Rege, partidul liberal trebue să-și plece steagul. Telegrama d-lui Argetoianu, cum e firesc, a provocat o profundă emoție in sânul conducerii partidului liberal. Se prevede un foarte mare număr de dizidențe în partidul liberal, Regina Maria despre Regele Carol l. Comentând trecerea prin Viena a Reginei Maria, ziarele din capitala Austriei redau cuvintele pe care Regina le-a rostit la aflarea șlirei că fiul ei, fostul Principe Carol s’a reîntors în țara, unde a fost primit cu mare entuziasm. Regina a declarat: «Ca mamă, nu pot decât să mă bucure, iar întrucât mă privește voiu fi totdeauna alături de poporul meu». Dl. Tîtulescu rechemat țara în urma hotărârei Regelui d. N. Ttulesu a fost invitat să se înapoieze de urgență în fră spre a fi consultat de Suveran. Ce a făcut Regele la Curtea de Argeș Regele a fost ori dimineață la Curtea de Argeș, pentru a asista la parastasul în memoria regelui Ferdinand. S-a oficiat un serviciu religios de un sobor de preoți la mormântul regelui defunct, după care Regele Carol II-lea a depus câte o coroană de flori pe mormintele foșilor Suverani Carol I și Ferdinand. La ora 12.10, Regele s’a înapoiat la halta Cotroceni, de unde a plecat cu automobilul la Palat. Demisia d-lui Ion Sân Ciorgiu D. Ion Sân Ciorgiu a fost primit Sâmbătă in audientă de fostul Principe Carol. Eri la prânz, d. Ion Sân Ciorgiu a înaintat d-lui Vintilă Brătianu demisia d-sale din partidul liberal. P. gen. Averesen pentru un guvern de mâna tare* lată ce crede d. general Averescu despre modul cum s’ar putea rezolva actuala criză. Un guvern de concentrare nu poate da rezultate bune, deoarece vor fi inerente disensiuni. Dacă totuși se va constitui un asemenea guvern, d-sa va delega să intre într’o asemenea formațiune ministerială d-nii: Goga, Mitilinpu și P. P. Negulescu. Dl. general Averescu crede că soluția cea mai nimerită e un guvern de mână tare, alcătuit de un partid cunoscut pentru sentimentele lui față de noul Rege, dizolvarea Parlamentului și alegeri imediate. Aceste alegeri ar urma să se facă nu pe bază de program, ci pe chestiuea unei tordini constituțonale. Alegerile ar avea mai bine zis un caracter de plebiscit, iar noua domnie va obține o nouă ratificare a corpului electoral. Ridicarea pedepselor disciplinare Pe ziua de Duminecă 8 Iunie au fost ridicate toate pedepsele disciplinare date militarilor la diferitele unitățiî. Mitropolitul Pimen va fi iipl >cnit și dă ca sigur că I. P. S. S. Mitropolitul Pimen va fi înlocuit din înaltul post pe care îl ocupă actualmente in fruntea clerului moldovean, înaltul chiriarh, se afirmă că s’ar fi făcut vinovat de unele abateri și de un act grav de indisciplină. Regina mamă îl felicită pe rege Regina Maria a trimis o telegramă de felicitare fiului ei, Regele Carol II-lea, urându-i domnie îndelungată și glorioasă. Regele a răspuns Reginei mame mulțumindu-i pentru bunele urări făcute. Regele a dat dispoziția ca Sâmbătă, nu ziua înapoiere! In Capitală a Reginei Maria, să i se faci o primire grandioasă. D. Mihai Manoilescu va fi numit ministru al Palatului In locul d-lui C. Hiotu. Nu mi-a pomenit . Insă nimic _ _____i--—■ -fa—--— înzestrarea armatei Regele a hotărât să ceară guvernului să destineze o sumă importantă pentru înzestrarea armatei cu toate cele trebuitoare. • Se dă ca sigur că d. dr. Lupu va face parte din noul guvern. Numiri Dl. Victor Cădere, secretar general la justiție, a fost numit secretr general la ministerul de Interne, primind însărcinarea de a conduce poliția de Siguranță. D-nii colonel Stoicescu comandantul școlii aeronautice, și colonel Grigorescu comandantul reg. 2 artilerie, au fost numiți aghiotanți ai Regelui. Demisia d-lul Diamandy Di C. Diamandy, ministrul României la Paris și-a înaintat primineață demisia. Entuziasmul armatei D. general Condeescu, ministul armatei a declarat reprezentanților presei că ofițerii și trupa din întreaga țară a jurat credință Regelui Carol ll-lea in mijlocul unui entuziasm de nedescris. Regele a ratficat actele Regenții Regele Carol al II-lea a semnat dri dimineață decretul prin care rații că toate actele săvârșite de Înalta Regență și Consilile de Miniștri de la moartea Regelui Ferdinand până la urcarea lui pe tron. I. P. S. S. Mitropolitul Pimen vorbește ziarului „Lumea“ De ce n’a asistat înaltul Prelat la jurământul M. S. Regelui Carol al II-lea. Chiriarhul Moldovei și noul Suveran. Intr’altă parte a ziarului am înregistrat știrea ce ne-a sosit dela București in legătura cu absenta I. P. S. S. Mitropolitului Pimen al Moldovei la depunerea jurământului M. S. Regelui Carol al ll-lea, f Cu privire la această chestiune Cf.re formează obiectul a vii comentarii—mai ales in cercurile politice, am solicitat oarecari reiați însăși Mitropolitului Moldovei. Cu amabilitate I. P. S. S. ne-a primit la reședința metropolitană, în biroul particular. Iată ce ne-a declarat Înalt Prea Sfinția Sa: „Mă așteptam să se comenteze faptul că n'am asistat la depunerea jurământului M. S. Regelui Carol al ll-lea. Unii vor crede—poate că m’am sustras îndatorire. Realitatea este alta. Stabilisem mai dinainte plecarea din București, astfel ,ca de sfintele Rusalii să fiu la Iași spre a oficia personal slujba la Sfla Mitropolie. După sosirea în țară a actualului Rege Carol al ll-lea, Ministerul Cultelor prin secretarul general "mi-a trimis vorbă săi nu plec "din Capitală, căci Duminecă voi avea de lucrat cu ei l*a proectele de legi în legătură cu școlile teologice, despre un eventual jurământ Regal. Am răspuns ministrului cultelor ca nu pot rămâne la București, că plec la Iași spre a fi de Sf. Rusalii la Mitropolie. De altfel, a continuat I. P. S. S„ eu aveam calitatea de a suplini oficial pe Patriarh cât timp făcea parte din Regentă. Din clipa când Patriarhul a demisionat, m’am simțit liber de obligațiile ce le aveam. El personal, adică I. P. S. S. Patriarhul (n. r.) trebuia să desăvârșească preluarea jurământului. Eu n’am nici o îndatorire”. Întrebat de noi asupra părerei ce o are despre Regele Caro al Il-lea, I. P. j.S. S. Mitropolitul ne-a spus: „Biserica crede că toată stăpânirea de Dumnezeu este orânduită. Doresc să fie o vreme fericită pentru ură. Interesele ei să fie duse la bun sfârșit*. — Plecarea I. P. S. V. la București este in legătură cu nouile evenimente ? „Plec astă seară în Capitale spre a-mi îndeplini datoria ce o om în calitate de senator, a încheiat Insltul Chiriarh al Moldovei. i.r) !• Pimen vorbeste *C Prințul Nicolae , numit inspector general al aeronauticei Buc. 10. A. S. R. Principele Nicolae a fost înălțat pe ziua de eri la gradul de general de divizie și numit inspector al aeronauticei în locul d-lui genera Gorski, căruia i se va Încredința o altă atribuție. Parlamentarii liberali ieșeni chemați urgent in Capitală Știrea din București, care anunță excluderea d-lui George Brătianu din organizația partidului national liberal, a produs t vie agitație în sânul organizației liberale locale. . La ora 7 seara, a sosit o telegramă prin care d l George Brătanu invită pe membrii sftului parlamentar să vie de urgență în Capitală. Foștii parlamentari au și părăsit Iașul, cu trenul de 9.23 noaptea. Cum s'a întâlnit generalul Averescu cu Prințul Carol Dl. general Averescu a declarat ori reprezentanților presei: „Cunoaștem intențiile Prințului Carol de a reintra în țară, căci a avut cu actualul Rege o întrevedere în străinătate anul acesta la 24 Aprilie în orașul Belizone (Elvețe), la 60 km. depărtare de frontiera italiană, unde Prințul Carol venise să mă întâlnească. I-am arătat impresia sinceră că fata îl dorește. Pricțul mi-a destăinuit intenția sa de a se reveni asupra actului de pe 4 Ianuarie. „Ștam că se va reîntoarce curând în țară, dar nu știam ziua când va sosi”. ȘTIRI JBuc. 10.—Se dă ca sigur că zilele acestea Regele va semne decretul pentru acordarea unei largi amnistii. Suntem informați că această amnistie nu va cuprinde deddlie de spionaj și lovirea superiorului. —Regele a primit ori la prânz un lung raport asupra situației financiare a țîrii. Prin acest raport i se atrage atenția Suveranului că sunt unele chestiuni care trebuesc rezolvate de urgență. Marele chirurg Profesor Dr. Hans Lorenz din Viena rămâne încă azi Marți în Iași, dând consultații în cabinetul d-lui Dr. Leder Kndler din str. Lăpușneanu 38. Consultările de la Palatul Regal Buc. 10.—Ori după amiază, la ora 4, d. Iuliu Maniu a fost primit în audiență de Rege. Audiența a durat două ore. La ieșirea de la Palat, d. Maniu a declarat ziariștilor că Regele va continua consultările. v. i. L ora 7 .* un sfert seara a fost primit în audiență d. Mihai Manoilescu , audiența a durat 20 de minute. La ora 8 seara, a fost primit de Rege d. G. G. Mironescu, iar la ora 8.25 d. C. Sărățeanu, fostul Regent, deoarece Regele voia să-l cunoască personal. Astăzi dimineață vor fi primiți în audiență de Rege d-nii. general Averescu, președintele partidului poporului și dr. N. Lupu, președintele partidului țărănist. * Cercurile politice în măsură a ști afirmă că, cele mai multe șanse de a forma noul guvern le are d. Iuliu Maniu, președintele partidului național-țărănesc. Dl. George Brătianu vei fi șef al noului partid liberal “* Importantele declarații făcute aseară presei **■ ti unii constituționale. Dealtminteri, ca fiu al lui Ion I. C. Brătianu socotesc mai mult ca oricare altul că o asemenea atitudine se impune conștiință și numelui pe care-1 port". „Examinând după matură chibzuință ,toate evenimentele petrecute, mi s’a părut că există o flagrantă contrazicere între atitudinea de prudență espectativă și declarația ce mi se impunea, deoarece menținerea actului de la 4 Ianuarie, prin proclamarea Regelui, însemna tocmai părăsirea acestei espectative și intrarea partidului în conflict cu Coroana. „Spre a evita discuții și incidente pe care aveam motive să le bănuesc, am crezut că este preferabil să nu mai iau parte la ședința comitetului executiv de azi dimineață și să trimit șefului partidului declarația cu următorul cuprins: „Domnule Președinte, „Comitetul execuției partidului urmând să se Întrunească azi spre a hotără atitudinea îri t ni prețurile de astăzi, cred de a mea datorie de a vă declara următoarele . Ca fiu al lui Ion Brătianu fnțeleg să închin activitatea vieții mele partidului național liberal, al cărui trecut glorios se confundă cu istoria însăși a acestei țări, și „Rămânând credincios tradiției șprițului său, convingerea mea este că atitudinea sa prezentă nu trebue să ducă la o atitudine de mohibire națională". „In cursul dimineței, după deschiderea ședinței și primirei acestei declarații, prietenul meu de la Iași, d. C. Toma, mi-a cerut să lămuresc partea finală a declarației. Am făcut- o îndar prin această scrisoare : „Iubite d-le Toma, „Neputăndu-ne înțelege la telefon, iți scriu aceste rânduri . Prin crormviele „convingerea mea este că atitudinea sa prezentă nu trebue să ducă la o acțiune de învrăjbire națională" am înțeles că „atitudinea sa prezentă să nu ducă la lupte lăuntrice de natură a tulbura liniștea și siguranța țarei". „In urma acestei împrejurări și pe baza acestei declarații s’a întâmplat evenimentul de azi dimineață de la clubul liberal : excluderea din narfid „Am de adăugat doar atât, ca o astfel de măsură nu poate întrerupe activitatea mea politică și nu mă poate despărți de partidul în care am luptat în mod disciplinat și loial, după cum nu mă poate lipsi nici de sângele ce-mi curge în vine, nici de numele pe care-l port cu toată mândria și îndatoririle ce mi le impune. 1 „Bunicul meu și generația sa au creiat partidul liberal. Tatăl meu i-a dat întreaga lui strălucire, iar generația mea dimpreună cu mine vom urma drumul ce ni l-a deschis și vom ști să ne îndeplinim și noi datoria noastră“. . Buc. 10.—D. George Brătianu a convocat aseară la ora 8, pe reprezentanții presei în locuința d-sale, pentru a le face declarații în legătură cu cele întâmplate ori în ședința comitetului executiv al partidului liberal. Erau de față d-nii: Istrati Micescu, I. Th. Florescu, Gr. Filipescu, Vasilescu-Valjean și numeroși fruntași din provincie. D. George Brătianu a declarat textual: „In dimineața zilei de 7 Iunie am fost chemat de urgență la București de Prințul Nicolae și mi s’a comunicat tot odată sosirea Prințului Carol și dorința sa să mă vadă. Sosind în Capitală, m'am dus mai întăi la d. Vintilă Brătianu, căruia i-am adus la cunoștiință acest fapt și intenția mea de a merge îndată la Cotrocen . I-am declarat că socoteam a fi util atât d-sale cât și partidului, transmițându-i un mesagiu, deoarece bănuiam că chemarea nu putea avea alt rost. „La ora 10 am fost primit în audiență la Cotroceni A. S. R. Principele Carol mi-a declarat că are nevoe de concursul tuturor partidelor pentru a face față greutăților imense ale unei situații economice atât de critice, că nu are nici un resentiment împotriva partidului liberal și că dorește să colaboreze cu acest vechiu și încercat organism politic. „Acest mesagiu mi-am luat sarcina să-l transmit șefului partidului liberal: „A doua zi dimineață am fost la d. Vintilă Brătianu care a refuzat să asculte cuvintele ce trebuiau să i le comunic. In urmă mi-a comunicat că acdența idea la Palatul Cotroceni provoacă discuții în partid, că situația trebue clarificată printr’o declarație pe care trebuiam s’o citesc la comitetul executiv, al cărui text mi-a fost înmânat, cu următorul cuprins: „Fiindcă văd că atitudinea mea a fost pusă în discuție în ultimile zile, declar în modul cel mai categoric că mă solidarizez în totul cu atitudinea luată de partidul liberal în chestiunea distrugerii actului de la 4 ianuarie « _ _ t /.♦_♦ [UNK] __ _1_z _ 1__ _La ora 10 am fost primit azi spre a hotărâ atitudinea t