Lumea, octombrie-decembrie 1937 (Anul 20, nr. 5837-5914)

1937-10-14 / nr. 5848

slin țară - ULTIMA. ORA - străinătate Mareșalul Axemen și prof. Iorga nu participă la serbările dela Alba Iulia Buc. 13. — Eri a sosit la președinția consiliului o parte din răspunsurile la invitațiile adresate fruntașilor politici, pentru participarea la serbările de la Alba Iulia. De un mareșal Averescu și prof. Iorga au comunicat că nu pot lua parte la aceste solemnități, întrucât se află suferinzi. Complectarea vacanțelor de la înaltele comandamente militare Buc. 13. — După manevrele regale, se va produce o Însemnată mișcare în înaltele comandamente. In cadrul acestei remanieri se va complecta postul de inspector general al cavaleriei, rămas vacant in urma demisiei d-lui general Moruzzi. Deasemenea se va numi un nou comandant al corpului de grăniceri, actualul comandant d. general Grozeanu urmând să fie pensionat. Se vor face și înaintări in brigăzi și divizii. Decrete de numire eu fost semnate și vor apare în „Monitorul Oficial" la 16 Octombrie. Funerariile generalului Cantacuzino-Grăniicerul Buc. 13. — Ele s-au desfășurat funerariile generalului Cantacuzino-Grănicerul, fostul șef al partidului „Totul pentru țară". A asistat lume multă, ordinea fiind desăvârșită. Nu s’au pronunțat discursuri. M. S. Regele a fost reprezentat de d. colonel R&mureanu, fost adjutant regal, comandantul rag. 9 roșiori Robănești. Generalul Cantacuzino a fost înhumat în cavoul familiei de la cimitirul Bellu. Arestarea soției unui inginer pe când călătorea spre lați Buc. 13. — D-na Valeria ing. Podolschi voia să plece 1» Iași cu un permis de gratuitate pe c. f. r. Permisul a reușit să și-l procure. Dar a socotit ca de această favoare să se bucure și prietenul ei, un anume Boris C-------1------------------------Costroff. Ca să înlespezccă avantajul de a călători gratuit, ea a săvârșit un fals, plasmuind pe permis valabilitatea de o persoană în două persoane. Falsul a fost descoperit și don ing. Podolschi arestată. O nouă cercetare a fraudelor de la Reg. 1 Buc. 13. Parchetul militar al Corpului II Armată a dispus reluarea operațiilor de verificare a fraudelor de la Regt. 1 Căi Ferate, pe Căi Ferate timpul când această unitate funcționa la Iași. In acest scop va fi numită o nouă comisie de intendență. Mari inundații în jud. Ilfov — Sute de gospodării sub apă — Buc. 13.— In întreg județul Ilfov situ» produs mari inundații« Comuna Hotarele se află sub apă. Sunt inundate peste 120 gospodării. Panica locuitorilor sinistrați este de nedescris. Mulți locuitori nevoind să se despartă de avutul lor, au dat foc la scene tragice. Pagubele sunt foarte mari. Ministerul de interne a dispus ajutorarea populațiai rămasă fără adăpost. riului Mussolini in audiență la președintele Roosevelt Washington 13. Președintele Roosevelt a primit ea la Casa Albă într-o lungă audiență pe Vittorio Mussolini, fiul Ducelui, care a fost însoțit de d. Savich, ministrul Italiei la Washington, Moartea a doi copii care au băut rachiu Copila Florica Spânu, în etate de 12 ani din Vaslui, in lipsa părinților de acasă, a luat o sticlă de rachiu cu care s'a dus la copiii Marghioalei lladei, anume Jeana de 5 ani și Ioana de 3 ani, dând împreună rachiul. Fetițele Jeana și Ioana au murit la chinuri groaznice, cea de a treia fiind internată în spital în stare gravă. Marele Teatru Cinema TRIANON Prezintă azi Idolul lumei întregi CHARLES BOVER care în formidelitul film de coloslă structură dramatic SING »SING SHIRLEY TEMPLE vorbește, cântă chinezește în timul de colosală, moot are Refugiata din Shangai ■i^miasss&ssrsst O. lulia Iffaniu a renunțat să participe la serbările de la Alba Iulia —« Fruntașul ardelean vrea să evite interpretări politice eronate. — — întrevederea cu d. Mihai Popovici. — Buc» 13.—Ziarul „România Nouă" publică știrea că d-l Mansu nu participă la solemnitățile de mâine de la Alba Iulie, ci va pleca la Bădăcin, unde va rămâne mai multă vreme. Persoana la care au avut cazia să-l vadă zilele acestea la Cluj pe d. Maniu, afirmă câ fostul președinte de consiliu comunicase tuturora să se ducă la Alba Iulie și să dea astfel prin prezența lor o contribuție istorică serbărilor. Aceleași persoane afirmă ca s’ar fi dus și d. Maniu la solemnitățile de la Alba Iulia ,dacă n'ar fi socotit că acestui act li se va da acel caracter politic de cere el se ferește, intr’adevăr, de două zile circulă în toată țara tot felul de zvonuri in gă ara cu atitudinea d-lui Aiula. Acelora care Pau văzut, d. Maniu le-a declarat că tot ce s'a scris în această chestiune, nu corespunde realităței. Nu este adevărat că ar fi avut loc tratativele despre care s’a vorbit, tratative menite să netezească asperitățile existente. Este totuși adevărat că unele persoane care inspirau oarecare încredere grație cercurilor pe care le frecventează, au luat anumite kiitive. Fostul prim ministru care se consideră soldat disciplinat al partidului, este informat că la începutul lunii viitoare succesiune va fi deschisă. De aceia ca soldat disciplinat, așteaptă cu calm desfășurarea evenimentelor. Pe de altă parte eri, a sosit la Cluj d. Mihai Popovici cu care d l Maniu a avut o foarte lungă consfătuire, in unele cercuri se afirmă că, in cazul când îi se va încredința d-lui Mihalache să formeze guvernul și nu va reuși al dacă la rezultat favorabil acest mandat, ar fi vorba de o combinație Mihai Popovici. In întrevederea pe care fostul ministru de justiție a avut-o cu d. Maniu, s'a hotărât că nici un fruntaș național-tărănist nu trebue să se abată dela drumul indicat oricărui membru al partidului. In consecință, fiecare sa dea concurs d-lui Mihalache pentru a putea realiza un guvern prezidat de d-sa, Dl. Mihai Popovici s'a raliat punctului de vedere e. d-lui Maniu. De asemenea, toți fruntașii țărăniști ardeleni și-au manifestat fără nici o rezervă devotamentul fată de d. Mihalache. Buc. 13,— Dl. Mihalache a sosit ori în Capitală, venind de la Dobrești. In București, șeful țărăniștilor va rămâne până astă seară când va pleca ln Alba Iulia. In cursul zilei de ori a avut numeroase întrevederi cu fruntașii partidului. Franța nu va trimite trupe in Spania — Recrutările de voluntari vor fi insă autorizate. — Paris 13. — Ministrul de externe al Franței, d. Delbos a avut ori o nouă întrevedere cu ambasadorul Angliei la Paris, în legătură cu refuzul Italiei de a admite propunerile franco-britanice privind problema spaniolă. Atitudinea Franței care va fi fixată în deplin acord cu Anglia ar urma să fie definită In consiliul de miniștri care poate se va întruni joi după ce se va întruni consiliul de miniștri britanic. Este vorba de a se lua in considerare măsurile care pot duce la restabilirea echilibrului de forte rupt prin intervenția italiană in favoarea generalului Franco. Chestiunea deschiderii frontierei franceze de la Pirinei este astfel pusă. Deschiderea frontieră franceza va exclude ipoteza trimiterii de trupe franceze In Spania, ci se va limita la libertatea transportului de material străin republicanilor spanioli. la ce privește înrolările de voluntari ele vor avea caracter individual. In ce privește Franța, numai uzinele particulare vor putea furniza Spaniei toate fabricatele lor, uzinele de stat franceze trebuind să-și păstreze produsele lor pentru nevoile armatei franceze. Guvernul din Londra ar accepta această soluție a deschiderii frontierii franceze după ce modalitățile vor fi fi fixate de guvernul francez. După ce se va ajunge la acest acord, comitetul de la Londra va fi sesizat de acest diferend, libertatea de acțiune a Franței și Angliei fiind fixate In viitor.In Londra 13.— Presa londoneză continuă să examineze posibilitățile ce subsită de participarea Italiei la conferința tripartită. „Daily Herald" aprobă consimțământul Angliei la redeschiderea frontierii francospaniole, cu condiția ca ea să fie deschisă atât pentru republicani cât și pentru naționaliști. Această chestiune nu a fost încă elucidată. Pană acum nu s'a discutat decât deschiderea frontierei in favoarea republicanilor. „Daily Express" anunță că Marea Britanie nu va ridica embargoul pe furniturile de arme și nu va admite vr o acțiune comună de natură să provoace complicații, cum ar fi de exemplu ocuparea insulei Minorca. O Paris 13. — In cercurile franceze se declară ca guvernul din Paris va cere Londrei să ridice toate măsurile prohibitive aplicate pe târâuurile de armament destinate Spaniei. Concomitent se asigură,, că nu este exclus ca guvernele francez și britanic să trimită o nouă notă la Roma, sau să dea instrucțiuni ambasadorilor lor in Italia, ca să ceară guvernului italian unele preciziuni asupra rezervelor formulate în nota-răspuns remisă , Londra. Trei automobile britanice mitraliate de aviatorii japonezi la una din mașini sa afla atașatul militar englez. Crâncene lupte la Shangai. Londra 13. Războiul chino-japonez a prilejuit ori un nou grav Incident menit să sporească încordarea dintre Anglia și Japonia. Trei automobile ale Legației britanice din Shangai au fost atacate de o escadrilă de 6 avioane japoneze care au tras asupra lor numeroase focuri de mitralieră. Automobileele, au fost grav avariate. Nu s'au înregistrat victime. Printre pasageri se afla și locțiitorul secretarului legației engleze și atașatul militar al Marii Britanii. Atacul s-a produs la 26 km. Sud de Shangai pe șoseaua Nanking-Shangai. • a • Timp de 40 minute artileria japoneză a bombardat era violent fortificațiile chineze de la Shangai. Deasemenea a fost bombardat orașul Canton, unde obuzele aruncate au pro vocat moartea a 20 persoane. Alte escadrile japoneze au bombardat și distrus în mare parte linia ferată Shangai- Nanking. In nordul Chinei, avioanele japoneze au aruncat numeroase bombe asupra concentrărilor chineze și au distrus mai multe gări situate pe linia Peking-Hankeu. Cartierul Chapei situat in apropierea gărei de Nord din Shangai, a fost eri obiectivul tirului violent al aviației japoneze. Japonezii au încercat ori in patru rânduri să debarce noul forte la Yangtsee, dar au fost respinși cu mari pierderi. • Orașul Nanking a fost era din nou ținta avioanelor japoneze, care timp de 20 minute au bombardat edificiile principale, între care arsenalul și aerodromul.. Bateriile antiaeriene chineze au tras asupra avioanelor, reușind să doboare două aparate. Japonezii au ocupat ori postul de radio din Shaogai pe care chinezii il distrusese înainte de a-l părăsi. Conferința celor 9 puteri se întrunește la Bruxelles Tokio 13.Ministrul Belgiei s'a prezentat ori la ministerul afacerilor străine și a comunicat că guvernul belgian consimte ca reuniunea celor 9 puteri interesate în Pacific, să scrie joc la Bruxelles la 25 Octombrie. ABONAMENTE: Pe an 360 lei Pe 6 luni 180 „ Pe 3 „ 90 „ Lunar 30 „ Instituții 1000 lei anual Telefoane: " ’ V -Redacția și Adiția 1358 Atelierele 1359 Asasinarea consulului american «lin Beyrut la Paris 13. — Consulul Statelor Unite din Beyruth a fost ori asasinat. Crima nu a fost făptuită din motive politice. Prăbușirea unui avion la Mediaș Cluj 13. — Un grav accident de avion s'a produs eri ia Mediaș, O escadrilă formată din 5 avioane urma să-și ia zborul spre câmpul de manevre. Escadrila era condusâ de căpitanul Săvulescu care pilota un avion „Potez 25". După câteva minute de la decolare avionul căpit. Săvulescu s'a prăbușit la pământ. Accidentul s'a produs pe când avionul sa afla la distanță numai, de câțiva zeci de metri de locul de unde și-a luat zborul. Aparatul a fost sfărâmat. Căpitanul Săvulescu având coloana vertebrală ruptă, a fost internat la spital. Starea lui e gravă. Madridul violent bombardat Paris 13,—Madridul a fost ern violent bombardat de artileria naționalistă. Numeroase obuze au făcut explozie îe toate cartierele orașului. Numărul victemelor 11 este mare. Procesul intentat de Negus statului italian , Paria 13,— In fata Tribunalului de Sena, a venit dri spre judecare procesul civil intentat statului italian de fostul Negus, Haile Salasie, prin care cere să li se plătească dividentele la cele 8000 acțiuni ale căii ferate Djibuti-Addis Abeba, ce i-au fost acordate la calitatea sa de șef suprem al statului etiopian. Guvernul italian a refuzat să mai achite fostului împărat abisinian aceste apantamente. Tribunalul a amânat procesul la 26 octombrie. De Tatarescu a suferit un așar accident de automobil Buca 13» “ De Tatarescu I Primul ministru cu s’a a suferit un ușor accident la]@s q[q] q leziune» Seara de automobil la intrarea în Tătărescu a avut audientă Sibiu* I de lucru la Suveran. Injormațiuni i Buc. 13.—Inginerul Gri. Clime a fost ales aseară șef al partidului „Totul pentru țară" pe timp de doi ani. — Londra 13 — Mareșalul Badoglio a fost primit ori în avdiență de regele George al Angliei. Șeful marelui stat major italian a fost însoțit de di Grandi, ambasadorul Italiei la Londra. Berlin 13,—Mareșalul von Blomberg, ministrul de război al Germaniei, a plecat ori de la Madara spre Insulele Azore. • Cabinetul 111 instrucție, a respins ori cererea de eliberare a comerciantului Solomon Cramer din strada Palat, acuzat de dare de foc. • Tribunalul militar din Iași s'a pronunțat eri la procesul adjutantului Niculescu Olt, din Flotila I aviație. Învinuit că ar fi sustras materiale aparținând acestei unități. Tribunalul a achitat cu unanimitate de voturi pe inculpat. • D. primar Racovitză a fost citat și s'a prezentat ori ca martor la cale. I instrucție in chestia falsului săvârșit de funcționarul Fumu de la Primărie. Se știe că acesta a falsificat semnătura Primarului pe o ci tanță cu care a luat un aconto din salar. © D. prof. Tr. Ionașcu va ține examen în sesiunea Octombrie 1937 după cum urmează : Drept civil anul I licență în ziua de 22 Octombrie. Enciclopedia dreptului în zilele de 19—21 Octombrie. Drept civil 11 în zilele de 25 și 28 Octombrie. In str. Lozonschi No. 16, după dărâmarea imobilului supus exproprierei, făcându-se ori niște săpături ,au descoperit oseminte omenești, ln vechime pe acest loc era un cimitir în vecinătatea bisericei Sft. Gheorghe Lozonschi. Conferențiarii universitari ieșeni s'au întrunit ori la facultatea de știinti. Cu această ocazie s'a decis organizarea „Asociației conferențiarilor universitari din România", din întreg învățământul superior. D-nii Gh. Alexa, Al. Cișman și Cezar Partenie, au fost Însărcinați cu întocmirea unui proect de statut. D-nii Dan Hulubei din Cernăuți, N. Maxim din București și N. Barbulescu Cluj au fost însărcinați din cu formarea asociațiilor de la universitățile respective. O Londra 13.In cursul nopței s’a aflat că aviatorii japonezi au mitraliat și un automobil al ambasadei Uniunei Sovietice în care se afla d. Borisoff, consulul general sovietic din Shangai. © Curtea de apel s. 1 s’a pronunțat ori In recursul fiscal al moștenitorilor Iancu Braunstein din str. Saulescu 1. Curtea a stabilit activul succesoral la 2 394 826 lei iar pasivul la 391.000 lei. Impunerea urmează să se facă de la suma de 2.003.826 lei( Paris 13, la curând se va semna un pact de neagresiune intre Germania și Belgia. Totodată ,guvernul Reichului iși va afirma voiea de a respecta inviolabilitatea teritoriului belgian, fără ca acest gest să implice din partea Belgiei o declarație similară. > © Cunoscutul client al poliției Gh. Apăru din str. Nicosian 23, a avut ghinionul să fie observat de un polițist pe când încerca să jefuiască un sătean. Văzânduse descoperit, răufăcătorul s'a urcat într'o trăsură încercând să dispară. A fost însă urmărit de polițist care ia cere să-l prindă,din urmă a reușit