Lumea, octombrie-decembrie 1933 (Anul 16, nr. 4610-4686)

1933-12-08 / nr. 4668

XVI fro.4Ctaâ v;ner! S Oece-**'-# ** si socială — Ziar independent din tara ULTIMA O EA Pe prl până «at II. F 4it.-ul i.ai se prezintă br actualele alegeri generale — Partidul evreesc va pune liste separate — s’a Buc. 7 —Eri după amiază întrunit comitetul de conducere al «Uniunea evreilor români" «uând In examinare propunerea de cartel electoral cu guvernul. După lungi discuții s’a hotărât ca „UL E. R» ul" să nu accepte cartelul în condițiile oferite și să nu închee carte cu nici unul dintre partidele politice, nici NUMIRI Comisiunea interimară la județului Iași se compune din anii: U Zipa, Eduard Lazărescu, I. Bantaș, D. Tăcu, IV. Stroici, preot Sava Popovici, P. Rivalei, Th lacovache. MIȘCARE In urma demisiei d-lui Anton Bibescu din postul de ministru al țării la Lisabona, se dă ca sigură o mișcare în diplom ‘ e HOTARARE Marele consiliu fascist întrunit sub președența lui Mussolini a decis că rămânerea mai departe a Haliei membră a Societății Nolinilor depinde de radicala reforma a onop gului de la Geneva. CONDAMNĂRI iinuita lui Unitoreux (Front jp) a condamnat ori in 10 luni închisoare pe Charles Paul, acuzat că in ziua de 1 Noembrie e. c. a profanat statuia ro cala la Possy aur Eure in memoria lui Aristide Jínend. DECESE Eli a încetat din viață la Budapesta, in etate de 59 ani Iacob Bayer, președintele partidului german din Ungaria. El a fost ministru al minorităților, iar în ultimii 8 ani a aparținut mereu Camerii maghiare. La Pris a încetat din viață, în etate de 75 ani, Emil Meyerson, membru corespondent al Academiei Franceze. El era președinte al asociației internationale pentru colonizarea evreilor și autor a numeroase opere filozofice. O scriae in limba franceză. EXECUȚIE La Londra a fost executat ori un comerciant de frunte, acuzat că și-a ucis foora. LITVINOW, comisarul sovietic la afacerile străine, va sosi astăzi dimineață la Berlin, unde va rămânea două zile. D sa va fi primit de dl von Neurath, maistrul de externe al Germaniei, după care îl va vedea pe dl Bullitt, noul ambasador al Statelor Unite la Moscova, care se va opri in acest scop o zi în capitala Germaniei. Dli Litvinov va fi Sămbată la Viena. LA MOARTE ! Tribunalul din Dortmuth a dat aseară sentința în procesul a doi comuniști acuzați că au împușcat un membru al batalioanelor de asalt naziste. Unul dintre acuzați a fost condamnat la moarte. Iar celălalt la 8 an muncă silnică, cu partidul evreesc. Conducesa U. E. R-ului nu va pune liste aparte in actualele alegeri și va lansa un apel către alegătorii evrei, indemnându I să voteze partidele de ordine. Din informațiile le avem: partidul pe care evreesc se va prezenta singur in alegeri, candidând în aproape toate județele inteL LINIȘTE mit Ministerul Justiției a prin rapoarte din partea Parchetelor Tribunalelor, prin care li se anunță că in ultimile zile nu s'a înregistrat in țară nici un incident electoral. VOT Camera franceză a votat în ședința de noapte cu 570 voturi cânt la 11 un procct de lege pentru organizarea vânzării cerealelor ORIGINAL . Spre a se feri de atentate, fostul prim-ministru al Greciei, Venizelos, și-a comandat un automobil blindat din Statele Unite. INCIDENTE La institutul de anatomie al Universității din Viena s-au produs ori unele incidente. Studenții naționalsocialiști au aruncat în sala de curs fiole lacrimogene. Intervenind polițiștii, tulburătorii au fost îndepărtați din institut. OFICIAL de comunică oficial că regele Boris al Bulgariei însoțit de regina Ioana vor vizita pe suveranii iugoslavi la Belgrad în ziua de 10 Decembrie. DIVORS Tribunalul civil din Paris a confirmat ori d advorsul pronunțat de Trib, din Monaco între princesa Charlotte moștenitoarea tronului principatului și prințul Pierre de Polignac. UN GRAV ACCIDENT mmmmwmmnmmmmammmmm—mmmmm—mmm ................. s’a întâmplat ori în apropierea coastelor suedeze cu prilejul manevrelor marinei- Un crucișător a bombardat din greșeaă un alt crucișător cauzându i grave avarii. Vasul amenință să se scufunde. Victime omenești nu s au înregistrat. COMANDANTUL forțelor franceze din Maroc a fost eri grav rănit cu prilejul manevrelor. El are fractura bazei craniului. Sunt puține speranțe că va putea fi salvat. REZULTAT Echipa de foot-ball C. F. R. a dispus era de Brașovia cu 7:0 (3:0). CUTREMUR Insulele Hawai au fost bântuite ori de un nou cutremur de pământ, care a durat 10 minute, provocând mare panică în rândurile locuitorilor. Sunt temeri că vulcanul Mauna Loa va reintra în activitate. Importantele declarații făcute ascera de d. prim-ministru I. G. Duca Cum se va face conversiunea torlor agricole. Asigurarea ordinei Interne. Realizarea echilibrului bugetar. Apelul președintaui de consiliu. Bu. 7 — 01 1. G. Duca președintele consiliului făcut iportante declarații a în cadrat unui discurs pe care l-a pronunțat aseară la postul de radio emisiune din București. Echilbrul bugetar DJ Duca a spus: Vrem să restbilim cu orice preț $1 cu orice jertfe, echilibrul bugetar și buna gospodărie a finanțelor publice. Impozitele trebue reduse la puterea reală de plată a contribuabilului. Economii severe trebue făcute pretutindeni. Ne străduim să atenuăm urmările pe care în mod fatal criza mondială le are și asupra economiei noastre naționale. Conversiunea datorilor Problema conversiunea datoriilor va fi preocuparea noastră de căpetenie. Sarcinile debitorilor trebue neapărat reduse, căci in împrejurările actuale ei nu pot face față obligațiunilor pe care le-au contractat atunci când condițunile economice erau cu totul altele. Conversiunea se va face in raport cu capacitatea totală de plată a debitorilor și luând seama de scăderea prețurilor produselor. Drepturile câștigate vor fi respectate, dar câtd dreptatea o va lărgite, ce e. In aceiași anp guvernul va soluționa problema datoriilor urbane, iar creditul va fi reînviat pentru ca viata economică să-și poată relua mersul ei normal. O promiune Vom simplifica aparatul administativ al statului. Ne luăm angajamentul solemn să ne îndeplinim misiunea noastră, cu munca fără preget și cu cinste fără prihană. Menținerea ordinei Ordinea, adevărată ordine nu depinde numai de vigilența autorităților, ci și de țată, de hotărârile ei de a respinge agitațiile, de discernământul, de conștiința și de disciplina sufletească a fiecărui cetățean. Trebie să opunem naționalismului violent și destructv un naționalism creator, ordonat și fecund în realizările lui și și respingem deopotrivă extremismul de stânga ca și extremismul de dreapta. Front rom if> a revenitm .. Când m^tiunea revizuirea tratatelor ia feme din ce in ce mai cutezătoare, România nu trebue să dea spectacolul păgubitor al dezbinărilor intestine, ci al solidaritaței tuturor fiilor e;.In apel călduos Adresa încâ odată tuturor cetățenilor țării celor albi de muncă și experiență ca și tineretului frâmântat de avânturi generoase un apel călduros și stăruitor să lase la o parte patimile aducătoare de vrajbă și de slăbiciuni și să colaboreze cu toții sugar gând. intr’un într’un sentiment de supremă înfrățire națională la o operă, care nu are alt scop decât întărirea, propășirea și strălucirea României. Al. Philippide evocat amintirii ieșenilor, in cadrul care a fost mai drag marelui cărturar Facultatea de litere a organizat omagierea memoriei marelui filolog Alex. Philppide. In Aula Universității Iișene, în prezenta unei asistențe de elită intelectuală,s’a evocat figura învățatului care a luat proporții seculare. Au vorbit pe rând profr. Bratu. prof. I. Botez, P. i.iureanu student și prof. Iorgu Iordan. Ultimul a făcut portretul pe cât de precis pe atât de documentat al învățatului de numele căruia se leagă o vastă contribuție științiică și datorită căreia Universitatea ieșana și-a valorificat odată mai mult individualitatea ei, ritmul vieții naționale și culturale a poporului român, Gruparea Fiandin va Chantemps 7 Paris 7. — Grupul alianței democratice de sub președinția d-lui Fiandin a ținut ședință ori după amiază examinând atitudinea grupărei față de noul guvern. DL Riynaud a propus să voteze contra guvernului. Dl. Fiandin a fost de părere să se păstreze neutralitate față de noul cabinet. Neputându-se ajua vota contra guvernului de la o înțelegere, s'a hotărât ca păși la vot, înainte de a se să aibă loc o nouă ședință a grupului, in care se va lua o hotărâre definitivă. « Camera franceză va tine ședință astăzi la ora 10 dimineață, luând in discuție proectele financiare ale noului guvern Lhauteens. TEATRU-CINEMATRIANOM. Azi și în zilele următoare un regal cinematografic. Vedeta cu renume mondal. Cea mai agreată subretă a ecranului FRANZISKA GAL având pe parteneri pe comicul renumit, atistul cu cele mai mari resurse comice SZŐKE SZAKAL și Paul Höbiger apar în cea mai magistrală ceație a lor SCANDALUL. Al IIea film premieră. O montare uriașă, coruri rusești .PRADA BARBAȚILOR". Un episod din timpul revoluției rusești cu Miriam Hopkins și Gorge Bankroft. Complectare Jurnal Sonor Fox Movietone. Suspendarea pe o săptămână a dezbaterilor procesului din Leipzig Leipzig 7. In ședința de ori a procesului incendiatorilor Reichstagului s-a terminat ascultarea ultimilor 12 martori. Auzatul von der Lubbe l-a întrebat din nou pe președinte când va pronunța sentința. Acuzatul bulgar Dimitrov sub pretxtul că pune întrebări a făcut propagandă comunistă și a insultat presa și pe funcționarii hitleriști. Președintele l-a ameliorat cu expulzarea din sală in cazul când va mai continua să vorbiască. Curtea a ascultat apoi pemperiul Schitz, care a decarat că e exclus ca sangaiioiul (substanță inflamabilă) să fi putut produce incendierea palatului Reichstagului. Viitoarea ședință a Curții va avea loc Mercuri 13 Decembrie la ora 10 dim. Einstein concertează în folosul refugiaților din Germania New York 6. — «Chicago :Tribune* anunță ca în ziua de 15 Decembrie savanți Albert Einstein va concerta într’o mare Salo din New York, acompaniat de pianista engleză Harriet Cohen. După cum se știe, prof Einstein e un admirabil viorist. Bani care se vor incasa la acest concert, vor fi puși la dispoziția înaltului comisariat al Societății Națiunilor, spre a servi la ajutorarea refugiațlor din Germana. Dramă am cauzat suită de Berlin 7.— La Freiburg s’a înregistrat eri o nouă dramă datorită teroarei naziștilor. Procuristul unei bănci din acel oraș în este de 49 ani și cei doi copii ai lui, în etate de 7 și 8 ani, au fost găsiți morți în timp ce soția lui de 36 ani, mai dădea semne de viață. Procuristul fusese recent concediat fiind evreu. Din scrisorile găsite presă că ei hotărâseră să se sinucidă împreună cu copiii, din cauza mizeriei. După ce au luat fiecare câte un puternic somnifer, au deschis robinetul de gaz aerian, murind prin asfixiere. Ieri orei itariști aera .i* grave incidente It* Iun*bru<și& Viena 7." Cafeneaua ■Central" din Elbruk (Tirol) a fost Inchsă eri de ordinul autorităților provinciale, deoarece s'a stabilit că naționalisocialiștii aveau acolo întruniri secrete. Cu prilejul închiderii localului s’a produs o încerare între național socialiști și Heimwhriști, ceea ce a determinat intervenția poliției. Mai muți hitleriști au fost răniti. S’au operat numeroase arestări, printre care și câțiva Haimw *hr-ișt Sofii Lindbergh au traversat era Atlanticul Londra 7. Soții Lindbergh au decolat ori dimineață de pe coasta vest- africană, pornind cu avionul să traverseze Atlanticul. In cursul după amieze, soții Lindaegh au travrsi cu succes Atlanticul, atentând la port Natal (3 ap zilia). - și străinătate DJ. Dinu Brătianu a arătat oamenilor de stat francezi măsurile luate de guvern pentru împiedicarea tulburărilor în România Paris 7* — DL Dinu Brătianu, maistrul de finanțe al României, a avut în cursul zilei de ori noui întrevederi cu oamenii de stat francezi, cu cari a discutat problemele financiare și economice, precum și situația generală din România. Dl. Brătianu a declarat cu acest prilej că în România domnește deplină liniște și a arătat măsurile luate de guvernul Duca pentru împiedecarea tulburărilor de către unele grupări poltice Anglia a dispus de Franța cu 4:1 Londra 7. In fața unui public extrem de numeros evaluat la 80.000 persoane, a avut loc ori după amiază interesantul match de football Intre echipele reprezentativa ale Franței și Angliei. In vederea matchului, 9000 francezi au venit la Londra. Englezii au dominat tot timpul, Învingând cu 4:1 (3:0). Ei au fost mult superiori francezilor în ce privește tehnica și tactica. Încercarea de sinucidere a funcționar ieșan O altă încercare de sinucidere s-a înregistrat drin localitate. Persoana în cauză este de data aceasta un tânăr funcționar de la oficiul poștal anume Mihai Coban. El a încercat să-și curme zilele golind conținutul unei sticluțe cu o soluție de acid fenic. Scena de mai sus s’a petrecut in locuința gazdei sale, care observând gestul lui Coban, i-a transportat cu trăsura la sptalul Sf. Spiridon. Dl. dr. Stoian îi a dat îngrjire impuse de împrejurați, cel în cauză fiind în afară de pericol. Asupra motivelor care au determinat să încerce gustul disperat» Coban a refuzat să dea vreo relație. El indică drept motiv al actului disperat» neînțelegerile cu unii colegi. Se pare însă că ar fi vorba de o chestiune de ordin sentimental unui tânăr In caz când se va divide ministerul muncii și al sănătății, d. Duca ar fi dispus să încredințeze pe acesta din urmă unui distins fruntaș ieșan Din cercurile conducătoare liberale aflăm că se dă multă atenție organizărei sănătății publice lăsată cam pe al zecelea plan. Or, din toate punctele de vedere, primează astăzi sănătosul, ceea ce reclamă o conducere unitară, stăruitoare și practică. Organizarea sanitară reclamă in primul loc oganizarea spitalicească și aprovizionarea cu materiale. In fruntea ministerului sănătății se cere iun om de inițiativă tot cu atâta spirit de organizare cât și de cunoștinți teoretice. D. Duca, după cum se pare, sar gândi la un fruntaș ieșan, care prin situația lui, prin relațiile sale și prin spiritul său de organizator a atras la timp atențiunea lui Ionel Brătianu. Drul N. A. Racovitză, care deocamdată a fost numit consilier tehnic la ministerul muncei și sănătăței, s’ar putea întâmpla să fe chemat la un loc de conducere corespunzător meritelor valorificate pe tărâmul larg al sănătății publice, cu un nume ce a trecut decut granițele țării, Semnarea decretelor pentru plata salariilor și pensiilor Bug. 7.— Ministerul de finanțe a întocmit statele de plată a salariilor și pensiilor pe luna Decembrie. Decretele au fost trimise spre semnare M. S. Regentul. După care vor fi puse imediat in executare, astfel că toți funcționarii și pensionarii vor primi salariile și pensiile pe Noembrie și Decembrie înainte de sărbătorile Crăciunului. Despăgubirea dăunaților de război Buc. 7.— Oficiosul guvernului scrie astăzi că, una dintre preocupările guvernului va fi chestiunea dăunaților de războiu. Guvernul e hotărât să soluționeze definitiv problema dăunaților de războiu în limita posibilităților pe care situația generală a țării o va îngădui. Pățania nostimă a unui ieșan — își maltratează nevasta și apoi reclamă cazul Darchefului — Victor Chirlă din str. Uzinei 52, trăia de mai mulți ani in concubinaj cu Ecaterina Sufaru. In menajul lor intervenea din când în când și câte o păruială, mai bine zis femeia era acea care lua bătae întotdeauna. Acum câteva zile a avut loc un nou match"-cearta a pornit, după cum arată cetățeanul, de la o "chestiune familiară". Femeia ne mai putând îndura maltratările soțului, sa refugiat la o rudă din apropiere anume Aneta Butnaru. Furiosul Chirilă a plecat s-și aducă femeia înapoi în casă, probabil ca să continue reprizele. Nu i-a mers însă, după cum socotea dumnealui. Gând să intre in casa vecinei, cele două femei au tăbărât asupra lui, aplicându-i o solidă corecție. Dar nu numai atât. Soțul d-nel Butnaru aflând de cele petrecute, împreună cu alți prieteni i-a mai tras și el o sfântă de bătaie. Chirilă a nostru n*a mai avut altceva de făcut decât să reclame pățania. Parchetului Cu facerea anchetei a fost delegat de comisar șef Popovici șeful circ. 1 a. C E ni au fost aluși la cale. Ilustrucle Selan Baleanu și Oga Tarnoschi din Bălți E au fost ascultati în legătură cu incidentele de la lași, după care au fost puși în Hberta'e. © Citiți in pag. II, miidiscreții0 de Alfred Hetler. i „Paradisul regăsit“ de... americani N. York 7.= In toate berăriile, restaurantele ș hotelurile americane s’au consumat ori băuturi alcoolice In cantități enorme, in marile hoteluri din New Yor de sia a atins punctul culminant. S’a consumat în st cp ciai coktail și wiky.de proveniență franceză. Unii mat cheflii au botezat cek'a lui francez «Paradisul regăsit". • Cu prilejul abrogării prohibiției alcoolului in Statele Unite, președintele Roosevelt a lansat un apel către cetățenii americani, învitândui să nu facă abuz de băuturi alcoolice* Lerroux va forma guvernul spaniol Madrid 7. La întrebarea ziariștilor spanioli, fostul prim-ministru Lerroux a declarat că e necesară constituirea unui guvern pur radical: în ce privește zvonul despre dizolvarea nouilor Cortes-uri alese, îl găsește extravagant. In toate cercurile politice spaniole se asigură că noul guvern va fi format de dl. Lerroux, întrevederea« Boncour-Henderson Paris 7.— Paul Boncour a avut ori o lungă întrevedere cu Henderson, terminarea consfătuirii După s'a dat un comunicat în care se arată că ambi bărbați de stat s-au întreținut asupra chestiunilor în legătură cu dezarmarea. Hitler vrea tratative cu Franța Berlin 7.Cancelarul Hitler a primit ori la prânz într-o lungă audiență pe ambasadorul Angliei la Berlin, cu care a discutat chestiuni de politică generală. Cu acest prilej Hiler și-a exprimat dorința să înceapă tratative cu Franța. DIZOLVARE umorului autodiatUorce* tislovjce o fost dizords eri asocaia «Deutsches S lische beamten» cu sediul la Rin , pentru că făcea pro, egonuc. na,ona,socialistfi.