Lumina Satelor, 1935 (Anul 14, nr. 1-52)

1935-10-27 / nr. 44

Anul XIV. Sabiu, 27 Octommvrie 1935, Nr. 44 .De batjocori, de trafie și de rana vicleană, rege tot prietenul*. (I. Sirah 22, 24). Aboaameatal pa aa aa .Lumină Satelor■* și .Oastea Domnului* Lei MI. ,Lumina Satelor■* singuri............................ 90. „Oastea Domnului“ singuri........................ II. Amândouă foile pe jumătate de an ... . .. Pe trei luni.......................................................45. Pentru America 3 dolari. Redactată de an comitet emil patronajul L P. S. Sale Mitropolitului NICOLAS al Ardealului. Foaie siptinaiali peanii papei. „Pururea vă bucuraţi, ne’ncetat vă nigaţi“. (I. Tesaloniceni 5, 16 şi 17). In ziarul „ Universul“ din 14 Septemvrie, părintele D. Antal de la biserica Boteanu, a publicat un mic articol, care însă e păcat să rămână perdut. In acel articol, se vorbeşte despre moartea Dnei Cleopatra N. Amira, o mare binefăcătoare, împreună cu soţul ei Nicolae Amira, această Dnă, a lăsat o avere de 30 de milioane Lei, azilului de orfani „Elena Doamna“ din Bucureşti. La înmormântarea răposatei, pe lângă mulţi cunoscuţi, au luat parte şi elevele orfane ale numitului azil, cari au cântat la cimitir, mişcând inimile celor de faţă, cari vedeau în aceste fete lipsite de mamă, tot atâtea ace ale răposatei binefăcătoare, întrucât de acum înainte, orfanele, ca de o moştenire părintească, se vor bucura de averea lăsată lor de Nicolae şi Cleopatra Amira. Iată aici o faptă mare de binefacere, care în zilele noastre ar trebui să strălucească puternic. Noi ne bucurăm mult de pilda pe care răposaţii în Domnul au dato. Este o semănătură sfântă, care le va răsări roade pentru viaţa de veci. Subliniem această faptă de milostenie adânc creştină, mai ales acum în pragul iernii, când fiecare din cei cu dare de mână ar trebui să se gândească la cei săraci, la orfani şi la văduve, pe cari îi apucă gerul şi îngheţul goli, flămânzi, fără lemne şi fără de adăpost. Câte-o pildă ca aceasta pare că ne îndeamnă s’o urmăm, fireşte, în măsura în care putem noi cu mijloacele noastre ajutora. Prin gazetele noastre am început lucrarea de ajutorare, ne bucurăm că şi până acum am primit deja frumoase ajutoare. Şi avem nădejdea, că cu venirea iernii ajutoarele vor veni şi mai însemnate, ca, cât mai multe necazuri să poată o alinate. Pilda de sus să ne îndemne pe toţi la fapte. O. Benescu. La moartea unei binefăcătoare. Fapte ce rămân neșterse. Noul mitropolit al Bucovinei. In scamul mitropoliei Bucovinei a fost aşezat episcopal Visarion Pala al Hotinului. In ziua de 15 Octomvrie a avut loc alegerea de mitropolit în scaunul văduvit al mitropoliei Bucovinei. Alegerea s-a făcut sub prezidenţia I. P. S. Sale Patriarhul Miron şi a decurs în cea mai desăvârşită linişte. Cele mai multe dintre voturi s-au îndreptat spre persoana P. S. Episcop Visarion Puiu a Hotinului, care a întrunit 136 de voturi, fiind proclamat ales de mitropolit al Bucovinei. Un gest vrednic de toată lauda a făcut vicarul mitropoliei Bucovinei, P. S. Sa Arhiereul bolit, retrăgându-şi candidatura, văzând că interesele Bisericei bucovinene cer un păstor cu calităţi, pe cari într’adevăr noul mitropolit ales le are. Urăm noului păstor al scaunului mitropoliei Bucovinei şi al Sucevei, viaţă lungă spre binele Bisericei întregi. Intru mulţi ani Stăpânei Dar la Arad? Aradul în schimb, nu şi-a primit vlădică ; voturile s’au împărţit în două, declarându se balotaj între P. S. Sa Andrei, dela Oradea şi P. S. Sa Tit, dela Bucureşti. Din motive de formă, a doua votare nu s’a făcut, în felul acesta, scaunul Arădan mai rămâne pe-o vreme văduvit. O cântare-rugâciune ce se poate cânta pe melodia .Doamne împărate Înaintea Ta“ şi „O sufiete alman“. Cu lumina lumii Isuse Hristoase, Luminează Doamne Sufletele noastre. Ne’ndreptează Doamne Scumpule Isuse, Cu lumina- Ţi sfântă Laud’aŢi aduce. Şi-acum şi totdeauna Ţie să-Ţi slujim, Şi fiii Tăi sfinte In veci noi să fim. Luminează Doamne Luminează sfinte, Sub scumpa-Ţi lumină Să mergem înainte. Pe drumul Tău dulce Ce l-am apucat, Să mergem Isuse Spălaţi de păcat. Spală-ne Isuse De tot ce este rău, Şi ne Une Doamne Tu sub scutul Tău. Sub lumina Ta Ţie să-Ţi slujim, De acum fi până In veci de veci. Amin. Slăvit să fie Domnul, GHEORCHE SFÂRCA, al Domnului, Zorlenţul-mare, jud. Caraş. Apel pentru ajutorarea celor Înfometaţi. DlOh. G. Mironescu, fost ministru, a ţinut o conferinţă la Radio, arătând situaţia critică în care se află locuitorii judeţelor din sudul Basarabiei şi a Moldovei, cari au fost bântuite crunt de secetă şi a făcut un apel călduros către toate inimile simţitoare să ajute cu ce pot pe cei năpăstuiţi de secetă, cari sufere de foame şi ale căror vite să prăpădesc din cauza lipsei de nutreţ. Statul încă a luat măsuri pentru ajutorarea celor înfometaţi, dar întrucât e vorba de mai bine de un milion de ţărani loviţi de soartă, ajutorul statului este neîndestulitor, de aceea e nevoie, ca fiecare din puţinul său să sară în ajutorul celor ce nu din vina lor se văd lipsiţi de toate. Societatea Crucea Roşie s-a angajat să adune ajutoare pentru cei înfometaţi, premergând însăşi cu exemplul frumos de a contribui cu un milion Lei la alinarea suferinţelor celor lipsiţi. Ajutoarele în bani, cereale, alimente, îmbrăcăminte, lemne de foc etc., să se trimită la adresa Crucii Roşii, care le va distribui celor lipsiţi. Din nou la Maglavît, întrucât la Redacţia gazetei Lumina Satelor“, s’au prezentat necontenit credincioşi şi fraţi, cari doresc sa meargă la Maglavit, ne-am hotărât de-a mai merge odată spre acel loc al minunilor. Cei ce doresc sa meargă împreună cu noi, sunt rugaţi a se anunţa din vreme. Dacă Dumnezeu ne ajută, pelerinajul se va face Vineri în 8 Noemvrie (Sfinţii Arhangheli). Plecarea se va face Joi seara 7 Nov., iar întoarcerea de acolo Duminecă după masă în 10 Noemvrie. Doritorii de-a merge se vor anunţa până Duminecă 3 Noemvrie, iar Marţi seara în 5 Noemvrie toate taxele vor trebui plătite. Mergem şi de astădată cu vagonul nostru Sibiu-Maglavit, direct. Preţul călătoriei dus şi întors Lei 320, ceva mai scump decât în rândul trecut, întrucât trebuie să plătim o taxă pentru rămânerea vagonului în gara Calafat. Pelerinajul se face sub conducerea preoţilor Dr. Nicolae Popoviciu şi Gh. Secaş.