Lumina Satelor, 1941 (Anul 20, nr. 1-53)

1941-01-01 / nr. 1-2

Nr. 1—2 O veste bună şi o pildă minunată. „Ajutorul Legionar“ nu ingădue aranjarea de petreceri cu dansuri şi tămbălău pentru cei săraci. Iată ce citim în ziare : „Ajutorul Legionar“ aduce la cunoştinţă tuturor că nici o serbare, reprezentaţie sau petrecere nu se poate da în numele sau în folosul „Ajutorului Legionar" fără aprobare. Iar aprobare nu se va da decât pentru producţii şi reprezentaţii culturale sau artistice serioase şi cari nici de cum nu pot fi urmate de dansuri, petreceri sau tămbălău, câci nu se potrivesc deloc cu îndreptarul de viaţa al Mişcării Legionare“. lată o veste bună cu un înţeles mare şi nespus de îmbucurător. Am arătat mereu cu nespusă durere, cum înţeleg creştinii noştri de azi să ajute pe săraci, chemând lumea la Berate sau ceaiuri cu dansuri şi beutură, spre a aduna ceva pentru miluirea celor nenorociţi. Şi durerea noastră era cu atât mai mare, când aflam că chiar societăţi bisericeşti aranjau baluri şi petreceri cu tămbălău în scopuri de binefacere, pentru cumpărarea de odăjdii sau cărţi bisericeşti şi pentru zidirea sau repararea bisericilor. Dar în zadar strigam noi, în zadar striga Scriptura, căci nici cei ce umblau mereu cu ea la mâini n’o auzeau şi n’o urmau. Lumea petrecăreţilor neosteniţi a’a apucat acum să avarsjeze serate şi petreceri cu dansuri şi tămbălău şi pentru „Ajutorul Legionar“. Dar iată că ceea ce unii preoţi au îngăduit sau chiar au încurajat, Mişcarea Legionară vine şi opreşte răspicat. Mişcarea Legionară, care are la temelie atâtea jertfe mari, pentru trezirea neamului la o viaţă nouă plăcută lui Dumnezeu, nu poate îngădui ca unii să îndure mizerie, iar alţii să se adune să-şi petreacă cu dansuri şi tămbălău, cu risipă de bani şi aţâţare de păcate, de dragul şi de mila celor nenorociţi. Lucrul acesta e cu totul nepotrivit, ba e chiar o batjocură a duhului în care a trăit şi au murit Cornelia Codreanu şi ceilalţi martiri legionari. Iată o pildă frumoasă, o pildă înălţătoare pe care ar trebui s-o înţeleagă şi s’o urmeze barem acum toţi creştinii, cărora Domnul Iisus a venit să le spună cu jertfa de pe Cruce că „nimeni nu poate sluji la doi domni, şi lui Dumnezeu şi Mamonei“. Iată o pildă care pe mulţi ar trebui să-i ruşineze. Şi iată încă un semn că la noi în ţară s’a început o luptă nouă, pentru o viaţă nouă, pentru un om nou, pentru o Românie nouă ! N. V. De-acum, preoţi ! Increstăm aci, la răbojul gazetei noastre, veste de bucurie : la ceata preoţilor lui Dumnezeu s’au înşiruit de curând încă două vrednicii, purtătorii cărora sunt : tinerii Nichifor Todor şi Nichita Bâlescu, absolvenţi ai înaltei şcoli teologiceşti din Sibiu. Ii cunosc prea bine. Le ştiu vrednicia. Fost-am doar împreună-nevoitori iir’ale învăţăturii despre Dumnezeu la aceeaş şcoală. Fost am, precât ne-a stat în putință, împreună-lucrători in acelaş binecuvântat ogor, al .Oştii Domnului“. Şi-apoi, numele lor, mai mult sau mai pufin, nu ne’ndoim, sunt cunoscute cetitorilor foilor noastre dragi, îndeosebi numele lui Nichifor Todor, cu ale sale frumoase poezioare, ades găzduite în aceste coloane. De-acum, cu vrerea lui Dumnezeu, sunt preoți. Săvârşit-au, adică, zilele trecute, cel mai mare, mai de căpetenie salt din viaţa lor : saltul pe treapta de aur a slujbei preoțeşti. Grea slujbă. Cutremurătoare, încărcată de răspundere. Dar, în acelaş timp, frumoasă, făr' de asemănare, căci deşi se săvârşeşte pe pământ, e din cer, e îngerească, precum glăsuiesc sfinţii de demult. Părintele Nichifor dimpreună cu al său frate în har, părintele Nichita, ştiu bine lucrul acesta şi, nădăjduim, îşi vor închina toate strădaniile în această direcţie, a slujirii pentru Cer, îngereşte. Fie ca harul ce l-au primit prin punerea mâinilor Arhiereului să fie pururea aprins într’înşii şi izbândă să aibă în lucrarea de călăuzire la Hristos a sufletelor ce le sunt încredinţate spre păstrare. ION I. SUCIU. LUMINA SATELOR însemnate hotărîri ale guvernului. In ziua de 20 Decemvrie s’a finut un sfat al miniștrilor sub conducerea dlui General Ion Antonescu, în care s’au luat următoarele hotărîri însemnate : 1. Se va face numărătoarea (recensemântul) poporului. 2. S’a aprobat fabricarea de unelte agricole și a încălțămintei populare la un preț potrivit. 3. S’a constatat că însământările de toamnă au ajuns la 2 milioane și 400 mii hectare, deci mai mult decât s'a prevăzut. 4. S’a hotârît să se cultive toate locurile neîntrebuințate de la orașe. 5. Așezarea refugiaților e aproape terminată. 6. S’au luat măsuri ca să se pună în aplicare înțelegerea economică dintre România şi Germania. Pag. 3 Un duşman de moarte: cârciuma. Dacă nu se vor lua măsuri aspre împotriva alcoolismului, orice încercare de însănătoşire morală şi trupească a ţăranului va fi zadarnică. Cârciumile nenorocesc acest neam; ele trebuiesc închise cu desăvârşire în zi de sărbătoare, iar clienţii cari vor fi prinşi bând în cârciumă să fie aspru pedepsiţi Cu jumătăţi de măsură nu merge. Intr’o vreme în Ardeal, cârciumile erau închise toată ziua, în zi de sărbătoare. Azi, în toată ţara, în cârciumi ţărănimea, cu funcţionarii dela sate, îşi găseşte toată mulţumirea. Nu umflăm adevărul. Nu putem zugrăvi în scris prăpădul făcut de cârciumi în sânul poporului. Biserica, mai ales prin mişcarea de trezire religioasă „Oastea Domnului“, luptă din răsputeri împotriva acestui prăpăd. Numai ca mijloacele convingerilor religioase, biruinţa împotriva alcoolismului întârzie. Cerem de la guvernul jertfelnic al Ţării măsuri aspre împotriva beţivilor. Cârciumile să fie închise toată ziua în zi de sărbătoare , altfel, orice măsură nu-şi atinge ţinta. Fraţii mei din scumpa ostăşie a Domnului Iisus, aruncaţi mrejele Evangheliei în lume şi aduceţi la Iisus pe cei ce zac în idolatrie, pe necredincioşii veacului de acum, pe toţi cei cari trăiesc în beţia deşertăciunilor omeneşti. Fiji ucenici râvnitori şi îndrăsneţi în lupta de mântuire a Oastei Domnului, pentru slava Bisericii şi tăria Neamului românesc. „Căutaţi să mântuiţi pe unii, smulgându-i din foc, fiindu-vă milă de cei ce zac în întunericul vieţii (Iuda 1, 23). Preot N. MUNTEANU-MNTMARG. Alte biruinţi în bătălia abonamentelor. Slăvit să fie Domnul, că ne-a învrednicit să vestim alte biruinţi în bătălia abonamentelor noui câştigate pentru foile noastre „Lumina Satelor* şi „Oastea Domnului". Ne bucurăm, cum am mai spus şi altădată, pentru că aceste abonamente noui, sunt biruinţi ale Evangheliei, biruini ale luminii împotriva întunerecului. Cu fiecare abonament nou lucrarea mântuirii sufleteşti, pătrunde prin foile noastre, într'o casă nouă, într’o familie nouă. Şi ne bucurăm că iubiţii noştri cetitori şi abonaţi au inteles bine rostul bătăliei abonamentelor noui, şi îşi dau silinţa pe tot locul, să aducă afli şi alţi abonaţi noui la foile noastre, câştigând alte şi alte biruinţi duhovniceşti. Iată numele celor ce au câştigat noui biruinţi în bătălia noastră. Părintele Pantelimon Ionescu din Alexandria - Teleorman ne-a cerut 40 foi spre desfacere între enoriaşii săi; fratele Preda de la Mediaş ne-a adus 10 abonafi noui; fratele T. D. Constantinescu concentrat la Bacău ne-a trimis 9 abonaţi noui; fr. Bucur Lazaroiu Şelari-Muscel 2 abonafi noui; fr. Marin Sergentu din Piatra-Teleorman 3 abonaţi noui ; fr. Nedelca Brâncoveanu din Pietroşani-Vlaşca 2 abonafi noui ; fratele Dinuţ D. Nicolae Bucureşti 6 abonafi noui. Fratele Dinuţ D. Nicolae ne scrie: „Toate aceste abonamente sunt plătite de mine. Mulţumesc Domnului că mi-a ajutat să fac acest lucru. Scriind aceste rânduri le-am udat cu lacrimi. Azi sunt 12 zile de când mi-a plecat soţia la Domnul şi acum 3 luni mi-a plecat singurul copil ce aveam. Fie voia Domnului, căci cu El am mai rămas“. Iată o pildă de jertfă şi de mângâere în Domnul Iisus. Domnul să răsplătească cu dar de sus celor ce luptă și jertfesc pentru El. INVITĂRI. In ziua de 6 ianuarie va avea loc adunarea anuală a Oastei Domnului în comuna Doftiana, jud Bacău. Aşteptăm cât mai mulţi fraţi la adunarea noastră spre a ne întări în lupta mântuirii mai ales în aceste vremuri grele. Ostaş TOADER I. DEACONU. Fraţii ostaşi ai Domnului din com. Pechea, jud. Covurlui invită pe toţi fraţii de aproape şi de departe să ia parte la marea noastră adunare ce va avea loc în ziua de 7 ianuarie (Sf. loan). Veniţi fraţilor să ne întărim în lupta cea sfântă la care am pornit. Rugăm pe fratele Irimia Nedelcu să vină cu filmul religios. Ostaş ALEX. CHISCAN. An nou. An ce’n faţă ne-ai sosit. Te îmbrăţişăm . Fii cu noi, an mult iubit . Să înaintăm. Abonaţii la gazetă, Să sporească. „Oastea Domnului" în ţară Să’nflorească. Ostaş N. BOLDEA, Corbi-Fagăraş.