Lumea, iulie-septembrie 1930 (Anul 13, nr. 3603-3680)

1930-07-24 / nr. 3622

jior i V ! st biblioteca Universității Redacții Str. Ștefan cel Mare No. 6 Atelierele tipografice a fi. Uzinei No. 33 IAȘI Politici și socială —Ziar independent I: H un an 85B Lei P6 juni. an 440 „ ft 3 luni 230 „ din țară ULTIMA ORA și străinătate Autoritățile judiciare și de siguranță au continuat și în cursul dimineții de ori cercetările în legătură cu atentatul săvârșit la ministerul de interne. Eri dimneață a fost ridicat din locuința lui tânărul Fundu, împotriva căruia magistratul instructor a găsit elemente care fac să se creadă că el nu era străin de atentatul comis de Beza asupra d-lui subsecretar de stat C. Anghelescu. Dl. jude instructor Stănescu după ce a luat interogatorul studentului Baicu, s-a convins că acesta cunoștea planul lui Beza de a-l suprima pe dl. subsecretar de stat la interne. In ce privește vina studentului Gurănescu, ea nu a putut fi efectiv dovedită, deși contra lui există indicii de culpabilitate. A fost citat dl. Corneliu Z. Codreanu Cercetările justiției continuă cu asiduitate. Dri dimineață au fost ascultați mai mulți informatori, care au dat relațiuni asupra lui Beza și a activității și modului de a se comporta în ultimile zile care au precedat atentatul. Fiind întrebat asupra proveniență revolverului, Beza a refuzat cu încăpăținare să dea vreo lămurire. Cercetările justției au continuat în tot cursul după amezii și seara până noaptea târziu. S’a dispus darea la cabinetul VII instrucție a d-lui Corneliu Zelea Codreanu, spre a i se lua o declarație în legătură cu afacerea care se instruește la acel cabinet. Ce cuprinde mandatul de arestare al atentatorului Mandatul de arestare emis de magistratul instructor contra atentatorului Beza, arată că acesta e acuzat că în ziua de 21 Iulie ,amat fiind cu un amiază, în arrevolver, pe care-l poseda și-l purta fără a avea autorizație legală și după ce în prealabil își luase hotărârea în acest sens, a intrat în cabinetul d-lui subsecretar de stat la ministerul de interne C. Anghelescu și cu voință de a-l ucide, a tras asupra lui șase focuri de revolver, rănindu-l grav: 4 din gloanțe l-au nimerit în plin, iar două s-au rătăcit. Unul din acestea care intrase în perete a fost găsit și a păstrat corp delict alături de armă. Cum a decurs operația d-lui C. Anghelescu dri dimineață d. C. Anghelescu a fost transportat pe masa de operații a spitalului Brâncovenesc. Intervenția chirurgicală i-a fost făcută de d-na și d. dr. Comoiu. Rănitul a rugat să nu i se administreze cloroform, nici să nu i se dea vreun narcotic, fiind dispus să suporte treaz operația. Dorința i-a fost satisfăcută, dar i s-a administrat totuș un anestezic local. In cursul operatei, un glonte a fost găsit superficial în regiunea mușchiului pectoral, în stratul de grăsime. Părerea d-lui dr. Comoiu este că această plagă prezintă minimă importanță. In schimb provoacă îngrijorare rana de la antebraț, deoarece gonfeie a sirabătut întrecesele cubitus și radius, rupând artera principală. Rana aceasta provoacă o legitimă îngrijorare. Imediat după operație, rănitul a fost agitat, apoi s’a calmat. La ora 10 juni. dimineață, extenuat, d. C. Anghelescu a rugat pe cei prezenți sâ-i lase să doarmă. Sute de vizite la spital In cursul după amiezii de eri» d. C. Anghelescu a fost vizitat la spital de sute de persoane care s’au interesat de starea rănitului. La ora 5 d. a. sosit la spitalul Brâncovenesc d-nn : prim ministru Iuliu Maniu și I. Lugoșianu, subsecretar de stat la preșidenția consiliului, care au rămas aproape o oră lângă patul subsecretarului de stat la ministerul de interne. Maistrul Angliei și mai mulți «kl|S «1«^ 2^»itiu|2 al fiiul un Jvjoo la spital cărțile de vizita, iar unii s’au înscris în registru. Dl. C. Anghelescu^ despre mobilul * atentatului d. un In cursul după amiezii C. Anghelescu a acordat interview oficiosului guvernului, D-sa a spus: „E ridicol pretextul că gestul lui Beza se datorește faptului că a voit să răzbune pe macedoneni, care ar fi nedreptățiți și persecutați de mine cu prilejul întocmirii legii Dobrogii Noui. Eu n’am fost nici autorul, nici inspiratorul acestui proect, dacă aș fi fost autorul. Chiar n’aș avea nimic să-mi reproșez de modul cum a fost alcătuit proectul“.’ Fiind întrebat, care crede că ar fi mobilul d. C. Anghelescu atentatului, a răspuns că acesta e rolul justiției să-l stabilească. D. subsecretar de stat ,la ministerul de interne a declarat apoi : „Acum câtva timp am fost informat că i s’a pus la cale un atentat la viața unui domn deputat (C. Stere, N. R ). Cum era firesc, am deferit cazul Parchetului, care a întreprins cercetări. Bănuesc că, voind să se răzbune că am deferit cazul Parchetului, Beza a comis atentatul, urmărind suprimarea mea“. Scăderea leului di cauza turburărilor antisemite O mare bancă din Capitală interesându-se la Londra asupra cauzelor scăderii cursului leului pe piața engleză, a primit un răspuns în care se spune între altele textual: „Sunt foarte greu de apreciat cauzele scăderii valorilor românești, intervenită în ultimul timp, dar, e probabil că faptul acesta se datorește tulburărilor antisemite petrecute ultimul timp în România, dezorindini care au făcut o impresie dezastroasă în opinia publică engleză. Presa iugoslavă despre atentatul de la interne Atentatul petrecut la ministerul de interne a produs la Belgrad vie egnatie. întreaga presă iugoslavă publică comunicatul oficial al guvernului român , numeroase știri particulare in legătură cu atentatul. Zarul »Vremea publicând știrea atentatului o însoțește de un comentariu, în care spune că, luând seama că Beza e macedonean, s’ar putea să existe întreg atentatorul de la ministerul de interne și organizațiile revoluționare macedonene legături, care vor trebui oarece descoperite. Uruguay bate România lui foot-ball uri a avut loc la Montevideo matchul de foot-ball între Uruguay și România. Uruguay a învins Romănia cu 4:0. Pe ori până azi Starea d-lui C. Anghelescu inspiră îngrijorare — cum a decurs ori operația — Rănitul vorbește oficiosului"guvernului — O nouă arestare operată — E vorba de un complot — Guvernul hotărât să reprime agitațiile antisemite — Guvernul »I acțiunea „GăratU de fier** Oficiosul guvernului publică astăzi următoarele. ..Duminecă dimineață au fost lipite pe zidurile Capitalei de agitatorul Cornelu Z. Codreanu afișe cu textul unui manifest incendiar. „Domnul acestai recidivează: „Autorii acestei isprăvi — căci erau vreo 10 tovarăși mergeau în grup armat — se afirmă de martori din public, cu cuțite. „Autoritățile polițienești au luat măsuri ca să pună capăt acestor isprăvi, care n’au întârziat să-și încurajând pe producă efectul, asasinul Beza să săvârșească odiosul atentat asupra d-lui C. Anghelescu, subsecretar de stat la ministerul de interne, y „Toată lumea va fi de acord că nu se pot tolera astfel de manifestațiuni bolnăvicioase, dovedindu-se celor care au astfel de îndrăzneli, că țara aceasta nu e sat fără câini“. Consiliul de miniștri s’a ocupat aseară de atentatul asupra joi-lui C. Anghelescu D..^ OTI__|______________•________• v * * Buc. 23.— In consiliul de miniștri, de aseară, d. Maniu a relatat împrejurările în care s’a comis atentatul de la ministerul de interne, exprimându-și indignarea contra odioasei crime. Consiliul s-a asociat la sentimentele exprimate de primul ministru d-lui C. Anghelescu. Dl. Mihalache a făcut o expunere asupra construcției locuințelor pentru coloniști. D. Madgearu a dat explicații asupra conferinții agrare românomaghiară-iugoslavă. Consiliul a decis ca România să participe la conferința de la Varșovia a statelor agrare din Europa orientală. D. Vaida a făcut o expunere asupra situației interne, din toate punctele de vedere. D. Pompiliu Ioamitescu a făcut un raport asupra anchetei Bucovina. Consiliul si a terminat la 11 noaptea, in ora Cei doi frați ai atentatorului Beza au fost arestați ori la Iași și trimiși la București spre a fi anchetați Dl. jude instructor Stănescu dela cab. VII al Trib. Ilfov, continuând cercetările în legătură cu atentatul comis la ministerul de interne asupra d-lui subsecretar de stat C. Anghelescu, a reușit să afle de la Beza că el are doi frați, studenți la Universitatea din Iași. Pentru a stabili dacă numii studenți aveau sau nu vreo cunoștiințâ despre fapta săvârșită de fratele lor, dl. Jude Stănescu a telegrafiat ori dimineață inspectoratului de polițe din Iași, cerând ca ei să fie trimiși la București spre a fi interogați. Inspect de si Dl. Ovid Măcelaru, forul general al poliției gurant din Moldova, primind el dimineață telegrama, a dispus arestarea fraților Beza. Ei n’au putut fi gasițt decât spre seară, deoarece au fost la Bârnova, unde au luat parte la o Înmormântare. Ei au fost aduși la inspectoratul arestați și de siguranță, unde au fost izolați spre a nu putea comunica unul cu altul. Astăzi dimineață, frații Beza vor fi trimiși spre București și inaintei cabinetului VII instrucție în vederea cercetărilor. Un acar schingiuit ca in timpul inchiziției fie un șef de gară Victima grav rănită se află internată în localitate . Eri s’a introdus la Parchetul general o senzațională reclamare. Acarul Iacob Siralan cu domicilul în L pcani (Soroca), a reclamat contra șefului stației Țara (Soroca) pentru schingiuire și amenințare cu moarte. Șeful stației fusese reclamat de subalternul său, că îl silea să îndesnească și serviciul de casier. Ca urmare a reclamatei a venit în anchetă controlorul Grigoriu. Nemulțumit de anchetă, după plecarea controlorului, șeful gărei a chemat pe acar și ajutat de acarul Costin Nechifor și doi militari l’a legat și i-a pus un căluș în gură. In urmă cu o râncă, i-a bătut timp de aproape o oră. Din această bătie acarul s’a ales cu trei coaste rupte și răni la față și piept. Sosind un tren in stare, șeful a aruncat pe într’un coif iar nenorocitul acar după plecarea renului l’a înțepat cu ace peste tot corpul. Sosind un nou tren, șeful gărei a ascuns iarăș pe acar iar după plecarea renului, l’a scos din nou, înfingându-i de așii dată o baionetă în corp. După aceasta i-a silit să semneze polițe de 26.000 lei, după care s-a dat afară din siare. Din mila primarului satului, ceferistul a fost adus la Iași și internat în spitalul Pașcanu. Aici medicii l-au silit să depue reclamata contra șefului său. D-na medic legist Maria Ropală Cikerschi examinând pe nenorocitul acar a rămas impresionată afirmând că nici în timpul inchiziției nu se schingiuia astfel. Atentatorul Ghinta a Tribunalului Declarațiile făcute la interogator — Rechiza 15 • S* 1• « „ «toriul procurorului de arestare — Buc. 25. — in fața secției I a Tribunalului Ilfov a venit ori după amiază spre confirmare mandatul de arestare emis contra lui Gh. Beza, autorul atentatului asupra d-lui C. Angelescu, subsecretar de stat la ministerul de interne. Președintele a luat interogatoriul acuzatului. Gh. Beza a declarat că s’a născut in județul Vlașca. Li întrebarea președintelui dacă e student, a răspuns că a terminat liceul și voia să se înscrie la Universitate. A făcut și putină gazetărie. A decarat că n’a făcut armată, fiind scur I pentru debiilate. In ce privește mobilul atentatului, a declarat că voia să dea semnalul unei „vieti noui”. Regretă faptul că n’a găsit alte mijloace pentru a ajunge la scopul urmărit. Când a văzut promulgată legea Dobrogei noui, a crezut că nu mai are un mijloc la îndămâniă spre a provoca acea viață nouă de care vorbea, decât atentatul. Fiind întrebat de președinte de cea ales tocmai pe d. C. ^aele«n. a răspuns că nnli’o, cu o vorbire mai veche pe care a avut-o cu d. subsecretar de stat la interne, s’a convins că d-sa Confirmarea mandatului urmărește schimbarea proprietății în Dobrogea nouă, în defavoarea macedonenilor și în avantajul bulgarilor. D. procuror Gerota, reprezentantul ministerului public, scoate in evidentă fapta lui ,Gh. Beza, arătând că e o crimă ordinară. Criminalul e un tip banal cu toată pretenția lui al unei cauze mari. de Exponent Gh. Beza nu e student, ci e un mediocru absolvent de liceu. El a fost diletant în gazetărie. In închiere, cere confirmarea mandatului Tribunals, fără a mai delibera, a corrmat mandatul de arestare al atentatorului Gh. Beza, Suspendarea unor magistrați Buc. 23. — Ori după amiază a avut loc la ministerul de interne o lungă consfătuire intre d-nii miniștri Vaida și Iunian. S’a examinat cu acest prilej situația din țară în urma ultimelor fapte petrecute și s’a hotărât demiterea magistraților și a organelor administrative care nu s -au făcut datoria cu prilejul ultimelor tulburări. DL Corneliu Z. Codreanu înfierează atentatul asupra d-lui C. Anghelescu — Confirmarea mandatelor lui Baicu și Gurănescu — Anchetarea a două studente — Buc. 23. — Din cercetărle făcute eri de d. jude instructor Stănescu reeșă Gh. Beza, Baicu și atentatorul și Gurănescu n’au absolut nici o legătură cu noi una din organzcile macedonene. Instructia a adunat dovezi in sarcina celor doi pretinși studenți, stabilind că aceștia, prin mijloace incorecte colindau pe la toate ministerele obținând ajutoare bănești pentru a face o așa zisă propagandă culturală. Magistratul instructor după ce le-a luat ori după amiază un nou aterogatoriu, a ems contra lor mandate de arestare, depunându-i la închisoarea Vicăreși. D. jude instructor citat ca informator la Stănescu a cabinetul sale pe d. Corneliu Zelea Codreanu, căruia i-a luat o declarație in legătură cu atentatul comis de Gh. Beza și cu privire la manifestele răspândite in Capitală de „Oirda de fier”. D. Corneliu Z. Codreanu a Înfierat fapta comisă de Gh. Beza, declarând că nu Înțelege să se recurgă la acte de asasinat. Justiția se va pronunța astăzi asupra interpretării care urmează să se dea in ce privește manifestele „Gărzii de fier*. * Dl. jude instructor Stănescu s’a transportat aseară la spitalul „Brâncovenesc* la patul d-lui subsecretar de stat C. Anghelescu, luându-i o declarație in legătură cu atentatul a cărui victimă a fost. Magistratul instructor a luat apoi un interogator prietenelor lui Beza și Baicu, studentele Șerbănescu și Pedhe. Ancheta va continua și în cursul zilei de astăzi. — Bri după amiază au fost atacat de bandit pe șoseaua Telenești—Bali comerciantul Moise Viberman. Hofii i-au furat suma de 28000 lei și diferite obiecte de valoare._____ Jandarmii anunțați au pornit și rupând in urmărirea bandilor, ȘTIRI — Buc. 25. — Ministerul de interne a dat aseară ordine directoratelor ministeriale să reprime cu energie orice propagandă dăunătoare intereselor statului. — Londra 23. — Dl. Ciceo Pop, președintele mane, a fost primit Camenil rocr în audiență de regele George al Angliei. — Buc. 23. — Tribunalul din Sighet a confirmat eri mandatele celor 5 agitatori antisemit arestat la Borșa, cu prilejul dezordinilor petrecute în acea comună. — Buc. 23.—După cum anunțat, „Garda de fier“ a lipit Duminică noaptea și Luni dimineață afișe și manifeste incendiare pe zidurile Capitalei. Din ordinul guvernului, dri dimineață toate aceste manifeste au fost acoperite cu hârtie albă. — Buc. 22.—Un violent uragan s’a dezlănțuit asupra orașului Alexandria Orman, dezvelind și județului Teleacoperișele a numeroase locuințe și clădiri publice, dezrădăcinând copacii și telefonice, legăturile telegrafice — Buc. 22.—Un puternic incendiu a distrus la Focșani 20 case, cauzând pagube de peste 10 milioane lei. — Tribunalul secția III a reconfirmat eri mandatul de arestare al cârciumarului Crivoi din Miroslava acuzat de câteva crime. — Eri dimineață s’a deschis la ministerul de industrie conferin|a pentru constituirea blocului agrar româno—maghiaro—iugoslav. D. ministru Madgearu a primit delegația maghiara, cu care s’a întreținut mai mult timp foarte afabil. I RON No. II g de Mercur! 23 Iulie 1930 S X 14 PREMII în valoare de cei 50 «00 NUMERAR"... acordate cetitorilor ziarului I LUMEA I b de Soc. „Asigurarea Romă o X nsănească și Țărănească* Q Io Inspectoratul Ceneral Iași X p Str. Lăpușneanu No. 40. g BoOfyXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXÎ