Lumea, ianuarie-martie 1932 (Anul 15, nr. 4067-4143)

1932-01-15 / nr. 4078

Redacția și Administrația IAȘI Str. Ștefan cel Mare No. 6 Atelierele tipogafice Str. Uzinei No. 33 IAȘI Altul XV NO. 4078 3 in NUMĂRUL Vineri 15 Ianuarie 1932 Politică și socială - Ziar independent MUME 1 8 un an Lei 850 Paium, an : 440 de 3 luni , 230 Pentru preoți și învățători dela sate 750 lei anual din țară ULTIMA ORA și străinătate De ori până azi •Dl. N. Iorga răspunde acuzațiilor ce i s'au adus și anunță că va da în judecată pe calomniator Buc. 14.—In altă parte a ziarului publicăm învinuirile aduse d-lui prim-ministru N. Iorga prin oficiosul partidului poporului de o persoană care semnează X.X.X. —care nu e alta decât dl. Mareșal Averescu. In numărul de astăzi oficiosul d-lui președinte al consiliului răspunde acuzațiilor, susținând că dl. N. Iorga n’a cumpărat nici o casă, ci a construit una la Sinaia în anul 1917; lucrările au fost executate de d. arhitect Socolescu timp de trei ani pe credit. Vila de la Mangalia costă 200.000 lei. Locul a fost cumpărat acum 10 ani din loturile oferite și vândute la funcționari publici, profesori, magistrați și ziariști. Prețul locurilor s’a îndoit la Mangalia după trecere de mulți ani. Loturile erau plătite complect și casele achitate complect înainte ca d. N. Iorga să fi luat conducerea guvernului. Servitoarele d-sale n’au cumpărat nici un loc nicăeri”. Oficiosul d-lui președinte al consiliului închee anunțând că d. N. Iorga va de" k, pune plângere în justiție r împotriva calomniatorului CE VA FACE ! D. TITULESCU_ DL N. Titulescu se află actualmente la Londra unde va rămânea până în preajma conferinței dezarmărei. Ministrul țării la Londra care este șeful delegațiunii române la conferința reparațiilor, va pleca în preajma începerii acestei conferințe direct la Laussane. D7~Dr: CANTACU- v Z1NO LA ATENA Facultatea de medicină din Atena a invitat pe d. prof. dr. Cantacuzino, ministrul sănătății, să fie o serie de prelegeri la acea facultate. D-sa va părăsi Capitala, Joi seara și va fi însoțit de d-nii prof. dr. N. Gheorghiu și dr. Pascal, inspector general sanitar. D. LENGUCEANU RAMANE Se dezminte știrea că d. N. N. Lenguceanu ar părăsi înalta demnitate pe care o ocupă actualmente. D-sa rămâne mai departe secretar general al departamentului justiției. ROMANIA VA OBȚINE LIRE? »Berlinez Börsen Curier” scrie: Rezultatele tratativelor între ministrul de finanțe francez și delegații cehi și români sunt așteptate aci cu viu interes, întrucât nu pare exclus, ca Banca Franței să cedeze acestor țări o parte din stocul ei din lire". CONSILIUL SUPERIOR AL ARMATEI Eri s’a întrunit sub preșidenția d-lui general Ștefănescu-Amza, consiliul superior al armatei. La ședință au luat parte toți inspectorii de armată. Interesându-ne asupra scopului acestei convocări, ni s’a spus că sunt unele proecte de legi, ce urmează a fi discutate în consiliu. IN JURUL VIZITEI LA PARIS A D-LUI ARGETOIANU Ziarul „L’Oeuvre“ ocupându-se într’un articol de prezența d-lui Argetoianu în capitala Franței, scrie că dacă d-sa a sosit numai pentru a studia posibilitățile de cooperare economică și financiară între Franța și România, respectiv Europa Orientală, atunci i se poate spune un curtenitor bun venit. Dacă însă ministrul de finanțe al României — continuă .L’Oeuvre“ —a venit să ne tapeze, atunci trebue să-i arătăm că a picat într’un moment foarte nepotrivit. CAZARMAREA UNUI BATALION DE ARMATA LA HUȘI Eri s’a întrunit la prefectura jud. Fălciu, comisiunea formată din d-nii inspector general administrativ Grig. Vericeanu, dr. Anibal Apostoliu prefectul județului și d. maior Rădescu din partea ministerului de război, spre a examina posibilitățile cazarmării unui batalion de armată la Huși, conform dispozițiunilor date de d. general Ștefănescu- Amza, ministrul armatei. Comisiunea găsind posibilitățile a hotărât ca acest batalion să fie adus la Huși. Buc. 14— Aseară, la ora 6, membrii guvernului s’au întrunit în consiliu, sub președinția dlui N. Iorga. Cum se știa că în acest consiliu va veni în discuție și chestiunea reducerei pensiilor, un mare număr de pensionari publici s’a adunat în fața Palatului Cantacuzino, așteptând hotărârile guvernului. Intre timp, o delegație de pensionari a cerut audiență d-lui prim-ministru N. Iorga, spre a-i expune doleanțele. Consiliul de miniștri s’a ocupat de chestiunea pensionarilor, constatând că regimul statornicit prin jurnalul consiliului de miniștri prin care se reduc pensiile e în parte nedrept. Dl. Zamfir Brătescu, subsecretar de stat la ministerul de finanțe, a făcut o expunere asupra acestei chestiuni. Consiliul, în urma discuțiilor urmate, a hotărât că, până la inapoierea în Capitală a d-lui ministru Argetoianu, să nu ia nici o măsură. Dl. prim ministru N. Iocsi CL ara cantul 1 Ivni JD Ghica, suferind, a făcut consiliului o expunere asupra rezultatelor căLtoriei d-lui ministru de externe la Varșovia și a arătat care e stadiul tratativelor de la Riga pentru încheerea unui pact de neagresiune cu Rusia Sovietică. D. general Ștefinescu-Amza, ministrul armatei, a făcut consiliului o expunere asupra situației din Basarabia în legătură cu recentele evenimente întânplate pe malul Nistrului. Extinderea stării de asediu La ieșirea din consiliu, dl. N. Ottescu, subscretar de stat la ministerul de interne, fiind întrebat de ziariști dacă a venit în disuția consiliului decretulentru extinderea stării de asediu, a declarat: — ,Un asemena decret n’a existat, iar chestiunea nu s’a pus, în casiliul de miniștri“. Pensionarii la dl. N. Iorga D. prim miniștri N. Iorga a primit delegați pensionarilor, care a aflat d-lui președinte al conliului că situația ce li se crează prin jurnalul consiliulu de miniștri e cu totul sdreaptă. Do p»*»vozute în bugetul vest de Parlament se cifrează numai la 400 milioane le regimul creat prin jurnal« consiliului de miniștri dorește aceste reduceri și aproape un milard lei. Un memoriu ,‘dactat în acest sens a fost înmânat d-lui N. Iorga. Dl. prim-ministru a declarat că va examina chestiunea, dar că pănă la 15 ianuarie pensiile vor fi achitate după normele fixate prin jurnalul consiliului de miniștri. Deocamdată pensiile nu vor fi reduse In urma audienții pensionarilor la dl. prim-ministru, Președinția Consiliului a dat aseară următorul comunicat : »Consiliul de miniștri ascultând delegația asociației pensionarilor și animat de toată bunăvo nța față de această categorie de cetățeni, a hotărât ca, făcând plata pensiilor pe luna Ianuarie în condițiunile de azi și ușurând formalitățile, să repună în discuție fondul însuși al chestiunilor la reîntoarcerea în țară a d-lui ministru de finanțe. O souție definitivă se va da prin legea ce se va vota de Parament în luna Februarie, pana o« va ține ocazibil de doleanțele asociației pensionarilor“. N. R. Legea la care face aluzie comunicatul de mai sus e acea de armonizare a pensiilor, proect care se elaborează actualmente la ministerul de finanțe.O . Ce a declarat dl. N. Iorga și ce a hotărât aseară Consiliul de Miniștri. Comunicatul Consiliului. Chestiunea pensiilor va fi cercetată din nou — Mișcare printre membrii Parchetelor Buc. 14. In curând se va face o mare mișcare printre membrii Parchetelor din țară. E vorba să se retragă actualele delegații de procurori generali și prim-procurori, spre a fi date altor maigistrați. Măsura aceasta ar privi în primul rând Ardealul Un subsecretariat de stat al Basarabiei Buc. 14. — E probabil că se va numi un subsecretar de stat pentru Basarabia. In acelaș timp se vor schimba prefecții basarabeni, spre a se numi localnici. 13 elefanți grav răniți cu prilejul unui mare incendiu Paris 14. — Un groaznic incendiu s’a produs ele într’un circ din Anvers (Belgia). Focul a distrus magaziile și grajdurile în care se aflau elefanții. 12 elefanți au suferit grave arsuri, iar altul și-a sfărâmat coloana vertebrală căzând la o adâncime de 12 metri. Discuțiile asupra proectului de lege al conversiunii datoriilor agriole Buc. 14. Eri după amiază la ora 4 s’a întrunit la ministerul de domenii comisiunea pentru discutarea proectului de lege al conversiunii datoriilor agricole. A vorbit de Radiani, subsecretar de stat la ministerul de agricultură și domenii, după care dl. F. Anassu a cerut să fie uniformizate toate categoriile de agricultori, iar statul să vie în ajutorul micilor instituții de credit. Dl. C. Stoeanovici a dat unele explicații, >unând că acei care nu vitr în conversiune trec laoncordat. Dl. Milea a cut să se prevadă că, comisiunea să fie obligatorie. Dl. Pamfil Șeicu s’a declarat partizanii împărțirii agricultorilor p categorii și împotriva emiter de obligațiuni. La ora 7 reanedința s’a ridicat, urmând ca discuțiile să fie relua zilele acestea. Partidul poporiu după ce face un Hunt alarmant al actuali guvernări cere putera Buc. 14. — Oficiosul d-lui Mareșal Averescu scrie astăzi următoarele: «Situația tezaurului este așa de critică, încât, din ordinul ministerului de finanțe toate încasările ce se fac la căile ferate, la poștă și telegraf, sunt vărsate la tezaur, pentru plata lefurilor. Starea plină de îngrijorare, în care se găsește industria, comerțul și toate societățile anonime, pune tezaurul în imposibilitate de a putea încasa impozitele ce ele datorează fiscului. Călătoria d-lui Argetoianu la Paris s’a tradus și printr’un alt eșec’. Piața franceză, acela care a acordat statului român împrumutul de stabilizare, se opune categoric proectului de conversiune al datoriilor agricole, bazat pe o emisiune de obligațiuni reprezentând o valoare de 60 miliarde lei, garantate de stat. > . Bancherii francezi au atras atențiunea d-lui Argetoianu că, în conformitate cu convențiunea pentru stabilizare, statul este obligat sa aibă un buget echilibrat, ceea ce nu are și nu poate garanta creanțeste suma de 4 miliarde. Cât despre unou împrumut nici n poate fi vorba. Iapoerea d-ln Argetoianu din străinăt, va trebui să fie urit de o imediată clarifica a situaței guvernului, ca n nu poate face față crizeiiterne, și care a angajat iroana în chestiunea convinunei pe care nu o va va realiza. Guvernul lor Argetoianu este acum unalmente căzut. Succesiunea nnu poate reveni decât un guvern de partid, cu achate, cu prestigiu, cu îedere în țară și cu cretin afară. Un asemenea gern, nu-i poate da decât tidul poporului. Bulgaria au cerut morattu Sofia 14. Dllușanoff, președintele corului dezmințit știrea Bulgaria ar fi cerut morau pentru datoriile extern« Intrevederile d-lui Maniu Buc. 14. Dl. Iuliu Maniu a continuat în cursul zilei de ori întrevederile politice. D-sa a primit pe d-nii: Mironescu, Mihalache, Madgearu și Iunian. Seara, dl. Maniu a fost la dl. D. Gusti, rectorul “Institutului social român“, la Moartea subită a unui comerciant ieșan la Camera de Comerț Aseară, d. Arthur Cristea chestorul poliției locale, a fost informat de încetarea din viață în împrejurări curioase a unui cunoscut comerciant din localitate. E vorba de comerciantul Benitn Swartz, din strada I. C. Brătianu. El a fost găsit mort într-un closet al palatului Camerei de Comerț. Se pare că a suferit un atac de cord. Fiind sesizat Parchetul, de procuror de serviciu a dispus transportarea cadavrului la morgă, în vederea autopsiei. Condamnarea la Iași a unui spion sovietic Consiliul de războiu al corpului IV armată prezidat de d. colonel Irimescu, a judecat în ședința de erin procesul spionului sovietic Anghelcic Ion. Din dezbateri reeșind vinovăția acuzatului, acesta a fost condamnat la 5 ani recluziune. America nu va fi reprezentată la Lausanne New York 14.Secretarul de stat la afacerile străine, dl. Stinson, a declarat că Statele Unite nu vor trimite un observator la conferința reparațiilor de la Lausanne. Orașele situate dealunul Nistrului intră in zona stării de asediu Decretul a fost prezentat M. S. Regelui — Buc. 14. Dl. general Ștefănescu-Amza, ministrul armatei, a prezentat ori după amiază Suveranului decretul prin care se lărgește zona stării de asediu în Basarabia, în sensul că actuala zonă de 15 km, care se întinde dealungul Nistrului să cuprindă orașele care fac parte integrantă din această zonă. In modul acesta, orașele de pe Nistru vor fi puse sub jurisdicție militară. Măsura a fost luată din cauza așezării geografice a acestor orașe și pentru a se putea asigura un control mai riguros și mai eficace. Ocupându-se de cele scrise în ziare despre extinderea stării de asediu în Basarabia, oficiosul guvernului scrie astăzi : .Guvernul apărând interesele țării, are datoria să ia toate măsurile de siguranță pe care le va socoti riguros necesare. Dacă printre ele va fi și extinderea stării de asediu la Nistru, aceasta însamnă că guvernul s’a văzut obligat și la această măsură de apărare națională“. Dl. Laval însărcinat cu formarea noului guvern — D-sa a acceptat mandatul — Paris 14. — Dl. Doumer, președintele republicii, a început ori consultările politice. In cursul după amiezii d-sa a primit pe președinții Camerei și Senatului și pe șefii grupărilor parlamenare. * In cursul serii, d. Doumer a primit pe d. Laval, căruia i-a dat însărcinarea să formeze noul cabinet. Dl. Laval a acceptat misiunea încredințată. Cercurile politice cred că guvernul va fi constituit în scurtă vreme, dată fiind apropierea conferinței reparațiilor de la Lausanne și alte conferințe la care Franța va trebui imperios să fie reprezentată. Se dă ca sigur că, în afară de președinția consiliului, d. Laval va păstra pentru d-sa și portofoliul afacerilor străine. D. LAVAL D. DOUMER Tratativele de la Riga Răspunsul Sovietelor va fi predat Vineri Buc. 14. însărcinatul de afaceri al României la Riga, d. Sturza, a făcut aseară cunoscut guvernului român că a transmis răspunsul României d-lui Stomoniakoff, reprezentantul Sovietelor, anunțând totodată că U. R S. S. vor face cunoscut pănă Vineri punctul lor de vedere în ce privește formula noastră, care a fost prezentată drept formulă minimală. J Noul ministru al justiției, de vorbă cu procurorii, le-a promis tot concursul Buc. 14. Dl. Valer Pop, noul ministru de justiție a primit ori după amiază pe procurorii de la toate instanțele judiciare din Capitală. D-sa a cerut reprezentanților Parchetelor să acorde cea mai mare atenție infracțiunilor care subliniază ordinea și păgubesc statul. Dl. prim procuror Procopie Dumitrescu a cerut d-lui ministru ca membrii Parchetelor să fie aleși dintre magistrați, soluționânduse și chestiunea inamovibilității lor. D-sa a fost de părere că, ar fi mai practic ca ei să fie recrutați din rândurile judecătorilor de instrucție. Dl. jude Manolescu a cerut d-lul ministru să facă demersurile necesare spre a se reveni la vechile salarii ale magistraților. Dl. ministru Valer Pop a promis întreg concursul magistraturei. Consiliul Facultății de Medicină. Consiliul profesoral al facultăței de medicină ținut drn ședință sub preșendinția d-lui decan prof. dr. Tănăsescu. La această ședință a luat parte și d. prof. Bacaloglu, distinsul profesor al facultăței de medicină din București. S-a luat în discuție legea învățământului superior. A luat parte la discuții și d. dr. Bacaloglu, ca reprezentant special al facultăței din Capitală. După aceasta, consiliul a adus elogii d-lui decan prof. dr. Tănăsescu pentru realegerea d-sale a doua oară ca decan. S’a elogiat apoi activitatea d-lui prof. dr. Bacaloglu, amintindu-se că se împlinesc pâne 10 ani de la înființarea de către d. prof. dr. Bacaloglu, a societăței de Anatomie Clinică. Consiliul a decis că Vineri, 15 Ianuarie sâ aibă loc în sala clinicii medicale de la spitalul Sf. Spiridon o ședință festivă a acestei societăți. Deasemenea profesorii mediciniști ieșeni au decis să serbeze astăseară printr-un banchet pe ambii distinși profesori.