Lumea, iulie-septembrie 1937 (Anul 20, nr. 5759-5836)

1937-07-23 / nr. 5777

> 3ILET DEFAVOARE Cu SO la iilă reducere LA CISEMTOGRAFIIL SIDOLI Atât în sală cât și în grădină VaiaM azi Joi 22 Iulie DOUA PERSOANA Unui XX Hi, 5in Vineri 23 iulie 1937 % Leu Exemplara Bir. prepr. i. KuFTER Politică și societar independent din fără - ULTIMA ORA - străinătate Vizita M. S. Regelui Carol la Bruxelles Londra 22,■—M. S. Regele I al Regelui Leopold, după călătoria la Londra va Suveranul va sosi la 25 pleca la Bruxelles ca invitat Iulie în capitala Belgiei. Instalarea d-lui pnerar M. lonescu Buc. 22. — Eni dimineață a avut loc la Direcția generală a regiei autonome C. F. R. ședința consiliului de administrație, sub președinție d-lui ministru Franasovici. Locurile complectate vacante au fost prin numirea d-lor general de divizie Mihai Ionescu și Ion Marian. In urma propunerei d-lui ministru Franasovici, consiliul a ales președinte pe d. general M. Ionescu. A urmat instalarea noului președinte, după care d. ministru Franasovici a ținut un scurt discurs, recomandând pe d. general M. Ionescu, căruia i-a adus elogii și că d-sa a mai fost amintind de trei ori la conducerea G. F. R.-ului, și-a exprimat convingerea că prin munca ce»o va depune, va duce la bun sfârșit opera de înzestrare a drumului de fier. Recoltă abundentă de fructe Buc. 22.— Recolta de fructe In anul acesta, este foarte abundentă. Se estimează la 27.000 tone, producția prunelor, 35.000 tone nuci și 120.000 tone struguri de masă. Deținuții vor fi retribuiți pentru munca prestată In Inchisori Buc. 22. Direcția generala a penitenciarelor a trimis eri o circulară tuturor închisorilor din țară, prin care le punemn vedea că, în conformitate cu noul cod penal toate muncile prestate de deținuți, vor trebui el fie retribuit» Suspendarea reducerilor pe c.h. pentru excursiile școlare Buc. 22. Direcția generală C.F.R. a hotărât să nu mai acorde pe viitor reduceri pe căile ferate pentru excursii școlare, decât dacă se va obține autorizația ministerului educației naționale. Noul guvern ceh a depus jurământul Praga 22. — Dl. Milan Hodza a reușit să formeze noul guvern. Noul cabinet are aceiași compoziție ca acel anterior cu singura modificare că dl. Franke ministrul de justiție a fost numit edipterim la finanțe. Membrii guvernului au depus eri jurământul. D. Franasovici a plecat In străinătate Buc. 22, D. Richard Franasovici, ministrul comunicațiilor a plecat pri in străinătate unde va rămâne mai mult timp. In cursul acestei călătorii, va vizita Germania spre a perfecta opera de înzestrare a C. F. R.-ulul. Devalorizarea monedei japoneze Tokio 22, Guvernul a hotărât ori reevaluarea rezervei de aur a Băncii Japoniei. Tezaurul care se cifrează acum la 500 milioane yeni, va spori în felul aceste 1.312 milioane yeni adică moloneda japoneză va fi devalorizată cu 131 la sută Alte 24 execuții în Rusia Londra 22. — Se anunță din Khabarovsk (Siberia) că ee au fost condamnați la moarte și executați prin împușcare. 24 conducători peParis 22. — In cercuri autorizate se afirmă că, bugetul apărării naționale pe anul 1937-1938, va fi sporit fitici acuzați de sabotaj, trotzkism și participare la acțiune de spionaj in favoarea unui stat străin, de la 6 la 11 miliarde (100 miliarde) pentru a se face față nevoilor de înzestrare ale armatei franceze. Franța „dublează bugetul armatei Statele Unite Își modernizează flota New-York 22, Comisia I dolar pentru modernizarea navală a congresului a epro- vaselor port-avioane. dat un credit de 15 milioane I ^ 1 * II II »■ [UNK] [UNK]ui - II-I • r —Pi Fostul primar Romanescu cere să fie eliberat Parchetul general a primit ori dosarul fraudelor de la primăria Botoșani, cu apelul făcut de Parchet contra eliberării fostului primar Romanescu. Apelul se va judeca mâine, apo ! In memoriul depus de d. Romanescu se arată că nu a săvârșit fraude și că ascultându-se majoritatea martorilor, deținerea d-sala nu tim e necesară. Din dosar reeul că mai sunt de ascultat martori la cursul săptămânii viitoare. Succesul naț/țărăniștilor în alegerile din Bihor și Făgăraș — Rezultatele alegerilor efectuate eri — Buc. 22.— Rezultatul total al alegerilor din județul Bihor este următorul ( Liberalii 17211 voturi și 13 mandate ; național-țărăniștii 17029 voturi și 12 mandate ; vaidiștii 15087 voturi și 11 mandate; național-creștini 2254 voturi, georgiștii 1104 voturi; agrarienii 1389 voturi.a • 9 Focșani 22.— Ere au avut loc alegeri comunale în județul Putna. La Sascut au obținut: liberalii 183 voturi și 2 mandate; național-țăraniștii 290 voturi și 3 mandate; național creștini 23 voturi; vaidiștii 76 voturi; gaorgiștii 34 voturi. In comuna Adjudul rachiu au întrunit : liberalii 123 voturi și 3 mandate; național-țărăniștii 115 voturi și 2 mandate ; gaorgiștii 19 voturi; vaidiștii 7 voturi. La Mărășești au întrunit Liberalii 488 voturi și toate 9 mandate; național-țărăniștii 118 voturi; național-creștinii 94 voturi; vaidiștii 37 voturi. Rezultatul total al alegerilor comunale efectuate până acum în județul Putna este următorul : Liberalii 46 mandate t național-țărăniștii 40 mandate vaidiștii 6 mandate; național-creștinii 4 mandate; georgiștii 2 mandate. Buc. 22.—In alegerile comunale din Făgăraș au recoltat : național-țărăniștii 60 mandate; liberalii 32 mandate ; vaidiștii 6 mandate ; național-creștinii 1 mandat; lista cetățenească 8 mandate; sașii 8 mandate. Jud. Făgăraș este fieful politic al d-lui Aurel Dobrescu. O. C.iBrătteanu recomandă «un guvern de moderațiune — „Situația internă și supralicitata demagogică“. —■ Declarațiile făcute unui ziar străin — Buc. 22. — Dl. Gh. Brătianu a acordat ori un interview unui ziar străin. Șeful partidului georgist a declarat că situația politică internă este foarte confuză. Cu toată starea de asediu și cenzura, părerile extremiste circulă la voe. Supralicitata demagogică este la floare și ridică probleme ale căror consecințe pot fi foarte serioase*. In ce privește succesiunea, d. Gh. Brătianu a declarat: „Nimeni nu este profet In țara lui. Azi mai puțin ca oricând. Interesele țărei reclamă o formulă de prudență, ori de moderațiune, opusă oricărui exces de dreapta sau de stânga. Iasă până in prezent este imposibil de prevăzut condițiunile în care aceasta ar putea fi realizată“. Demisia guvernului se va produce pana la sfârșitul lunei August __ O comunicare la Radio-București privind convocarea Parlamentului și informațiile d-lui Gr. Filipescu — Buc. 22— Oficiosul d-lui Gr. Filipescu publică sub titlul „Vom avea sesiune extraordinară” următoarele: „Radio-București a anunțat aseară că la primele zile ale lunei Septembrie, va fi convocată o sesiune extraordinară a Parlamentului. „Epoca” adaugă: „Deși informațiile Societăței de Radio-difuziune trec prin cenzură, suntem în măsură să afirmăm că guvernul n'a hotărât viață nimic în această prima, ceva mai mult, majoritatea miniștrilor susțin că nu vor mai fi in cârmă după sfârșitul lunei August*’. Oficiosul conservator anunță apoi că într'o revistă din Londra au apărut o serie de atacuri politice la adresa unor personalități police din România. După informațiile „Epocii", una din aceste personalități vizate în acel articol, se va adresa justiției engleze. Președintele Roosevelt nu crede în posibilitatea unui război chino-japonez Totuși In Extremul Orient, bubuetanul și Pekingul se pregătește de rezistență Londra 22. Situația in Extremul Orient este considerată ca ameliorată in urma faptului că Divizia 37 chineză, comandată de guvernatorul provinciei Hopey, a început să se retragă de pe pozițiile pe care le ocupa la Vest de Peking. Criza nu poate fi socotită totuși terminată. Întrucât nu se știe până acum dacă Japonia va retrage și ea trupele de pe pozițiile ocupate, New York 22. Președintele Roosevelt a declarat că guvernul american consideră ostilitățile chino-japoneze ca având caracter local. Șeful republicii americane și-a exprimat credința că nu poate fi vorba de război intre China și Japonia. Londra 21.— Ultimele telegrame anunță că presiunea japoneză devine marcată. Sunt temeri de noui ciocniri intre cele două armate. Trupele chineze ridică baricade și sapă tranșee la porțiile Pekingului. Se așteaptă sosirea a 30 vase japoneze care vor transporta trupe spre Tsin-Tsio. Populație din Shangai este neliniștită de manevrele japonezilor. Eri s'a auzit bubuituri de tun in apropiere de Shangai. Incăerare sângeroasă lângă Cernăuți între săteni și 1 — O nuntă fastuoasă care s’a terminat cu o incăerare generală — Cernăuți 22— In comuna Bosanceni de lângă Cernăuți s’a celebrat ori cu fastul obișnuit, o nuntă sătească. Au participat câteva sute de invitați din comunele și satele învecinate, întrucât tre flăcăii din Bosânceni încei din satul Invecinat Holroscăuți exista o veche dușmănie, domneau temeri că se vor produce încăerări. Spre a se preveni incidentele a fost trimis un detașament de jandarmi care să meoite ordinea. La ora 10 sears. In timp ca petrecerea era la toi, s'a iscat o ceartă între patru flăcăi din cele două tabere adverse. Altercația a luat proporții și la câteva minute a degenerat într'o încăerare generală. Beligeranții s'au lovit ciproc, înregistrându-se recu acest prilej numeroși răniți. Patrula de jndarmi venind spre a desparte interpe adversari, ambele tabere s-au coalizat și au atacat pe reprezentanții ordinei publice. Jandarmii fiind Încercuiți de turbulenți, au fost siliți să facă uz de arme albe. Fiind temeri că se va produce o incăerare sângeroasă, jandarmii au tras apoi mai multe salve în aer, ceea ce a avut darul să-i intimideze pe scandalagii. Cu mare greutate liniștea a putut fi restabilită. Varșovia 22. — In primele zile ale lunii August, ducele și ducesa de Kept vor sosi în Polonia și vor fi invitații contelui și contesei Potoky. S’a otrăvit un student din Capitală Buc. 21.— Studentul Mărășel Georgescu în etate de 22 ani, s'a otrăvit ori la locuința sa din str. Costache Nigri 28. El a lăsat o scrisoare în care atribue actul disperat unor profunde nemulțumiri sufletești. Marele încediu de la Moreni Ploești 22. O mare cantitate de păcură scursă de la sonda societății „Creditul Mlaier* petrolifere din Moreni, a provocat ori un puternic incendiu. Flăcările au distrus complect 6 gospodării între care și o moară. Au fost doi răniți. Pagubele se cifrează la 3 milioane lei, Prelungirea termenului pentru instalarea gratuită a telefoanelor In urma stăruințelor depuse de d-nii Cerchez, conducătorul Soc. An. R. de Telefoane din localitate și inspector Atanasoaie, conducerea centrală a soc. de telefoane a admis prelungirea până la 1 August a. c. a termenului, în intervalul căruia se vor face instalații gratuite de telefon. In schimbul modicei sume de 17 lei pe zi, orice ieșan poate fi posesorul unui aparat de telefon automat și char cu 12 lei pe zi pentru acei care acceptă să utilizeze un fir comun. In ultimile zile, numărul abonaților a sporit simțitor. Puținele numere rămase libere, mai pot fi acordate ieșenilor ce doresc să se bucure de gratuitate la instalația telefonului, înăuntrul termenului acordat de centrala societățe L Paris 22. — Semi-etapa de eri Pau-Bordeaux a Turului Franței a fost câștigată de francezul Cheque. Al doilea s-a clasat francezul Lapebie. Clasamentul general are la frunte pe belgianul Sylver Maes cu 111 ore 47 m. 5 sec. urmat de francezul Lapebie la 40 secunde, și Vicini la 340 secunde. TURUL FRANȚEI Sylver Maes pierde din avantaj Comandandul artileriei republicane omorât in cursul luptelor de ori Madrid 22 — Comunicatul fascist anunță și pe frontul Aragon, în sectorul Albaracin, insurgenții au înaintat in cursul zilei de oz, ocupând mai multe poziții și cauzând inamicului mari pierderi. Pe frontul Madrid,rebelii înaintează in direcția Brunette. In sectorul Guadarrama, trupele fasciste au capturat un important material de război, între care 7 miraliere și 7 tancuri. Atacul dat de inamic la El Santilio, a fost respins. O știre din Toledo anunță că generalul Avand șeful artileriei guvernamentale, a fost ucis de un obuz tras din liniile inamicului. întrevedere Vaier Pop-Ostrowsky Buc. 22. — Dl. Vaier Pop ministrul industriei și comerțului, a primit ori în audiență pe dl. Ostrowsky ministrul Uniunii Sovietice la București. Ravagiile fortunei lo Jugoslavia Belgrad 22.— O furtună puternică însoțită de ploi torențiale, s'a abătut eri asupra Serbiei de sus și în Bosnia. ȘTIRI . Poliția a arestat ori pe Gheorghe Fărtăeș, unul din autorii egresiunei săvârșite ori noapte asupra casierului restauratorului „Corso”. # Comerciantul Solomon Unterman din Tg. Frumos, for. Din cauze revărsării apei comunicațiile eu fost întrerupte. Recolta a fost la mare parte distrusă. Pagubele sunt foarte mari. ■> arestat la Galata, a făcut cerere de eliberare condiționată. O cerere identică a fost făcută de deținutul V. Maestru din Calarași (Lăpușna), condamnat pentru omorul de la Copou de Curtea cu Juri lași la 4 ani închisoare. Marele Teatru Cinema TRIANON PREȚURI DE VARA Prezintă azi pe Fernanad Gravey In opereta Farmecul unui fals Al doilea film Pemfera celui mai senzațional film Calaretul fara frica cu regele cowboylor John Wayne Al trel>ea film 19) Monumentala ioscenare Dezastrul din San Francisco cu Jeanette MacDonald, Clark Gable, Spencer Tracy Filmul DEZASTRUL DIN ST. FRANCISCO rulează la orele 37.10 și 1155 a. Complectare: Silly Simphony Premiert