Lumea, octombrie-decembrie 1935 (Anul 18, nr. 5229-5303)

1935-10-27 / nr. 5250

r Til I Politică și socială Duminică 27 Octombrie 1935 Ziar £ n«i‹permește*;mt Anul XVIII Ko. 5250 din țară - ULTIMA ORA * străimă iar Audiența d-lui Titulescu la Rege așteptată cu viu interes & Buc. 26.— Audiența d-lui terne va duce la clarificarea Titulescu la Suveran este aș situației politice interne și mai teptată cu viu interes în toate ales a unor probleme care au cercurile politice. format preocuparea factorilor Prezența ministrului de ex- politici. Un funcționar delapidator se sinucide în momentul arestării Buc. 26.— O scenă dramatică s'a întâmplat ori pe Calea Griviței. Fostul încasator Mareș de la S. T. B. urmărit pentru nereguli a fost arestat ori de un agent polițienesc, care l-a observat în stradă. In timp ce era transportat la comisariatul din apropiere, Mareș a scos revolverul din buzunar și și-a descărcat un glonte in tâmpla dreaptă. Sinucigașul s'a prăbușit mort in mijlocul străzii. Grandiosul meeting aviatic de la Bâneasa Buc. 26. Meetingul internațional aviatic de mâine Duminică de la Bâneasa va fi de proporții grandioase. Sunt aproape gata tribunele care vor adăposti o mulțime imensă. S’au construit trei tribune speciale, pentru familia regală, corpul diplomatic și membrii „Aeroclubului", peste 100.000 persoane. Aviatorii sovietici ce urmau să sosească ori și-au amânat sosirea pe astăzi. Ei vor decola la ora 10 dim. de la Odessa și la ora 12 vor ateriza în Capitală, efectuând drumul prin Cetatea Albă-Bolgrad-Reni-Buzău-București. Aviatorii poloni și cehoslove prevede că vor participa vaci au sosit aseară. Plata datoriilor comerciale pentru Franța Buc. 26, Eri s'a dat un comunicat în chestiunea plății arieratelor pentru Franța ale comercianților debitori români. Comunicatul relevă că pentru plata datoriilor comerciale arierate în Franța, Banca Națională permite un nou vărsământ de 20 la sută din valoarea creanțelor, pentru categoriile de mai sus, plăți ce vor servi pentru acoperirea transferului în Franța. Sinuciderea unui mare comerciant din Capitală Buc. 26.—O sinucidere impresionantă s’a petrecut aseară în Capitală. Fostul mare comerciant Daniel Löbell, sărăcit în urma crizei financiare, și-a pus capăt vieții luând o mare cantitate de stricnină. Sinucigașul a fost găsit mort în locuința lui din str. Vrăjitoarei No. 2. In cercurile comerciale a produs dureroasă impresie tragicul sfârșit al comerciantului Löbell, * Atac cu pietre asupra trenului București—Oradea Buc. 26. Trenul 101 a fost atacat cu pietre pe linia București— Jimbolia. Geamurile mai multor vagoane au fost sparte iar un călător rănit. Autorii acestei isprăvi criminale au rămas nedescoperiți. De asemenea și trenul personal București—Oradea a fost atacat cu pietre, mai multe geamuri fiind sparte. inmeroasa incaerare intre manifestanți New York 26. Din insula Porto Rico ce aparține de Statele Unite, se anunță că aseară s-a produs o gravă ciocnire între studenții naționaliști și poliție. In cursul Incăerării au căzut 4 morți și 10 grav răniți. Explozie la o fabrică de muniții Milano 26. Intr’o importantă fabrică de cartușe din Deledo s'a produs eri o explozie. Patru lucrători au fost uciși iar doi răniți grav. Cauzele exploziei nu au fost stabilite. rea grandioasă a Mitropolitului FN Scodemia Botoșani — Populația a aruncat flori în calea Înaltului Chiriarh I— Cuvântarea rostita de I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei — Botoșani 26. I. P. S. S. Mitropolitul Nicodem însoțit de P. S. S. arhienal, Grig. Leu a sosit ori la ora 5 cu automobilul. In drum, înaltul chiriarh s'a oprit la Hârlău unde a vizitat biserica clădită de Petru Rareș, fiind întâmpinat de d. Mavrocordat, prefectul județului Botoșani, deputat Răutu șeful org. liberale de Botoșani, parlamentari și fruntașii diferitelor partide. Apoi, a făcut popas la Frumușica unde a vizitat biserica recent construită. La Botoșani, de la bariera orașului, toate străzile erau înțesate de publicul ce aștepta trecerea înaltului păstor al Moldovei. Din toate părțile s-au aruncat flori în calea mașinei. Mitropolitul Nicodem a coborât în fața bisericei Sf. Gheorghe fiind primit cu tradiționala pâne și sare da primarul orașului d. Ion Romanescu, care a rostit un impresionant bun sosit. D. dr. Burstein șeful cultului mozaic, a urat bun venit înaltului chiriarh, în numele populației israelite locale. I. P. S. S. Mitropolitul Nicodem, răspunzând d-lui primar, i-a mulțumit pentru frumoasa primire ce îi s’a făcut, apoi și-a exprimat deosebita satisfacție pentru felul inimos și însuflețit ."um =» fo.«inimit în toate localitățile, de întreaga populație creștină ș israelită. „îmi produce o mare bucurie, când văd deplina armonia între toți locuitorii, fără deosebire, băștinași ai țâre, căci numai astfel țara poate trece vremurile grele și va putea progresa". A urmat slujba religioasă oficiată de preotul Hristofor Deliu, protoereul județului Botoșanii. Astăzi, înaltul chiriarh va oficia serviciul religios la biserica Sft. Voevozi, iar mâine sa va dezveli monumentul regretatului I. G Duca. Mesajul de închidere a Camerei Comunelor Londra 26, Camera Comunelor a fost închisă pe termen nelimitat. Primul ministru Baldwin a vetit mesajul regal de închidere, în care se face o privire retrospectivă asupra activității depuse de adunarea legislativă, din momentul când a fost aleasă și până astăzi. Mesajul constată că relațiile Angliei cu diferite state continuă a fi dintre cele mai bune și menționează apoi că a intervenit o situație critică din momentul izbucniri războiului intre Italia și Abisinia ceia ce provoacă mare îngrijorare. Din momentul începerii ostilităților, Anglia a făcut tot ce i-a stat în putință, atât singură cât și cu celelalte state membre ale Societății Națiunilor, pentru soluționarea conflictului pe cale pacifică. Anglia regretă că aceste sforțări nu au reușit să împiedice izbucnirea războiului. Guvernul englez va continua eforturile sale și va sprijini areopagul genevez în opera sa de restabilire și menținere a păcii. , fliten Exemplarul ' “"<** 2 ~sss~^rr. ——~^r.. ■ ■„ atac crâncen Italienii au respins eri un al trupelor rosului Siegum Abisinienii au avut perderi considerabile. Pregătirea marei ofensive italiene Londra 26.— Se atribuie italienilor intenția de a dezlănțui o ofensivă generală, în chip fulgerător, pe frontul de sud. Această ofensivă ar coincide cu aniversarea a 13 ani de la marșul asupra Romei ce va avea loc la 28 octombrie. Acum se semnalează o activitate pregătitoare pe acest front. Forțe motorizate ale armatei de sub comanda generalului Graziani înaintează de la Valual spre Sasa Baneh în direcția nord-vest. Sasa Baneh este un centru important pe râul Fafan, la 200 km. spre Sud-Est de Hirrar. Italienii ar fi ales partea cea mai aridă din Ogaden pentru înaintarea lor, al cărei scop este învăluirea forțelor abisiniene și izolarea mai multor garnizoane abisiniene. De la Yal-Ual la Sasa Baneh sunt vreo 250 km. Se prevede ca italienii nu vor intâmpina rezistența armatei abisiniene decât după ce vor fi străbătut o mare parte din această distanță. Numeroase drumuri, foarte circulate de caravane, vor cădea astfel sub controlul italian. Pe frontul de Nrd continuă actele de supunere ale șefilor locali. Aceste defecțiuni slăbesc considerabil poziția trupelor guvernamentale abisiiene. • • Negusul a primit ori defilarea in fața Palatului Regal a 40.000 războinici din Wolamo, sosiți la Addis Abeba după 10 zile de marș. împăratul Selasie i-a îndemnat să fie curajoși dar prudenți. • • Din su să italiană se anunță că pe frontul de sud al Somaliei s’au dat lupte violente pe valea râului Shebeli. Trupele indigene de sub comanda italienilor au ocupat localitatea Kelasse iar numeroși șefi de triburi au făcut acte de supunere, predând și armele. Pe frontul de nord,din Eritreea, nu se semnalează nici o acțiune importantă. • • Paris 26.— Trupele de sub comanda rassului Segnin au atacat era puternic avantgardele italiene, încercând o acțiune de învăluire. Mișcarea a dat greș pe toată linia. Atacul s-a soldat cu pierderi sângeroase pentru abisiniene Respingerea atacului abisinian a reușit perfect grație șoselelor construite de italieni in ultimul timp, ceea ce le a permis să aducă în prima linie artileria care a deschis un foc viu asupra trupelor inamice. Avioanele au continuat să urmărească pe inamic, care s'a retras în dezordine. 11 mm Trei avioane din escadrila „La Desperata" comandate de căp. contele Ciano, ginerele d-lui Mussolini, au efectuat ori timp de 4 ore, zboruri de recunoaștere deasupra localității Makale. Avioanele au fost atacate de trupele abisiniene, cu focuri de armă și mitralieră dar au reușit să se înapoeze la baza lor din Eritreea. Pe bordul avioanelor au loc 3 ziariști italieni și 5 ziariști străini. Locuitorii din regiunea Makale și Ogaden părăsesc în massă căminurile, fostul rege din Agame a făcut act de supunere a trupelor italiene. • • Paris 26. In cercurile politice din Paris se dezmint afirmațiile care pretindeau că Italia a cerut suspendarea aplicării sancțiunilor. • • Addis Abeba 26— Nigusul a făcut ori exerciții de aruncarea cu graniste de mână, spre a-și da seama de calitatea lor. In capitala Abisiniei s-a instalat o uzină care fabrică zilnic 1000 granate. Din Harrar se anunță că puternice forțe abisiniene, intruite de ofițeri belgieni, au pornit spre Ogaden. Rasul Nasibu, comandantul armatei abisiniene de pe frontul de Sud a plecat spre Djijiga, unde își va instala cartierul general. • o Se anunță că Rasul Segum în fruntea a 50.000 oameni organizează linia de rezistență la Makale. ft • Rio 26. — Se crede că astăzi va sosi la Djibuti contele Vinci, ministrul Italiei în Abisinia. ft Marele Teatru Cinema TRIARáC?^ Prezintă azi până inel. Duminică 27 Octombrie UN BRILIANT AL ECRANULUI premiat la recentul concurs din ` T9* Cel mai spectaculos Veneția 17l“â și mai muzical film intr’un cadru de o somptuozitate neîntâlnită încă în cinematograf. Muzica : VINCENZIO BELLINI. In rolul principal apare minunata vedetă cu vocea de diamant Marta ElJjfSrtil și junele prim PHILIPS HOLMES. — Al doilea film : senzaționala Domo Hanko Patima jocului de realizare LilUlÉl. Uv JI cărți, patima iubirii intr’o atmosferă trepidantă cu Barbara Stanwyk și Pat O’Brien Complectă» în admirabilă ««media ai Turnai Ra O scena impresionantă la executarea unui debitor Botoșani 26. — La locuința comerciantului Haim Lazarovici din Piața Ferdinand s'au prezentat cei doi agenți fiscali spre a ridica mai multe obiecte sechestrate pentru neplata impozitelor. Cumnatul debitorului,Avram Segall care locuește alături de Lazarovici, a intervenit la agenți să-l păsuiască pe acesta din urmă. In timp ce vorbea, a fost cuprins de un acces de cord și s'a prăbușit în nesimțire pe podea. Starea lui e disperată.) Nenorocirea dela Ploești Ploești 26,— Lucrătorul Gh. Stănescu dar el a avut acelaș Niculescu aflându-se la mar soartă. Alt muncitor, Ion Toginea unei fântâni cu păcură, mișeu a reușit să-i scoată pe a fost amețit de gazele emanate și a căzut în groapă. I-a venit în ajutor muncitorul Ion amândoi la suprafață. Nițulescu era mort iar Stănescu se află în stare serioasă. Senatul Universitar a lăsat la latitudinea Facultăților instituirea concursului de admitere Senatul universitar a ținut aseară prima ședință din anul școlar 1935—1936. A prezidat d. prof. Traian Bratu. Au luat parte toți profesori delegați ai facutăților, precum și decanii. Discuțiile au ținut până la orele 8 luni. S'au rezolvat toate chestiunile la ordinea zilei , numiri de comisiuni, aprobări de licitări,, probleme studențești, etc. Ia chestiunea examenelor de admitere, s’a decis ca fiecare cum va decide consiliul profesoral al facultăței respective. Catedra de finanțe de la facultatea de drept va fi suplinită de dl. prof. Berechet. Studenții care nu vor achita taxele de rectorat până la 1 Decembrie, vor fi exmatriculați. Decretul pentru salarii Buc. 26. — In „Monitoxul Oficial" de eri a fost promulgat decretul pentru plata tăriilor funcționarilor j„LUMEA“| BON N2 43 oferă PREMIILe de mare valoare * Tragic accident de trea »l unui primar Ploești 26. — Primarul comunei Azuga, d. Const. Mazilu, a fost ori victima unui grav accident de tren. In stația Comarnic voind să se urce în tren, a căzut sub roțile vagoanelor. Mazilu s’a ales cu amb picioare retezate. In stare operată, el a fost internat spitalul gărei. Moartea actriței O. Bârsan Buc. 26.—Aseară a încetat din viață, d-na Olimpia Bârsan, soția d-lui Zaharia Bârsan cunoscutul scriitor și director al Teatrului Național din Cluj. " Regretata era una din frutașele scenei clujene și impus în teatrul român, prin interpretarea viguroasă eroinei din trilogia lui Bar Delavrancea. Interzicerea întrunirilor politic în Palestina — Arabii vor să declanșeze grevă — Londra 26. Guvernul mandatar din Ierusalim a decis că orice întruniri și consfătuiri politice vor trebui anunțate guvernului din timp, cel puțin 3 zile înainte. In urma acestei hotărâri, manifestațiile proetate de arabi pe astăzi nu mai putea fi ținute. Popular arabă intenționa să deda astăzi greva de protest împtriva contrabandei de arme. Un mic război între bandiți și trupele americane — 52 tâlhari împușcați — New York 26— O bătălie s-a dat ori in provincia Jelisco (Mexic) între o bandă foarte numeroasa de tâlhari și trupe de jandarmi conduse de doi generali. 52 tâlhari au fost omorâți. Cadavrele lor au fost expuse in piața publică a orașului spre a servi ca exemplu celorlalți răufăcători. SaIbaie ca agresiune asupra mnsâculul-șef al Casei Asuprarilor din Bacău Bacău 26.Lucrătorul Constantin Compot de la fabrica Singer se afla ori împreună cu soția lui în cabinetul d-lui dr. Dan, medicul-șef al Casei Asigurărilor Sociale, spre a cere să i se lichideze actele de pensie. Medicul refuzând să semneze actul, s'a produs o altercație. Lucrătorul Compot s'a năpustit asupra medicului și l'a trântit la pământ, lovindu-i apoi cu picioarele. La țipetele medicului, au intervenit funcționarii, care l'au salvat din mâinele agresorului. Acesta a fost arestat și trimis in judecată pentru ultraj. Dl. Herriot recunoaște justețea Cererilor Italiei Paris 26. — Dl. Herriot a pronunțat un mare discurs în ședința de ort a congresului radical-socialist, tn care a definit politica externă a partidului și mai ales față de conflictul italo-abisinian. Dl. Herriot a taxat de calomnie, afirmațiile că el ar fi italo-fob sau anglo-fob. A adus omagii poporului italian și a recunoscut justețea revendicărilor Italiei, enumerând acelea care ar putea fi satisfăcute. A afirmat că nu e în drept să critice sau să aprobe regimul care conduce actualmente Italia, aceasta fiind ȘTIRI Buc. 26. In ședința de ori a procesului escrocheriei cu transferul devizelor, au fost audiați o serie de martori. Dezbaterile au rămas în continuare pe Luni. 9 Buc. 26. Unul din avioanele poloneze plecate eri dim. de la Cernăuți ,spre București n'a ajuns la destinație până la ora noaptea. Toate cercetările făcute n'au dat de urma avionului dispărut, ft Buc. 26. Regimul de import va fi radical modificat. Se desființează și primele valutare. și Londra 26 D, Avenol secretarul g-ral al Soc. Națiunilor a sosit eri la Londra de unde va pleca la Paris. E vorba de modificarea actualului statut al Soc. Națiunilor. Belgrad 26— Trenul rapid Belgrad-Niș s'a ciocnit ori cu un tren de marfă. "> Ambele garnituri s’au ciocnit foarte puternic. Sunt 4 morți, 7 grav răniți și 4 răniți o chestiune ce privește numai poporul italian. Dl. Herriot s’a declarat pentru menținerea actualelor alianțe, Franța să rămâe fidelă tratatelor încheiate și Societăței Națiunilor. Politica externă a partidului să fie sintetizată informulat apărarea republicei, asigurarea pacei, fidelitate față de Liga Națiunilor, tratate și securitate colectivă. Franța să rămân fidelă tuturor tradițiilor sale. Congresul a aprobat prin aclamații punctul de vedere exprimat de d. Herriotbiecte casnice s'a săvârșit ori în dauna d-lui dr. Mayer din str. Cuza Vodă 1. Un alt furt : s'a săvârșit la d-na Natansolon din strada Asachi. 9 Viena 26. — Intr'o sală a unui mare restaurant au fost descoperiți eri, făcând exerciții numeroși membri ai batalioanelor național-socialist S. A. și S.§.L. reînființate. S’a găsit și o bogată corespondență compromițătoare. O Direcțiunea școlii primare „L G. Duca” invită pe toți colegii din oraș de a lua parte la înmormântarea colegului-învățator Neculai Nestianu care va avea loc Duminică 27 Oct. era 2 p. m.J . Eri d. a., zugravul L Pițuesc pe când lucra in curtea caselor din str. Păcurari 38, a căzut de pe schelă lovindu-se grav la cap. Cu „Salvarea" a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon unde a rămas internat. Asociația avocaților creștini din Iași a solicitat decanatului facultăței de drept să